Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.527.2023.2.AR
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej oraz Wodociągowej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
1)prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
2)prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 listopada 2023 r. (wpływ 10 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki budżetowe (dalej: Jednostki). W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje także wyodrębniony zakład budżetowy – (...) w A (dalej: Zakład), do zadań którego należą m.in. czynności związane z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy. W świetle ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 280), z 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy, Zakładu i Jednostek. W związku z tym, od tego dnia Jednostki i Zakład nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.
Gmina jest właścicielem infrastruktury kanalizacyjnej, przy pomocy której Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na odprowadzaniu ścieków. Gmina, za pośrednictwem Zakładu, świadczy usługi odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz innych podmiotów prywatnych i publicznych (dalej łącznie: Odbiorcy zewnętrzni) oraz odbiera ścieki z miejsc, w których mieszczą się Jednostki, Zakład i innych miejsc wykorzystywanych do realizacji zadań własnych Gminy (dalej łącznie jako: Odbiorcy wewnętrzni).
Gmina jest również właścicielem infrastruktury wodociągowej, przy pomocy której za pośrednictwem Zakładu prowadzi działalność polegającą na dostarczaniu wody. Gmina świadczy usługi dostarczania wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych oraz dostarcza wodę do Odbiorców wewnętrznych.
Obecnie Gmina realizuje projekt pt. „(…)”, (dalej łącznie jako: Inwestycja lub Projekt). Inwestycja jest finansowana ze środków subwencji na inwestycje wodno-kanalizacyjne.
W związku z realizacją Inwestycji, Gmina poniesie szereg wydatków, w tym wydatki na roboty budowlane oraz usługi pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad Inwestycją (dalej łącznie wszystkie wydatki na Inwestycję jako: Wydatki).
W ramach Inwestycji zostanie wybudowany odcinek kanalizacji na ulicy (…) w A (dalej: Infrastruktura Kanalizacyjna) oraz odcinek sieci wodociągowej w A na ulicy (…) (dalej: Infrastruktura Wodociągowa). Infrastruktura Wodociągowa zostanie połączona z istniejącą siecią wodociągową w Gminie, a Infrastruktura Kanalizacyjna zostanie podłączona do istniejącej sieci kanalizacyjnej w Gminie.
Do Infrastruktury Kanalizacyjnej zostaną podłączeni wyłącznie Odbiorcy zewnętrzni. Do wybudowanej Infrastruktury Kanalizacyjnej nie zostanie podłączony żaden budynek, w którym mieszczą lub będą się mieścić Jednostki, Zakład, ani żaden inny budynek wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy, ani żaden budynek będący własnością Gminy.
Do Infrastruktury Wodociągowej zostaną podłączeni wyłącznie Odbiorcy zewnętrzni. Do wybudowanej Infrastruktury Wodociągowej nie zostanie podłączony żaden budynek, w którym mieszczą lub będą się mieścić Jednostki, Zakład, ani żaden inny budynek wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy, ani żaden budynek będący własnością Gminy.
Wydatki związane z budową Infrastruktury Kanalizacyjnej i Infrastruktury Wodociągowej będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami, na których Gmina oznaczona będzie, jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Za pomocą Infrastruktury Kanalizacyjnej, Gmina – za pośrednictwem Zakładu – będzie świadczyła wyłącznie odpłatne usługi odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych zawartych z tymi Odbiorcami zewnętrznymi. Infrastruktura Kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby własne, tj. w celu odprowadzania ścieków od Odbiorców wewnętrznych.
