Zwolnienie od podatku świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.534.2023.2.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.534.2023.2.KS

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonych usług. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem (brak daty sporządzenia, wpływ 22 listopada 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych.

Wnosi Pan o:

1.wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawidłowości stosowania stawki podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług dla osób prywatnych w zakresie prowadzenia kursów i szkoleń,

2.czy szkolenia i kursy w celu przebranżowienia dla osób, które same się na nie zgłaszają i same za nie płacą można podciągnąć pod przepisy, kiedy szkolenie jest niezbędne do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu tak jak m.in. zarówno szkolenia BHP (na podstawie Kodeksu Pracy), szkolenia z uprawnień budowlanych (przepisy Prawa budowlanego), czy szkolenia SEP (uprawnienia dla elektryków),

3.jaka prawidłowa powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług - zw. czy 0%.

Do tej pory stosował Pan stawkę 0%. W Pana ocenie, usługi korepetycji oraz szkoleń, które oferuje klientom prywatnym, mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z programowaniem, analizą danych i sztuczną inteligencją. W związku z tym, Pana zdaniem, usługi te mogą być kwalifikowane jako szkolenia zawodowe o charakterze edukacyjnym. Szkolenie bądź kurs (usługa szkoleniowa) jest związany z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym i co istotne nauczanie to w ramach szkolenia pozostaje w bezpośrednim związku z daną branżą lub zawodem (np. przyuczenie do zawodu, zdobycie certyfikatu czy uprawnień niezbędnych na danym stanowisku, bez których podjęcie pracy nie byłoby możliwe i zgodne z prawem).

Jako osoba fizyczna od 10 lutego 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą (…) głównie między innymi w zakresie: PKD 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane polegającą na udzielaniu korepetycji oraz prowadzeniu szkoleń, których głównym celem jest pomoc w przebranżowieniu się osobom prywatnym, które chcą pracować na stanowiskach związanych z programowaniem, analizą danych i sztuczną inteligencją. Zajęcia odbywają się w trybie online. Pana zdaniem świadczone usługi powinny korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ szkolenia te będą miały charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W przypadku usług szkoleniowych objęte są one stawką podstawową, czyli 23% VAT. Jednak ustawodawca przewidział w artykule 43 ust. 1 ustawy o podatku VAT sytuację zastosowania zwolnionej stawki VAT na usługi szkoleniowe. Są to między innymi:

- wszelkie usługi szkoleniowe świadczone przez jednostki objęte publicznym systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania (art. 43 ust. 1 pkt 26), a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane (art. 43 ust. 1 pkt 26), uczelnie oraz jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia wyższego (art. 43 ust. 1 pkt 26), zwolnieniem objęte będą też materiały dydaktyczne używane w procesie kształcenia, usługi prywatnego nauczania (szkoleniowe) świadczone przez nauczycieli na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym (art. 43 ust. 1 pkt 27), zwolnienie to obowiązuje bez względu na formę świadczenia usług. Zwolnieniu podlegać będą zatem zarówno klasyczne szkolenia stacjonarne, jak i na przykład usługi szkoleniowe online, przedsiębiorcy świadczący usługi szkoleniowe będące usługami nauczania języków (art. 43 ust. 1 pkt 28), a więc wszelkiego typu szkolenia i kursy językowe, bez względu na ich formę oraz czas trwania, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (art. 43 ust. 1 pkt 29) o ile spełniony jest przynajmniej jeden z trzech warunków: szkolenie organizowane jest przez organizatora posiadającego akredytację w ramach systemu oświaty, szkolenie jest finansowane w całości lub w m.in. 70% ze środków publicznych, szkolenie prowadzone jest na zasadach zawartych w odrębnych przepisach.

Pana działalność według Pana zalicza się do szkoleń prowadzonych na zasadach zawartych w odrębnych przepisach, czyli szkolenia na zasadach otwartych. Należy podkreślić, że nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie obejmują nauki języków obcych. Poniżej przytoczył Pan parę przykładów z jakimi ma Pan do czynienia w swojej działalności:

1.Szkolenie dla osoby świeżo po studiach z telekomunikacji, która chce dostać pracę w zawodzie analityka danych: zajęcia 3-5 razy w miesiącu, trwające po około 2 godziny, przez okres 4 miesięcy. Osoba ta poznaje teorię związaną z analizą i przetwarzaniem danych, narzędzia, języki programowania i programy do analizy danych. Nauka realizacji praktycznych projektów, które służą do ćwiczenia umiejętności i tworzenia portfolio.

