Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Sprzedaży Internetowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.477.2023.1.JŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.477.2023.1.JŚ

Temat interpretacji

Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Sprzedaży Internetowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym wyłączenia czynności aportu tych składników do Spółki z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Sprzedaży Internetowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym wyłączenia czynności aportu tych składników do Spółki z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Wprowadzenie

Pan (...) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (…) z siedzibą w (…), przy (…), NIP: (…), REGON: (…) (dalej „(…)” lub „Wnioskodawca”).

Z dniem 1 lipca 2023 r. Wnioskodawca dokonał formalnego wyodrębnienia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dwóch wyspecjalizowanych i funkcjonujących samodzielnie głównych obszarów działalności (…), tj.:

1)działalność w zakresie usług informatycznych (dalej: „Dział Usług Informatycznych”),

2)działalność w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej (dalej: „Dział Sprzedaży Internetowej”, dalej łącznie: „Działy”).

Intencją Wnioskodawcy jest bowiem przeprowadzenie przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej formalnie części działalności gospodarczej (…), tj. Działu Sprzedaży Internetowej, jako aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej w tym celu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Aport”).

Po zawiązaniu i zarejestrowaniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) w Krajowym Rejestrze Sądowym, w tym po założeniu rachunku bankowego, rejestracji Spółki na VAT, nabyciu kasy fiskalnej, Wnioskodawca dokona podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, a udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci wniesienia do Spółki Działu Sprzedaży Internetowej, tj. kapitał zakładowy Spółki zostanie podwyższony o wartość wnoszonego do Spółki majątku w postaci Działu Sprzedaży Internetowej i zostanie w całości pokryty przez Wnioskodawcę, jako jedynego wspólnika Spółki. Ewentualna nadwyżka wartości wniesionego wkładu nad wartością nominalną objętych udziałów zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy Spółki.

Wniesienie Działu Sprzedaży Internetowej do już funkcjonującej Spółki tytułem podwyższenia kapitału zakładowego pozwoli na zachowanie ciągłości działalności prowadzonej w ramach tego działu, w efekcie nie powstanie przestój w prowadzonej sprzedaży internetowej, co jest kluczowe mając na uwadze, że zamiarem Spółki będzie kontynuowanie działalności w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej, z wykorzystaniem wniesionego Aportu.

W celu zrealizowania zakładanego zamiaru, przedmiotem Aportu będą wszelkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, przypisane do Działu Sprzedaży Internetowej. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki przeniesiony zostanie zakład pracy przypisany do Działu Sprzedaży Internetowej oraz prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych osób współpracujących z (…) przy obsłudze Działu Sprzedaży Internetowej.

Natomiast Działalność Usług Informatycznych prowadzona będzie przez Wnioskodawcę dalej, tak jak dotychczas, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (…). Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości dokona odpłatnego zbycia całości posiadanych przez siebie udziałów w Spółce, do której uprzednio wniósł Aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu Sprzedaży Internetowej, na rzecz podmiotu niepowiązanego, prowadzącego działalność w obszarze zbliżonym do działalności Działu Sprzedaży Internetowej.

2.Opis przedmiotu Aportu

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wyspecjalizowane jest w dwóch obszarach: sprzedaży internetowej oraz usługach wsparcia IT. Obie działalności prowadzone są równolegle z wykorzystaniem składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca przeprowadził szereg czynności formalnych, których celem było zinwentaryzowanie zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym praw i obowiązków, związanych z każdym z dwóch wskazanych obszarów prowadzonej działalności.

W efekcie, Wnioskodawca 1 lipca 2023 r. dokonał formalnego wyodrębnienia dwóch wyspecjalizowanych i funkcjonujących samodzielnie obszarów działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, tj.:

1.Działu Usług Informatycznych, który obejmuje wyłącznie działalność usług informatycznych,

2.Działu Sprzedaży Internetowej, który obejmuje wyłącznie procesy działalności sklepu internetowego: (…), a także pozostałych sklepów internetowych (…).

Działalność wykonywana przez Dział Usług Informatycznych i Dział Sprzedaży Internetowej świadczona jest pod jednym adresem, niemniej prawo do zajmowania powierzchni biurowej przez pracowników i/lub współpracowników, zostało wyodrębnione, w ten sposób, iż:

1.Działowi Usług Informatycznych przypisana zostało powierzchnia biurowa o wymiarach 22,61 m2,

2.Działowi Sprzedaży Internetowej przypisana została powierzchnia biurowa o wymiarach 173,44 m2.

3.Charakterystyka przedmiotu Aportu

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Dział Sprzedaży Internetowej odpowiedzialny jest za całą działalność związaną ze sprzedażą internetową, tj. dział ten prowadzi działalność w zakresie internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych, obejmującą w szczególności następujące procesy:

a)zakup towarów w szczególności: książek, artykułów papierniczych, zabawek, multimediów oraz artykułów chemicznych bezpośrednio u producentów lub we współpracujących hurtowniach,

b)wprowadzanie towarów do sprzedaży na platformach internetowych,

c)zapewnianie dostępu towarów z hurtowni zewnętrznych realizowanych w trybie order for order,

d)obsługę klienta sklepu internetowego, w tym pozyskiwanie klienta, który wyraził chęć dokonania zakupu lub poznania produktu, ułatwianie kompletacji koszyka i finalizacji transakcji,

e)dokonywanie bieżących zamówień towarów dla transakcji realizowanych w trybie order for order,

f)przekazywanie danych dotyczących transakcji do firmy dystrybuującej przesyłki,

g)obsługę mejlową i telefoniczną klienta po zawarciu umowy sprzedaży, w tym obsługę reklamacji i zwrotów towarów.

h)utrzymywanie atrakcyjnej oferty asortymentowej na platformach internetowych,

i)działalność marketingową związaną z pozyskiwaniem nowych klientów i zapewnianiem atrakcyjnej oferty cenowej.

