Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.491.2023.2.JM
Temat interpretacji
Prawo do częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu zaproponowanych przez Wnioskodawcę prewspółczynników.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu zaproponowanych przez Państwa prewspółczynników. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ), a w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 listopada 2023 r. (wpływ 22 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
FUNDACJA (KRS:, NIP:, REGON:), zwana dalej Wnioskodawczynią, jest niezależnym podmiotem gospodarczym, wpisanym w KRS do Rejestru Fundacji, a także do Rejestru Przedsiębiorców. Na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawczyni wystąpiła ze zgłoszeniem rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), wskazując, iż utraciła zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 VAT w dniu 21.07.2023 r. (uprzednio, od momentu utworzenia, korzystała ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisów prawa). Wnioskodawczyni została wpisana do KRS w 2021 r., jednak faktyczną działalność rozpoczęła w roku 2023 (pierwszą fakturę VAT wystawiła w dniu 9.05.2023 r.). Wnioskodawczyni działa na podstawie Statutu, którego regulacja przewiduje, iż Jej celem jest integracja i wspieranie działań: instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, instytucji samorządowych, przedsiębiorców i osób fizycznych, a także obrona praw człowieka poprzez działania na rzecz: 1. Działania na rzecz zmian mających na celu zapewnienie obywatelom, równych szans w ich rozwoju intelektualnym, zawodowym, społecznym i kulturalnym oraz pełnym korzystaniu z praw obywatelskich; 2. Bezpieczeństwa i porządku publicznego, rozwoju samorządności, oświaty, kultury, ochrony zdrowia oraz podnoszenia dostępności i poprawy standardów funkcjonowania pozostałych usług publicznych; 3. Rozwój przedsiębiorczości oraz aktywizację zawodową i życiową oraz przeciwdziałanie bezrobociu i zapobieganie różnym formom wykluczenia społecznego; 4. Promocji i organizacji wolontariatu; 5. Promowania i propagowania produktów ekologicznych, tradycyjnych, zapewnienie ich jak najwyższej jakości; 6. Rozwój sektora przedsiębiorczości społecznej oraz wspieranie ekonomii społecznej; 7. Działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 8. Współpracy i integracji inicjatyw, ruchów, społeczeństw obywatelskich i państw z innymi podmiotami prawa międzynarodowego; 9. Budowania partnerstwa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami, a także pomiędzy obywatelami tych państw; 10. Działania na rzecz rozwoju inicjatyw, ruchów i społeczeństw obywatelskich w oparciu o doświadczenia transformacji systemowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz wartości i standardy funkcjonowania życia publicznego w państwach członkowskich Unii Europejskiej; 11. Rozwoju struktur i działań służących pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji, negocjacji, facylitacji, moderacji, dialogu i komunikacji społecznej, umacniania praw człowieka; 12. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych społecznie lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym w szczególności osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, bezdomnych, uzależnionych od alkoholu, uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających, chorych psychicznie, zwalnianych z zakładów karnych mających trudności w integracji ze środowiskiem, uchodźców; 13. Realizacji usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej, krajowej i międzynarodowej; 14. Integracja społeczna i zawodowa. Dochody Wnioskodawczyni pochodzą z: działalności odpłatnej pożytku publicznego, darowizn, spadków, zapisów, dotacji, subwencji, grantów, innych nieodpłatnych przysporzeń, papierów wartościowych, lokat kapitałowych; odsetek bankowych i dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego, dochodów z działalności gospodarczej, dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, loterii oraz innych akcji społecznych organizowanych przez Fundację na podstawie odpowiednich zezwoleń; dochodów z praw majątkowych; udziałów i akcji w spółkach i mogą one pochodzić z kraju i z zagranicy (por. § Statutu). Działalność statutowa Wnioskodawczyni pozostaje poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 VAT i nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie zapisów Statutu, Wnioskodawczyni może również prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Działalność gospodarcza może być wyłącznie działalnością uboczną, pomocniczą, służącą pozyskaniu środków finansowych na prowadzenie i rozwijanie działalności statutowej. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczany na realizację celów statutowych. Według zapisów Statutu, Wnioskodawczyni może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie: 1. Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi (PKD 46), 2. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi (PKD 47), 3. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73), 4. Edukacja (PKD 85), 5. Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81), 6. Roboty budowlane specjalistyczne (PKD 43), 7. Działalność usługowa związana z wyżywieniem (PKD 56), 8. Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej (PKD 82), 9. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (PKD 74), 10. Działalność wydawnicza (PKD 58), 11. Wynajem i dzierżawa (PKD 77). Czynności Wnioskodawczyni podejmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będą one prowadzone na podstawie umów zawieranych z partnerami biznesowymi. W toku działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni wdraża pełne wyodrębnienie obu ww. sektorów działalności, tj.: - statutowej - nieodpłatnej oraz niepodlegającej podatkowi VAT (por. § tatutu), a także - gospodarczej - prowadzonej samodzielnie, zawodowo, profesjonalnie, w charakterze podatnika podatku VAT (por. § statutu), w tym, organizacyjne, administracyjne, personalne, gospodarcze, jak również, w prowadzonych księgach handlowych. Każdy z ww. sektorów działalności Wnioskodawczyni charakteryzuje się odmienną metodologią prowadzenia biznesu, w toku których generowane są przychody oraz odrębne związane z nimi koszty. W ramach działalności statutowej na obecnym etapie Wnioskodawczyni prowadziła będzie działalność w zakresie promocji oraz propagowania produktów rolnictwa ekologicznego (§ Statutu). Produkcja ekologiczna (rolnictwo ekologiczne) jest ogólnym systemem zarządzania gospodarstwem i produkcją żywności, łączącym praktyki najkorzystniejsze dla środowiska i klimatu, wysoki