Temat interpretacji
Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących przebudowy domu kultury.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących realizacji inwestycji polegającej na przebudowie budynku (...) wraz z budową (...) sali (...).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Gmina pozyskała środki finansowe na przebudowę budynku (…) wraz z budową (...) sali (...) z Rządowego Funduszu „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych w kwocie (…) zł. Nazwa zadania inwestycyjnego w budżecie gminy: „(…)”.
Po wyłonieniu w przetargu publicznym w trybie „zaprojektuj i wybuduj” wykonawcy inwestycji, planowane jest zaprojektowanie i wykonanie robót konstrukcyjno-budowlanych polegających na przebudowaniu istniejącego budynku oraz dobudowanie nowej sali widowiskowej o powierzchni 420 m2 oraz 1230 m3 kubatury, która będzie połączona z istniejącą częścią budynku w sposób spójny pod względem funkcjonalnym oraz architektonicznym. W części istniejącej zostanie wykonane: przebudowa piwnic, klatki schodowej, stropu nad ostatnią kondygnacją, dachu oraz wymieniona zostanie stolarka okienna i zostaną poddane termomodernizacji ściany zewnętrzne. Budynek domu kultury po przebudowie i rozbudowie będzie posiadał: salę widowiskową (część dobudowana) wraz z reżyserką nagrań i rejestracji dźwięku, dwie garderoby, magazyn na sprzęt, salę taneczną, pracownie i sale do ćwiczeń, sale warsztatowe, salę konferencyjną, szatnie dla widzów, szatnie dla użytkowników, archiwum, łazienki, gabinet dyrektora, pokój księgowości, pokoje dla pracowników administracji i pracowników gospodarczych, pokój socjalny oraz pomieszczenia techniczne.
Planowane jest wykonanie wszystkich instalacji w nowoprojektowanej sali widowiskowej i dostosowanie instalacji w obiekcie istniejącym do nowej funkcji pomieszczeń oraz do aktualnych przepisów sanitarnych i p-poż., w szczególności instalacje: wodno-kanalizacyjną, wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej, centralnego ogrzewania, instalację oświetlenia sceny, instalację elektryczną - gniazd wtykowych, instalację telefoniczną, internetową oraz domofonową, instalację odgromową, instalację oświetlenia elewacji oraz iluminacji elewacji, instalację fotowoltaiczną o mocy 120% zapotrzebowania obliczeniowego z magazynem energii, inwerter hybrydowy z backupem.
Ponadto, zostanie zamontowana winda, budynek zostanie wyposażony w wyposażenie stałe, dodatkowo zostanie zagospodarowany teren, w taki sposób, aby dojazdy oraz dojścia do budynku, szatnie, węzły sanitarno-higieniczne, ciągi komunikacyjne oraz urządzenia transportowe i techniczne uwzględniały wymogi dla świadczeniobiorców z niepełnosprawnością ruchową bez ograniczeń, w tym poruszanie się na wózkach inwalidzkich. Projekt obejmuje także zagospodarowanie terenu w postaci nasadzeń niskich, trawników sianych.
Obecnie nieruchomość jest własnością Gminy, a zarządza nią powołany przez Burmistrza Gminy Dyrektor Centrum (dalej: „Centrum”), na podstawie umowy użyczenia z dnia 27 lutego 2020 r. Zgodnie z treścią ww. umowy Gmina oddała ww. nieruchomość Centrum do bezpłatnego używania w celu prowadzenia działań statutowych Centrum. Centrum jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i status samodzielnej jednostki organizacyjnej. Organizatorem Centrum jest Gmina, a co za tym idzie bezpośredni nadzór nad Centrum sprawuje Burmistrz Gminy.
Wydział inwestycji Gminy kończy zadanie na wykonaniu przebudowy obiektu oraz oddaniu do użytkowania. Etap eksploatacji należy do Dyrektora Centrum.
Podstawowym przedmiotem działania Centrum jest wspieranie i animowanie kulturowej i sportowej aktywności mieszkańców Gminy poprzez realizację zadań w dziedzinie wychowania, edukacji i upowszechniania kultury oraz sportu i rekreacji w ramach zadań własnych, zleconych lub powierzonych na podstawie odrębnych porozumień.
