Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług, który dotyczy prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na wybudowanie/wyposażenie domu i wydatki bieżące oraz podlegania opodatkowaniu wykorzystania domu przez Wnioskodawcę dla celów prywatnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 21 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na wybudowanie/wyposażenie domu i wydatki bieżące oraz podlegania opodatkowaniu wykorzystania domu przez Wnioskodawcę dla celów prywatnych. Uzupełnił go Pan pismami z 19 września 2023 r. (wpływ 19 września 2023 r.) oraz z 25 września 2023 r. (wpływ 25 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu (dalej: „Usługi”), klientom (mogą to być podatnicy VAT lub osoby niebędące podatnikami VAT – dalej: „Użytkownicy”).
Rezerwacja domu możliwa będzie za pośrednictwem systemu informatycznego, w tym online, telefonicznie lub osobiście. Dom będzie udostępniany Użytkownikom na wybrany przez nich okres. Może to być jeden, bądź więcej noclegów (w praktyce nie dłużej niż 2-3 tygodnie). Dom będzie umeblowany i w pełni wyposażony tak, aby umożliwić jego pełne wykorzystanie przez Użytkowników (dom będzie spełniał wszystkie przymioty miejsca gotowego na przyjęcie turystów/odwiedzających, a więc posiadać będzie oprócz salonu/kilku sypialni, także kuchnię, łazienkę z wanną lub/i kabiną prysznicową wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, tj. sprzęty AGD, wyposażenie kuchni, pościele, ręczniki, etc.).
Z tytułu świadczenia przedmiotowych Usług, Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie. Wynagrodzenie za Usługi będzie kalkulowane w oparciu o stawkę dzienną, z uwzględnieniem ilości osób, jakie będą korzystały z noclegu (będące obecne w domu podczas pobytu).
Wynagrodzenie będzie obejmować w szczególności:
·prawo do korzystania z domu ze wszystkimi jego przynależnościami,
·koszty związane z dostawą mediów,
·całodobowy dostęp do Wi-Fi,
·prawo do korzystania z miejsca parkingowego.
Do Wynagrodzenia będzie dodatkowo doliczana opłata za sprzątanie.
Aby móc świadczyć Usługi, Wnioskodawca będzie ponosił określone wydatki (w szczególności są to wydatki na wybudowanie i wyposażenie domu, ale także wydatki bieżące dotyczące towarów i usług niezbędnych dla świadczenia Usług, w tym przykładowo obejmujące: media, utrzymanie domu, elementy wyposażenia, itp.; dalej łącznie jako: „Wydatki”).
Wszystkie Wydatki (towary i usługi) będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez dostawców/usługodawców na Wnioskodawcy rzecz. Wydatki objęte rozpatrywanym wnioskiem podlegają opodatkowaniu VAT (tj. nie pozostaną poza zakresem VAT oraz nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT) i nie będą objęte żadną z innych okoliczności wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.
Dom będzie przeznaczony do świadczenia wskazanych Usług, niemniej mogą zaistnieć sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywał go dla potrzeb prywatnych. Zgodnie z planem dom ma być przeznaczony na odpłatne świadczenie usług całorocznie. Sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywać go dla celów prywatnych mogą potencjalnie występować jedynie, gdy dom nie będzie objęty w danym terminie Usługami świadczonymi dla Użytkowników.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1. Wnioskodawca nie jest jeszcze zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca zamierza zarejestrować się dla celów VAT wraz z rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych, tj. prawdopodobnie w pierwszej połowie roku 2024.
2. Usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył, polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
3. Na pytanie o treści „Czy Pan już wybudował czy nadal buduje dom mający być przedmiotem świadczenia usług polegających na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu? W przypadku gdy wybudował Pan już ten dom, to proszę wskazać, kiedy budowa się zakończyła” Wnioskodawca wskazał, że: „Budowa jest w toku”.
4. Wnioskodawca dom (obiekt) buduje w celu wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Obiekt ten będzie stanowił składnik majątku osobistego Wnioskodawcy.
5. Na pytanie o treści „Czy wybudowany/budowany dom stanowi/będzie stanowił środek trwały w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?” Wnioskodawca wskazał, że: „Świadczona przez Wnioskodawcę usługa będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stosownych przepisów dotyczących ryczałtu. Tym samym, Wnioskodawca nie planuje prowadzić rejestru środków trwałych.