stopień różnorodności biologicznej, ochronę zasobów naturalnych oraz stosowanie wysokich norm dotyczących dobrostanu zwierząt i produkcji, odpowiadających zapotrzebowaniu rosnącej liczby konsumentów na produkty wytwarzane przy użyciu naturalnych środków i procesów. System rolnictwa ekologicznego oraz produkcji ekologicznej oparty jest na kontroli i certyfikacji. Otrzymanie certyfikatu oraz wprowadzenie do obrotu produktów oznakowanych jako ekologiczne oznacza, iż dany producent wypełnił wymogi ekologicznej metody produkcji. Żywność ekologiczna produkowana jest w specjalny sposób, przede wszystkim z zachowaniem wysokich standardów jakościowych. Warunki upraw w systemie ekologicznym pozytywnie wpływają na jakość surowców oraz otrzymywanych z nich produktów, surowce i produkty ekologiczne są specjalnie oznakowane i są one kwalifikowane jako „żywność wysokiej jakości”. Wnioskodawczyni zamierza aplikować o wsparcia z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, których tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację i funkcjonowanie regulują ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, a którymi dysponuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w tym, m.in. z Funduszu Promocji Mleka, z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, czy z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. KOWR administruje funduszami promocji produktów rolno-spożywczych. Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno spożywczych. Artykuły rolno-spożywcze to produkty rolne, runo leśne, dziczyzna, organizmy morskie i słodkowodne w postaci surowców, półproduktów oraz wyrobów gotowych otrzymywanych z tych surowców i półproduktów, w tym środki spożywcze i pasze przeznaczone dla zwierząt domowych (por. art. 3 pkt 1 ustawy z 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (jt. Dz.U. z 2022 r., poz. 1688, ostat zm. Dz.U. z 2023 r., poz. 588). Wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli w przepisach o jakości handlowej zostały określone takie wymagania, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta (por. art. 4 ust. 1 ww ustawy). Produkty rolno spożywcze mogą być objęte systemami jakości żywności, które mają swoje szczegółowe zasady, a produkty, które do nich należą, określane terminem „żywność wysokiej jakości”, posiadają określone cechy i walory potwierdzone certyfikacją, co oznacza posiadanie konkretnej wartości dodanej ponad poziom norm podstawowych. Produkty rolno spożywcze nieobjęte systemami jakości żywności również spełniają wymagania jakości handlowej (tj. wymagania wynikające z przepisów prawa). Dofinansowania otrzymywane z funduszy promocji związane będą głównie z działalnością gospodarczą, ale również część wsparcia dotyczyć będzie działalności statutowej obejmującej promocję produktów ekologicznych. Wnioskodawczyni będzie również realizowała misje gospodarcze oraz brała udział w misjach ekonomicznych, w kraju oraz poza granicami RP, podejmując i wykonując różne zadania mające na celu poszerzenie, wzrost wiedzy, świadomości i znajomości polskiej żywności ekologicznej oraz produktów rolno-spożywczych w systemach jakości oraz poza systemami jakości. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie prowadziła szeroko rozumiane działania promocyjno-reklamowe, biorąc udział w targach, wystawach i innych imprezach promocyjnych w tym, również, wykonywała usługi na rzecz podmiotów otrzymujących dofinansowanie z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych przyznawane przez KOWR. W tym samym zakresie Wnioskodawczyni będzie prowadziła działania marketingowe i reklamowe produktów innych niż ekologiczne, ale przede wszystkim, będą to produkty objęte systemami jakości. Wnioskodawczyni podejmować będzie także działania polegające na zwiększeniu jej rozpoznawalności na rynku oraz na systematycznym budowaniu swojej, nowej marki, ponosząc wydatki na promocję oraz reklamę własną. Kampanie promocyjne oraz reklamowe w sposób bezpośredni przyczynią się do wzrostu znajomości nazwy i logo Wnioskodawczyni, a także do sprzedaży towarów handlowych, które w toku swojej działalności Wnioskodawczyni będzie także oferowała w przyszłości. Występując w obrocie gospodarczym, Wnioskodawczyni będzie ponosiła wydatki związane z prowadzoną działalnością statutową, jak również koszty gospodarcze, dotyczące działalności prowadzonej w charakterze podatnika podatku VAT. W zakresie wydatków związanych z realizacją zadań oraz projektów dotyczących działalności statutowej, określonej w § Statutu, tj. obejmujących promocję żywności ekologicznej, Wnioskodawczyni nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Z kolei, poniesienie zakupów dotyczących wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej, w tym, m.in: promocji, wsparcia marketingu rolnego udziału w targach, warsztatach i innych imprezach promocyjnych, zakupów towarów, kosztów nabycia usług promocyjno - reklamowych, koszty druku materiałów reklamowych, ewaluacji projektu, badań opinii publicznej, wynajmu i dzierżawy, robót specjalistycznych, czy działalności wydawniczej (por. § Statutu), uprawniać będzie Wnioskodawczynię do odliczenia podatku naliczonego VAT. W toku prowadzonej działalności Wnioskodawczyni realizowała będzie także różne zakupy, które mają związek zarówno z działalnością statutową, jak również z działalnością gospodarczą, tj. koszty ogólne oraz administracyjno-gospodarcze (np. utrzymania i obsługi biura (media, materiały biurowe i eksploatacyjne oraz wyposażenie), dostępu do Internetu, opłat pocztowych, usług księgowych, koszty utrzymania budynków, magazynów, terenu, ochrony i podobne). W wyniku pełnego wyodrębnienia organizacyjnego, Wnioskodawczyni posiada obiektywną i weryfikowalną możliwość przyporządkowania wszystkich wydatków ponoszonych w toku swojej działalności, do działalności statutowej oraz do działalności gospodarczej (z wyodrębnieniem kosztów tej działalności oraz kosztów mieszanych (kosztów wspólnych).
Na pytania:
1)„Czy wydatki objęte zakresem Państwa pytań zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa rzecz?
2)Czy otrzymywane darowizny, dotacje, subwencje, granty będą Państwo uwzględniać w proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy zdnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?
3)Czy będą mieć Państwomożliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
4)Według jakiego wzoru będą Państwo obliczać prewspółczynnik, na podstawie, którego będą dokonywać odliczenia podatku naliczonego od wydatków objętych zakresem Państwa wniosku? Proszę wskazać odrębnie dla poszczególnych wydatków objętych zakresem pytania.