Wsparcie operacyjne Działu Sprzedaży Internetowej

W przyjętym modelu prowadzenia działalności Wnioskodawcy, Dział Sprzedaży Internetowej odpowiadając za całą działalność związaną ze sprzedażą internetową, samodzielnie zarządza działaniami z zakresu wewnętrznych zasobów ludzkich, tj. pracowników i zleceniobiorców przypisanych wyłącznie do Działu Sprzedaży Internetowej, jak i ze wsparcia podmiotów zewnętrznych np. przy obsłudze logistyczno -magazynowej czy księgowo-kadrowej.

Dział Sprzedaży Internetowej posiada swoją własną, wewnętrzną strukturę organizacyjną. Na czele Działu Sprzedaży Internetowej stoi Właściciel oraz Kierownik odpowiedzialny za zakupy i sprzedaż Działu. Wsparcie operacyjne bazuje na zasobach wewnętrznych Działu Sprzedaży Internetowej obejmując pracowników i zleceniobiorców realizujących zadania w ramach następujących działów (zespołów) w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy:

a)dział zakupów, który odpowiedzialny jest m.in. za:

-negocjowanie umów handlowych z dostawcami i kontrahentami,

-dokonywanie sezonowych zamówień na magazyn wewnętrzny,

-koordynowanie współpracy z magazynem,

-analizowanie krajowego i międzynarodowego rynku dostaw w celu znalezienia alternatywnych źródeł dostaw,

-koordynowanie działań związanych z dostawą i zwrotem zakupionych towarów,

-nadzorowanie prawidłowości wykonywania zadań przez podległych pracowników i/lub zleceniobiorców,

-koordynowanie platformy oferującej towary wielu sprzedawców w jednym miejscu, umożliwiając zakup ich przez klientów, tzw. marketplace.

b)dział sprzedaży, który odpowiedzialny jest m.in. za:

-budowanie i realizowanie polityki sprzedaży według przyjętych założeń,

-realizację zamówień towaru w trybie order for order,

-kontrolę terminowości realizacji zamówień i kontakt z klientami/dostawcami,

a ponadto, dział ten podzielony jest na cztery dodatkowe zespoły pracowników i/lub współpracowników, tj.:

b.1)dział dokumentów, odpowiedzialny m.in. za:

-działania wewnętrzne i kontrolę terminowości rozliczeń,

-rozliczenia z dostawcami (korekty faktur VAT sprzedażowych, tj. FVK, kompensaty),

-wsparcie zewnętrznej księgowości (obsługa programu księgowego) oraz zewnętrznego zespołu kadrowo-płacowego,

-rozliczanie przelewów i zlecanie zwrotów,

-dokonywanie zwrotów do dostawców,

-wczytywanie faktur magazynowych,

-wystawianie not oraz korekt faktur sprzedażowych dla klientów;

b.2)dział zamówień w trybie order for order, odpowiedzialny m.in. za:

-koordynację zamówień klientów w trybie order for order (zamówienia, dostępność, czas dostawy z magazynów zewnętrznych)

-mailowy kontakt z klientami (informowanie o problemach z dostępnością, wydłużonym czasie realizacji zamówienia),

-weryfikację uwag indywidualnych do zamówień,

-kontakt z dostawcami w zakresie błędów w zamówieniach, defektach, brakach,

-rozliczanie faktur VAT sprzedażowych, tj. FVK i kontrolę przepływu dokumentów księgowych od dostawców do Działu Sprzedaży Internetowej;

b.3)dział reklamacji i zwrotów, odpowiedzialny m.in. za:

-rozliczanie zwrotów i reklamacji (kontakt z klientem, korekta dokumentów, rozliczenia towaru),

-kontakt z dostawcami,

-rejestr zamówień przychodzących,

-wsparcie edycji bazy produktów;

b.4)dział Biuro Obsługi Klienta, odpowiedzialny m.in. za:

-mailowy i telefoniczny kontakt z klientem,

-wsparcie pracowników i/lub współpracowników edytujących produkty;

c)dział marketingu, który odpowiedzialny jest m.in. za:

-tworzenie strategii marketingowej,

-sprzedaż powierzchni reklamowej i usług marketingowych,

-planowanie oraz realizację kampanii reklamowych w ramach współpracy z wydawcami,

-copywriting, oraz pozycjonowanie i optymalizację stron sklepów internetowych, tzw. treści SEO oraz artykułów blogowych,

-administrację i tworzenie treści w obrębie profili firmowych w kanałach social media (Facebook, Instagram),

-monitorowanie i reagowanie na opinie o marce, kreowanie pozytywnego wizerunku,

-weryfikację i aktualizację bazy danych dla kategorii: książka,

-prace graficzne na strony sklepów internetowych i grafik do działań zewnętrznych według wytycznych działu marketingu,

-bieżącą edycję i tworzenie kartotek dla bazy produktów w kategoriach: książka, zabawka, artykuły papiernicze.

d)samodzielne stanowisko programistyczne.

