Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów bez logo Spółki i z logo Spółki oraz ewidencjonowanie na kasie wyd... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.522.2023.2.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.522.2023.2.JG

Temat interpretacji

Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów bez logo Spółki i z logo Spółki oraz ewidencjonowanie na kasie wydania Nagród rzeczowych z logo i bez logo Spółki Pracownikom poza Konkursem.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ewidencjonowania na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów bez logo Spółki i z logo Spółki oraz ewidencjonowania na kasie wydania Nagród rzeczowych z logo i bez logo Spółki Pracownikom poza Konkursem. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 listopada 2023 r. (wpływ 13 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

  • Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce.
  • Spółka należy do międzynarodowej grupy (…) i działa w branży usług inżynierii cyfrowej. Spółka zajmuje się m.in. projektowaniem i tworzeniem innowacyjnych produktów i platform, jak również świadczeniem usług cyfrowych.
  • W celu zwiększenia rozpoznawalności Spółka:
  • o bierze udział w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych (np. targach pracy, konferencjach, webinarach i innych spotkaniach branżowych),
  • o organizuje wydarzenia branżowe (np. konferencje, webinary i inne spotkania branżowe)

- podczas których Spółka organizuje konkursy (dalej: Konkursy).

  • Konkursy mogą być prowadzone przez Spółkę, bądź podmiot trzeci działający na zlecenie Spółki.
  • Konkursy mogą mieć różną formę, w tym quizów, konkursów programistycznych, zadań konkursowych (np. autorskie zdjęcie/film cyfrowy o określonej przez Spółkę tematyce).
  • Konkursy/quizy nie noszą znamion losowości i zawsze posiadają element pracy twórczej, która jest poddawana opinii jury konkursowego.
  • Konkursy mogą odbywać się stacjonarnie, bądź w formie online.
  • Udział w Konkursach jest dobrowolny i bezpłatny.
  • W Konkursach biorą udział pełnoletnie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: Uczestnicy Konkursów).
  • Uczestnikami Konkursów mogą być osoby wykonujące różne zawody – regulamin Konkursów nie ogranicza możliwości wzięcia udziału w Konkursie do osób wykonujących określone zawody. Uczestnikami Konkursów mogą być zatem osoby wykonujące, jak i niewykonujące zawód związany z profilem działalności Spółki.
  • Spośród Uczestników Konkursów wyłaniany jest jeden bądź więcej zwycięzców, którym Spółka przekazuje nieodpłatnie nagrody rzeczowe, w tym m.in. tablety, konsole do gier, słuchawki bezprzewodowe, elektronikę użytkową, części komputerowe (dalej: Nagrody rzeczowe):
  • Wartość każdej z Nagród rzeczowych przekracza 20 zł netto.
  • Nagrody rzeczowe o mniejszej wartości są opatrzone logo Spółki, natomiast Nagrody rzeczowe o wyższej wartości nie są opatrzone logo Spółki.
  • Spółka nabywa Nagrody rzeczowe od podmiotów trzecich - Nagrodami rzeczowymi nie są żadne towary produkowane przez Spółkę.
  • Może się również zdarzyć, że Nagrody rzeczowe są wydawane pracownikom Spółki (dalej: Pracownicy) poza Konkursem.
  • Nagrodami rzeczowymi w Konkursach nigdy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz l-o Rozporządzenia. Spółka nie wydaje również takich towarów Pracownikom.
  • W przypadku Konkursów prowadzonych przez podmiot trzeci działający na zlecenie Spółki, Spółka nabywa i wydaje Nagrody rzeczowe.
  • W przypadku Konkursów prowadzonych w formie online Uczestnik Konkursu, który zostanie zwycięzcą odbiera Nagrodę rzeczową osobiście w wyznaczonym miejscu, bądź jest ona mu wysyłana za pośrednictwem poczty, bądź kuriera.
  • Zgodnie z regulaminem Konkursu Uczestnik Konkursu, który zostanie zwycięzcą jest zobowiązany do potwierdzenia otrzymania nagrody za pośrednictwem e-mail oraz do przesłania zdjęcia/video z otrzymania nagrody. Zdjęcie/video może być publikowane przez Spółkę w mediach społecznościowych i stronach internetowych powiązanych ze Spółką.
  • Prawo do Nagrody rzeczowej nie może zostać przeniesione przez Uczestnika Konkursu, który zostanie zwycięzcą na żadną inną osobę.
  • Spółka nie świadczy żadnych usług na rzecz Pracowników.
  • Spółka nabywa Nagrody rzeczowe w celu ich nieodpłatnego przekazania, tj. w momencie nabycia tych Nagród rzeczowych intencją Spółki jest ich nieodpłatne przekazanie Pracownikom bądź jako Nagród rzeczowych w Konkursach.
  • Poza nieodpłatnym przekazaniem Nagród rzeczowych na rzecz pracowników, bądź ich wydaniem w Konkursach, Spółka nie świadczy żadnych usług, ani nie sprzedaje jakichkolwiek towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani rolników ryczałtowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Nagrody w Konkursie nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-g oraz j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.).