5)Prosimy podać przesłanki, jakimi kierowali się Państwo, uznając że ustalony sposób obliczenia proporcji dla wydatków objętych zakresem wniosku będzie najbardziej reprezentatywny, będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez Państwa działalności oraz dokonywanych przez Państwa nabyć? Proszę wskazać odrębnie dla poszczególnych wydatków objętych zakresem pytania.
6)Czy ustalony sposób obliczenia proporcji będzie zapewniać dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane? Proszę wskazać odrębnie dla poszczególnych wydatków objętych zakresem pytania.
7)Czy ustalony sposób obliczenia proporcji będzie obiektywnie odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę wskazać odrębnie dla poszczególnych wydatków objętych zakresem pytania.
8)Czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość podziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne na wydarzenia związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług?
9)Czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość określenia realnej liczby godzin roboczych przeznaczonych na czynności związane z działalnością gospodarczą w ogólnej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na czynności związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i poza tą działalnością w danym okresie rozliczeniowym?”,
odpowiedzieli Państwo:
Ad. 1.
Wydatki objęte zakresem wniosku Strony o wydanie interpretacji indywidualnej z 9.08.2023 r., zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników podatku VAT prowadzących działalność gospodarczą.
Ad. 2.
Otrzymane wsparcie finansowe z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych Strona będzie uwzględniać, w sytuacji:
-określania indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału - w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego (por. pytanie 1a wniosku Strony) - w sposób proporcjonalny, w postaci uwzględniania faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości, jak również
-określania odpowiedniego prewskaźnika przychodowego w stosunku do kosztów dotyczących pozostałej działalności statutowej - w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do pozostałej działalności statutowej (por. pytanie 1b wniosku Strony).
Natomiast w związku z wyodrębnieniem organizacyjnym, administracyjnym, personalnym, gospodarczym oraz w prowadzonych księgach handlowych, obu rodzajów prowadzonych działalności, tj. statutowej (por. § Statutu) oraz gospodarczej w charakterze podatnika podatku VAT (por. § statutu), w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), Strona stosowała będzie odpowiednie prewskaźniki godzinowe.
Strona jednocześnie prostuje, iż prawidłowo opisany zakres działalności gospodarczej określa § Statutu.
Ad. 3.
Strona nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 86 ust. 2a VAT.
W treści swojego wniosku Strona podkreśla, iż dofinansowania otrzymywane z funduszy promocji związane będą głównie z działalnością gospodarczą, ale również część wsparcia dotyczyć będzie działalności statutowej obejmującej promocję produktów ekologicznych.
Strona prowadzić będzie działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, która będzie działalnością uboczną, pomocniczą, służącą pozyskaniu środków finansowych na prowadzenie i rozwijanie działalności statutowej, a dochód z działalności gospodarczej będzie w całości przeznaczany na realizację celów statutowych.
Ad. 4.
W swoim wniosku z 9.08.2023 r. Strona podała wzory obliczania prewskaźników we wszystkich sytuacjach prawnych oraz pytaniach zawartych w jego treści.
Strona uprzejmie wyjaśnia, jak niżej.
W przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej, wzory obliczania prewskaźników są następujące:
Indywidualny prewskaźnik faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości (por. pytanie 1a wniosku Strony) - określany będzie w sposób proporcjonalny (w treści wniosku Strona podała, iż w przypadku, gdy w danym projekcie wystąpi 5 systemów jakości, w tym jeden system rolnictwa ekologicznego, Strona przyjmie, że z działalnością statutową związana jest 1/5 kosztów projektu (20%), a z działalnością gospodarczą związane jest pozostałe 4/5 kosztów projektu (80%).
Prewskaźnik przychodowy w stosunku do kosztów dotyczących pozostałej działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej (por. pytanie 1b wniosku Strony), określany będzie jako iloraz rocznego obrotu z działalności gospodarczej (RODG) w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności (PID) oraz pomniejszonym o przychody dotyczące działalności dotyczącej promocji produktów ekologicznych (PEKO), tj.:
RODG / RODG + PID - PEKO.
W przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), na podstawie rejestru liczby godzin przepracowanych na rzecz danego rodzaju działalności, Strona określać będzie proporcje miesięczne, jako iloraz godzin pracy w danym miesiącu przyporządkowanej do działalności, przy której przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (w całości oraz w części) do sumy godzin pracy przepracowanych w tym samym miesiącu, tj.:
-dla kosztów działalności gospodarczej: GPDG/GPDS+GPDM,
-dla kosztów działalności mieszanej: GPDM/DPDS+GPDG
gdzie, ww. dane oznaczają:
GPDG - godziny pracy działalność gospodarczej
GPDS - godziny pracy działalność statutowa
GPDM - godziny pracy działalność mieszana.
Wyliczone miesięczne proporcje podlegać będą zsumowaniu oraz podziale przez 12 miesięcy w roku kalendarzowym, co pozwoli Stronie określić średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości oraz w części (koszty działalności gospodarczej oraz koszty mieszane), w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace niezależnie od ich rodzaju.
Wyliczone prewskaźniki godzinowe Strona będzie stosowała do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Ad. 5.
Specyfika wykonywanej przez Stronę działalności polega na tym, iż prowadzi Ona swoją działalność w formie prawnej fundacji, na podstawie zapisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 166).
W obowiązującym porządku prawnym fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Cel prowadzonej prze Stronę fundacji określa opisany we wniosku § Statutu.
W toku swojej aktywności w obrocie gospodarczym Strona prowadzić będzie działalność statutową oraz działalność gospodarczą w charakterze podatnika podatku VAT.
W ramach działalności statutowej Strona prowadziła będzie działalność w zakresie promocji oraz propagowania produktów rolnictwa ekologicznego (§ Statutu) oraz pozostałą działalność statutową.
W ramach działalności gospodarczej Strona może prowadzić ściśle określone aktywności (§ Statutu).
Specyfika prowadzonej działalności polega na tym, iż w jej toku Strona dokonywać będzie różnych nabyć towarów i usług, które zostaną przeznaczone na działalność statutową, tj. na statutową działalność stricte ekologiczną oraz na pozostałą działalność statutową, a także na działalność gospodarczą, w tym, które będzie mogła przyporządkować do kosztów tej działalności oraz do kosztów mieszanych (kosztów wspólnych).
