Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu Cyfrowa Gmina.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto (…) (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczanie podatku VAT waz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (…) i zakładem budżetowym. Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: jst) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: USG) (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych przepisami Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).
Miasto wykonuje przede wszystkim zadania tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.
W ramach swojej działalności gospodarczej Miasto wykonuje szereg czynności zarówno podlegających VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz niepodlegających VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają z zadań nałożonych na Miasto w art. 7 USG.
Stosownie do przepisów ustawy o VAT (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) w ewidencji prowadzonej dla celów podatku VAT, Miasto odlicza podatek naliczony w następujący sposób:
- w przypadku gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych odlicza 100% podatku VAT;
- w przypadku nabycia towarów i usług, które są wykorzystywane do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego VAT związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT);
- odnośnie podatku VAT naliczonego, do którego można przyporządkować wydatki dotyczące działalności gospodarczej zarówno opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionej od opodatkowania, Miasto odlicza podatek naliczony w części proporcji (art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT);
- w stosunku do kwoty podatku naliczonego VAT, który można przyporządkować do celów innych niż działalność gospodarcza, Miasto nie odlicza podatku VAT.
Miasto zrealizowało program grantowy Cyfrowa Gmina finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Cyfrowa Polska na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia.
Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji e-usług, cyberbezpieczeństwa, pracy i nauki zdalnej.
W ramach programu środki uzyskane z grantu zostały podzielone na 3 obszary:
Obszar 1 - Cyfryzacja urzędu JST, w ramach tego obszaru została zakupiona macierz dyskowa RAID wraz z niezbędnymi urządzeniami sieciowymi o pojemności ok. 9TB przestrzeni roboczej na dane. Jest ona wykorzystywana do przetwarzania danych w zwirtualizowanym środowisku roboczym. Zastosowanie macierzy dyskowej typu flash wpływa na zwiększenie przepustowości danych pomiędzy użytkowanymi systemami, obniżenie opóźnienia zapisu i odczytu danych. Macierz umożliwia szybkie przywrócenie usług w przypadku wystąpienia awarii serwera. Zastosowanie dysków typu flash znacznie zwiększa wydajność baz danych, przyspiesza działanie systemów oraz niweluje występujące opóźnienia w dostępie do danych na dyskach obrotowych. Przeniesienie całego środowiska produkcyjnego na macierz flash przyspiesza obsługę mieszkańców w systemach dziedzinowych. Poprawiono sprawność i niezawodność E-usług uruchamianych z infrastruktury Urzędu Miasta (…): (...), (...).
Wybrane zostało rozwiązanie spełniające sprawną i kompleksową obsługę petentów oraz pozwalające mieszkańcom na korzystanie z e-usług oraz wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów.
Obszar 2 - Diagnoza cyberbezpieczeństwa. W ramach tego obszaru środki zostały przeznaczone na audyt cyberbezpieczeństwa obejmujący m.in. ocenę zgodności z KRI, ocenę wybranych aspektów bezpieczeństwa systemów informatycznych i ocenę dojrzałości wybranych procesów bezpieczeństwa. Diagnozę cyberbezpieczeństwa przeprowadzono na terenie Urzędu (…), zgodnie z zakresem i formularzem stanowiącym Zał. nr 8 do Regulaminu Konkursu Grantowego „Cyfrowa Gmina”. Wyniki diagnozy zostały przekazane do (...).
Obszar 3 - Granty PPGR - Wsparcie dzieci i wnuków byłych pracowników PGR w rozwoju cyfrowym (dla gmin popegeerowskich). W ramach Grantu PPGR zakupiono 55 sztuk sprzętu komputerowego (laptopy wraz z akcesoriami: mysz bezprzewodowa, podkładka pod mysz, słuchawki) z przeznaczeniem dla dzieci i wnuków byłych pracowników PGR.
Celem programu Cyfrowa Polska jest rozbudowa infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług publicznych w postaci cyfrowej, która pozwoli również na postęp w zakresie e-administracji.
Efektem cyfryzacji Urzędu będzie automatyzacja procesów administracyjnych, co znacząco wpłynie na jakość i szybkość usług publicznych świadczonych przez Urząd. Stabilność i bezpieczeństwo funkcjonowania programów to gwarancja sprawnej obsługi mieszkańców z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gwarantujących zarówno ochronę danych osobowych mieszkańców, jak i danych publicznych udostępnianych na zewnątrz w procesie załatwiania spraw. Ponadto realizacja grantu PPGR przyczyniła się do ograniczenia negatywnych skutków społecznych, gospodarczych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19 w latach 2020/21.