W Dziale Sprzedaży Internetowej brak jest osobnych wewnętrznych komórek organizacyjnych zajmujących się obsługą zadań pomocniczych w stosunku do głównej działalności Działu, tj. obsługą kadrowo-płacową (HR i rozliczenia płac) czy księgowością. Zadania pomocnicze realizowane są przez wyznaczony personel Działu Sprzedaży Internetowej, zapewniający wsparcie podmiotom zewnętrznym świadczącym na rzecz (…) usługi księgowo-kadrowe.

Do Działu Sprzedaży Internetowej został również wydzielony, odrębny od Działu Usług Informatycznych, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowiący całościowy zespół praw i obowiązków Działu Sprzedaży Internetowej, który jest organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi przez Dział Sprzedaży Internetowej.

W szczególności, do Działu Sprzedaży Internetowej z dniem 1 lipca 2023 r., zostały przypisane następujące zasoby:

a)środki trwałe i wyposażenie stanowiące rzeczy ruchome wykorzystywane w pracy przez pracowników i współpracowników Działu, tj.:

(i)sprzęt biurowy,

(ii)sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne,

(iii)sprzęt magazynowy,

b)składniki niematerialne, należności i zobowiązania, tj.:

(i)prawa na dobrach niematerialnych takich jak know-how, prawa do procedur wewnętrznych i inne dane objęte tajemnicą przedsiębiorstwa związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej, w tym prawa do korzystania z zarejestrowanego znaku towarowego „czytam.pl”, prawa autorskie, licencje, autorskie oprogramowanie do zarządzania sklepem, oprogramowanie do kolektorów, czy prawo do frontu (wersja widzialna dla klienta) sklepu czytam.pl na stronie www,

(ii)prawo do powierzchni biurowej zajmowanej przez pracowników i zleceniobiorców o powierzchni 173,44 m2,

(iii)prawa i obowiązki związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej wynikające m.in.: z zawartych z pracownikami i współpracownikami umów o pracę, umów zlecenia oraz innych umów, np. kurierskich czy zakupu książek,

(iv)rachunki bankowe (złotówkowe i walutowe) oraz znajdujące się na nich środki pieniężne,

(v)pracownicy komórek organizacyjnych wykonujący swoje obowiązki na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, odpowiedzialni za działalność Działu Sprzedaży Internetowej oraz wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące tych pracowników i współpracowników,

(vi)aktywa obrotowe, w tym zapasy związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej,

(vii)prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej, w szczególności umowy dotyczące:

-dystrybucji,

-zakupu wszelkich usług i innych zasobów (np. licencji i know-how, leasingowanego sprzętu), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-zakupu wszelkiego wyposażenia (w tym składników niskocennych, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-nabywania usług związanych z magazynowaniem i logistyką produktów, przypisanych do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zarządu nieruchomościami oraz innymi składnikami majątku, przypisanymi do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zapewnienia odpowiedniego zaplecza personalnego w zakresie prowadzenia działalności Działu Sprzedaży Internetowej.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy nie posiada nieruchomości. Wykorzystywane przez (…) do prowadzonej działalności nieruchomości są przedmiotem zawartych w wynajmującymi umów najmu, z których – w odniesieniu do Działu Sprzedaży Internetowej – prawa i obowiązki przeniesione zostaną w ramach Aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki.

Aspekty finansowe przedmiotu Aportu

Składniki wchodzące w skład przedmiotu Aportu i w ramach organizacji Wnioskodawcy posiadać będą w zakresie finansowym – na dzień wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem wkładu do Spółki – następującą charakterystykę:

a)wykorzystywany do obsługi Działu Sprzedaży Internetowej system finansowo -księgowy umożliwia wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością wyodrębnionych organizacyjnie działów, w tym Działu Sprzedaży Internetowej,

b)wszelkie wpływy i wypływy, związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej dokonywane są na rachunki bankowe Działu Sprzedaży Internetowej,

c)przygotowywane są okresowe oddzielne bilanse i rachunki wyników w celu monitorowania operacji Działu Usług Informatycznych i Działu Sprzedaży Internetowej.

4.Planowane wykorzystanie przedmiotu Aportu przez Spółkę

Po dokonaniu wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki, Spółka będzie miała faktyczną oraz prawną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności Działu Sprzedaży Internetowej, tj. internetowej platformy dystrybucyjnej, w oparciu o wniesiony uprzednio zespół składników majątkowych Działu Sprzedaży Internetowej.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w momencie wniesienia Aportu do Spółki, elementy wchodzące w skład przedmiotu Aportu będą umożliwiały Spółce prowadzenie działalności polegającej na internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych.

Na Spółkę przejdą w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę (w trybie art. 231 Kodeksu pracy) oraz umów cywilnoprawnych, zawartych z osobami odpowiedzialnymi za obsługę Działu Sprzedaży Internetowej, jak również prawa do aktywów obrotowych, w tym zapasów niezbędnych do prowadzenia działalności w ramach internetowej platformy dystrybucyjnej oraz wyposażenie.