Centrum realizuje zakres działalności poprzez:
- organizowanie imprez kulturalno-sportowych (w szczególności: wieczorów literackich, koncertów, festiwali, plenerów, rajdów, wycieczek, wystaw, konkursów w różnych dziedzinach kultury, sztuki i sportu);
- organizowanie zajęć edukacyjnych tematycznie związanych z szeroko pojętą wiedzą o regionie, w tym promocja walorów przyrodniczych i ekologicznych;
- współpracę na rzecz kultury z instytucjami, stowarzyszeniami, twórcami indywidualnymi;
- wspieranie imprez i amatorskiego ruchu artystycznego, w tym w kołach gospodyń wiejskich, ochotniczych strażach pożarnych, radach sołeckich;
- organizowanie form wypoczynku, m.in.: festyny, pikniki i turnieje rekreacyjne;
- organizowanie zajęć kulturalnych i edukacyjnych w budynku Centrum (…)
- organizowanie zbiorowych wyjazdów na wydarzenia kulturalne;
- organizowanie kursów, seminariów, warsztatów i wystaw;
- organizowanie różnych form profilaktyki uzależnień (zajęcia sportowe, świetlice, koła zainteresowań i inne);
- organizacja wypoczynku letniego i zimowego.
Centrum prowadzi również działalność gospodarczą w oparciu o odrębne przepisy w celu pozyskiwania środków finansowych, które przeznaczane są na realizację celów statutowych i pokrywanie kosztów bieżącej działalności. Prowadzenie działalności gospodarczej odbywa się w szczególności poprzez: wynajem pomieszczeń i lokali; wynajem powierzchni administrowanych obiektów; organizowanie sponsoringu; udostępnienie powierzchni reklamowej i handlowej; prowadzenie usług kserograficznych; sprzedaż rękodzieła ludowego i materiałów plastycznych; organizowanie imprez rozrywkowych i artystycznych, koncertów, przedstawień teatralnych, widowisk oraz innych form estradowych w obiektach własnych i poza nimi; prowadzenie działalności impresaryjnej, promocyjnej i marketingowej; świadczenie innych usług i prowadzenie wspólnych działań z innymi podmiotami na zasadzie współpracy stałej lub okresowej; organizowanie imprez artystycznych, konferencji, spotkań okolicznościowych; usług gastronomicznych; sprzedaż książek; wypożyczanie nośników multimedialnych, rekwizytów i sprzętu technicznego; organizowanie rekreacji, turystyki, wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży, w tym osób niepełnosprawnych.
Należy wskazać, że Gmina, realizując inwestycję polegającą na przebudowie budynku domu kultury (siedziby Centrum) wraz z budową nowej sali widowiskowej, realizuje nałożone na nią w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne, w postaci zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Inwestycja nie jest więc związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Co prawda Centrum prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o odrębne przepisy w celu pozyskiwania środków finansowych, jednakże środki te przeznaczane są na realizację celów statutowych i pokrywanie kosztów bieżącej działalności. Żadne dochody z tego tytułu nie wpływają do Gminy. Gmina oddając do bezpłatnego używania nieruchomość, na której zlokalizowane jest Centrum, nie otrzymuje także z tego tytułu żadnych dochodów (np. czynsz).
Pytanie
Czy Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących realizacji inwestycji polegającej na przebudowie budynku (...) wraz z budową (...) sali (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Gminie nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących realizacji inwestycji polegającej na przebudowie budynku domu kultury (siedziby Centrum) wraz z budową nowej sali widowiskowej, ponieważ towary i usługi (których nabycie udokumentowane jest/będzie tymi fakturami) nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm., dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, wtedy gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina na podstawie art. 2 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9, zadania własne obejmują między innymi sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Inwestycja polegająca na przebudowie budynku domu kultury (siedziby Centrum) wraz z budową nowej sali widowiskowej, ma za zadanie poprawienie warunków rozwoju działalności kulturalnej w Gminie. Będzie ona więc realizowana w ramach zadań własnych Gminy.
Tak jak wspomniano wcześniej, Centrum prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o odrębne przepisy w celu pozyskiwania środków finansowych, jednakże środki te przeznaczane są na realizację celów statutowych i pokrywanie kosztów bieżącej działalności. Żadne dochody z tego tytułu nie wpływają do Gminy. Gmina oddając do bezpłatnego używania nieruchomość, na której zlokalizowane jest Centrum nie otrzymuje także z tego tytułu żadnych dochodów (np. czynsz).
Powyższą argumentację potwierdza stanowisko Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.481.2022.1.BG:
„W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w ramach inwestycji nie będą wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując ww. projekt wykonuje zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym. Wobec tego, gmina nabywając towary i usługi nie będzie dokonywała ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy”.
Co więcej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2021 r. sygn. 0112-KDIL1- 1.4012.73.2021.1.MG Dyrektor KIS wskazał, że:
„Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Ponadto po wykonaniu inwestycji gmina odda pomieszczenia w nieodpłatne użytkowanie domowi kultury. W konsekwencji, wnioskodawca - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację wspomnianej wyżej inwestycji”.
Mając na uwadze powyższe, Gminie nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ponoszone przez Gminę wydatki dotyczące realizacji ww. inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.