Będą to zatem różnorodne nabycia towarów i usług oraz różny będzie ich zakres wykorzystania w toku prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT.
W związku z tym, ze względu na specyfikę swojej działalności oraz dokonywanych nabyć, Strona będzie odrębnie rozpatrywała każde nabycie towarów i usług, co w Jej ocenie wymaga stosowania odrębnych prewskaźników, tj.:
-indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń - w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego,
-prewskaźnika przychodowego w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług przyporządkowanych do działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej,
-prewskaźników godzinowych, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Ad. 6.
W ocenie Strony, zastosowanie odrębnych, opisanych we wniosku z 9.08.2023 r. prewskaźników stosowanych do każdego nabycia towarów i usług, dokonanego na potrzeby:
-działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego,
-pozostałej działalności statutowej, oraz
-przyporządkowanych do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych),
zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane.
Ad. 7.
Zdaniem Strony, przedstawione sposoby obliczania proporcji polegające na stosowaniu odrębnych prewskaźników przyporządkowanych do poszczególnych rodzajów różnych nabyć towarów i usług, w sposób obiektywny odzwierciedlają część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.
Oba sektory prowadzonej przez Stronę działalności, tj. działalność statutowa oraz działalność gospodarcza, zostają w pełni wyodrębnione, w tym, organizacyjnie, administracyjnie, personalnie, gospodarczo oraz w prowadzonych księgach handlowych.
W związku z tym, w każdym z ww. sektorów, Strona stosuje odmienną metodologię prowadzenia biznesu, w obu wymienionych sektorach generuje odrębne przychody oraz odmienne związane z nimi koszty, które są w różny sposób wykorzystywane w działalności gospodarczej na gruncie podatku VAT.
Indywidualny prewskaźnik faktycznego udziału, który w sposób proporcjonalny określa udział rolnictwa ekologicznego w ogólnej liczbie produktów rolno-spożywczych, odpowiada specyfice dokonywanych nabyć oraz jest najbardziej dokładnym i weryfikowanym sposobem określania wskaźnika odzwierciedlającego faktyczny zakres wykorzystania dokonywanych wydatków do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w przypadkach zakupów towarów i usług dokonywanych na potrzeby tej wyodrębnionej działalności statutowej.
Prewskaźnik przychodowy, który ma znaleźć swoje zastosowanie w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług przyporządkowanych do pozostałej działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej (iloraz rocznego obrotu z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności oraz pomniejszonym o przychody dotyczące działalności dotyczącej promocji produktów ekologicznych), w najlepszy sposób umożliwia proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciami towarów i usług dokonanymi na potrzeby tego rodzaju działalności statutowej.
Prewskaźniki godzinowe, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), ustalane na podstawie prowadzonych rejestrów liczby godzin przepracowanych na rzecz danego rodzaju działalności, również w sposób najbardziej dokładny i precyzyjny umożliwiają określenie miesięcznych proporcji (które będą sumowane oraz dzielone przez ilość miesięcy kalendarzowych), w efekcie czego Strona określi średnioroczną liczbę godzin roboczych, którą zastosuje do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Ad. 8.
Strona uprzejmie informuje, iż wydarzenia promujące produkty ekologiczne mogą być związane z działalnością statutową oraz z działalnością statutową i jednocześnie z działalnością gospodarczą.
W treści swojego wniosku z 9.08.2023 r. Strona podała, iż możliwe są sytuacje, w których w ramach określonego realizowanego projektu może wystąpić jeden system rolnictwa ekologicznego, kilka systemów jakości rolnictwa ekologicznego oraz jeden lub kilka systemów jakości produktów rolno-spożywczych lub produkty rolno-spożywcze poza systemami jakości, jak również może nie występować żaden system rolnictwa ekologicznego, a wystąpią produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości.
Gdy w ramach danego projektu wystąpi wyłącznie jeden system jakości rolnictwa ekologicznego, Strona uzna, iż jest on w całości związany z działalnością statutową (100%), co skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciach towarów i usług w ramach takiego projektu.
Gdy w ramach danego projektu wystąpią jeden lub kilka systemów jakości produktów rolno-spożywczych lub produkty rolno-spożywcze poza systemami jakości (bez system jakości rolnictwa ekologicznego), Strona przyjmie, iż są one w całości związane z działalnością gospodarczą (100%), co skutkuje pełnym odliczeniem podatku naliczonego przy nabyciach towarów i usług w ramach takiego projektu.
Gdy natomiast w ramach danego projektu wystąpią zarówno, system jakości rolnictwa ekologicznego oraz produkty rolno-spożywcze w systemach jakości lub poza systemami jakości, Strona przyjmie odpowiedni proporcjonalny udział rolnictwa ekologicznego w ogólnej liczbie produktów rolno-spożywczych, czyli proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego przy nabyciach towarów i usług w ramach takiego projektu.
Ad. 9.
Strona posiada obiektywną możliwość określenia realnej liczby godzin roboczych przeznaczonych na czynności związane z działalnością gospodarczą w ogólnej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na czynności związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i poza tą działalnością w danym okresie rozliczeniowym.
Strona w swoim wniosku z 9.08.2023 r. podała, iż posiadać będzie rejestr liczby godzin przepracowanych na rzecz danego rodzaju działalności, który pozwoli w sposób jednoznaczny przyporządkować (z dokładnością do godziny) czas poświęcony poszczególnym rodzajom działalności, tj. w związku z którą:
-przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (koszty działalności gospodarczej),
-przysługuje w części prawo do odliczenia podatku naliczonego (koszty mieszane), oraz
-prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje (koszty działalności statutowej).
W rejestrze tym odnotowane zostaną faktyczne liczby przepracowanych godzin, zarówno na podstawie umów o pracę, umów zlecenia oraz umów wolontaryjnych.
W cyklu miesięcznym godziny pracy pracowników, osób wykonujących zlecenia oraz wolontariuszy będą podliczane oraz w sposób dokładny przyporządkowane - na podstawie rodzaju wykonywanej pracy - do obu sektorów działalności Wnioskodawcy oraz do ww. rodzajów ponoszonych kosztów.
