Opodatkowanie sprzedaży (zamiany) działek. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.628.2023.2.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.628.2023.2.AKA

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży (zamiany) działek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży (zamiany) działek o nr: 1, 2 oraz 3. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 listopada 2023 r. (data wpływu 20 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A (zwany dalej „A”, „Uczelnią” lub „Wnioskodawcą”) jest uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 742 ze zm., dalej jako: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”). Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku VAT i wysyła pliki JPK-V7M.

Uczelnia prowadzi działalność określoną w art. 11 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz statucie Uczelni, obejmującą w szczególności: kształcenie i wychowywanie studentów, kształcenie i wychowywanie kadry naukowej, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transferowanie technologii do gospodarki, zgodnie z zasadami wolności nauczania i wolności nauk.

Wnioskodawca jest właścicielem działek o nr: 1, 2 oraz 3, które znajdują się w ... Ww. działki nie są zabudowane żadnymi budynkami lub budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Obecnie działki te są oddane w zarząd … Szpitala … w …, jednakże nie są przez ww. Szpital wykorzystywane na jego potrzeby.

A obecnie zamierza dokonać sprzedaży (zamiany) ww. działek w celu uregulowania stanu prawnego i zrealizowania pisemnego porozumienia wstępnego z … 1958 roku, co pozwoli na nabycie przez A większego terenu o przeznaczeniu UZ-1, który będzie mógł zostać wykorzystany na potrzeby ww. … Szpitala.

Działki o nr: 1, 2 oraz 3 są położone w … w obszarze urbanistycznym nazwanym ..... Zgodnie z obowiązującym dla tego obszaru urbanistycznego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: „MPZP”) działki te mają następujące symbole/oznaczenia.

Działka nr 1 – przeznaczenie w MPZP: ZL-15 powierzchnia ok. … m2, ZR-15 powierzchnia ok. … m2.

Działka nr 2 – przeznaczenie w MPZP: ZL-14 powierzchnia ok. … m2, ZR-15 powierzchnia ok. … m2.

Działka nr 3 – przeznaczenie w MPZP: ZL-15 powierzchnia ok. … m2, UZ-1 powierzchnia ok. … m2.

Zgodnie z obowiązującym MPZP dla tego obszaru urbanistycznego:

-Teren oznaczony symbolem ZL-14, ZL-15 – tereny lasów.

-Teren oznaczony symbolem ZR-15 – tereny łąk, pastwisk i nieużytków.

-Teren oznaczony symbolem UZ-1 – tereny zabudowy usług zdrowia.

Obowiązujące ustalenia dla terenów oznaczonych w MPZP symbolem ZL-14, ZL-15:

1)podstawowe przeznaczenie terenu – lasy;

2)zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu:

a)zabrania się lokalizacji wszelkiej zabudowy kubaturowej, w tym zabudowy tymczasowej, za wyjątkiem obiektów związanych z gospodarka leśną, na zasadach określonych w przepisach odrębnych,

b)dopuszcza się lokalizacje obiektów małej architektury, takich jak: ławki, pojemniki na śmieci, tablice informacyjne i tym podobne obiekty niekubaturowe lokalizowanych wzdłuż istniejących leśnych ciągów komunikacyjnych, a w szczególności szlaków turystycznych,

c)ustala się, że wszystkie dopuszczone niniejszym planem obiekty małej architektury muszą posiadać elementy widoczne wykonane z naturalnych materiałów, takich jak drewno lub kamień, w naturalnej ich kolorystyce,

d)ustala się, że wszystkie dopuszczone niniejszym planem obiekty małej architektury muszą posiadać ujednoliconą formę w granicach planu lub formę przyjętą dla całego miasta …,

e)dopuszcza się grodzenie terenów lasów o ile konieczność wygrodzenia terenu wynika z planowanej gospodarki leśnej lub ochrony przyrody lub ogrodzenie przynależy do działki budowlanej stykającej się z linią rozgraniczającą lasu.