5.Dział Usług Informatycznych

Pozostały po Aporcie w przedsiębiorstwie (…), Dział Usług Informatycznych, wyposażony w przypisane do niego składniki majątkowe, w tym w szczególności:

-środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie stanowiące rzeczy ruchome wykorzystywane w pracy przez pracowników i współpracowników Działu Usług Informatycznych,

-należność i zobowiązania związane z Działalnością Usług Informatycznych,

-umowa najmu do powierzchni biurowej zajmowanej przez Dział Usług Informatycznych o powierzchni 22,61 m2,

-rachunki bankowe oraz znajdujące się na nich środki pieniężne,

-pracownicy komórek organizacyjnych wykonujący swoje obowiązki na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, odpowiedzialni za działalność Działu Usług Informatycznych oraz wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące tych pracowników i współpracowników,

-umowy zawarte przez (…) funkcjonalnie związane z Działalnością Usług Informatycznych,

będzie nieprzerwanie prowadził działalność gospodarczą (Wnioskodawca nie dokona likwidacji/zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej), tj. będzie kontynuował świadczenie usług w następujących obszarach: obsługi informatycznej firm (outsourcing IT), centrali telefonicznych, kas i drukarek fiskalnych, usług prowizyjnych, czy sprzedaży sprzętu komputerowego w związku zrealizowanymi usługami komputerowymi.

6.Informacje dodatkowe

Ze wstępnych rozmów prowadzonych z potencjalnymi nabywcami Działalności Sklepu Internetowego, Wnioskodawca ustalił, że kupujący wyrażają większe zainteresowanie oraz oferują wyższą cenę zakupu w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest funkcjonująca w tym zakresie Spółka (jej udziały). Stąd też, w odpowiedzi na zainteresowanie potencjalnych nabywców, Wnioskodawca podjął decyzję o wniesieniu Działu Sprzedaży Internetowej do zawiązanej w tym celu Spółki, w której posiadał będzie 100% udziałów, tak aby możliwe było zbycie tych udziałów na rzecz kupującego, który przedstawi Wnioskodawcy najbardziej korzystną ofertę.

Pytanie

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiot Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym Aport Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy, przedmiot Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym Aport Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

1.Opodatkowanie VAT Aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przez „zbycie” należy również rozumieć wniesienie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem pokrycia wkładu w związku z objęciem udziałów w spółce.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ilekroć w ustawie mowa jest o zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Powyższe przepisy stanowią implementację do polskiego prawa art. 19 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. (dalej: „Dyrektywa VAT”), w myśl którego w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

Uwzględniając powyższe, żeby zespół składników mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi on być wydzielony na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

W orzecznictwie podkreśla się, że warunkiem uznania zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest zdolność majątku lub jego części do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wskazuje w tym zakresie, że stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu Dyrektywy VAT wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej (por. wyrok TSUE z 10 listopada 2011 r., sygn. C-444/10).

Pogląd ten jest akceptowany przez polskie sądy administracyjne oraz organy podatkowe. W tym zakresie, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) wskazał, iż: „Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego” (por. wyrok NSA z 22 marca 2019 r., sygn. akt I FSK 784/17).

Natomiast, w wydawanych interpretacjach indywidulanych podkreśla się, że: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym” (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, „dalej: Dyrektor KIS”, z 25 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.406.2023.2.DK).

Kolejnym elementem warunkującym możliwość skorzystania z wyłączenia z opodatkowania VAT w odniesieniu do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest zamiar nabywcy do kontynuowania działalności z wykorzystaniem nabytych składników majątkowych.

Podsumowując, analiza definicji legalnej ZCP, pozwala wyodrębnić następujące kryteria, których łączne spełnienie pozwala uznać dany zespół składników za ZCP:

(i)musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

(ii)zespół ten powinien być organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

(iii)zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Mając na uwadze powyższe, w celu oceny możliwości uznania przedmiotu Aportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy zweryfikować, czy spełnia ona przedstawione powyżej przesłanki.

1.1.Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.294.2023.2.EB).

A zatem, wyodrębnienie funkcjonalne ZCP sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca dokonał formalnego wyodrębnienia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dwóch wyspecjalizowanych i funkcjonujących samodzielnie głównych obszarów działalności przedsiębiorstwa, w tym m.in. Działu Sprzedaży lnternetowej.

Dla Działu Sprzedaży Internetowej został również wydzielony, odrębny od Działu Usług Informatycznych, zespół pracowników (współpracowników) oraz składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowiący całościowy zespół praw i obowiązków Działu Sprzedaży lnternetowej, który jest organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi przez Dział Sprzedaży Internetowej.

Do Działu Sprzedaży Internetowej zostały bowiem przypisane następujące zasoby:

a)środki trwałe i wyposażenie stanowiące rzeczy ruchome wykorzystywane w pracy przez pracowników i współpracowników Działu, tj.:

(i)sprzęt biurowy,

(ii)sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne,

(iii)sprzęt magazynowy,

b)składniki niematerialne, należności i zobowiązania, tj.:

(i)prawa na dobrach niematerialnych takich jak know-how, prawa do procedur wewnętrznych i inne dane objęte tajemnicą przedsiębiorstwa związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej, w tym prawa do korzystania z zarejestrowanego znaku towarowego „czytam.pl”, prawa autorskie, licencje, autorskie oprogramowanie do zarządzania sklepem, oprogramowanie do kolektorów, czy prawo do frontu (wersja widzialna dla klienta) sklepu czytam.pl na stronie www,

(ii)prawo do powierzchni biurowej zajmowanej przez pracowników i zleceniobiorców o powierzchni 173,44 m2,

