Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.523.2023.1.DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.523.2023.1.DS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku realizacją operacji. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 października 2023 r. (wpływ 6 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”, „podatek”) oraz dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Gminy.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. (…) (dalej: „Projekt”, „Przedsięwzięcie”, „Operacja”) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

Przedsięwzięcie zakłada odnowienie i zagospodarowanie terenu wokół stawu zlokalizowanego na nieruchomości będącej własnością Gminy w miejscowości (…) poprzez wyposażenie go elementami małej architektury. Zakres prac przewiduje remont – odnowę stawu połączoną z modernizacją zbiornika poprzez jego oczyszczenie i odmulenie określonych jego części oraz zagospodarowanie przestrzeni przy zbiorniku wodnym na cele rekreacyjne.

Modernizacja zbiornika polegać będzie na zwiększeniu wartości użytkowej istniejącego obiektu oraz nadaniu mu nowej funkcji użytkowej, tj. funkcji rekreacyjnej. Na projektowanym terenie powstanie strefa rekreacyjna z częścią widokową, oparta na zrewitalizowanym zbiorniku wodnym, wzbogacona elementami małej architektury, co w szczególności podniesie walory estetyczne miejscowości.

Operacja obejmuje realizację następujących działań remontowych i modernizacyjnych:

1)wypompowanie wody,

2)wykoszenie porostów ze skarp i dna zbiornika,

3)oczyszczenie stawu,

4)odmulenie dna zbiornika,

5)profilowanie skarp i poboczy,

6)rekultywację i równanie terenu,

7)obsianie mieszanką traw skarp i zrekultywowanego terenu,

8)zagospodarowanie terenu elementami małej architektury – stoły (2 szt.), ławki (4 szt.), stojak na rowery (1 szt.).

Przedsięwzięcie będzie stanowić formę realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (dalej: „LSR”) Lokalnej Grupy Działania (…) której głównym celem jest zachowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczego na obszarze (…). Dodatkowo, Operacja realizować będzie cel szczegółowy LSR: (…) Ochrona zasobów i kształtowanie krajobrazu wiejskiego, a w jego ramach przedsięwzięcie (…) Odtworzenie, odnowa i/lub zagospodarowanie stawów, oczek wodnych i rowów melioracyjnych oraz wykonanie nasadzeń śródpolnych i/lub przydrożnych.

Realizacja Operacji wynika z konsultacji społecznych oraz dążeń mieszkańców do ochrony dziedzictwa przyrodniczo-krajobrazowego, historycznego, jak również kultywowania tradycyjnych zachowań. W wyniku Przedsięwzięcia zwiększą się walory krajobrazowe regionu. Ponadto, wpłynie ono na pozytywne kształtowanie stosunków wodnych powierzchniowych i gruntowych na obszarze wsi, a tym samym poprawę mikroklimatu.

Jednocześnie, zostanie zagospodarowana przestrzeń publiczna do różnych form aktywności mieszkańców wsi związanych z dbaniem o lokalne środowisko naturalne. Przy czym, efekty przedmiotowego zadania będą przez Gminę udostępniane na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie. Gmina nie będzie wykorzystywać w trakcie realizacji Przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu odnowionego stawu oraz elementów małej architektury do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

To oznacza, że Gmina działająca poprzez Urząd i każdą z jednostek organizacyjnych, nie będzie pobierała odpłatności za wstęp na tereny objęte odnową, nie będzie dzierżawić miejsc na tych terenach pod stoiska gastronomiczne bądź rekreacyjne, nie będzie sprzedawać powierzchni reklamowych ani wykonywać jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT na tych terenach. Odnowione tereny będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie działalności publicznej Gminy poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W szczególności utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Realizacja opisanego projektu wpisuje się w zakres zadań własnych w zakresie ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym) oraz w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powyższe, z perspektywy przepisów ustawy o VAT, zrealizowana Operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji efekty Przedsięwzięcia nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku.

Gmina zleci wykonanie operacji podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą z 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), który będzie czynnym podatnikiem VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca otrzyma zasadniczo faktury VAT z wykazanym podatkiem wystawione na Gminę, dokumentujące nabycie towarów i usług. Gmina planuje uznać podatek naliczony od wydatków ponoszonych na Operację za wydatek kwalifikowany w ramach dofinansowania, co oznacza, że jej zdaniem, nie będzie podlegał on odliczeniu ani w całości ani w części.

Niezależnie od wydatków na wyżej opisane Przedsięwzięcie, Gmina działając poprzez Urząd Gminy, dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy oraz w oparciu o współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3-4 ustawy – w szczególności dokonuje odliczenia VAT od wydatków Gminy ponoszonych na poziomie Urzędu Gminy na funkcjonowanie Urzędu oraz na budowę i utrzymanie środków trwałych służących jednocześnie działalności gospodarczej i działalności publicznej.