Obowiązujące ustalenia dla terenów oznaczonych w MPZP symbolem ZR-15:

1)przeznaczenie terenu:

a)podstawowe przeznaczenie terenu – łąki, pastwiska, nieużytki,

b)uzupełniające przeznaczenie terenu:

-istniejąca zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna dopuszczona do zachowania,

-konieczne obiekty i sieci infrastruktury technicznej,

-dla terenu oznaczonego symbolem ZR-1 dopuszcza się lokalizację obiektów i urządzeń związanych z obsługą … mających swoją kontynuacje poza obszarem objętym niniejszym planem,

2)zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu:

a)w liniach rozgraniczających terenów łąk, pastwisk i nieużytków dopuszcza się utrzymanie wyłącznie istniejących obiektów kubaturowych wskazanych na rysunku planu jako budynki dopuszczone do zachowania,

b)przeznaczenie budynków dopuszczonych do zachowania – zabudowa …,

c)dopuszcza się jednokrotną rozbudowę istniejących budynków mieszkalnych o … m kwadratowych w stosunku do powierzchni wyznaczonej obrysem budynku na rysunku planu,

d)dopuszcza się nadbudowę istniejących budynków dopuszczonych do zachowania do maksymalnej wysokości budynków zgodnie z ustaleniami …,

e)dopuszcza się remonty i przebudowy istniejących budynków dopuszczonych do zachowania,

f)w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia w wyniku klęsk żywiołowych lub katastrof budowlanych istniejących budynków przeznaczonych do zachowania, lub w przypadku ich złego stanu technicznego dopuszcza się odbudowę, przy zachowaniu następujących warunków:

-obrys zewnętrzny odbudowywanego budynku nie może wykraczać poza obrys budynku wyznaczony na rysunku planu, za wyjątkiem odbudowywanych budynków mieszkalnych, …,

-maksymalna liczba kondygnacji nadziemnych dla odbudowywanego budynku mieszkalnego …,

-maksymalna wysokość budynku mieszkalnego do kalenicy dachu … m nad poziom terenu od strony …,

-maksymalna wysokość budynków gospodarczych garażowych lub inwentarskich do kalenicy dachu … nad poziom terenu od strony …,

-dachy: …, … z daszkiem …, …, … i …; zabrania się stosowania dachów …,

-dla budynków …, … dopuszcza się dachy jednospadowe,

-kąt nachylenia głównych … budynku mieszkalnego od …,

-kąt nachylenia głównych … dla budynków gospodarczych, garażowych od …,

-zabrania się przesuwania w pionie … o wspólnej kalenicy względem siebie,

-zabrania się realizacji głównych … o różnym kącie nachylenia, z dopuszczeniem zmiany kąta nachylenia dachu w strefie okapu na długości nie większej niż … długości połaci,

-minimalna szerokość okapu dachu … cm,

-maksymalna szerokość pojedynczego otwarcia dachowego nie może przekraczać … długości połaci dachu, w której jest wykonywana (licząc bez …), a łączna szerokość otwarć dachowych nie może przekraczać … długości …, w której są wykonywane (licząc bez …),

-pokrycie dachu – ustala się pokrycia dachowe w kolorach: …, …, …, w szczególności imitujące naturalny gont oraz naturalny gont,

-elewacje zewnętrzne – drewniane w szczególności z …, dopuszcza się tynki w kolorze … lub w odcieniach: …, …, jasnej szarości, z dopuszczeniem jednolitego dla całego budynku akcentowania fragmentów elewacji w barwach … lub … i …,

-zabrania się stosowania na elewacjach okładzin z blach … i …, paneli z tworzyw …,