W związku z tym, zastosowanie opisanych prewskaźników godzinnych w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, przyporządkowanych do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), w ocenie Strony, jest niezależne, od jakichkolwiek innych czynników, istnieje możliwość weryfikacji prawidłowego określania ich wielkości oraz umożliwia przyporządkowanie ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania dwóch różnych sposobów ustalania proporcji podatku naliczonego VAT do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 2a VAT, w sytuacji wyodrębnienia organizacyjnego obu sektorów swojej działalności (statutowej oraz gospodarczej) oraz przyporządkowania ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej, tj. dwóch różnych prewskaźników, w postaci: a) indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości, w stosunku do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego (§ Statutu), oraz b) odpowiedniego prewskaźnika przychodowego w stosunku do kosztów dotyczących pozostałej działalności statutowej (§ z wyłączeniem § Statutu)?
2.Czy Wnioskodawca, na potrzeby ustalania proporcji podatku naliczonego VAT do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 2a VAT, w sytuacji wyodrębnienia organizacyjnego obu sektorów swojej działalności (statutowej oraz gospodarczej) oraz przyporządkowania ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), ma prawo do stosowania odpowiednich prewskaźników godzinowych, zarówno do kosztów działalności gospodarczej, jak i do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W związku z wprowadzanym wyodrębnieniem organizacyjnym obu sektorów swojej działalności (statutowej oraz gospodarczej) oraz obiektywną i sprawdzalną możliwością przyporządkowania ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej, Wnioskodawca posiada prawo do stosowania dwóch różnych sposobów ustalania proporcji podatku naliczonego VAT do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 2a VAT, w postaci: a) indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości, w stosunku do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego (§ Statutu), oraz b) odpowiedniego prewskaźnika przychodowego w stosunku do kosztów dotyczących pozostałej działalności statutowej (tj. kosztów statutowych niezwiązanych z działalnością ekologiczną).
2.W związku z wprowadzanym wyodrębnieniem organizacyjnym obu sektorów swojej działalności (statutowej oraz gospodarczej) oraz obiektywną i sprawdzalną możliwością przyporządkowania ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), Wnioskodawca posiada prawo do stosowania odpowiednich prewskaźników godzinowych, zarówno do kosztów działalności gospodarczej, jak i do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Uzasadnienie. Według art. 86 ust. 1 VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W stosunku do wydatków wykorzystywanych do wykonywania innych czynności (zwolnionych z podatku VAT lub czynności, które w ogóle nie podlegają podatkowi VAT), podatek naliczony nie powinien być odliczany, natomiast w stosunku do wydatków wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych jedynie częściowo, podatek naliczony powinien podlegać odliczeniu również częściowo, w proporcji do zakresu, w jakim towar lub usługa wykorzystywana jest do wykonywania tego rodzaju czynności. Zgodnie z art. 86 ust. 2a VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli: 1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz 2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe (art. 86 ust. 2b VAT). Stosownie do art. 86 ust. 2c VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane: 1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością; 2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością; 3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza; 4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością. Zgodnie z art. 86 ust. 2d VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g VAT). Ad. 1a) W przyszłym stanie faktycznym, w przypadkach nabyć towarów i usług dotyczących działalności statutowej polegającej na promocji produktów ekologicznych, specyfice wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności oraz dokonywanych nabyć najbardziej odpowiada indywidualna, własna metoda określania prestruktury, tzw. prewskaźnik faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości. Wnioskodawca podkreśla, iż realizacja projektów oraz zadań dotyczących opisywanej działalności statutowej, dotyczyć będzie produktów ekologicznych. W ramach określonego realizowanego projektu, mogą wystąpić następujące sytuacje: - jeden system jakości rolnictwa ekologicznego, - może wystąpić kilka systemów jakości rolnictwa ekologicznego oraz jeden lub kilka systemów jakości produktów rolno-spożywczych lub produkty rolno-spożywcze poza systemami jakości, - może nie występować żaden system rolnictwa ekologicznego, a wystąpią produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości. Jeśli wystąpi wyłącznie jeden system jakości rolnictwa ekologicznego Wnioskodawca przyjmuje, iż jest on w całości związany z działalnością statutową (100%). Jeśli wystąpią jeden lub kilka systemów jakości produktów rolno-spożywczych lub produkty rolno-spożywcze poza systemami jakości, Wnioskodawca przyjmuje, iż są one w całości związane z działalnością gospodarczą (100%). Jeśli w realizowanych projektach wystąpią, zarówno, system jakości rolnictwa ekologicznego oraz produkty rolno-spożywcze w systemach jakości lub poza systemami jakości, Wnioskodawca przyjmuje proporcjonalny udział rolnictwa ekologicznego w ogólnej liczbie produktów rolno-spożywczych, tj. np. w przypadku 5 systemów jakości, gdy udział rolnictwa ekologicznego stanowi 1 system, Wnioskodawca przyjmuje, że: - z działalnością statutową związana jest 1/5 kosztów projektu (20%), natomiast - pozostałe systemy jakości stanowiące 4/5 kosztów projektu dotyczą działalności gospodarczej (80%). W przepisie art. 86 ust. 2c VAT ustawodawca przewidział, że przy wyborze sposobu określania proporcji podatnik może wykorzystać przykładowe dane (tj. zastosować klucze: osobowy, czasowy, finansowy oraz powierzchniowy) w ramach katalogu otwartego, co oznacza, iż nie tworzą one jedynie obowiązujących wzorów (algorytmów) określania prewskaźnika. Są to zatem przykładowe metody obliczenia wskaźnika służącego do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych (podlegających i niepodlegających VAT), a podatnicy mogą zastosować jedną z tych metod lub wybrać własną, jeżeli najbardziej odpowiada ona specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych przez podatnika nabyć. Według broszury Ministra Finansów z 17.02.2016 r. („Zasady odliczania podatku od towarów i usług przez podatników prowadzących działalność o charakterze mieszanym, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 1.01.2016 r.”): „Ustawa proponuje kilka metod, które podatnik może wykorzystać celem proporcjonalnego obliczenia podatku naliczonego, jednakże katalog ten nie ma charakteru obligatoryjnego i zamkniętego. Dopuszczalna jest także metoda będąca kompilacją metod ustawowych czy też każda inna metoda, pod warunkiem jednak, że będzie odpowiadała ona najbardziej specyfice prowadzonej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Możliwe jest także zastosowanie kilku różnych metod w zależności od różnorodności prowadzonych przez podatnika rodzajów działalności lub w zależności od rodzajów dokonywanych nabyć, jeśli jest to uzasadnione ekonomicznie”. Podatnik może zatem wykorzystywać inne dane, jeżeli w lepszy sposób odzwierciedlają one zakres wykorzystania dokonywanych wydatków do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz zastosować inną, własną, bardziej reprezentatywną metodę. Możliwość określenia oraz stosowania indywidualnego prewspółczynnika, innego niż określony w przepisach rozporządzenia dla niektórych podatników (m.in. gmin i jednostek samorządu terytorialnego), potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym, m.in.: wyrok WSA z 5.10.2017 r., I SA/Rz 493/17 oraz wyrok NSA z 25.06.2021 r., I FSK 733/18. Zdaniem Wnioskodawczyni, opisana indywidualna metoda faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości, jest rzetelna i najbardziej właściwa w przyszłym stanie faktycznym. Prowadzi ona bowiem do jak najlepszego odzwierciedlenia tego, w jaki sposób zakupy służące całości działalności Wnioskodawczyni, służą sprzedaży opodatkowanej oraz pozostałemu rodzajowi aktywności, a w konsekwencji, wypełnia również przesłanki określone w art. 86 ust. 2b VAT.