Ponadto, na poziomie Urzędu Gmina ponosi cały szereg wydatków publicznych, które służą wyłącznie działalności publicznej i w odniesieniu do których Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, a w konsekwencji, od których Gmina nie dokonuje w ogóle odliczenia podatku VAT. W ocenie Gminy, wydatki na Operację stanowią tego rodzaju wydatki – bez prawa do odliczenia VAT.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na operację pn. (…) na podstawie art. 86 ust. 1, 2a-2b lub ust. 13 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części od wydatków na operację pn. (…) na podstawie art. 86 ust. 1, 2a-2b lub ust. 13 ustawy o VAT – zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji Przedsięwzięcia.

Uzasadnienie

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT występować mogą w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – (i) wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT, (ii) na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów działalności publicznoprawnej), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (zwanym dalej ,,sposobem określenia proporcji’’). Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej: 1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo 2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (…) po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, planowane przez Gminę Przedsięwzięcie wpisuje się w cel LSR oraz dążenie mieszkańców do zachowania lokalnego dziedzictwa przyrodniczego poprzez poprawę krajobrazu wiejskiego, regulowanie stosunków wodnych oraz kształtowanie lokalnego klimatu. W wyniku Operacji zwiększą się walory krajobrazowe regionu. Ponadto, wpłynie ona na pozytywnie kształtowanie stosunków wodnych powierzchniowych i gruntowych na obszarze wsi, a tym samym poprawę mikroklimatu.

Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrona przeciwpowodziowa (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej – w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt został wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Jednocześnie, zostanie zagospodarowana przestrzeń publiczna do różnych form aktywności mieszkańców wsi związanych z dbaniem o lokalne środowisko naturalne. Przy czym efekty przedmiotowego zadania będą przez Gminę udostępniane na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie, a przedmiotowe wydatki również będą związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy.

Wobec powyższego Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na Operację. W ramach Przedsięwzięcia wszystkie wydatki będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej a nie jako wydatki podatnika VAT (pierwszy z przywołanych wyżej warunków uznania prawa do odliczenia VAT). Ponadto, wydatki nie będą służyły do wykonywania jakiejkolwiek działalności opodatkowanej VAT (drugi warunek uznania prawa do odliczenia VAT).

W konsekwencji nie zostanie spełniony żaden z warunków niezbędnych do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych w związku z realizacją Operacji.

Jednocześnie, jak Gmina wskazała w opisie sprawy, wydatki na Projekt będą służyły wyłącznie działalności publicznej poza zakresem opodatkowania VAT, zatem jako wydatki publiczne nie będą stanowić również przedmiotu odliczeń w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Wydatki na Projekt nie będą wydatkami mieszanymi z uwagi na brak związku choćby częściowego z wykonywaniem przez Gminę czynności o charakterze gospodarczym, które generowałyby podatek VAT należny.

Stanowisko Gminy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo interpretacja indywidulna wydana w dniu 7 czerwca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.244.2023.1.JŚ, w której wskazano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. (…) Wnioskodawca wskazał, że zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie (…)”.

Podsumowując, w ocenie Gminy, w przedstawionym opisie sprawy Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na operację pn. (…) – zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji Przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy.

Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wskazuje, że:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10 – 13 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

 Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 12 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień.

Jak już wskazano wcześniej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie operacji pn. (…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Przedsięwzięcie zakłada odnowienie i zagospodarowanie terenu wokół stawu zlokalizowanego na nieruchomości będącej własnością Gminy w miejscowości (…) poprzez wyposażenie go elementami małej architektury. Zakres prac przewiduje remont – odnowę stawu połączoną z modernizacją zbiornika poprzez jego oczyszczenie i odmulenie określonych jego części oraz zagospodarowanie przestrzeni przy zbiorniku wodnym na cele rekreacyjne. Efekty przedmiotowego zadania będą przez Państwa udostępniane na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie. Nie będą Państwo wykorzystywać w trakcie realizacji Przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu, odnowionego stawu oraz elementów małej architektury do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT – to oznacza, że Gmina działająca poprzez Urząd i każdą z jednostek organizacyjnych, nie będzie pobierała odpłatności za wstęp na tereny objęte odnową, nie będą Państwo dzierżawić miejsc na tych terenach pod stoiska gastronomiczne bądź rekreacyjne, nie będą Państwo sprzedawać powierzchni reklamowych ani wykonywać jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT na tych terenach. Odnowione tereny będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie działalności publicznej Państwa Gminy poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Operacji pn. (…).

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że będą Państwo ponosić wydatki związane z Operacją, która będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Ponadto – jak Państwo wskazali – nie będą Państwo wykorzystywać w trakcie realizacji Przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu, odnowionego stawu oraz elementów małej architektury do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będą Państwo pobierać odpłatności za wstęp na tereny objęte odnową, nie będą Państwo także dzierżawić miejsc na tych terenach pod stoiska gastronomiczne bądź rekreacyjne, nie będą Państwo sprzedawać powierzchni reklamowych ani wykonywać jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT na tych terenach. Odnowione tereny będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie działalności publicznej Gminy poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie warunek, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Ponadto należy wskazać, że skoro Państwu nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, to w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 86 ust. 13 ustawy (dotyczący terminów odliczenia podatku naliczonego).

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na operację pn. (…).

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).