-ustala się dostosowanie architektury budynków do … … poprzez stosowanie … materiałów … (typu: …, …, …) i charakterystycznego dla regionu detalu (typu: …, … … i …, balustrady …, … i …) tradycyjnej … (z zakazem stosowania …) oraz wyrobów …,

g)ustalone warunki odbudowy budynków dopuszczonych do zachowania mają zastosowanie do remontów i przebudowy istniejących budynków dopuszczonych do zachowania wskazanych na …, w zależności od zakresu prowadzonych prac budowlanych,

h)(nie dotyczy),

i)dla obiektów kubaturowych niezbędnych do obsługi … ustala się dostosowanie architektury budynków do … tradycji budowlanych poprzez stosowanie … materiałów … (typu: …) i charakterystycznego dla regionu detalu (typu: …, obramowania … i …, … schodów, … i …) tradycyjnej … (z zakazem stosowania …) oraz wyrobów …,

j)dopuszcza się lokalizację obiektów małej architektury, takich jak: ławki, pojemniki na śmieci, tablice informacyjne lokalizowanych wzdłuż ciągów komunikacyjnych, a w szczególności szlaków turystycznych,

k)wszystkie dopuszczone obiekty małej architektury, jak: ławki, pojemniki na śmieci, tablice informacyjne muszą posiadać elementy widoczne wykonane z naturalnych materiałów, takich jak drewno lub kamień, w naturalnej ich kolorystyce,

l)ustala się, że wszystkie dopuszczone obiekty małej architektury muszą posiadać ujednoliconą formę w granicach planu lub formę przyjętą dla całego miasta …,

m)zabrania się zalesiania terenów łąk, pastwisk, nieużytków, innych niż w wyniku naturalnej sukcesji oraz w celu umacniania terenu przed osuwaniem się mas ziemnych,

n)dopuszcza się grodzenie terenów łąk, pastwisk, nieużytków o ile konieczność wygrodzenia terenu wynika z: potrzeby koszarowania zwierząt, lub ochrony przyrody, lub ogrodzenie przynależy do działki budowlanej stykającej się z linią rozgraniczającą terenu łąk, pastwisk, nieużytków,

o)ustala się ogrodzenia do koszarowania zwierząt trwałe: drewniane lub z siatki lub drutów metalowych na drewnianych słupkach, tymczasowe: w szczególności taśmy i druty elektryczne;

3)zasady i warunki podziału nieruchomości – zgodnie z przepisami odrębnymi;

4)zasady obsługi w zakresie komunikacji – ustala się obsługę komunikacyjną terenów łąk, pastwisk, nieużytków z dróg publicznych, dróg polnych, ciągów pieszo-jezdnych;

5)tymczasowe zagospodarowanie, urządzanie i użytkowanie terenu – ustala się zakaz tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów, za wyjątkiem zgodnego z …;

6)zasady rekultywacji terenu:

a)(nie dotyczy),

b)wszelkie działania w zakresie rekultywacji terenu … muszą być prowadzone zgodnie z przepisami odrębnymi,

c)w szczególności działania rekultywacyjne muszą objąć:

-rozbiórkę istniejących … i … i …,

-rozbiórkę … i … w szczególności zagrażających środowisku naturalnemu,

-rozbiórkę … ciągów komunikacyjnych,

-rekultywację …, w szczególności przywrócenie …,

-wprowadzenie szaty roślinnej zgodnej z siedliskiem.

Obowiązujące ustalenia dla terenu oznaczonego w MPZP symbolem UZ-1:

1)przeznaczenie terenu:

a)podstawowe przeznaczenie terenu - usługi zdrowia,

b)uzupełniające przeznaczenie terenu:

-usługi oświaty,

-usługi sportu i rekreacji na potrzeby usług zdrowia i usług oświaty,

-istniejąca stacja bazowa telefonii komórkowej do ...