Zakupiona do serwerów zewnętrzna macierz dyskowa, oparta o dyski (...), znacząco poprawia wydajność serwerów, skraca czas dostępu do baz danych (.... W razie awarii serwera fizycznego, inny serwer podłączony do tej macierzy dyskowej, może szybko uruchomić wirtualne maszyny/serwery, które obsługiwał uszkodzony serwer fizyczny. Macierz ta umożliwia w przyszłości rozbudowę do układu bez pojedynczego punktu awarii. Ta macierz jest istotnym elementem do zapewnienia ciągłości działania systemów UM.
Zmodernizowana, zakupiona w projekcie infrastruktura IT, ma stanowić platformę świadczenia e-usług publicznych dla mieszkańców gminy. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie, pozwolą na zwiększenie zdolności JST oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienie cyfrowe odporności na zagrożenia. Obecnie oferuje się szereg e-usług w ramach portalu obsługi mieszkańca. Koncentrują się one jednak na sprawach podatkowych i związanych z należnościami. Główne braki w zakresie bezpieczeństwa informatycznego i cyberbezpieczeństwa występują jednak w obszarze infrastruktury. Ogranicza to znacząco bezpieczeństwo i naraża na utratę danych.
Ww. Program Cyfrowa Polska służy realizacji zadań Miasta opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, zwiększyła się zdolność Miasta w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt komputerowy został oddany osobom powiązanym z pracownikami PGR, macierz wraz z serwerem oraz diagnoza cyberbezpieczeństwa będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców, do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi Miasta.
Miasto w ramach realizacji projektu, wypełnia swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Dofinansowanie otrzymane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 będzie pokrywać 100% kosztów kwalifikowanych projektu. Środki wpływać będą na wyodrębniony rachunek Gminy założony w celu realizacji projektu. Gmina jako beneficjent przedsięwzięcia w ramach realizacji projektu w 2021 r. poniosła wszystkie wydatki. Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup serwerów i macierzy dyskowej, oprogramowania, szkolenie pracowników oraz audyt cyberbezpieczeństwa są wystawione na Miasto (…).
Realizacja ww. zadania jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Miasto wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a, 15, 17, 18 i 20, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacyjnej, utrzymywania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji opisanego projektu wykorzystane są i będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Miasto jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT, lecz realizując zadanie publiczne w ramach opisanego projektu, nie będąc podatnikiem VAT w tym zakresie, nie ma prawa do zwrotu VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego. Ma zatem prawo uznania go za koszt kwalifikowany. Podatek VAT ujęto jako koszt kwalifikowany programu. Sprzęt i świadczone e-usługi są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Miasto nie pobiera i będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z tej infrastruktury. Sprzęt i świadczone e-usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są i będą używane nieodpłatnie.
W związku z powyższym, niezbędnym jest uzyskanie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę.
Pytanie
Czy Miastu (...) realizującemu program Cyfrowa Gmina będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją grantów z ww. programu?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto (…) stoi na stanowisku, że nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego programu. Wynika to z faktu, że nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Miasto w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działało jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Z powyżej przywołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Gmina w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: działalności w zakresie telekomunikacji, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji opisanego projektu są wykorzystywane/będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie pobiera/nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z tej infrastruktury.
Efekty zrealizowanego projektu nie są/nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Analogiczne stanowisko przedstawia:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2022 r. 0113-KDIPT1-2.4012.203.2022.1.AJB;
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 grudnia 2022 r. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2022.LMC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo program grantowy Cyfrowa Gmina finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Cyfrowa Polska na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji (...).
W ramach programu środki uzyskane z grantu zostały podzielone na 3 obszary:
Obszar 1 - Cyfryzacja urzędu JST,
Obszar 2 - Diagnoza cyberbezpieczeństwa,
Obszar 3 - Granty PPGR.
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji opisanego projektu wykorzystane są i będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie pobierają Państwo i nie będą pobierać żadnych opłat za korzystanie z tej infrastruktury. Sprzęt i świadczone e-usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, są i będą używane nieodpłatnie.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją Programu Cyfrowa Gmina.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest zatem związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Państwo wskazali, towary i usługi nabyte w ramach realizacji opisanego projektu wykorzystane są i będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie pobierają Państwo i nie będą pobierać żadnych opłat za korzystanie z tej infrastruktury. Sprzęt i świadczone e-usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, są i będą używane nieodpłatnie.
W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją programu Cyfrowa Gmina, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.)
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).