(iii)prawa i obowiązki związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej, wynikające m.in. z zawartych z pracownikami i współpracownikami umów o pracę, umów zlecenia oraz innych umów, np. kurierskich czy zakupu książek,

(iv)rachunki bankowe oraz znajdujące się na nich środki pieniężne,

(v)pracownicy komórek organizacyjnych wykonujący swoje obowiązki na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, odpowiedzialni za działalność Działu Sprzedaży Internetowej oraz wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące tych pracowników i współpracowników,

(vi)aktywa obrotowe, w tym zapasy związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej,

(vii)prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej, w szczególności umowy dotyczące:

-dystrybucji,

-zakupu wszelkich usług i innych zasobów (np. licencji i know-how, leasingowanego sprzętu), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-zakupu wszelkiego wyposażenia (w tym składników niskocennych, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-nabywania usług związanych z magazynowaniem i logistyką produktów, przypisanych do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zarządu nieruchomościami oraz innymi składnikami majątku, przypisanymi do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zapewnienia odpowiedniego zaplecza personalnego w zakresie prowadzenia działalności Działu Sprzedaży Internetowej.

Tym samym, funkcjonujący w strukturze Wnioskodawcy, Dział Sprzedaży Internetowej został wyposażony we wszelkie składniki niezbędne dla dalszego, samodzielnego funkcjonowania Działu Sprzedaży Internetowej Wnioskodawcy jako ZCP. Po otrzymaniu przedmiotu Aportu Spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności przy pomocy składników majątkowych wchodzących w skład ZCP bez konieczności angażowania innych składników majątkowych niebędących przedmiotem Aportu oraz bez podejmowania dodatkowych działań faktycznych umożliwiających prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Aportu spełnia przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego na potrzeby definicji ZCP.

1.2.Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej, jako dział, wydział, czy oddział. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.360.2023.2.MBN).

Jednocześnie, jak wskazane zostało w opisie zdarzenia przyszłego, w przyjętym modelu prowadzenia działalności Wnioskodawcy wyodrębniony został w strukturze organizacyjnej m.in. Dział Sprzedaży Internetowej, odpowiadający za całą działalność związaną ze sprzedażą internetową, który to dział samodzielnie zarządza zespołem pracowników (na Spółkę przeniesione zostaną prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę w związku z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy) i zleceniobiorców przypisanych wyłącznie do Działu Sprzedaży Internetowej.

Wyodrębnienie organizacyjne dotyczące pracowników i współpracowników wchodzących w skład przedmiotu Aportu przejawia się m.in. tym, że zakres ich obowiązków obejmują zadania w całości związane z działalnością przedmiotu Aportu, w tym w szczególności z:

a)zakupem towarów w szczególności: książek, artykułów papierniczych, zabawek, multimediów oraz artykułów chemicznych bezpośrednio u producentów lub we współpracujących hurtowniach,

b)wprowadzaniem ww. towarów do sprzedaży na platformach internetowych,

c)zapewnianiem dostępu towarów z hurtowni zewnętrznych realizowanych w trybie order for order,

d)obsługiwaniem klienta sklepu internetowego, w tym pozyskiwaniem klienta, który wyraził chęć dokonania zakupu lub poznania produktu, ułatwianiem kompletacji koszyka i finalizacją transakcji,

e)dokonywaniem bieżących zamówień towarów dla transakcji realizowanych w trybie order for order,

f)przekazywaniem danych dotyczących transakcji do firmy dystrybuującej przesyłki,

g)obsługą mejlową i telefoniczną klienta po zawarciu umowy sprzedaży, w tym obsługą reklamacji i zwrotów towarów,

h)utrzymywaniem atrakcyjnej oferty asortymentowej na platformach internetowych,

i)działalnością marketingową związaną z pozyskiwaniem nowych klientów i zapewnianiem atrakcyjnej oferty cenowej.

Przedmiot Aportu ma więc swoje wyodrębnione w postaci odrębnego działu miejsce w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, przyporządkowane do wyodrębnionego formalnie obszaru działalności Wnioskodawcy, tj. do działalności w zakresie internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych. Tak wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do działalności Działu Sprzedaży Internetowej będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące działalność w zakresie przypisanym do tego działu.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Aportu spełnia również przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego na potrzeby definicji ZCP.

1.3.Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe jest określane jako sytuacja, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

Podobnie jak w przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego i organizacyjnego, brak jest oficjalnej (ustawowej) definicji wyodrębnienia finansowego.

Bazując na definicji stosowanej przez organy podatkowe, przez wyodrębnienie finansowe należy rozumieć sytuację, w której: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 25 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.406.2023.2.DK).

Jak wskazane zostało w opisie zdarzenia przyszłego, wykorzystywany przez Wnioskodawcę system finansowo-księgowy, umożliwia wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej.

Dział Sprzedaży Internetowej posiada również odrębne od Działu Usług Informatycznych rachunki bankowe, przypisane wyłącznie do swojej działalności w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej.

Powyższe pozwala na przygotowanie okresowych bilansów oraz rachunków wyników (określenie wyniku finansowego) oddzielne dla Działu Sprzedaży Internetowej i oddzielne dla Działu Usług Informatycznych.