Za pomocą Infrastruktury Wodociągowej, Gmina – za pośrednictwem Zakładu – będzie świadczyła wyłącznie odpłatne usługi dostarczenia wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych zawartych z tymi Odbiorcami zewnętrznymi. Infrastruktura Wodociągowa nie będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby własne, tj. w celu dostarczenia wody do Odbiorców wewnętrznych. Infrastruktura Wodociągowa będzie zawierała hydranty, które zgodnie z przepisami administracyjnymi muszą być ulokowane na sieci wodociągowej w określonych miejscach w celach przeciwpożarowych. Jednocześnie, zgodnie z zamiarem Gminy, z zasady analizowane hydranty nie będą wykorzystywane do celów przeciwpożarowych przez Gminę – ich użycie może nastąpić wyłącznie wyjątkowo, jeżeli wystąpi taka nagła potrzeba, a nie będzie można pobrać wody z innych hydrantów rozmieszczonych na terenie Gminy na sieci wodociągowej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Infrastruktura Kanalizacyjna – powstała w związku z realizacją Projektu – będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
2.Infrastruktura Wodociągowa – powstała w związku z realizacją Projektu – będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
3.Użycie przez Gminę do celów przeciwpożarowych hydrantów znajdujących się na Infrastrukturze Wodociągowej będzie miało jedynie charakter incydentalny/losowy i może nigdy nie wystąpić. Jak zostało bowiem wskazane we wniosku, użycie analizowanych hydrantów może nastąpić wyłącznie wyjątkowo, jeżeli wystąpi taka nagła losowa potrzeba, tj. pożar, a nie będzie można pobrać wody z innych hydrantów rozmieszczonych na terenie Gminy na sieci wodociągowej. Gmina nie ma w tym zakresie wpływu, czy na jej obszarze dojdzie bądź nie dojdzie do pożaru i wystąpi incydentalnie potrzeba użycia analizowanych hydrantów.
Pytania
1.Czy w przedstawionych okolicznościach Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji?
2.Czy w przedstawionych okolicznościach Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ad. 1
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT wg różnych stawek.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych jej w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.
W przypadku natomiast, gdy dane zadanie jest realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.
Tym samym, zdaniem Gminy, dokonując odpłatnych czynności polegających na odprowadzaniu ścieków za pomocą Infrastruktury Kanalizacyjnej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, będzie działać w charakterze podatnika VAT i wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Z tego również względu należy uznać, że w chwili dokonywania Wydatków Gmina również działała jako podatnik VAT, ponieważ Wydatki na budowę Infrastruktury Kanalizacyjnej od początku ponoszone były z zamiarem ich wykorzystania do odpłatnych czynności polegających na odprowadzaniu ścieków od Odbiorców zewnętrznych.
Infrastruktura Kanalizacyjna powstała w ramach Inwestycji będzie służyć Gminie do wykonywania czynności, które, jej zdaniem, dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Infrastruktura Kanalizacyjna będzie w całości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków. Infrastruktura Kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – usługi odprowadzania ścieków będą odpłatne i realizowane na rzecz Odbiorców zewnętrznych. Do Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będą podłączeni Odbiorcy wewnętrzni, a więc, w ocenie Wnioskodawcy, Infrastruktura Kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione. W związku z poniesieniem Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej Gmina będzie działać jako podatnik VAT, a Wydatki dotyczące Infrastruktury Kanalizacyjnej związane z realizacją Inwestycji będą służyć w całości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji, w opinii Gminy, w przedstawionych okolicznościach Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) wydanych w zbliżonych do Gminy stanach faktycznych, przykładowo w:
· interpretacji indywidualnej DKIS z 7 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.232.2023.1.IG, w której Organ wskazał, że: „Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane są z inwestycją, która – jak jednoznacznie Państwo wskazali – wykorzystywana będzie przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz jakichkolwiek gminnych jednostek budżetowych. Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 15 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.211.2023.1.RK, w której Organ uznał, że: „Reasumując, w związku z wykorzystaniem przez Państwa powstałej infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)” na terenie miejscowości (...). Zaznaczenia wymaga, że będą mogli Państwo zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 15 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.173.2023.1.AR, gdzie Organ doszedł do wniosku, że: „analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z majątkiem, który wykorzystywany będzie wyłącznie w związku ze świadczeniem odpłatnych usług odprowadzania ścieków od Odbiorców zewnętrznych. Zaznaczenia wymaga, że będą Państwo mogli zrealizować to prawo pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 14 kwietnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.65.2022.1.DS, w której Organ wskazał, iż: „w przypadku drugiej operacji (budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej (…)) obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a infrastruktura powstała w wyniku ww. inwestycji będzie służyła wyłącznie działalności opodatkowanej. W związku z powyższym, Gmina ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiej operacji”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 22 lutego 2023 r., sygn. 0112- KDIL3.4012.521.2022.2.MC, w której Organ uznał, że: „w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki inwestycyjne poniesione na realizację tej części inwestycji, będą miały związek – jak wynika z treści wniosku – wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację tej części zadania – budowa kanalizacji sanitarnej w (…), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy”.