2)zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu:

a)ustala się zachowanie … … i realizację nowej … w nawiązaniu do zabudowy … lub z nią współgrającej,

b)dopuszcza się realizację wolnostojących budynków … i … wyłącznie na zapleczu …,

c)nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu,

d)minimalny teren biologicznie czynny w granicach działki budowlanej –- … powierzchni działki budowlanej, przy czym do terenu biologicznie czynnego zalicza się teren zieleni urządzonej na potrzeby usług zdrowia oznaczony symbolem ZP-1,

e)maksymalna powierzchnia zabudowy w granicach działki budowlanej – … powierzchni działki budowlanej,

f)maksymalna wysokość budynków usługowych – … m nad poziom terenu od strony …,

g)maksymalna wysokość budynków gospodarczego, garażowego do kalenicy dachu … m nad poziom terenu od strony …,

h)dachy:

-dla budynków nowo realizowanych dopuszcza się indywidualne kształtowanie dachów na etapie projektu budowlanego,

-dla budynków będących w … ustala się zachowanie kształtu dachu z zakazem wykonywania wszelkich nowych otwarć …,

i)pokrycie dachu:

-ustala się pokrycia dachowe z blachy … w naturalnym kolorze metalu, pokrycia dachowe z … lub …w kolorze …,

-dla budynków nowo realizowanych dopuszcza się dachy … w naturalnym kolorze … lub dachy z …,

j)elewacje zewnętrzne:

-ustala się tynki w kolorze … lub w odcieniach …, z dopuszczeniem … dla całego budynku akcentowania fragmentów elewacji w barwach o … lub … walorze i nasyceniu,

-zabrania się stosowania na elewacjach okładzin z blach … i …, paneli z tworzyw …,

-ustala się stosowanie detali … typu: balustrad …, …, …, itp. w nawiązaniu do … zabudowy z zastosowaniem elementów … i …,

k)dopuszcza się zachowanie istniejącej stacji bazowej … jako obiektu wolnostojącego;

3)zasady i warunki podziału nieruchomości – dopuszcza się wydzielenie działki budowlanej wzdłuż linii rozgraniczającej tereny;

4)zasady obsługi w zakresie komunikacji:

a)obsługa komunikacyjna – ustala się obsługę komunikacyjną działki budowlanej z drogi publicznej klasy zbiorczej oznaczonej symbolem: …;

b)warunki parkingowe – ustala się minimum … miejsc postojowych dla obsługi terenu UZ-1;

5)zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej – na warunkach określonych w … (MPZP);

6)tymczasowe zagospodarowanie, urządzanie i użytkowanie terenu – ustala się zakaz tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów, za wyjątkiem wykorzystania zgodnego z dotychczasowym użytkowaniem.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że nabycie przez A działek nr 1, nr 2 i nr 3 nastąpiło w latach 20-tych i 30-tych XX wieku, a więc przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W związku z czym nabycie działek nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z nabyciem działek nr 1, nr 2 i nr 3 nie była wystawiona faktura/nie były wystawione faktury z wykazaną kwotą podatku VAT.

Z tytułu nabycia działek nr 1, nr 2 i nr 3 nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Działki nr 1, nr 2 i nr 3 nie były przez A wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Na dzień składania wniosku oraz na dzień jego uzupełnienia działki nr 1, nr 2 i nr 3 objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „..." przyjętego uchwałę nr … z dnia .... W planie tym wyznaczone zostały linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu obejmujące również wymienione działki. A nie przewiduje zmian w planie zagospodarowania przestrzennego do dnia sprzedaży (zamiany).

Pytanie

Czy sprzedaż (zamiana) działek o nr: 1, 2 oraz 3 będzie opodatkowana VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż (zamiana) działek o nr 1 i 2 będzie w całości zwolniona od podatku od towarów i usług (VAT), natomiast sprzedaż działki o numerze 3:

-w części dot. przeznaczenia na tereny lasów (ZL-15) sprzedaż (dostawa) tej działki będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;

-w pozostałej części sprzedaż (dostawa) tej działki będzie opodatkowana podatkiem VAT w stawce podstawowej (w 2023 r. 23%) na podstawie art. 41 ust. 1  w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Do wydzielenia działki o nr 3 w zakresie dot. części opodatkowanej i zwolnionej należy przyjąć klucz alokacji odpowiadający stanowi faktycznemu (przyszłemu) i będący obiektywnym sposobem podziału tych działek – przy czym możliwe jest (będzie) przyjęcie klucza powierzchniowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm., zwanej dalej: Ustawą o VAT) „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...), podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT przez towar rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W związku z powyższym nieruchomość jest objęta pojęciem „rzeczy” w rozumieniu Ustawy o VAT.