W odniesieniu do części kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę dotyczących ogólnej działalności Wnioskodawcy, do których to kosztów nie ma możliwości ich bezpośredniego przyporządkowania do określonego obszaru działalności – przypisanie (alokowanie) kosztów ogólnych do poszczególnych działów dokonywane będzie w oparciu o klucz przychodowy.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Aportu spełniał będzie przesłankę wyodrębnienia finansowego na potrzeby definicji ZCP.

1.4.Możliwość samodzielnego prowadzenia oraz kontynuowania działalności

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez TSUE, sądy administracyjne oraz organy podatkowe, warunek dotyczący możliwości samodzielnego prowadzenia działalności jest kluczowy z perspektywy uznania zespołu składników za ZCP.

Jak wskazują bowiem organy podatkowe: „(...) określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1. 4012.336.2023.2.AKA).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca dokonał formalnego wyodrębnienia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dwóch wyspecjalizowanych i funkcjonujących samodzielnie głównych obszarów działalności przedsiębiorstwa, w tym m.in. Działu Sprzedaży Internetowej. A więc, wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, Dział Sprzedaży Internetowej posiada pełną zdolność do dalszego samodzielnego, odrębnego od Wnioskodawcy, funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powyższą argumentację, w ocenie Wnioskodawcy, składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład przedmiotu Aportu są wystarczające do prowadzenia samodzielnej działalności w zakresie prowadzenia internetowej platformy dystrybucyjnej, tj. działalności w zakresie internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych, a tym samym kontynuowania działalności Wnioskodawcy w tym zakresie przez Spółkę, co świadczy o spełnieniu ostatniej z przesłanek wskazanych w definicji ZCP.

2.Podsumowanie

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Aportu posiadać będzie wszelkie cechy wymagane przepisami ustawy o VAT (art. 2 pkt 27e) do uznania go za ZCP, a więc będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (tutaj: działalność w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej).

W ocenie Wnioskodawcy, zakres składników materialnych i niematerialnych, w tym przejmowanych funkcji, pozwoli na kontynowanie działalności przez Spółkę, w zakresie dotyczącym przedmiotu Aportu, bez potrzeby podejmowania dodatkowych działań innych niż powodowane względami gospodarczymi lub prawnymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można określić apriorycznie.

Natomiast przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa oraz składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1586/11 NSA zauważył, że: „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (…) Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe. Z dniem 1 lipca 2023 r. Wnioskodawca dokonał formalnego wyodrębnienia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dwóch wyspecjalizowanych i funkcjonujących samodzielnie głównych obszarów działalności (…), tj.:

1)działalność w zakresie usług informatycznych (dalej: „Dział Usług Informatycznych”),

2)działalność w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej (dalej: „Dział Sprzedaży Internetowej”).

Intencją Wnioskodawcy jest bowiem przeprowadzenie przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej formalnie części działalności gospodarczej (…), tj. Działu Sprzedaży Internetowej, jako aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej w tym celu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Aport”).

Po zawiązaniu i zarejestrowaniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) w Krajowym Rejestrze Sądowym, w tym po założeniu rachunku bankowego, rejestracji Spółki na VAT, nabyciu kasy fiskalnej, Wnioskodawca dokona podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, a udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci wniesienia do Spółki Działu Sprzedaży Internetowej, tj. kapitał zakładowy Spółki zostanie podwyższony o wartość wnoszonego do Spółki majątku w postaci Działu Sprzedaży Internetowej i zostanie w całości pokryty przez Wnioskodawcę, jako jedynego wspólnika Spółki. Ewentualna nadwyżka wartości wniesionego wkładu nad wartością nominalną objętych udziałów zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy Spółki. Wniesienie Działu Sprzedaży Internetowej do już funkcjonującej Spółki tytułem podwyższenia kapitału zakładowego pozwoli na zachowanie ciągłości działalności prowadzonej w ramach tego działu, w efekcie nie powstanie przestój w prowadzonej sprzedaży internetowej, co jest kluczowe mając na uwadze, że zamiarem Spółki będzie kontynuowanie działalności w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej, z wykorzystaniem wniesionego Aportu. W celu zrealizowania zakładanego zamiaru, przedmiotem Aportu będą wszelkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, przypisane do Działu Sprzedaży Internetowej. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki przeniesiony zostanie zakład pracy przypisany do Działu Sprzedaży Internetowej oraz prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych osób współpracujących z (…) przy obsłudze Działu Sprzedaży Internetowej. Natomiast Działalność Usług Informatycznych prowadzona będzie przez Wnioskodawcę dalej, tak jak dotychczas, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (…).

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wyspecjalizowane jest w dwóch obszarach: sprzedaży internetowej oraz usługach wsparcia IT. Obie działalności prowadzone są równolegle z wykorzystaniem składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca przeprowadził szereg czynności formalnych, których celem było zinwentaryzowanie zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym praw i obowiązków, związanych z każdym z dwóch wskazanych obszarów prowadzonej działalności. Działalność wykonywana przez Dział Usług Informatycznych i Dział Sprzedaży Internetowej świadczona jest pod jednym adresem, niemniej prawo do zajmowania powierzchni biurowej przez pracowników i/lub współpracowników, zostało wyodrębnione, w ten sposób, iż:

1.Działowi Usług Informatycznych przypisana zostało powierzchnia biurowa o wymiarach 22,61 m2,