Nagrody w Konkursie mogą stanowić towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h, i oraz k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.).

Pytania

1.Czy Spółka jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych bez logo Spółki Uczestnikom Konkursów?

2.Czy Spółka jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych z logo Spółki Uczestnikom Konkursów?

3.Czy Spółka jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie wydania Nagród rzeczowych z logo i bez logo Spółki Pracownikom poza Konkursem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1 i Ad 2 Wydanie Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów.

Kwestie dotyczące ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej (dalej również jako kasa fiskalna) reguluje rozdział 3 (art. 111-111b) ustawy o VAT oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy o VAT.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencji na kasie fiskalnej podlegają zatem wyłącznie te czynności, które na gruncie ustawy o VAT stanowią sprzedaż. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze, że Spółka nie świadczy żadnych usług ani na rzecz Pracowników, ani Uczestników Konkursów nie ma wątpliwości co do tego, że w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka nie świadczy żadnych odpłatnych usług na terytorium kraju, które mogłyby podlegać ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej.

W ramach opisywanych transakcji towary nie są również przedmiotem ich dostawy poza terytorium kraju. Spółka nie dokonuje zatem również ani eksportu towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Należy zatem rozważyć czy przekazanie Nagród Uczestnikom Konkursów / Pracownikom poza Konkursem stanowią odpłatną dostawę towarów. Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka wydaje Nagrody Uczestnikom Konkursów i Pracownikom nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jest zrównane z odpłatną dostawą, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Nieodpłatne wydanie Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów/Pracownikom będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, wyłącznie w przypadku gdy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych Nagród.

Zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, cyt.: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Zgodnie z linią interpretacyjną organów podatkowych (np. 0112-KDIL1-1.4012.185.2023.3.DS) dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z działalnością podatnika wówczas gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, tj. bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że nabywanie Nagród, które są przekazywane Uczestnikom Konkursów lub Pracownikom poza Konkursami nie jest bezpośrednio związane z jej działalnością opodatkowaną VAT, gdyż przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie inżynierii cyfrowej, a nie organizowanie Konkursów. Pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, tj. mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. W wydawanych interpretacjach organy podatkowe wskazują, że aby można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu (0114-KDIP4-2.4012.41.2020.3.MC). Oznacza to, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez tego podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT). Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Istotny w tym kontekście jest wyrok TSUE (C-435/05), z którego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia VAT naliczonego związek między zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT. Oznacza to, że nie w każdym przypadku związek pośredni uprawnia do odliczenia VAT naliczonego, co zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 lipca 2023 r. (0112-KDIL1-1.4012.185.2023.3.DS): „Przenosząc tezy płynące z powyższego orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z określonymi działaniami mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, ale nie muszą. Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia. (…) Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.”