Według art. 7 ust. 1 Ustawy VAT „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”.

W związku z powyższym w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, zbycie nieruchomości gruntowej (działki) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Opodatkowanie sprzedaży gruntów będzie zależeć od dwóch podstawowych założeń:

1.czy jest to grunt zabudowany?

2.czy ten grunt na podstawie ustawy o VAT jest traktowany jako grunt (teren) budowlany czy też jako grunt (teren) inny niż budowlany?

W związku z tym, że analizowane działki są terenami niezabudowanymi zgodnie z przedstawionymi informacjami:

1.jeśli sprzedaż dotyczy terenów budowlanych, to z zasady umowa ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki VAT podstawowej w wysokości 23% (zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT);

2.jeśli sprzedaż dotyczy terenów innych niż budowlane, to z zasady dostawa gruntu podlega zwolnieniu z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT).

W celu określenia precyzyjnego zakresu pojęcia czym jest teren budowlany, a tym samym takie tereny będą opodatkowane podatkiem VAT, a jakie zwolnione z tego podatku należy sięgnąć do słowniczka zawartego w art. 2 Ustawy o VAT.

Na podstawie art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lutego 2019 r., o sygn. akt: III SA/Wa 1213/18, wskazano że przy określeniu charakteru terenu należy badać jedynie wskazane w tym przepisie możliwości zabudowy: „Terenem budowlanym w rozumieniu ustawy o VAT są zatem wyłącznie grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nawet, jeżeli na podstawie innych ustaw grunt przeznaczony jest pod zabudowę na podstawie aktu administracyjnego (zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej) to nie jest to teren budowlany w rozumieniu ustawy o VAT”.

W związku z tym, że Ustawa o VAT nie precyzuje jakie tereny są uznawane jako „przeznaczone pod zabudowę” przyjąć należy, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których możliwe są wszelkie formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych przeznaczenia danych gruntów, należy ustalać przede wszystkim na podstawie podstawowego przeznaczenia, a jedynie uzupełniająco na podstawie przeznaczenia pomocniczego, które nie może jednak zmieniać całkowicie charakteru danej działki (tak NSA w wyroku I FSK 1992/16 z dnia 19 października 2018 r.).

W orzecznictwie sądowym za dopuszczalne uznaje się określenie w planach zagospodarowania przestrzennego, z uwagi na brak takiego zakazu oraz specyfikę danych terenów, czy też preferencje lokalnej społeczności, mieszanego przeznaczenia terenów z funkcją podstawową i uzupełniającą, aczkolwiek jedynie gdy funkcje te nie różnią się od siebie w sposób zasadniczy i wzajemnie się nie wykluczają, a wręcz uzupełniają (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 grudnia 2006 r. sygn. akt  I OSK 1278/06).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż (zamiana) działek o nr 1 i 2 będzie w całości zwolniona od podatku od towarów i usług (VAT), gdyż podstawowym przeznaczeniem tych terenów są lasy (w części dot. oznaczenia ZL-14, ZL-15) oraz łąki, pastwiska, nieużytki (w części dot. oznaczenia ZR-15).

Natomiast sprzedaż działki o numerze 3:

-w części dot. podstawowego przeznaczenia – lasy (ZL-15) będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;