6.
1)Na pytanie o treści „jakie konkretne, nie przykładowe wydatki ponosi/będzie ponosił Pan na wybudowanie i wyposażenie domu?” Wnioskodawca wskazał, że:
„Wydatki na wybudowanie/wyposażenie domu będą obejmowały:
Budowa: koszt generalnego wykonawcy, prace ziemne związane z przygotowaniem placu budowy, koszt kruszywa, usługi geodety związane z budową, koszt architekta, koszty przyłączy energetycznych/wodkan., koszty pieca, koszty związane z terenem wokół domu (np. ogrodzenie, ogród), itp.
Wyposażenie: koszty związane z wykończeniem wnętrza oraz zewnętrznych części budynku, tj. koszt tarasu, kuchni, położenia podłóg, prace wewnętrzne – wykończeniowe, koszt schodów, przeszkleń wewnętrznych, zakupu osprzętów (włączniki elektryczne, gniazdka elektryczne, lampy, etc.), malowanie, koszt umeblowania, zakup sprzętu AGD, koszty dot. stricte wyposażenia kuchennego, koszt pościeli, itp.”.
2)Na pytanie o treści „jakie konkretne wydatki bieżące będzie ponosił Pan w związku ze świadczeniem usług polegających na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu?” Wnioskodawca wskazał, że:
„Koszty związane ze świadczeniem usług: obsługa kanałów sprzedaży świadczonych przez Niego usług (np. koszty związane z współpracą z portalami dot. usług noclegowych, własna strona internetowa www., na której Wnioskodawca będzie oferował/sprzedawał usługi noclegowe w domu), koszty energii, koszty wod-kan., sprzątanie, dostęp do Internetu”.
7. Na pytanie o treści „Czy dom w całości (całą powierzchnię budynku) będzie Pan wykorzystywał do celów opodatkowanej działalności gospodarczej? Jeśli nie, to do jakich czynności i jaką część domu?” Wnioskodawca wskazał, że: „Dom w całości (cała powierzchnia budynku) będzie wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych VAT. Całość domu będzie udostępniana w ramach świadczonej usługi noclegowej. Dom absolutnie nie jest/nie będzie przez Wnioskodawcę zamieszkany (Wnioskodawca mieszka w innej lokalizacji)”.
8. Na pytanie o treści „W przypadku, gdy mogą zaistnieć sytuacje, w których będzie Pan wykorzystywał dom dla potrzeb prywatnych, to czy dom w całości (całą powierzchnię budynku) będzie Pan wykorzystywał wyłącznie do celów osobistych i wówczas w tym terminie dom ten nie będzie udostępniany najmującym?” Wnioskodawca wskazał, że: „Sytuacje, w których może się zdarzyć, że dom Wnioskodawca będzie wykorzystywał dla potrzeb prywatnych mogą mieć miejsce jedynie w momentach, gdy nie będzie on „zajęty” przez nabywców usług. Innymi słowy, w takich przypadkach (w przypadku wykorzystywania go dla potrzeb prywatnych), w których w tym terminie dom nie będzie udostępniany najmującym. Tak jak Wnioskodawca wskazał powyżej, przedmiotowy budynek absolutnie nie będzie przez Wnioskodawcę zamieszkany (Wnioskodawca mieszka i będzie mieszkał w innej lokalizacji)”.
9. Na pytanie o treści „W przypadku, gdy w tym samym czasie będzie Pan wykorzystywał dom do czynności opodatkowanych oraz na cele osobiste, to proszę wskazać, czy ma Pan/będzie Pan miał możliwość bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z wybudowaniem i wyposażeniem domu oraz wydatków bieżących do poszczególnych rodzajów działalności?” Wnioskodawca wskazał, że: „Nie będzie sytuacji, w których dom będzie jednocześnie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych oraz na cele osobiste”.
Wnioskodawca wskazał również, iż dom, który będzie udostępniany przez Niego klientom w ramach świadczonej usługi noclegowej jest położony w terenie górskim. Wnioskodawca podkreślił, iż dom absolutnie nie jest/nie będzie przez Niego zamieszkany. Wnioskodawca mieszka w innej lokalizacji.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego?