2.Szkolenie dla programisty chcącego zostać data scientistem (pokrewne z analitykiem danych, ale wymagana jest wiedza o sztucznej inteligencji): indywidualne szkolenie, dostosowane do doświadczenia, nauka teorii, praktycznych umiejętności oraz aspekty pracy na stanowisku Data Scientist'a.

Jest Pan wykształcony na kierunku Inżynieria i analiza danych i posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy w tym zawodzie. Tego typu szkolenia prowadzi Pan na wyższym poziomie niż dla osoby początkującej.

3.Szkolenie dla pracownika administracji finansowej (bez skierowania z zakładu pracy): osoba ta często przetwarza duże ilości danych finansowych i nie tylko, zauważyła potrzebę doskonalenia się w automatycznym przetwarzaniu i wizualizacji danych. Klient przyszedł do Pana z prośbą o szkolenie z języka programowania (...). Po analizie jego potrzeb sugeruje Pan, aby dodatkowo przeszkolił się również z oprogramowania Tableau do wizualizacji danych, ponieważ jest to narzędzie, które może zaspokoić potrzeby jakie stawia przed nim przełożony.

Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani też instytutu badawczego. Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Poszczególne szkolenia i kursy, jak również korepetycje realizowane przez Pana dotyczą:

1.Kursy.

Kursy dla początkujących mają na celu przygotowanie kursantów do zawodu Analityka Danych, Data Scientista lub Machine Learning Engineera, począwszy od podstaw. Skierowane są do osób bez wcześniejszego doświadczenia w omawianej tematyce. W trakcie kursów omawiane są podstawy programowania, analizy i przetwarzania danych, dostosowane do specyfiki danego zawodu. Wymagane jest jedynie podstawowe opanowanie obsługi komputera oraz znajomość matematyki na poziomie umożliwiającym swobodną dyskusję na temat analityki danych. Kursy te obejmują tematy związane z obsługą oprogramowania, technikami analizy i przetwarzania danych, stanowiąc zarówno teoretyczną, jak i praktyczną podstawę do wykonywania zawodów związanych z analityką danych:

  • Kurs z języka programowania (...),
  • Kurs z języka programowania (...),
  • Kurs z analizy danych w języku programowania (...),
  • Kurs ze sztucznej inteligencji w języku programowania (...),
  • Kurs z przetwarzania danych w języku programowania (...).

2.Przyuczenie do pracy dorosłych.

Tego typu szkolenia pozwalają na nabycie umiejętności praktycznych i zdobycie wiedzy teoretycznej, niezbędnych do wykonywania zawodu analityka danych/data scientista/machine learning engineer. Skupiają się na konkretnej tematyce związanej ze sztuczną inteligencją i analizą danych. Celem jest dokształcenie zawodowe i poszerzenie umiejętności w wybranym obszarze. Szkolenia obejmują zaawansowane techniki analizy danych, nowoczesne podejścia do machine learningu oraz praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji. Uczestnicy zdobywają głębszą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnej pracy w zaawansowanych projektach związanych z analizą danych:

  • Program przygotowania zawodowego dorosłych z języka programowania (...),
  • Program przygotowania zawodowego dorosłych z języka programowania (...),
  • Program przygotowania zawodowego dorosłych z analizy danych w języku programowania (...),
  • Program przygotowania zawodowego dorosłych ze sztucznej inteligencji w języku programowania (...),
  • Program przygotowania zawodowego dorosłych z przetwarzania danych w języku programowania (...)

3.Szkolenia dla Firm.

Szkolenia dla firm są dostosowane do potrzeb organizacji, mających na celu rozwiązanie konkretnych problemów biznesowych. Przedstawia Pan możliwości wykorzystania analizy danych do efektywnego rozwiązywania wyzwań, z jakimi boryka się firma. Szkolenia te obejmują praktyczne przykłady zastosowania analizy danych w kontekście biznesowym, ukierunkowane na identyfikację efektywnych rozwiązań. Działania skupiają się na dostarczeniu narzędzi i umiejętności niezbędnych do skutecznego korzystania z danych w celu optymalizacji procesów, podejmowania decyzji strategicznych i osiągania celów biznesowych. Na tego typu szkoleniach uczestniczy wielu pracowników firmy głównie z obszaru IT. Umiejętności, których Pan uczy na tych szkoleniach pozwalają pracownikom na wykorzystanie nowoczesnych technologii Al do skuteczniejszego rozwiązywania problemów firmy, w której pracują oraz rozwoju umiejętności, które będą danych przydatne na rynku pracy:

  • Szkolenie z wykorzystania uczenia maszynowego w języku (...),
  • Szkolenie z wykorzystania analizy danych w firmie,
  • Szkolenia przystosowane do konkretnych potrzeb klienta (głównie z obszaru analityki.