-w pozostałej części będzie opodatkowana podatkiem VAT w stawce podstawowej (w 2023 r. 23%) na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Przy czym do wydzielenia działki 3 w zakresie dot. części opodatkowanej i zwolnionej należy przyjąć klucz alokacji odpowiadający stanowi faktycznemu (przyszłemu) i będący obiektywnym sposobem podziału tych działek – przy czym możliwe jest (będzie) przyjęcie klucza powierzchniowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 604 Kodeksu cywilnego:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabycie przez Państwa działek nr 1, nr 2 i nr 3 nastąpiło w latach 20-tych i 30-tych XX wieku. Ww. działki nie są zabudowane żadnymi budynkami lub budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Obecnie działki te są oddane w zarząd … Szpitala, jednakże nie są przez ww. Szpital wykorzystywane na jego potrzeby. Obecnie zamierzają Państwo dokonać sprzedaży (zamiany) ww. działek w celu uregulowania stanu prawnego i zrealizowania pisemnego porozumienia wstępnego z … 1958 roku, co pozwoli na nabycie przez Państwa większego terenu o przeznaczeniu UZ-1, który będzie mógł zostać wykorzystany na potrzeby … Szpitala.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

a)po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

b)po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):

Uczelnia posiada osobowość prawną.

W przypadku podmiotów posiadających osobowość prawną, nie występuje prywatna sfera ani też majątek osobisty, tym samym nie występuje problem przyporządkowania wykonanej czynności do działań w sferze działalności gospodarczej lub do działań w sferze prywatnej. Zatem wszelkie działania podejmowane przez takie podmioty są czynnościami wykonywanymi w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej, w tym podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Sprzedaż działek opisanych we wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do Państwa Uczelni. Zatem, przy dostawie ww. działek niezabudowanych nr 1, nr 2 i nr 3, spełnione będą przesłanki do uznania Państwa Uczelni za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników Państwa majątku będącego w działalności gospodarczej. W konsekwencji, dostawa działek niezabudowanych nr 1, nr 2 i nr 3 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Należy ponadto zauważyć, że według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

W planie miejscowym, określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach gospodarowania.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 – Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Przy czym, w sytuacji gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla danej działki wyznaczono linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

Budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Według art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

Obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

Budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle art. art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane

Przez obiekty małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a) kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c) użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Z opisu sprawy wynika, że zakres wniosku obejmuje niezabudowane tereny stanowiące działki nr 1, nr 2 i nr 3 objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oznaczone symbolami:

-działka nr 1 – przeznaczenie w MPZP: ZL-15 powierzchnia ok. … m2, ZR-15 powierzchnia ok. … m2.

-działka nr 2 – przeznaczenie w MPZP: ZL-14 powierzchnia ok. … m2, ZR-15 powierzchnia ok. … m2.

-działka nr 3 – przeznaczenie w MPZP: ZL-15 powierzchnia ok. … m2, UZ-1 powierzchnia ok. … m2.

Zgodnie z obowiązującym MPZP dla tego obszaru urbanistycznego:

-Teren oznaczony symbolem ZL-14, ZL-15 – tereny lasów.

-Teren oznaczony symbolem ZR-15 – tereny łąk, pastwisk i nieużytków.

-Teren oznaczony symbolem UZ-1 – tereny zabudowy usług zdrowia.

Wskazać w tym miejscu należy, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Obowiązujące ustalenia dla terenów przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako tereny lasów – oznaczone symbolami ZL-14 i ZL-15 zabraniają lokalizacji wszelkiej zabudowy kubaturowej, w tym zabudowy tymczasowej, za wyjątkiem obiektów związanych z gospodarką leśną, na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Dopuszcza się lokalizacje obiektów małej architektury, takich jak: ławki, pojemniki na śmieci, tablice informacyjne i tym podobne obiekty niekubaturowe lokalizowanych wzdłuż istniejących leśnych ciągów komunikacyjnych, a w szczególności szlaków turystycznych.

Zatem tereny te nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu powołanego wyżej  art. 2 pkt 33 ustawy.

Z kolei, obowiązujące ustalenia dla terenów przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako tereny łąk, pastwisk i nieużytków – oznaczonych symbolem ZR-15, przewidują podstawowe przeznaczenie terenu – łąki, pastwiska, nieużytki.

Jednocześnie ustalono uzupełniające przeznaczenie terenu ZR-15 w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, tj.:

-istniejąca zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna dopuszczona do zachowania,

-konieczne obiekty i sieci infrastruktury technicznej.

