Prawo do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Agentów. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.498.2023.1.IZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.498.2023.1.IZ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Agentów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Agentów jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie fakturowania i opodatkowania przez Agentów otrzymanego od Państwa wynagrodzenia, prawa do odliczenia podatku na podstawie faktur wystawionych przez Agentów oraz możliwości żądania od kontrahentów szczególnego udokumentowania świadczonych na Państwa rzecz usług, w celu uzyskania prawa do odliczenia podatku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych i osobowych. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o produkcję mebli i wyrobów metalowych. W tym celu zamierza zawrzeć umowy z osobami lub podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zwanymi dalej „Agentamiʺ w celu pozyskania nowych klientów.

Agenci będą prowadzili czynności rozpoznawcze rynku i przygotowawcze niezbędne do znalezienia klienta i podjęcia z nim współpracy. Agenci będą przekazywać osobiście, telefonicznie lub mailowe informacje dla Zarządu Spółki w postaci danych kontaktowych do podmiotów, z którymi można nawiązać współpracę. Wnioskodawca zawrze z Agentami umowy, w których określi warunki współpracy i ustali wynagrodzenie prowizyjne od wartości uzyskanych kontraktów z nowymi klientami. Na koniec każdego miesiąca Wnioskodawca będzie przesyłał do Agentów informację o zrealizowanych przychodach na podstawie faktur VAT wystawionych na rzecz pozyskanych przez danego Agenta nowych klientów.

W oparciu o powyższą informację Agent będzie wystawiał fakturę na podstawie art. 106e ustawy o VAT, zawierającą m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi określoną jako: „prowizja za pośrednictwoʺ ze wskazaniem wartości wykonanych usług.

Wysokość wynagrodzenia na fakturze wystawionej przez Agenta będzie stanowiła ustalona prowizja (procent) od wartości sprzedanych przez Spółkę towarów i usług na rzecz odbiorców pozyskanych przez danego Agenta nowych klientów.

Pytanie

(oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie faktur VAT wystawionych przez Agentów, którzy określą nazwę usługi jako „prowizja za pośrednictwoʺ, bez wskazywania na fakturze szczegółowych czynności, dotyczących pozyskania nowych klientów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jako zleceniodawca i odbiorca faktury VAT ma prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT opiera się na zasadzie neutralności, zgodnie z którą co do zasady podatek VAT powinien być niedostrzegalny ekonomicznie (neutralny) dla przedsiębiorcy, który nie jest ostatecznym konsumentem towaru lub usługi. Oznacza to, że podmiot, który nie „zużywaʺ danego towaru lub usługi, a jedynie odsprzedaje dalej te dobra, nie powinien ponosić ciężaru ekonomicznego podatku.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 7, 8 i 9 ustawy o VAT

Faktura powinna zawierać:

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto).

Powyższy przepis nie precyzuje, w jaki sposób należy określać nazwę usługi na fakturze VAT. Zdaniem Wnioskodawcy dodatkowym elementem jest w tym przypadku zawarcie umowy prowizyjnej, która doprecyzowuje nazwę usługi „prowizja za pośrednictwoʺ, a przede wszystkim uzgodnienia między stronami, z których wynika, że wykonana usługa dotyczy pozyskania przez danego Agenta nowego klienta.

W związku z powyższym wskazanie przez usługodawcę na fakturze nazwy „prowizja za pośrednictwoʺ jest wystarczające i właściwe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Agentów jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 88 ustawy określa natomiast, w jakich sytuacjach prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur nie może być zrealizowane.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych i osobowych. Zamierzają Państwo rozszerzyć działalność o produkcję mebli i wyrobów metalowych. W tym celu zamierzają Państwo zawrzeć umowy z osobami lub podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zwanymi dalej „Agentamiʺ w celu pozyskania nowych klientów. Agenci będą prowadzili czynności rozpoznawcze rynku i przygotowawcze niezbędne do znalezienia klienta i podjęcia z nim współpracy. Agenci będą przekazywać osobiście, telefonicznie lub mailowe informacje dla Państwa w postaci danych kontaktowych do podmiotów, z którymi można nawiązać współpracę. Zawrą Państwo z Agentami umowy, w których określą warunki współpracy i ustalą wynagrodzenie prowizyjne od wartości uzyskanych kontraktów z nowymi klientami. Na koniec każdego miesiąca będą Państwo przesyłać do Agentów informację o zrealizowanych przychodach na podstawie faktur VAT wystawionych na rzecz pozyskanych przez danego Agenta nowych klientów. W oparciu o powyższą informację Agent będzie wystawiał fakturę na podstawie art. 106e ustawy o VAT, zawierającą m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi określoną jako: „prowizja za pośrednictwoʺ ze wskazaniem wartości wykonanych usług. Wysokość wynagrodzenia na fakturze wystawionej przez Agenta będzie stanowiła ustalona prowizja (procent) od wartości sprzedanych przez Państwa towarów i usług na rzecz odbiorców pozyskanych przez danego Agenta nowych klientów.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Agentów, na których wskazano nazwę usługi „prowizja za pośrednictwoʺ i na których nie wykazano szczegółowych czynności dotyczących pozyskania nowych klientów.

W powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wyrażona została ogólna zasada, w myśl której prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W art. 88 nie wymieniono jako przesłanki negatywnej pozbawiającej podatnika prawa do obniżenia podatku należnego od braku wskazywania na fakturze szczegółowych czynności podejmowanych przez kontrahentów na postawie zawartej z nimi umowy.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że kwota podatku naliczonego, o który podatnik może pomniejszyć swój podatek należny powinna, co do zasady, wynikać z otrzymanej faktury. Faktura (podatek z niej wynikający) nie może jednak stanowić podstawy obniżenia podatku jeżeli, dokumentuje ona czynności, które faktycznie nie zostały dokonane. Faktura nie tworzy bowiem nowych okoliczności podlegających opodatkowaniu. Potwierdza ona jedynie fakt wystąpienia określonych czynności. Faktura powinna odzwierciedlać rzeczywiste transakcje, także w zakresie stron umowy i przedmiotu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W sprawie taki związek występuje. Okoliczności sprawy wskazują, że wykonują Państwo czynności opodatkowane podatkiem VAT - prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych i osobowych i zamierzają Państwo rozszerzyć działalność o produkcję mebli i wyrobów metalowych. Nabywane od Agentów usługi polegające znalezieniu dla Państwa nowych klientów wykorzystywane będą więc do czynności opodatkowanych. Za wyświadczone usługi Agent będzie wystawiać na rzecz Państwa fakturę zawierającą m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi określoną jako: „prowizja za pośrednictwoʺ ze wskazaniem wartości wykonanych usług.

Tym samym stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy otrzymają Państwo od Agenta fakturę z wykazaną kwotą podatku, która dokumentować będzie faktycznie wyświadczoną na Państwa rzecz usługę i usług ta wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługiwać Państwu będzie prawo do odliczenia podatku VAT z niej wynikającej.

W konsekwencji Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie rozstrzygnięcia dotyczącego pytania oznaczonego we wniosku nr 2.

W zakresie Państwa pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczącego fakturowania i opodatkowania przez Agentów otrzymanego od Państwa wynagrodzenia oraz pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczącego możliwości żądania od kontrahentów szczególnego udokumentowania świadczonych na Państwa rzecz usług, w celu uzyskania prawa do odliczenia podatku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).