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że:

  • w Konkursach organizowanych przez Spółkę Nagrodami rzeczowymi nie są towary w jakikolwiek sposób kojarzone ze Spółką, tj. nie są to ani Towary produkowane przez Spółkę, ani w przypadku niektórych Nagród – nawet opatrzone jej logo,
  • Spółka nabywa Nagrody rzeczowe w celu ich nieodpłatnego przekazania, tj. w momencie nabycia tych Nagród rzeczowych intencją Spółki jest ich nieodpłatne przekazanie Pracownikom bądź jako Nagród rzeczowych w Konkursach,
  • Uczestnikami Konkursów mogą być osoby wykonujące różne zawody – regulamin Konkursów nie ogranicza możliwości wzięcia udziału w Konkursie do osób wykonujących określone zawody. Uczestnikami Konkursów mogą być zatem osoby wykonujące, jak i niewykonujące zawód związany z profilem działalności Spółki,

- w ocenie Spółki związek wydatków poniesionych na nabycie Nagród zarówno z logo, jak i bez logo Spółki jest zbyt nikły aby można było mówić o faktycznym wpływie nabycia Nagród na działalność opodatkowaną Spółki.

Fakt, iż nie każdy związek z działalnością gospodarczą podatnika należy uznać za wystarczający dla posiadania prawa do odliczenia VAT naliczonego znajduje potwierdzenie w linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

  • interpretacja DKIS z 4 lipca 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.185.2023.3.DS, cyt.: „Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi zatem do wniosku, że wbrew Państwa twierdzeniu, zakupione nagrody z logo i bez logo Państwa Spółki czy poczęstunek dla uczestników konkursów edukacyjnych nt. ekologii nie są pośrednio związane z profilem działalności wykonywanej przez Spółkę i nie wiążą się z jej funkcjonowaniem w taki sposób, by przyznać Wnioskodawcy prawo do odliczenia od tych zakupów. W opinii Organu, powiązanie działań związanych z realizacją kampanii edukacyjnych ze wzrostem przychodów Państwa Spółki jest zbyt daleko idące i niedające się zracjonalizować.”
  • Interpretacja DKIS z 20 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.698.2022.4.MD, cyt.: „(…) Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.(…) Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.(…) Organ interpretacyjny nie "odbiera" Spółce prawa do działalności dobroczynnej w opisanym zakresie, jednakże sam fakt, że Spółka chce wspierać obywateli Ukrainy w związku z zaistniałym konfliktem zbrojnym i to żeby postrzegano Spółkę jako dobry, świadomy i odpowiedzialny podmiot, nie jest wystarczającym warunkiem aby uznać, że w każdym przypadku istnieje chociażby pośredni związek takich działań z działalnością gospodarczą Spółki. Rozwijając wątek związku podejmowanych przez Spółkę działań z prowadzoną przez nią działalnością należy zauważyć, iż przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.(…) Zatem, w analizowanej sprawie nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług najmu lokali związanych z działaniami CSR na rzecz członków rodzin pracowników i współpracowników z Ukrainy.”

Podsumowanie i wnioski:

  • Ewidencji na kasie fiskalnej podlegają wyłącznie te czynności, które na gruncie ustawy o VAT stanowią sprzedaż.
  • W zakresie transakcji krajowych, sprzedażą na gruncie ustawy o VAT jest odpłatne świadczenie usług i odpłatna dostawa towarów.
  • Mając na uwadze, że Spółka nie świadczy żadnych usług na rzecz Uczestników Konkursów nie ma wątpliwości co do tego, że w opisywanym stanie faktycznym /zdarzeniu przyszłym Spółka nie świadczy żadnych odpłatnych usług na terytorium kraju, które mogłyby podlegać ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej.
  • Nieodpłatne wydanie Nagród podlegałoby opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów wyłącznie, jeżeli Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia Nagród.
  • Jak wskazano w uzasadnieniu powyżej w ocenie Spółki związek wydatków poniesionych na nabycie Nagród zarówno z logo, jak i bez logo Spółki jest zbyt nikły aby można było mówić o faktycznym wpływie nabycia Nagród na działalność opodatkowaną Spółki.
  • W konsekwencji jako że w ocenie Spółki nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT od nabycia Nagród:
  • nieodpłatne wydanie tych Nagród Uczestnikom Konkursów poza Konkursami nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT,
  • jako że wydanie Nagród nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka nie dokonuje sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, a w konsekwencji przepis art. 111 ust. 1 nie ma zastosowania do Spółki.

Wniosek: Nieodpłatne wydanie Nagród rzeczowych z logo, jak i bez logo Spółki Uczestnikom Konkursów nie podlega ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej.