2.Czy w sytuacji, w której dojdzie do wykorzystania domu przez Wnioskodawcę dla celów prywatnych, będzie zobowiązany do opodatkowania takiego świadczenia zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego:
1)Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki poniesione w związku ze świadczeniem Usług.
2)W sytuacji, w której dojdzie do wykorzystania domu przez Wnioskodawcę dla celów prywatnych, będzie zobowiązany do opodatkowania takiego świadczenia zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…)”.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje podatnikom w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wydatki objęte rozpatrywanym wnioskiem nie będą spełniały żadnej z przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy. Tym samym, dla celów określenia prawa do odliczenia VAT naliczonego, konieczne jest określenie, czy będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy.
W tym miejscu należy zatem zauważyć, iż pod pojęciem „czynności opodatkowanych”, o których mowa w tym przepisie, rozumie się czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT (a zatem również m.in. świadczenie usług), które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.
W analizowanej sprawie, istotne zatem jest określenie, czy Usługi, dla celów których ponoszone będą Wydatki stanowią „czynności opodatkowane” zgodnie z powyższym rozumieniem tego pojęcia.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)”.
W świetle powyższego, dla zaistnienia odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy niezbędne jest łączne wystąpienie następujących warunków:
·wykonanie przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy świadczenia, w wyniku którego po stronie nabywcy powstanie ekonomiczna korzyść – niestanowiącego jednocześnie dostawy towarów,
·wykonanie tego świadczenia za wynagrodzeniem.
W omawianej sytuacji Wnioskodawca będzie bezsprzecznie realizować na rzecz Użytkowników odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, jako że:
·po stronie Użytkowników wystąpi korzyść w postaci możliwości czasowego korzystania z domu;
·nabycie przez Użytkowników tych świadczeń dokonane zostanie w zamian za zapłatę wynagrodzenia.
Wnioskodawca wskazuje, iż – w Jego ocenie – świadczone usługi, polegające na umożliwianiu Użytkownikom czasowego korzystania z domu spełniają warunki i posiadają cechy usług objętych grupowaniem statystycznym mieszczącym się w Dziale 55 PKWiU („Usługi związane z zakwaterowaniem”), które to usługi zgodnie z poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu VAT według 8% stawki VAT.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż Wnioskodawca zamierza wykorzystywać towary i usługi (nabyte w ramach Wydatków) do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania). Tym samym, warunek przewidziany w przywołanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy zostanie spełniony.
Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, będzie Mu przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki poniesione w związku ze świadczeniem usług zakwaterowania przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.
Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) "użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”.
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, w której doszłoby do wykorzystania Wnioskodawcę domu dla celów prywatnych, będzie zobowiązany do opodatkowania takiego świadczenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (zgodnie z art. 29a ust. 5 ustawy o VAT: „W przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika”).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Według art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany w fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego przepisu wynika, że odliczenia podatku naliczonego może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
W niniejszej sprawie przywołać należy art. 86 ust. 7b ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.
Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 14a ustawy:
Przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Stosownie zaś do art. 22gh ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Przywołany wyżej przepis art. 86 ust. 7b ustawy wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości, nakładając na podatnika obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących tej nieruchomości, zgodnie z tym udziałem. Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wyrażoną w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.
Regulacja ta dotyczy sposobu obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na ulepszenia nieruchomości) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności gospodarczej, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością oraz ma zastosowanie wówczas, gdy nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z tą działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT. Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług (cele osobiste), który w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie podlega odliczeniu.
Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan świadczyć usługi polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu klientom (mogą to być podatnicy VAT lub osoby niebędące podatnikami VAT – dalej: „Użytkownicy”). Rezerwacja domu możliwa będzie za pośrednictwem systemu informatycznego, w tym online, telefonicznie lub osobiście. Dom będzie udostępniany Użytkownikom na wybrany przez nich okres. Może to być jeden, bądź więcej noclegów (w praktyce nie dłużej niż 2-3 tygodnie). Dom będzie umeblowany i w pełni wyposażony tak, aby umożliwić jego pełne wykorzystanie przez Użytkowników (dom będzie spełniał wszystkie przymioty miejsca gotowego na przyjęcie turystów/odwiedzających, a więc posiadać będzie oprócz salonu/kilku sypialni, także kuchnię, łazienkę z wanną lub/i kabiną prysznicową wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, tj. sprzęty AGD, wyposażenie kuchni, pościele, ręczniki, etc.). Z tytułu świadczenia przedmiotowych Usług, Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie. Wynagrodzenie za Usługi będzie kalkulowane w oparciu o stawkę dzienną, z uwzględnieniem ilości osób, jakie będą korzystały z noclegu (będące obecne w domu podczas pobytu). Wynagrodzenie będzie obejmować w szczególności:
·prawo do korzystania z domu ze wszystkimi jego przynależnościami,
·koszty związane z dostawą mediów,
·całodobowy dostęp do Wi-Fi,
·prawo do korzystania z miejsca parkingowego.