2.Działowi Sprzedaży Internetowej przypisana została powierzchnia biurowa o wymiarach 173,44 m2.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Dział Sprzedaży Internetowej odpowiedzialny jest za całą działalność związaną ze sprzedażą internetową, tj. dział ten prowadzi działalność w zakresie internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych, obejmującą w szczególności następujące procesy:

a)zakup towarów w szczególności: książek, artykułów papierniczych, zabawek, multimediów oraz artykułów chemicznych bezpośrednio u producentów lub we współpracujących hurtowniach,

b)wprowadzanie towarów do sprzedaży na platformach internetowych,

c)zapewnianie dostępu towarów z hurtowni zewnętrznych realizowanych w trybie order for order,

d)obsługę klienta sklepu internetowego, w tym pozyskiwanie klienta, który wyraził chęć dokonania zakupu lub poznania produktu, ułatwianie kompletacji koszyka i finalizacji transakcji,

e)dokonywanie bieżących zamówień towarów dla transakcji realizowanych w trybie order for order,

f)przekazywanie danych dotyczących transakcji do firmy dystrybuującej przesyłki,

g)obsługę mejlową i telefoniczną klienta po zawarciu umowy sprzedaży, w tym obsługę reklamacji i zwrotów towarów.

h)utrzymywanie atrakcyjnej oferty asortymentowej na platformach internetowych,

i)działalność marketingową związaną z pozyskiwaniem nowych klientów i zapewnianiem atrakcyjnej oferty cenowej.

W przyjętym modelu prowadzenia działalności Wnioskodawcy, Dział Sprzedaży Internetowej odpowiadając za całą działalność związaną ze sprzedażą internetową, samodzielnie zarządza działaniami z zakresu wewnętrznych zasobów ludzkich, tj. pracowników i zleceniobiorców przypisanych wyłącznie do Działu Sprzedaży Internetowej, jak i ze wsparcia podmiotów zewnętrznych np. przy obsłudze logistyczno -magazynowej czy księgowo-kadrowej.

Dział Sprzedaży Internetowej posiada swoją własną, wewnętrzną strukturę organizacyjną. Na czele Działu Sprzedaży Internetowej stoi Właściciel oraz Kierownik odpowiedzialny za zakupy i sprzedaż Działu. Wsparcie operacyjne bazuje na zasobach wewnętrznych Działu Sprzedaży Internetowej obejmując pracowników i zleceniobiorców realizujących zadania w ramach działów (zespołów) w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy.

W Dziale Sprzedaży Internetowej brak jest osobnych wewnętrznych komórek organizacyjnych zajmujących się obsługą zadań pomocniczych w stosunku do głównej działalności Działu, tj. obsługą kadrowo-płacową (HR i rozliczenia płac) czy księgowością. Zadania pomocnicze realizowane są przez wyznaczony personel Działu Sprzedaży Internetowej, zapewniający wsparcie podmiotom zewnętrznym świadczącym na rzecz (…) usługi księgowo-kadrowe. Do Działu Sprzedaży Internetowej został również wydzielony, odrębny od Działu Usług Informatycznych, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowiący całościowy zespół praw i obowiązków Działu Sprzedaży Internetowej, który jest organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi przez Dział Sprzedaży Internetowej. W szczególności, do Działu Sprzedaży Internetowej z dniem 1 lipca 2023 r., zostały przypisane następujące zasoby:

a)środki trwałe i wyposażenie stanowiące rzeczy ruchome wykorzystywane w pracy przez pracowników i współpracowników Działu, tj.:

(i)sprzęt biurowy,

(ii)sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne,

(iii)sprzęt magazynowy,

b)składniki niematerialne, należności i zobowiązania, tj.:

(i)prawa na dobrach niematerialnych takich jak know-how, prawa do procedur wewnętrznych i inne dane objęte tajemnicą przedsiębiorstwa związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej, w tym prawa do korzystania z zarejestrowanego znaku towarowego „czytam.pl”, prawa autorskie, licencje, autorskie oprogramowanie do zarządzania sklepem, oprogramowanie do kolektorów, czy prawo do frontu (wersja widzialna dla klienta) sklepu czytam.pl na stronie www,

(ii)prawo do powierzchni biurowej zajmowanej przez pracowników i zleceniobiorców o powierzchni 173,44 m2,

(iii)prawa i obowiązki związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej wynikające m.in.: z zawartych z pracownikami i współpracownikami umów o pracę, umów zlecenia oraz innych umów, np. kurierskich czy zakupu książek,

(iv)rachunki bankowe (złotówkowe i walutowe) oraz znajdujące się na nich środki pieniężne,

(v)pracownicy komórek organizacyjnych wykonujący swoje obowiązki na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, odpowiedzialni za działalność Działu Sprzedaży Internetowej oraz wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące tych pracowników i współpracowników,

(vi)aktywa obrotowe, w tym zapasy związane z Działalnością Sprzedaży Internetowej,

(vii)prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej, w szczególności umowy dotyczące:

-dystrybucji,

-zakupu wszelkich usług i innych zasobów (np. licencji i know-how, leasingowanego sprzętu), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-zakupu wszelkiego wyposażenia (w tym składników niskocennych, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), niezbędnych do realizacji procesów związanych z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej,

-nabywania usług związanych z magazynowaniem i logistyką produktów, przypisanych do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zarządu nieruchomościami oraz innymi składnikami majątku, przypisanymi do działalności Działu Sprzedaży Internetowej,

-zapewnienia odpowiedniego zaplecza personalnego w zakresie prowadzenia działalności Działu Sprzedaży Internetowej.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy nie posiada nieruchomości. Wykorzystywane przez (…) do prowadzonej działalności nieruchomości są przedmiotem zawartych w wynajmującymi umów najmu, z których – w odniesieniu do Działu Sprzedaży Internetowej – prawa i obowiązki przeniesione zostaną w ramach Aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki.