Przykładowe persony osób, które są Pana klientami:

  • osoby świeżo po studiach związanych z branżą IT, matematyką, fizyką, inżynierią itp.,
  • osoby pracujące w IT (np.: jako programiści) chcące zostać analitykami danych,
  • pracownicy administracji finansowej, którzy często przetwarzają duże ilości danych finansowych,
  • firmy związane z branżą IT, które chcą podnieść kwalifikacje swoich pracowników. Każda z tych osób chce zdobyć lub poszerzyć swoje umiejętności związane z analityka danych.

Świadczone usługi szkoleniowe mają związek z branżą i zawodem nabywców usług (IT, analityka) i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, co wynika z ich charakteru, mającego na celu przygotowanie do konkretnego zawodu. Uczy Pan na nich umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu analityka danych. A ich struktura jest przygotowana tak, aby dać podstawowe umiejętności nawet osobom, które nie mają wcześniejszego doświadczenia w tej branży.

Ma Pan w swojej historii usługi szkoleniowe, które były w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych. Posiada Pan dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług szkoleniowych nastąpiło ze środków publicznych w postaci umowy, którą podpisał Pan z firmą (…) 3 lipca 2023 r. (§ 4 pkt 2: „Środki na sfinansowanie szkolenia objętego umową są w m.in. 70% środkami publicznymi i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.”

Usługi są związane z wykonywaniem konkretnego zawodu analityk danych, do wykonywania tego zawodu nie jest wymagane posiadanie dokumentu, który potwierdza kwalifikacje. Mimo to istnieje szereg umiejętności (których Pan uczy na szkoleniach i kursach), które są wymagane przez pracodawców zatrudniających na tego typu stanowiska.

Usługi kursów, korepetycji oraz szkoleń, które oferuje Pan klientom prywatnym, mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z programowaniem, analizą danych i sztuczną inteligencją.

Nabywcy usług mogą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywania zawodu analityka danych.

Zajęcia prowadzi Pan samodzielnie i na własny rachunek na rzecz klientów prywatnych.

Usługi nie były prowadzone w ramach odrębnych przepisów. Programy szkoleń i ich zakres zostały dostosowane do potrzeb rynku i specyfiki branży, a ich zawartość przygotowana zgodnie z Pana najlepszą wiedzą opartą na wiedzy i kwalifikacjach, które Pan zdobył.

Posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym publicznym systemie nauczania w zakresie ww. zajęć. Posiada Pan tytuł inżyniera na kierunku Informatyka, oraz tytuł magistra inżyniera na kierunku Inżynieria i Analiza Danych na (…) na studiach dziennych.

Istnieje związek pomiędzy treścią przekazywaną na ww. zajęciach a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami. Treści prezentowane przez Pana na kursach i szkoleniach są wynikiem Pana wiedzy teoretycznej zdobytej na studiach i doświadczenia zdobytego w pracy komercyjnej w zawodzie analityka danych.

Pana usługi zawierają w swoim zakresie niektóre zagadnienia dydaktyczne przewidziane w programie nauczania placówek oświatowych na poziomie studiów wyższych z matematyki, informatyki i analizy danych. Wchodzi to m.in. statystyka, programowanie, uczenie maszynowe. Zawierają również wiele elementów praktycznych, które nie wchodzą w skład takich zagadnień, np. umiejętność pracy z rzeczywistymi danymi, zrozumienie procesu biznesowego, umiejętność prezentacji i komunikacji wyników, znajomość narzędzi do zarządzania projektem i wersjonowaniem kodu 15.

Pana usługi nie są równoważne z kształceniem powszechnym, lecz skoncentrowane są na praktycznych umiejętnościach zawodowych w obszarze analizy danych. Oferuje Pan specjalistyczne szkolenia, których celem jest rozwijanie konkretnych umiejętności zawodowych.

Pana usługi nie są zautomatyzowane, jest Pan obecny na każdej godzinie szkolenia, które prowadzi na żywo używając oprogramowania do video-konferencji. Odpowiada Pan na pytania kursantów na bieżąco. Udział człowieka (Pana) jest bardzo duży.

Szkolenia dotyczą tematyki ściśle związanej z technologią informatyczną.

Zawód analityka danych to zawód, który opiewa szereg różnych ścieżek: Data Scientist, Data Analyst, Machine Learning Engineer, AI Specialist itp.