Do Wynagrodzenia będzie dodatkowo doliczana opłata za sprzątanie.
Aby móc świadczyć Usługi, Wnioskodawca będzie ponosił określone wydatki (w szczególności są to wydatki na wybudowanie i wyposażenie domu, ale także wydatki bieżące dotyczące towarów i usług niezbędnych dla świadczenia Usług, w tym przykładowo obejmujące: media, utrzymanie domu, elementy wyposażenia, itp.; dalej łącznie jako: „Wydatki”). Wszystkie Wydatki (towary i usługi) będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez dostawców/usługodawców na Wnioskodawcy rzecz. Wydatki objęte rozpatrywanym wnioskiem podlegają opodatkowaniu VAT (tj. nie pozostaną poza zakresem VAT oraz nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT) i nie będą objęte żadną z innych okoliczności wymienionych w art. 88 ustawy. Dom będzie przeznaczony do świadczenia wskazanych Usług, niemniej mogą zaistnieć sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywał go dla potrzeb prywatnych. Zgodnie z planem, dom ma być przeznaczony na odpłatne świadczenie usług całorocznie. Sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywać go dla celów prywatnych mogą potencjalnie występować jedynie, gdy dom nie będzie objęty w danym terminie Usługami świadczonymi dla Użytkowników. Wnioskodawca nie jest jeszcze zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca zamierza zarejestrować się dla celów VAT wraz z rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych, tj. prawdopodobnie w pierwszej połowie roku 2024. Usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył, polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca dom (obiekt) buduje w celu wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Obiekt ten będzie stanowił składnik majątku osobistego Wnioskodawcy. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stosownych przepisów dotyczących ryczałtu. Tym samym, Wnioskodawca nie planuje prowadzić rejestru środków trwałych. Wydatki na wybudowanie/wyposażenie domu będą obejmowały: Budowa: koszt generalnego wykonawcy, prace ziemne związane z przygotowaniem placu budowy, koszt kruszywa, usługi geodety związane z budową, koszt architekta, koszty przyłączy energetycznych/wod-kan., koszty pieca, koszty związane z terenem wokół domu (np. ogrodzenie, ogród), itp. Wyposażenie: koszty związane z wykończeniem wnętrza oraz zewnętrznych części budynku, tj. koszt tarasu, kuchni, położenia podłóg, prace wewnętrzne – wykończeniowe, koszt schodów, przeszkleń wewnętrznych, zakupu osprzętów (włączniki elektryczne, gniazdka elektryczne, lampy, etc.), malowanie, koszt umeblowania, zakup sprzętu AGD, koszty dot. stricte wyposażenia kuchennego, koszt pościeli, itp. Koszty związane ze świadczeniem usług: obsługa kanałów sprzedaży świadczonych przez Niego usług (np. koszty związane z współpracą z portalami dot. usług noclegowych, własna strona internetowa www., na której Wnioskodawca będzie oferował/sprzedawał usługi noclegowe w domu), koszty energii, koszty wod-kan., sprzątanie, dostęp do Internetu. Dom w całości (cała powierzchnia budynku) będzie wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych VAT. Całość domu będzie udostępniana w ramach świadczonej usługi noclegowej. Dom absolutnie nie jest/nie będzie przez Wnioskodawcę zamieszkany (Wnioskodawca mieszka w innej lokalizacji). Sytuacje, w których może się zdarzyć, że dom Wnioskodawca będzie wykorzystywał dla potrzeb prywatnych mogą mieć miejsce jedynie w momentach, gdy nie będzie on „zajęty” przez nabywców usług. Innymi słowy, w takich przypadkach (w przypadku wykorzystywania go dla potrzeb prywatnych), w których w tym terminie dom nie będzie udostępniany najmującym. Nie będzie sytuacji, w których dom będzie jednocześnie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych oraz na cele osobiste. Wnioskodawca wskazał również, iż dom, który będzie udostępniany przez Niego klientom w ramach świadczonej usługi noclegowej jest położony w terenie górskim. Wnioskodawca podkreślił, iż dom absolutnie nie jest/nie będzie przez Niego zamieszkany.
Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego.
W świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy ponownie podkreślić, że z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Ponadto podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) – podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną, generującą podatek należny.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynikało, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Z kolei regulacja art. 86 ust. 7b ustawy dotyczy sposobu obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością oraz ma zastosowanie wówczas, gdy nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z tą działalnością, jak i na cele osobiste. Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług (cele osobiste), który w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie podlega odliczeniu.
Jak bowiem wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych, w odniesieniu do których już w chwili zakupu wiadomo o „mieszanym” przeznaczeniu odliczenie podatku jest możliwe wyłącznie w takiej części, w jakiej nabycie to jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jeśli natomiast w chwili zakupu podatnik nie może odpowiednio określić, w jakim zakresie towar lub usługa będzie wykorzystywana do celów działalności, a w jakim do celów prywatnych, możliwe jest pełne odliczenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem art. 7 ust. 2 ustawy oraz art. 8 ust. 2 ustawy.
W analizowanym przypadku wybudowany dom będzie służył Panu głównie w prowadzonej działalności gospodarczej, niemniej mogą zaistnieć sytuacje, w których Pan będzie wykorzystywał go dla potrzeb prywatnych. Jednakże sytuacje, w których może się zdarzyć, że dom Pan będzie wykorzystywał dla potrzeb prywatnych mogą mieć miejsce jedynie w momentach, gdy nie będzie on „zajęty” przez nabywców usług. Nie będzie sytuacji, w których dom będzie jednocześnie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych oraz na cele osobiste.
Mając na uwadze opis sprawy, jak również powołane przepisy, zauważyć należy, że z uwagi na to, że budowany dom wraz z wyposażeniem będzie wykorzystywany przez Pana do czynności opodatkowanych (Usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył, polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług) oraz mogą zaistnieć sytuacje, w których będzie Pan wykorzystywał go dla potrzeb prywatnych, będzie Pan uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe prawo będzie przysługiwać z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy oraz regulacji wynikających z art. 8 ust. 2 ustawy.
Podsumowując, będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe prawo będzie przysługiwać z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy oraz regulacji wynikających z art. 8 ust. 2 ustawy.
Tym samym, stanowisko Pana w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Pana kolejne wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w sytuacji, w której dojdzie do wykorzystania domu przez Wnioskodawcę dla celów prywatnych, będzie zobowiązany do opodatkowania takiego świadczenia zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Natomiast na mocy art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.
Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.
Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Jak już wskazano powyżej w analizowanej sprawie, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu klientom (mogą to być podatnicy VAT lub osoby niebędące podatnikami VAT). Usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył, polegające na umożliwieniu tymczasowego korzystania z domu, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał, zamierza zarejestrować się dla celów VAT wraz z rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych, tj. prawdopodobnie w pierwszej połowie roku 2024. Dom będzie przeznaczony do świadczenia wskazanych Usług, niemniej mogą zaistnieć sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywał go dla potrzeb prywatnych. Zgodnie z planem dom ma być przeznaczony na odpłatne świadczenie usług całorocznie. Sytuacje, w których Wnioskodawca będzie wykorzystywać go dla celów prywatnych mogą potencjalnie występować jedynie, gdy dom nie będzie objęty w danym terminie Usługami świadczonymi dla Użytkowników.
W konsekwencji, będzie Pan zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług każdego wykorzystania budowanego domu do celów prywatnych (osobistych), na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. W rozpatrywanej sprawie bowiem w przypadku wykorzystania budowanego domu do celów prywatnych nastąpi nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, które to wykorzystanie nie będzie miało związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Podsumowując, w sytuacji, w której dojdzie do wykorzystania przez Pana domu dla celów prywatnych (osobistych), będzie Pan zobowiązany do opodatkowania takiego świadczenia zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).