Możliwość dokonania korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. po stronie podatku nalic... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.622.2023.2.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.622.2023.2.MG

Temat interpretacji

Możliwość dokonania korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. po stronie podatku naliczonego, brak obowiązku stosowania określenia proporcji (prewspółczynnika) dokonując korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Związku w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Związku z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

możliwości dokonania korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. po stronie podatku naliczonego,

braku obowiązku stosowania określenia proporcji (prewspółczynnika) dokonując korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 r.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2023 r. (data wpływu 31 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A (dalej A lub Związek) jest czynnym podatnikiem VAT, jednak od maja 2016 roku do 31.08.2023 r. korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, a co za tym idzie nie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Na terenie Związku funkcjonuje spółka z o.o. (dalej B Sp. z o.o. lub Spółka). Związek ma 100% udziałów w Spółce. Przedmiotem działalności Spółki jest zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu A. Spółka zadania te wykonuje od roku 2011, tj. od momentu jej powstania.

Niniejszy wniosek dotyczy realizacji inwestycji pn. „...”. Finansowanie inwestycji odbywa się w ramach programu inwestycji strategicznych „Polski Ład” w kwocie brutto. Przyznawanie bezzwrotnego dofinansowania w kwocie brutto planowanej inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych odbywa się zgodnie z Uchwałą Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład, a konkretnie § 4 pkt 1 ww. uchwały „jako wartość zadania inwestycyjnego przyjmuje się całkowitą łączną wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego”. Inwestycja planowo zostanie zakończona w ostatnim kwartale 2024 r. A otrzymał promesę w ramach Polskiego Ładu na realizację zadania: „...”. W chwili obecnej Związek ma wyłonionego wykonawcę, który rozpoczął realizacje inwestycji, której celem jest poprawa efektywności odbioru odpadów komunalnych. W ramach realizacji tego zadania planowana jest budowa PSZOK w oparciu o dokumentację już istniejącą.

Faktury VAT od wykonawcy robót wyłonionego w przetargu będą wystawione na Związek z wykazanymi na nich kwotami VAT. A dotychczas nie dokonał odliczenia VAT od wskazanych wydatków inwestycyjnych. W dniu 31.07.2023 roku została wystawiona faktura VAT za częściowe wykonanie prac budowlanych z tytułu prowadzonej inwestycji związanej z budową.

Po zakończeniu inwestycji i oddaniu PSZOK w C do użytkowania, powstałe składniki majątku zostaną w całości wniesione aportem do spółki B Sp. z o.o. w … w zamian za otrzymane udziały. Aport ww. składników majątku zostanie dokonany niezwłocznie po zakończeniu inwestycji i po dokonaniu w tym zakresie niezbędnych czynności formalno-administracyjnych. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie nowopowstałego PSZOK-u ma być ustalona po cenie netto, którą Związek uiścił wykonawcom w formie pieniężnej (udziały mają stanowić zapłatę netto). Przekazanie składniku majątku będzie udokumentowane aktem notarialnym.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Wniesienie aportem do Spółki efektów inwestycji pn. „...” będzie stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

A otrzymał fakturę wystawioną 31.07.2023 mailem po godz. 15.00.

A w C jest czynnym podatnikiem VAT, jednak od maja 2016 roku do 31.08.2023 r. korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. Na podstawie art. 96 ust. 5 pkt 3 Ustawy o VAT w dniu 28.08.2023 r. A złożyło deklarację VAT-R w celu rezygnacji od dnia 1.09.2023 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ww. ustawy.

A nabywając prace budowlane udokumentowane fakturą wystawioną 31.07.2023 r. zamierza wykorzystywać je do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

A przystępując do realizacji inwestycji pn. „...” po zakończeniu inwestycji zamierza wnieść aportem efekt tej inwestycji do Spółki.

Pytania

1.Czy A może dokonać korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. po stronie podatku naliczonego?

2.Czy A dokonując korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 r. powinien zastosować określenie proporcji (prewspółczynnika)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Odpowiadając na pytanie 1:

W ocenie Wnioskodawcy, Związek ma prawo do złożenia korekty w części deklaracji i ewidencji JPK_VAT7 za miesiąc 09/2023r. w celu wykazania faktury z dnia 31.07.2023 r. po stronie podatku naliczonego, gdyż wytworzone składniki majątku będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Odpowiadając na pytanie 2:

Związek nie powinien stosować określenia proporcji (prewspółczynnika). Metodyka określania proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a, 2b, 2c nie ma zastosowania, gdyż Związek jako podatnik podatku od towarów i usług przekaże Spółce całą inwestycję (wybudowany PSZOK w C), która w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. W związku z powyższym stosunek średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej w ogólnej średniej rocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności i poza tą działalnością wskaźnik wyniesie 100.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Państwa Związek we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Jak wynika z wniosku ponoszone przez Państwa wydatki inwestycyjne – prace budowlane udokumentowane fakturą wystawioną 31 lipca 2023 r. – nabywali Państwo z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych (wniesienia infrastruktury powstałej w ramach inwestycji aportem do Spółki). Zatem ww. wydatki były ponoszone przez Państwa jako podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy. Tym samym, skoro nabycia związanych z realizowaną inwestycją prac budowlanych udokumentowanych fakturą wystawioną 31 lipca 2023 r. dokonali Państwo jako podatnik w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i z zamiarem dokonania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług – aportu powstałej w ramach inwestycji infrastruktury do Spółki – to co do zasady przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej 31 lipca 2023 r., dokumentującej wydatki ponoszone na prace budowlane związane z prowadzoną inwestycją.

Należy wskazać, że w odniesieniu do infrastruktury powstałej w ramach inwestycji, która od razu po oddaniu jej do użytkowania zostanie wniesiona aportem do Spółki, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – przystąpili Państwo do realizacji inwestycji z zamiarem wykorzystania jej wyłącznie do czynności opodatkowanych (przekazania Spółce w drodze aportu).

W konsekwencji, mają Państwo prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktury wystawionej 31 lipca 2023 r., dokumentującej wydatki ponoszone na prace budowlane związane z prowadzoną inwestycją. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Odnosząc się do sposobu realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych – prac budowlanych udokumentowanych fakturą wystawioną 31 lipca 2023 r., należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10 – ust. 13 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Powyższe oznacza, że odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 10 oraz ust. 10b pkt 1 ustawy, można dokonać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

podatnik jest w posiadaniu (otrzymał) faktury dokumentującej tę transakcję.

Zgodnie z art. 86 ust. 10c ustawy:

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonanej usługi.

Na mocy art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W kontekście ww. przepisów należy stwierdzić, że prawo do odliczenia powstaje w związku z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej źródłem podatku naliczonego. Zatem jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności powstanie u dostawcy towarów czy usług, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia, (którego źródłem jest ta właśnie czynność).

Zatem, o ile podstawą odliczenia podatku będzie data powstania obowiązku podatkowego u dokonującego dostawy lub świadczącego usługi, dopiero w okresie otrzymania faktury, (bądź odpowiednio dokumentu celnego) będzie możliwość zrealizowania prawa do odliczenia.

W sytuacji gdy podatnik nie zrealizował prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy), obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można dokonać w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, a dla małych podatników w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Natomiast, gdy podatnik nie dokona odliczenia to ma prawo dokonania takiej czynności poprzez skorygowanie deklaracji za okres, w którym to prawo powstało albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do faktury wystawionej 31 lipca 2023 r., dokumentującej wydatki ponoszone na prace budowlane związane z prowadzoną inwestycją mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ww. faktury, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo ww. fakturę, o ile powstał dla nabytych towarów i usług obowiązek podatkowy u dostawcy/usługodawcy lub w trzech następnych okresach rozliczeniowych. Z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego mogą Państwo także skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym to prawo Państwo uzyskali, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 i ust. 13 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zatem mogą Państwo dokonać korekty deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. po stronie podatku naliczonego.

Tym samym, Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznałem za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do braku obowiązku stosowania określenia proporcji (prewspółczynnika) dokonując korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 r. wskazania wymaga, że z zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary (usługi) te są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Mając na uwadze, że przepisy art. 86 ust. 2a – 2h ustawy odnoszą się do nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Natomiast - jak wskazali Państwo we wniosku - nabywając prace budowlane udokumentowane fakturą wystawioną 31.07.2023 r. zamierzali Państwo wykorzystywać je do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przystępując do realizacji inwestycji pn. „...” po zakończeniu inwestycji zamierzają Państwo wnieść aportem efekt tej inwestycji do Spółki aportem będzie stanowił czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług). Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że prace budowlane udokumentowane fakturą wystawioną 31.07.2023 r. zamierzają Państwo wykorzystywać wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wobec powyższego w odniesieniu obliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na prace budowlane udokumentowane fakturą wystawioną 31.07.2023 r. nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Tym samym dokonując korekty w części deklaracji i ewidencji pliku JPK_VAT7 za 09/2023 r. w celu wykazania faktury z 31.07.2023r. nie powinni Państwo stosować określenie proporcji (prewspółczynnika).

Zatem, Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako ”PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo 

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383).