Ad 3. Zwolnienie sprzedaży na rzecz osób fizycznych będących pracownikami Spółki z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytań 1 i 2, w ocenie Spółki nieodpłatne wydania dokonywane przez Spółkę nie stanowią sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a w konsekwencji przepisy w zakresie ewidencjonowania na kasie nie mają zastosowania.

Spółka zwraca jednak uwagę, że w przypadku wydań dokonywanych na rzecz Pracowników, nawet gdyby zostały one zaklasyfikowane jako sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT, to sprzedaż taka nie podlega ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z tego obowiązku.

Minister Finansów („MF”) korzystając z powyższej delegacji ustawowej wprowadza szereg wyjątków od zasady ogólnej wyrażonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zakres czynności oraz podmiotów wyłączonych z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy fiskalnej określany jest w rozporządzeniu MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenia te mają charakter okresowy. W obecnym stanie prawnym (od 1 stycznia 2022 r.) obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (dalej: „Rozporządzenie z 22 grudnia 2021 r.” lub „Rozporządzenie”).

Zgodnie z treścią §2 Rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do tego rozporządzenia. Z kolei w poz. 34 załącznika została wymieniona, dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Jednocześnie w Rozporządzeniu wprowadzono wykaz towarów i usług, których sprzedaż nie korzysta ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zgodnie z treścią § 4 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1.dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów(CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowotowarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów; (…).

Natomiast ust. 3 pkt 1 powołanego paragrafu wskazuje, że przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Na gruncie Rozporządzenia dostawa towarów na rzecz pracowników podlega zatem zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej pod warunkiem, że dostawa ta nie obejmuje towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz l-o Rozporządzenia.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie wydaje na rzecz Pracowników towarów wymienionych w par. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz l-o Rozporządzenia.

Wniosek:

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

  • przedmiotem nieodpłatnego wydania rzecz Pracowników nie jest sprzedaż towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz l-o Rozporządzenia, a w szczególności: gazu płynnego, wyrobów tytoniowych, wyrobów alkoholowych, perfum czy wód toaletowych,
  • Spółka nie świadczy żadnych usług na rzecz Pracowników.

W tym stanie rzeczy, nawet gdyby uznać, że Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz pracowników, to sprzedaż ta objęta jest zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. W konsekwencji Spółka nie jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie wydania Nagród rzeczowych Pracownikom poza Konkursem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Wskazany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Za dostawę towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - co do zasady - podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi m.in. przekazanie towarów stanowiących, zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy, prezenty o małej wartości lub próbki.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Nie ma w tym przypadku również znaczenia ilość przekazywanych przez podatnika jednemu podmiotowi towarów.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy.

Art. 86 ust. 1 ustawy, wskazuje, że:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu. Zakupy te bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów (i usług) nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez spółkę obrotów.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 43 wskazano:

Czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustaw.

Natomiast w poz. 34 wskazano:

Dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administracyjnych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic itransformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce. Spółka zajmuje się m.in. projektowaniem i tworzeniem innowacyjnych produktów i platform, jak również świadczeniem usług cyfrowych. Spółka bierze udział w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych np. targach pracy, konferencjach i innych spotkaniach branżowych), czy też organizuje wydarzenia branżowe np. konferencje podczas których Spółka organizuje Konkursy. W Konkursach biorą udział pełnoletnie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spośród Uczestników Konkursów wyłaniany jest jeden bądź więcej zwycięzców, którym Spółka przekazuje nieodpłatnie nagrody rzeczowe, w tym m.in. tablety, konsole do gier. Wartość każdej z Nagród rzeczowych przekracza 20 zł netto. Nagrody rzeczowe o mniejszej wartości są opatrzone logo Spółki, natomiast Nagrody rzeczowe o wyższej wartości nie są opatrzone logo Spółki. Spółka nabywa Nagrody rzeczowe od podmiotów trzecich - Nagrodami rzeczowymi nie są żadne towary produkowane przez Spółkę. Może się również zdarzyć, że Nagrody rzeczowe są wydawane pracownikom Spółki poza Konkursem. Nagrodami rzeczowymi w Konkursach nigdy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz l-o Rozporządzenia. Natomiast Nagrody w Konkursie mogą stanowić towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h, i oraz k rozporządzenia. Spółka nie świadczy żadnych usług na rzecz Pracowników. Spółka nabywa Nagrody rzeczowe w celu ich nieodpłatnego przekazania, tj. w momencie nabycia tych Nagród rzeczowych intencją Spółki jest ich nieodpłatne przekazanie Pracownikom bądź jako Nagród rzeczowych w Konkursach.

W tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy Spółka jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie fiskalnej wydania Nagród rzeczowych Uczestnikom Konkursów bez logo Spółki i z logo Spółki oraz wydania Nagród rzeczowych z logo i bez logo Spółki Pracownikom poza Konkursem.

Aby odpowiedzieć na postawione pytania należy, na wstępie, przeanalizować, czy ww. czynności, stanowią sprzedaż, o której mowa w art. 2 ust. 22 ustawy, tj. rozstrzygnąć, czy nieodpłatne przekazanie towarów na rzecz Uczestników Konkursów i Pracowników będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak już wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Tym samym, należy przeanalizować, czy pomiędzy wydatkami opisanymi we wniosku, a opodatkowaną działalnością gospodarczą Państwa Spółki, istnieje bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Państwa Spółkę obrotów) związek uprawniający Państwa do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionych wydatków i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka działa w branży usług inżynierii cyfrowej, a przedmiotem jej działalności jest m.in. projektowanie i tworzenie innowacyjnych produktów i platform, jak również świadczenie usług cyfrowych. W Konkursach organizowanych przez Spółkę, Nagrodami rzeczowymi nie są towary produkowane przez Spółkę, jak również towary w jakikolwiek sposób kojarzone ze Spółką. Spółka nabywa Nagrody rzeczowe jedynie w celu ich nieodpłatnego przekazania. Uczestnikami Konkursów mogą być osoby wykonujące, jak i niewykonujące zawód związany z profilem działalności Spółki. Tym samym, wskazać należy, że wydatki poniesione na nabycie Nagród zarówno z logo, jak i bez logo Spółki nie są ani pośrednio ani bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną Spółki, gdyż nie przyczynią się do wzrostu konkurencyjności Państwa Spółki i nie przełożą się na jej cel marketingowy. W związku z powyższym związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na zakup Nagród z logo i bez logo Spółki jest zbyt nikły, aby można było mówić o faktycznym wpływie tych czynników na działalność opodatkowaną Spółki. Zatem w przedmiotowej sprawie brak jest racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wręczanymi Nagrodami, a zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej Państwa Spółki. Związek ten nie może być bowiem jakikolwiek, lecz wyraźny, ścisły i racjonalny, jak również wydatek powinien mieć cenotwórczy charakter. Powiązanie działań związanych z organizowaniem Konkursów, ze wzrostem przychodów Państwa Spółki jest zbyt daleko idące i niedające się zracjonalizować.

Tym samym, zgodzić się należy z Państwem, że w opisanych okolicznościach, z tytułu nabycia Nagród, nieodpłatnie przekazanych Uczestnikom Konkursu albo Pracownikom, brak jest podstaw do odliczenia podatku od wydatków związanych z ich zakupem.

Zatem, przekazywanie przez Spółkę Nagród zarówno Uczestnikom Konkursu, jak również Pracownikom, nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż z tytułu ich nabycia nie przysługuje Państwo prawo do odliczenia podatku VAT. Przekazanie to nie stanowi/nie będzie stanowić również żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, odpowiadając na Państwa pytania nr 1, 2 i 3 stwierdzić należy, że w związku z tym, że przekazywanie przez Spółkę Nagród, nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka nie jest zobowiązana do ewidencjonowania na kasie rejestrującej wydania Nagród rzeczowych (bez logo Spółki i z logo Spółki) Uczestnikom Konkursów (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) oraz wydania Nagród rzeczowych (z logo i bez logo Spółki) Pracownikom poza Konkursem.

Tym samym, Państwa stanowisko, że nieodpłatne wydania towarów (nagród) na rzecz Uczestników Konkursu, jak również Pracowników nie stanowią sprzedaży, o której mowa w art. 2 ust. 22 ustawy, w konsekwencji czego, nie są Państwo zobligowani do ewidencjonowania ich przekazań na kasie fiskalnej uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).