Ad. 1 b) W przyszłym stanie faktycznym, w przypadkach nabyć towarów i usług dotyczących pozostałej działalności statutowej (nieobejmujących promocji produktów ekologicznych), specyfice wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności oraz dokonywanych nabyć, najbardziej odpowiada odpowiedni prewskaźnik przychodowy. Na podstawie art. 86 ust. 2c pkt 3 VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane: roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza. Wnioskodawczyni zaznacza, iż dla działalności statutowej dotyczącej promocji produktów ekologicznych ustala indywidualny prewskaźnik faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wydarzeń promujących produkty rolno-spożywcze w systemach jakości oraz poza systemami jakości. W związku z tym, dla kosztów pozostałej działalności statutowej Wnioskodawczyni w odpowiedni sposób określa prewskaźnik przychodowy jako iloraz rocznego obrotu z działalności gospodarczej (RODG) w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności (PID) oraz pomniejszonym o przychody dotyczące działalności dotyczącej promocji produktów ekologicznych (PEKO), który obrazuje wzór: RODG/RODG + PID - PEKO. Ww. sposób ustalania odpowiedniego prewskaźnika przychodowego Wnioskodawczyni będzie stosowała wyłącznie do pozostałej działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej, ze względu na fakt, iż w Jej ocenie, w najlepszy sposób oddaje on możliwość proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego przypisanego do wymienionego rodzaju Jej działalności.
Ad. 2 W przyszłym stanie faktycznym, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), specyfice wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności oraz dokonywanych nabyć najbardziej odpowiadają odpowiednie prewskaźniki ustalone na podstawie średniorocznych roboczogodzin. Zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 2 VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane: średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością. Wnioskodawczyni posiadać będzie rejestr liczby godzin przepracowanych na rzecz danego rodzaju działalności, który pozwoli w sposób jednoznaczny przyporządkować (z dokładnością do godziny) czas poświęcony działalności, w związku z którą: - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (koszty działalności gospodarczej), - przysługuje w części prawo do odliczenia podatku naliczonego (koszty mieszane), oraz - prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje (koszty działalności statutowej). W rejestrze tym odnotowane zostaną faktyczne liczby przepracowanych godzin, zarówno na podstawie umów o pracę, umów zlecenia oraz umów wolontaryjnych. W cyklu miesięcznym godziny pracy pracowników, osób wykonujących zlecenia oraz wolontariuszy będą podliczane i jednoznacznie przyporządkowane - na podstawie rodzaju wykonywanej pracy - do sektorów działalności Wnioskodawcy oraz do ww. rodzajów ponoszonych kosztów. Na podstawie ww. danych zostanie wyliczona proporcja miesięczna, jako iloraz godzin pracy w danym miesiącu przyporządkowanej do działalności, przy której przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (w całości oraz w części) do sumy godzin pracy przepracowanych w tym samym miesiącu, tj.: - dla kosztów działalności gospodarczej: GPDG/GPDS+GPDM, - dla kosztów działalności mieszanej: GPDM/DPDS+GPDG gdzie, ww. dane oznaczają: GPDG - godziny pracy działalność gospodarczej, GPDS - godziny pracy działalność statutowa, GPDM - godziny pracy działalność mieszana. Wyliczone odrębnie miesięczne proporcje dla każdego miesiąca roku kalendarzowego podlegać będą następnie zsumowaniu oraz podziale przez 12 miesięcy w roku kalendarzowym. Uzyskane wskaźniki proporcji obrazować będą średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą, w związku z którą Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości oraz w części (koszty działalności gospodarczej oraz koszty mieszane), w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace niezależnie od ich rodzaju. Wyliczone w opisany sposób prewskaźniki godzinowe Wnioskodawczyni będzie stosowała do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych) oraz w zakresie wymienionych wydatków ustala odliczanie podatku naliczonego na podstawie proporcji czasu pracy, co w Jej ocenie w najlepszy sposób odzwierciedla specyfikę wykonywanej działalności. Reasumując, według Wnioskodawczyni: - nie ma Ona obowiązku stosowania wyłącznie jednego prewskaźnika do całej prowadzonej działalności (obowiązek ten nie wynika z art. 86a ust. 2a VAT), - powołana postawa prawna wręcz zobowiązuje podatnika, aby weryfikował każdy zakup pod kątem jego wykorzystania i jeśli w danym przypadku podatnik stwierdzi związek z działalnością gospodarczą oraz z inną działalnością, ma on obowiązek zastosować proporcję uwzględniającą zarówno działalność, do której wykorzystuje ten zakup (specyfika działalności), jak i rodzaj tego zakupu (specyfika nabycia). Jak zauważa orzecznictwo sądowe, wypełniając obowiązek uwzględniania specyfiki działalności oraz dokonywanych nabyć, podatnik powinien rozpatrywać oddzielnie każde nabycie towarów i usług, co ewidentnie wymaga stosowania odrębnych prewspółczynników dla różnych rodzajów prowadzonej działalności oraz różnych rodzajów nabyć towarów i usług (por. wyrok NSA z 10.01.2019 r., I FSK 1662/18). W przyszłym stanie faktycznym wypełnione zostaną warunki do stosowania przez Wnioskodawczynię odrębnych prewskaźników, tj. różnych sposobów ustalania proporcji podatku naliczonego VAT do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 2a VAT, ze względu na fakt, iż: - dochodzić będzie do nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności statutowej (innych celów niż działalność gospodarcza) oraz do działalności gospodarczej, w związku z czym, kluczowe jest odróżnienie obu sektorów prowadzonej działalności, co faktycznie będzie miało miejsce, - przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej w przyszłym stanie faktycznym nie jest możliwe, - nie