Pana szkolenia są również przystosowane i przeznaczone dla osób, które decydują się na konkretną ścieżkę zawodu analityka danych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia bądź opodatkowania dokonywanych czynności, usług szkoleniowych, kursów?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, usługi korepetycji oraz szkoleń, które oferuje klientom prywatnym, mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z programowaniem, analizą danych i sztuczną inteligencją. W związku z tym, Pana zdaniem usługi te są kwalifikowane jako szkolenia zawodowe o charakterze edukacyjnym. Świadczone usługi powinny korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ szkolenia te będą miały charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami,

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa,

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę,

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer,

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.),

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych,

b)usług telekomunikacyjnych,

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie,

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma,

f)płyt CD i kaset magnetofonowych,

g)kaset wideo i płyt DVD,

h)gier na płytach CD-ROM,

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej,

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie),

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego,

l)hurtowni danych off-line,

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego,

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty,

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert,

q-s) (uchylone),

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online,

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem,

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Z kolei, jak wynika z treści art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na mocy art. 43 ust. 17a ww. ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955), zwanego dalej rozporządzeniem:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77 str. 1 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C‑461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Pana usługi są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z opisu sprawy wynika, że nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani też instytutu badawczego. Ponadto nie świadczy Pan usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zatem w odniesieniu do realizowanych przez Pana usług nie jest spełniona jedna z dwóch przesłanek do zwolnienia tych usług od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie jest Pan bowiem żadnym z podmiotów wymienionych w ww. przepisie. W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Dla oceny, czy dla świadczonych przez Pana usług będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy spełnią jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia/kursu w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia/kursu lub finansowanie danego szkolenia/kursu w całości ze środków publicznych.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy - wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Należy wskazać, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:

środkami publicznymi są:

1)dochody publiczne;

2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a)ze sprzedaży papierów wartościowych,

b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e)z innych operacji finansowych;

5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W świetle art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

przepisy ustawy stosuje się do:

1)jednostek sektora finansów publicznych;

2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Odnosząc się do usług wskazanych przez Pana w opisie sprawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. I tak, kierując się wskazówkami wcześniej powołanego rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Wskazał Pan, że świadczone usługi szkoleniowe mają związek z branżą i zawodem nabywców usług (IT, analityka) i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, co wynika z ich charakteru, mającego na celu przygotowanie do konkretnego zawodu. Uczy Pan na nich umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu analityka danych, a ich struktura jest przygotowana tak, aby dać podstawowe umiejętności nawet osobom, które nie mają wcześniejszego doświadczenia w tej branży. Usługi są związane z wykonywaniem konkretnego zawodu analityk danych. Usługi kursów, korepetycji oraz szkoleń, które oferuje Pan klientom prywatnym, mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z programowaniem, analizą danych i sztuczną inteligencją.

A zatem świadczone przez Pana usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednak dla oceny, czy usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Jak wynika z okoliczności sprawy, świadczone przez Pana usługi nie były prowadzone w ramach odrębnych przepisów. Programy szkoleń i ich zakres zostały dostosowane do potrzeb rynku i specyfiki branży, a ich zawartość przygotowana zgodnie z Pana najlepszą wiedzą opartą na wiedzy i kwalifikacjach, które Pan zdobył.

Zatem nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, tj. opisane usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z tym należy stwierdzić, że usługi realizowane przez Pana nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem należy przeanalizować możliwość zastosowania dla świadczonych usług zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego musi być świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Z okoliczności sprawy wynika, że nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Zatem nie został spełniony drugi warunek niezbędny dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

W związku z tym należy stwierdzić, że realizowane przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Przepisy § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. uzależniają stosowanie zwolnienia od podatku VAT od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w określonej wysokości ze środków publicznych. Wprowadzony wymóg finansowania w określonej wysokości świadczonej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan także usługi szkoleniowe w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto posiada Pan dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług szkoleniowych nastąpiło ze środków publicznych.

Zatem w przypadku, gdy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe były w istocie w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, to spełnione zostały łącznie warunki do zwolnienia świadczonych usług na podstawie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, a nie natomiast jak Pan wskazał na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji świadczone usługi szkoleniowe finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, a nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Z kolei w przypadku, gdy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie były w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, nie korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. W rezultacie usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego oceniając całościowo Pan stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wyjaśnić należy, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie analizowaliśmy załączonych do uzupełnienia wniosku dokumentów, lecz dokonaliśmy oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności stanu faktycznego.

Ponadto informujemy, że może Pan wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z odrębnym wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS). Wniosek o WIS może dotyczyć stanu prawnego, który obowiązuje od dnia 1 lipca 2020 roku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).