Składniki wchodzące w skład przedmiotu Aportu i w ramach organizacji Wnioskodawcy posiadać będą w zakresie finansowym – na dzień wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem wkładu do Spółki – następującą charakterystykę:

a)wykorzystywany do obsługi Działu Sprzedaży Internetowej system finansowo -księgowy umożliwia wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością wyodrębnionych organizacyjnie działów, w tym Działu Sprzedaży Internetowej,

b)wszelkie wpływy i wypływy, związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej dokonywane są na rachunki bankowe Działu Sprzedaży Internetowej,

c)przygotowywane są okresowe oddzielne bilanse i rachunki wyników w celu monitorowania operacji Działu Usług Informatycznych i Działu Sprzedaży Internetowej.

Po dokonaniu wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki, Spółka będzie miała faktyczną oraz prawną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności Działu Sprzedaży Internetowej, tj. internetowej platformy dystrybucyjnej, w oparciu o wniesiony uprzednio zespół składników majątkowych Działu Sprzedaży Internetowej.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w momencie wniesienia Aportu do Spółki, elementy wchodzące w skład przedmiotu Aportu będą umożliwiały Spółce prowadzenie działalności polegającej na internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych. Na Spółkę przejdą w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę (w trybie art. 231 Kodeksu pracy) oraz umów cywilnoprawnych, zawartych z osobami odpowiedzialnymi za obsługę Działu Sprzedaży Internetowej, jak również prawa do aktywów obrotowych, w tym zapasów niezbędnych do prowadzenia działalności w ramach internetowej platformy dystrybucyjnej oraz wyposażenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą wskazania, czy przedmiot Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym Aport Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Jak już wskazano, zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Przy czym, jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi występować w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy – muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego mienia, musi ono obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z treści wniosku, do Działu Sprzedaży Internetowej został wydzielony, odrębny od Działu Usług Informatycznych, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowiący całościowy zespół praw i obowiązków Działu Sprzedaży Internetowej, który jest organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi przez Dział Sprzedaży Internetowej.

W celu zrealizowania zakładanego zamiaru, przedmiotem Aportu będą wszelkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, przypisane do Działu Sprzedaży Internetowej. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki przeniesiony zostanie zakład pracy przypisany do Działu Sprzedaży Internetowej oraz prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych osób współpracujących z (…) przy obsłudze Działu Sprzedaży Internetowej.

Składniki wchodzące w skład przedmiotu Aportu i w ramach organizacji Wnioskodawcy posiadać będą w zakresie finansowym – na dzień wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem wkładu do Spółki – następującą charakterystykę:

a)wykorzystywany do obsługi Działu Sprzedaży Internetowej system finansowo -księgowy umożliwia wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością wyodrębnionych organizacyjnie działów, w tym Działu Sprzedaży Internetowej,

b)wszelkie wpływy i wypływy, związane z działalnością Działu Sprzedaży Internetowej dokonywane są na rachunki bankowe Działu Sprzedaży Internetowej,

c)przygotowywane są okresowe oddzielne bilanse i rachunki wyników w celu monitorowania operacji Działu Usług Informatycznych i Działu Sprzedaży Internetowej.

Wniesienie Działu Sprzedaży Internetowej do już funkcjonującej Spółki tytułem podwyższenia kapitału zakładowego pozwoli na zachowanie ciągłości działalności prowadzonej w ramach tego działu, w efekcie nie powstanie przestój w prowadzonej sprzedaży internetowej, co jest kluczowe mając na uwadze, że zamiarem Spółki będzie kontynuowanie działalności w zakresie internetowej platformy dystrybucyjnej, z wykorzystaniem wniesionego Aportu.

Jednocześnie, na Spółkę przejdą w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę (w trybie art. 231 Kodeksu pracy) oraz umów cywilnoprawnych, zawartych z osobami odpowiedzialnymi za obsługę Działu Sprzedaży Internetowej, jak również prawa do aktywów obrotowych, w tym zapasów niezbędnych do prowadzenia działalności w ramach internetowej platformy dystrybucyjnej oraz wyposażenie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Działem Sprzedaży Internetowej, będzie spełniać przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż można w tym przypadku uznać, że jest wyodrębniony zarówno organizacyjnie, finansowo, jak i funkcjonalnie.

Jednocześnie – jak wskazał Wnioskodawca – po dokonaniu wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki, Spółka będzie miała faktyczną oraz prawną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności Działu Sprzedaży Internetowej, tj. internetowej platformy dystrybucyjnej, w oparciu o wniesiony uprzednio zespół składników majątkowych Działu Sprzedaży Internetowej. W momencie wniesienia Aportu do Spółki, elementy wchodzące w skład przedmiotu Aportu będą umożliwiały Spółce prowadzenie działalności polegającej na internetowej dystrybucji książek, multimediów oraz artykułów chemicznych i papierniczych.

W konsekwencji należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działem Sprzedaży Internetowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym aport ww. zespołu składników nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiot Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym Aport Działu Sprzedaży Internetowej do Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko, które przestawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).