zajdą również przypadki nabycia towarów i usług do celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5. Ww. prewspółczynniki Wnioskodawczyni przy nabyciach towarów i usług będą najbardziej odpowiadały specyfice wykonywanej przez Nią działalności (wykorzystanie zakupu) oraz dokonywanych nabyć (rodzaje zakupu), tj. dla obu sektorów prowadzonej aktywności, z dokładnym przyporządkowaniem do wykonywanych działalności, tj.: - statutowej, polegającej na promocji produktów ekologicznych, - pozostałej działalności statutowej (z wyłączeniem produktów ekologicznych), oraz - gospodarczej, a także do kosztów mieszanych (kosztów wspólnych). Zatem, stosowane przez Wnioskodawczynię ww. prewskaźniki: - będą zapewniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, oraz - będą obiektywnie odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wydatków dotyczących towarów i usług wykorzystywanych do celów osobistych, które podlegają opodatkowaniu jako nieodpłatne dostawy towarów lub nieodpłatne świadczenie usług oraz wydatków dotyczących nabycia towarów i usług wykorzystywanych do nieodpłatnego użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza), a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W myśl art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jak stanowi art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy publicznej czy nieodpłatną działalność statutową).
Państwa watpliwości dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu zaproponowanych przez Państwa prewspółczynników.
Wskazali Państwo, że będą odrębnie rozpatrywać każde nabycie towarów i usług, co w Państwa ocenie wymaga stosowania odrębnych prewskaźników, tj.:
-indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń - w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego,
-prewskaźnika przychodowego w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług przyporządkowanych do działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej,
-prewskaźników godzinowych, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Odnosząc się do pierwszej z metod w zakresie częściowego odliczenia podatku należy zauważyć, że zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 2a ustawy sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W ocenie Organu, przedstawiony przez Państwa sposób określenia proporcji nie może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych nabyć, bowiem założenia przyjęte przy obliczaniu wysokości prewspółczynnika przez Państwa budzą wątpliwości.
Przyjęli Państwo sposób odliczenia podatku wyliczony na podstawie indywidualnego prewskaźnika faktycznego udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń - w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego, jednakże nie przedstawili Państwo wiarygodnych przesłanek pozwalających na stwierdzenie, że powyższy sposób będzie gwarantował, że zakres wykorzystywania do działalności gospodarczej nabywanych towarów i usług będzie odzwierciedlony w sposób obiektywny i pełny.
Przede wszystkim wskazać należy, że przepisy ustawy mówią w art. 86 ust. 2a ustawy o prawie do odliczania podatku naliczonego zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”. W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym (art. 86 ust. 2g ustawy).
Z przepisu art. 86 ust. 2a ustawy wynika więc, że podatnik w przypadku nabycia towarów i usług służących jednocześnie działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż gospodarcza, w sytuacji gdy nie potrafi przypisać poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej oblicza prewspółczynnik. Prewspółczynnik ten oblicza na podstawie danych z poprzedniego roku i stosuje do wszystkich zakupów, które realizuje przez cały następny rok podatkowy, a które związane są jednocześnie z działalnością odpłatną i nieodpłatną.
Ustawa o VAT nie przewiduje więc, aby do każdego przedsięwzięcia realizowanego przez podatnika stosować odrębny sposób określania proporcji, obliczany za każdym razem na podstawie innych danych. Nie jest więc możliwe obliczanie prewspółczynnika ustalonego na podstawie indywidualnego prewspółczynnika udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń, ponieważ nie będzie odzwierciedlał w sposób wiarygodny wysokości podatku naliczonego do odliczenia podczas realizacji innych wydarzeń organizowanych przez Państwa w ramach działalności statutowej.
Zauważyć należy, że podczas organizacji różnych wydarzeń może być różna ilość wydarzeń odpłatnych i wydarzeń nieodpłatnych. W każdym wydarzeniu jest różna liczba uczestników. Każde wydarzenie generuje inne koszty. Każde wydarzenie generuje różną kwotę przychodów. Każde wydarzenie różnicuje kwotę wpływów z realizowanej przez Państwa sprzedaży.
Zastosowanie metody odliczania podatku naliczonego na podstawie proporcji wyliczonej jako udział wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń, nie gwarantuje, że przedstawiony przez Państwa sposób określenia proporcji może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych nabyć.
Zdaniem Organu przedstawiony sposób nie jest w pełni obiektywny i nie jest zgodny z przepisami ustawy.
Przyjęta przez Państwa metoda oddaje jedynie ilość wydarzeń realizowanych w ramach działalności gospodarczej i poza działalnością gospodarczą (działalność inna niż gospodarcza), a nie specyfikę prowadzonej działalności, o której mowa w art. 86 ust. 2b ustawy oraz nie zapewnia obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane.
Zatem opisany przez Państwa sposób obliczenia proporcji w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do działalności statutowej polegającej na promocji oraz popularyzacji produktów rolnictwa ekologicznego, – jest mało precyzyjny i jego stosowanie mogłoby prowadzić do uzyskania nieadekwatnego odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym, nie można uznać, że proponowany przez Państwa sposób określenia proporcji obliczony na podstawie udziału wydarzeń promujących produkty ekologiczne w ogólnej liczbie wszystkich wydarzeń jest prawidłowy.