Ad. 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT wg różnych stawek.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych jej w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.
W przypadku natomiast, gdy dane zadanie jest realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.
Tym samym, zdaniem Gminy, dokonując odpłatnych czynności polegających na dostarczaniu wody za pomocą Infrastruktury Wodociągowej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych będzie działać w charakterze podatnika VAT i wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Z tego również względu należy uznać, że w chwili dokonywania Wydatków Gmina również będzie działać jako podatnik VAT, ponieważ Wydatki na budowę Infrastruktury Wodociągowej od początku będą ponoszone z zamiarem ich wykorzystania do odpłatnych czynności polegających na dostarczaniu wody do Odbiorców zewnętrznych.
Infrastruktura Wodociągowa powstała w ramach Inwestycji będzie służyć Gminie do wykonywania czynności, które, jej zdaniem, dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Infrastruktura Wodociągowa będzie w całości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody. Infrastruktura Wodociągowa będąca przedmiotem rozpatrywanego wniosku nie będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – usługi dostarczania wody będą odpłatne i realizowane na rzecz Odbiorców zewnętrznych. Do Infrastruktury Wodociągowej nie będą podłączeni Odbiorcy wewnętrzni, a więc – w ocenie Wnioskodawcy – Infrastruktura Wodociągowa nie będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza. W tym zakresie, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Gmina z zasady nie zamierza wykorzystywać Infrastruktury Wodociągowej do celów przeciwpożarowych.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione. W związku z poniesieniem Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej Gmina będzie działać jako podatnik VAT, a Wydatki dotyczące Infrastruktury Wodociągowej związane z realizacją Inwestycji będą służyć w całości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji, w opinii Gminy, w przedstawionych okolicznościach Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych DKIS, przykładowo w:
·interpretacji indywidualnej DKIS z 7 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.232.2023.1.IG, w której Organ wskazał, że: „Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane są z inwestycją, która – jak jednoznacznie Państwo wskazali – wykorzystywana będzie przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz jakichkolwiek gminnych jednostek budżetowych. Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 15 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.211.2023.1.RK, w której Organ uznał, że: „Reasumując, w związku z wykorzystaniem przez Państwa powstałej infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)” na terenie miejscowości (...). Zaznaczenia wymaga, że będą mogli Państwo zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 22 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.521.2022.2.MC, w której Organ uznał, że: „w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki inwestycyjne poniesione na realizację tej części inwestycji, będą miały związek – jak wynika z treści wniosku – wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację tej części zadania – budowa kanalizacji sanitarnej w (…), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 26 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.643.2021.1.DK, w której Organ wskazał, że: „W konsekwencji, w związku z wykorzystaniem przez Gminę powstałej sieci wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”. Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”;
·interpretacji indywidualnej DKIS z 19 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.311.2021.1.AKR, w której Organ uznał, że: „Tym samym, w związku z wykorzystaniem przez Gminę ww. Inwestycji wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na ich realizację”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizujecie Państwo Projekt, w trakcie realizacji którego zostanie wybudowana Infrastruktura Kanalizacyjna oraz Infrastruktura Wodociągowa.