Zatem tereny przeznaczone zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako tereny łąk, pastwisk i nieużytków – oznaczone symbolem ZR-15 także nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyznaczone zostały linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, obejmujące wymienione działki.

Wobec tego, sprzedaż (zamiana) niezabudowanych działek nr 1 oraz nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w częściach tych działek przeznaczonych jako tereny lasów (oznaczonych symbolami ZL-14, ZL-15) zabrania się lokalizacji wszelkiej zabudowy kubaturowej, a w pozostałych częściach przeznaczonych jako tereny łąk, pastwisk i nieużytków (oznaczonych symbolem ZR-15) dopuszcza się jedynie zachowanie istniejącej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz konieczne obiekty i sieci infrastruktury technicznej.

Odnosząc się z kolei do kwestii opodatkowania sprzedaży (zamiany) niezabudowanej działki o numerze 3 należy wskazać, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta obejmuje tereny lasów – oznaczone symbolem ZL-15 oraz tereny zabudowy usług zdrowia – oznaczone symbolem UZ-1.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyznaczone zostały linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, obejmujące również działkę nr 3.

Zatem sprzedaż (zamiana) działki nr 3 w części, w jakiej ta działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego posiada przeznaczenie terenu – lasy – oznaczone symbolem ZL-15, na której zabrania się lokalizacji wszelkiej zabudowy kubaturowej, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z kolei, sprzedaż (zamiana) działki nr 3 w części, w jakiej działka ta zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego posiada przeznaczenie terenu – tereny zabudowy usług zdrowia – oznaczone symbolem UZ-1, nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż spełnia definicję terenu budowlanego. Jak wynika z wniosku, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje na tych terenach możliwość realizacji zabudowy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dla sprzedaży niezabudowanej działki nr ... w części posiadającej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie – tereny zabudowy usług zdrowia – oznaczone symbolem UZ-1, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy działki w tej części wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S)  oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego  nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazali Państwo we wniosku, w związku z nabyciem działek nr 1, nr 2 i nr 3 nie była wystawiona faktura/nie były wystawione faktury z wykazaną kwotą podatku VAT, a więc czynność ta nie była opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy nie można mówić, że przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki nr ... lub że takie prawo nie przysługiwało, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, działka nr ... nie była przez Państwa wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie zostały spełnione przesłanki umożliwiające zwolnienie sprzedaży (zamiany) niezabudowanej działki nr 3 w części posiadającej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie – tereny zabudowy usług zdrowia – oznaczone symbolem UZ-1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, sprzedaż (zamiana) niezabudowanej działki nr 3 w części posiadającej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie – tereny zabudowy usług zdrowia - oznaczone symbolem UZ-1 będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Podsumowując, sprzedaż (zamiana) niezabudowanych działek nr 1, nr 2 oraz działki nr 3 w części, w jakiej działka ta zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego posiada przeznaczenie tereny lasów - oznaczone symbolem ZL-15, będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast sprzedaż (zamiana) niezabudowanej działki nr 3 w części posiadającej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie – tereny zabudowy usług zdrowia - oznaczone symbolem UZ-1, będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w Państwa własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące sposobu wydzielenia działki o nr ... w zakresie dot. części opodatkowanej i zwolnionej, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, w odniesieniu do działek nr ... i nr ... jako element opisu sprawy przyjęto wskazaną we wniosku informację, że „ww. działki nie są zabudowane żadnymi budynkami lub budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wskazać także należy, że kwestie dotyczące określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych od 1 lipca 2020 r. nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Określenie stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być dokonane wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej, określonej w art. 42a ustawy.

Zatem Organ nie jest uprawniony do dokonania oceny prawnej Państwa stanowiska w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży (zamiany) działek dokonanej po 30 czerwca 2020 r.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów administracyjnych, tutejszy Organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).