Podsumowując, przyjęte przez Państwa założenia nie wskazują, aby były wypełnione warunki określone w art. 86 ust. 2b ustawy.
Odnosząc się do zaproponowanego przez Państwa częściowego odliczenia podatku wyliczonego na podstawie prewskaźnika przychodowego w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług przyporządkowanych do działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej, należy zauważyć, że w odniesieniu do sposobu liczenia proporcji w wybranej przez Państwa metodzie wskazanej w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy należy podkreślić, że prewspółczynnik obliczany jest na podstawie następujących danych: roczny obrót z działalności gospodarczej (licznik) w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności (mianownik). Co istotne w mianowniku w przychodach z innej działalności należy uwzględnić również wartość dotacji, subwencji i dopłat o podobnym charakterze otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez podatnika działalności innej niż gospodarcza.
Ważne jest również to, że pojęcie obrotu należy rozumieć jako zapłatę, zgodnie z art. 29a ustawy, gdzie stwierdza się, że:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zatem tylko takie dotacje będą uwzględniane w obrocie podatnika, które mają faktyczny i bezpośredni wpływ na wielkość świadczenia podatnika (cenę świadczenia) w ramach czynności opodatkowanych.
Z kolei w kategorii „przychodu” będą się mieścić także dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze otrzymane na sfinansowanie działalności innej niż gospodarcza. Oznacza to, że nie wszystkie dofinansowania będą zaliczane do mianownika tego ułamka, ale tylko takie, które finansują inną aktywność podatnika (poza VAT). W kategorii tej nie będą zatem mieściły się dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które wykorzystywane są do wykonywania działalności gospodarczej.
W przypadku stosowania metody opartej na obrocie i przychodach, do obrotu nie będzie wliczało się kwoty podatku VAT. Do obrotu/przychodu nie będzie wliczany odpowiednio obrót/przychód uzyskany z:
-dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane (lub mogłyby zostać zaliczone) przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności;
-dostawy gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika (lub mogłyby zostać zaliczone) – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności;
-tytułu transakcji dotyczących pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
-tytułu transakcji dotyczących usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 (tj. zasadniczo usług o charakterze finansowym), w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków, których nie są Państwo w stanie przyporządkować do danego rodzaju czynności, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług przyporządkowanych do działalności statutowej, z wyłączeniem działalności ekologicznej, będą mogli Państwo zastosować kryterium przychodowe przy wyborze sposobu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, obliczanej jako stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej (opodatkowanej), do rocznego obrotu z ww. działalności gospodarczej, powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności niż gospodarcza (tj. z tytułu działalności statutowej wraz z dotacjami i darowiznami otrzymanymi na tę działalność), pod warunkiem, że ww. sposób określenia proporcji będzie najbardziej odpowiadał specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Odnosząc się do zaproponowanego przez Państwa częściowego odliczenia podatku wyliczonego na podstawie prewskaźników godzinowych, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), nie można zgodzić się z Państwem, że w związku z wprowadzanym wyodrębnieniem organizacyjnym obu sektorów swojej działalności (statutowej oraz gospodarczej) oraz obiektywną i sprawdzalną możliwością przyporządkowania ponoszonych wydatków do działalności statutowej oraz do czynności opodatkowanych, w przypadkach dokonywania zakupów towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych), mają Państwo prawo do stosowania odpowiednich prewskaźników godzinowych, zarówno do kosztów działalności gospodarczej, jak i do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych).
Zaprezentowana argumentacja przemawiająca za stosowaniem przez Państwa metody wyliczonej na podstawie prewskaźników godzinowych, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych) jest nieprecyzyjna i nie zawiera obiektywnych powodów, dla których przedstawiona metoda najbardziej odpowiada specyfice Państwa działalności. Założenia przyjęte przy obliczaniu wysokości proporcji przez Państwa budzą wątpliwości.
Są Państwo zdania, że uzyskane wskaźniki proporcji obrazować będą średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą, w związku z którą Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości oraz w części (koszty działalności gospodarczej oraz koszty mieszane), w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace niezależnie od ich rodzaju.
Nie jest to argument wystarczający do uznania tego sposobu określenia proporcji za najbardziej reprezentatywny. Należy mieć bowiem na uwadze charakter działalności prowadzonej przez Państwa. Metoda zaproponowana przez Państwa oddaje jedynie liczbę godzin, w których nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej oraz poza tą działalnością, a nie specyfikę prowadzonej działalności, o której mowa w art. 86 ust. 2b ustawy, oraz nie zapewni obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane. Zatem uznać należy, że zastosowanie metody opartej na prewskaźnikach godzinowych, mogłoby prowadzić do nieadekwatnego odliczenia podatku naliczonego – niezgodnego z rzeczywistością.
Tym samym, proponowana przez Państwa metoda odliczenia podatku oparta na podstawie prewskaźników godzinowych, w przypadkach nabyć towarów i usług, które zostaną przyporządkowane do kosztów działalności gospodarczej oraz do kosztów działalności mieszanej (kosztów wspólnych) – nie będzie metodą gwarantującą, że zakres wykorzystywania do działalności gospodarczej nabywanych towarów i usług będzie odzwierciedlony w sposób obiektywny i pełny. Zdaniem tutejszego Organu, przedstawiony sposób nie jest w pełni obiektywny i nie będzie w stanie precyzyjnie odzwierciedlić stopnia wykorzystania zakupów związanych z działalnością gospodarczą. Tym samym, powyższy sposób nie może być uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych nabyć.
Jednocześnie należy zauważyć , że podatnik nie może dokonywać odrębnego liczenia współczynnika proporcji w odniesieniu do różnych zakupów. Mnogość sposobów określenia proporcji, wykreowanych w dowolny sposób spowodowałaby, że odliczenie podatku naliczonego byłoby nieczytelne (por. prawomocny wyrok I SA/Łd 1046/17).
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).