Infrastruktura Kanalizacyjna, powstała w trakcie realizacji Inwestycji będzie – jak Państwo wskazali – wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za pomocą powstałej w trakcie Inwestycji Infrastruktury Kanalizacyjnej, Gmina – za pośrednictwem Zakładu – będzie świadczyła wyłącznie odpłatne usługi odprowadzania ścieków od Odbiorców zewnętrznych (na podstawie umów cywilnoprawnych). Infrastruktura Kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby własne, tj. w celu odprowadzania ścieków od Odbiorców wewnętrznych.
Zatem – w analizowanej sprawie – zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją Inwestycji – dotyczące Infrastruktury Kanalizacyjnej – będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od Wydatków poniesionych na wybudowanie przedmiotowej Infrastruktury Kanalizacyjnej. Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Podsumowując – zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy – Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Kanalizacyjnej, poniesionych w związku z realizacją Inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 1, uznano za prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej, poniesionych w związku z realizacją Inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Jak wynika z opisu sprawy, za pomocą powstałej w trakcie Inwestycji Infrastruktury Wodociągowej, Gmina – za pośrednictwem Zakładu – będzie świadczyła wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody do Odbiorców zewnętrznych (na podstawie umów cywilnoprawnych). Infrastruktura Wodociągowa nie będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby własne, tj. w celu dostarczania wody do Odbiorców wewnętrznych. Infrastruktura Wodociągowa powstała w trakcie realizacji Inwestycji będzie wykorzystywana przez Gminę – jak Państwo wskazali – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowo – z opisu sprawy wynika – że na przedmiotowej Infrastrukturze Wodociągowej będą zamieszczone hydranty, które zgodnie z przepisami administracyjnymi muszą być ulokowane na sieci wodociągowej w określonych miejscach w celach przeciwpożarowych. Jednakże – jak Państwo wskazali – użycie przez Gminę do celów przeciwpożarowych znajdujących się na Infrastrukturze Wodociągowej hydrantów będzie miało jedynie charakter incydentalny/losowy i może nigdy nie wystąpić – zgodnie z zamiarem Gminy, z zasady, ww. hydranty nie będą wykorzystywane przez Gminę do celów przeciwpożarowych – ich użycie może nastąpić wyłącznie wyjątkowo, jeżeli wystąpi taka nagła, losowa potrzeba (pożar), a nie będzie można pobrać wody z innych hydrantów rozmieszczonych na sieci wodociągowej na terenie Gminy. Zatem, stwierdzić należy, że ewentualne użycie hydrantów znajdujących się na Infrastrukturze Wodociągowej do celów przeciwpożarowych będzie mieć charakter niezależny od działań Gminy i sposobu wykorzystania przez Gminę ww. Infrastruktury Wodociągowej (może wyniknąć z powodu zdarzeń losowych, niezależnych od Gminy). Co istotne, faktyczne wykorzystanie hydrantów znajdujących się na Infrastrukturze Wodociągowej na cele przeciwpożarowe może w ogóle nie zaistnieć (jeśli nie wystąpi konieczność wykorzystania jej na cele przeciwpożarowe). Tym samym, wykorzystanie Infrastruktury Wodociągowej do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (do celów przeciwpożarowych) będzie miało charakter losowy, a zatem może w ogóle nie wystąpić.
Zatem, w analizowanej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją Inwestycji dotyczące przedmiotowej Infrastruktury Wodociągowej będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, będzie Państwu przysługiwało – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z budową Infrastruktury Wodociągowej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Jednakże, wskazać należy, że w sytuacji, gdy hydranty – znajdujące się na przedmiotowej Infrastrukturze Wodociągowej – zostaną faktycznie wykorzystane przez Państwa do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT), nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowej Infrastruktury Wodociągowej. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy.
Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków dotyczących Infrastruktury Wodociągowej, poniesionych w związku z realizacją Inwestycji. Prawo to będzie Państwu przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.
Natomiast w sytuacji, gdy hydranty umieszczone na ww. Infrastrukturze Wodociągowej zostaną przez Gminę faktycznie wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (do celów przeciwpożarowych), konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy.
Państwa stanowisko, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).