Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 października 2023 r. (wpływ 24 października 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z 23 października 2023 r.)
Gmina (...) w 2020 roku pozyskała dofinansowanie na projekt pn. „(...)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa (...).
Projekt jest realizowany zgodnie z umową nr (...) zawartą 30 kwietnia 2020 r. pomiędzy Województwem (...), a Gminą (...). Całkowita wartość projektu wynosi obecnie: (...) zł, w tym kwota dofinansowania: (...) zł. Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu jest przewidywany na koniec października 2023 r.
Obszarem objętym bezpośrednim oddziaływaniem projektu jest Gmina (...). Beneficjentami, którzy będą korzystali z infrastruktury będą mieszkańcy (...) oraz turyści odwiedzający miasto. Głównym celem projektu jest ochrona i promocja zdrowia oraz rozwój turystyczny a tym samym gospodarczy Gminy Miejskiej.
Zakres projektu obejmuje budowę obiektów-urządzeń z zakresu (...) w tym:
(...)
10)Zakup środków trwałych.
Gmina (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są wystawiane na Gminę (...).
Na etapie realizacji projekt jest zarządzany przez Urząd Miasta (...) jako jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej (...), pełniącą rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania kompetencji i zadań organów gminy (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Po zakończeniu realizacji infrastruktura powstała w ramach projektu nadal pozostanie własnością Gminy Miejskiej (...), co oznacza, że nie nastąpi zmiana właściciela elementów powstałych w wyniku realizacji projektu.
Mienie powstałe w ramach projektu zostanie przekazane do użytkowania nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia jednostkom organizacyjnym gminy.
Część infrastruktury: promenady - trasy (...) - rowerowy układ wysiłkowy zostanie przekazana do Ośrodka Sportu i Rekreacji w (...).
Pozostała część - budynek (...) - będzie przekazany do samorządowej spółki komunalnej - Przedsiębiorstwa (...) w (...) (P.).
Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10) oraz ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1).
Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...) (OSiR) jest taką jednostką organizacyjną.
Uchwałą Rady Miejskiej Nr (...) z (...) października 1999 r., (...) grudnia 1999 r. zlikwidowano zakład budżetowy pod nazwą „Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...)” w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową Gminy Miejskiej, pod nazwą „Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...)”.
OSiR działa w szczególności na podstawie statutu (aktualny: uchwała nr (...) Rady Miasta (...) z (...) czerwca 2023 r. w sprawie zmiany statutu Ośrodka Sportu i Rekreacji w (...)).
Zgodnie ze statutem przedmiotem działania OSiR jest:
1)rozwijanie sportu, turystyki i rekreacji,
2)prowadzenie Centrum Informacji Turystycznej,
3)administrowanie i zarządzanie nieruchomościami przekazanymi przez Gminę (...),
4)organizowanie oraz koordynacja imprez sportowo-rekreacyjnych i turystycznych.
Do podstawowych działań OSiR należy:
1)programowanie i realizacja działań z zakresu sportu, turystyki i rekreacji przy współdziałaniu z organizacjami sportowymi i turystycznymi,
2)udostępnienie bazy sportowej i rekreacyjnej klubom i związkom sportowym, stowarzyszeniom kultury fizycznej, organizacjom społecznym i zawodowym, zakładom pracy, osobom fizycznym oraz placówkom oświatowym,
3)eksploatacja, konserwacja i rozbudowa bazy sportowej, turystycznej i rekreacyjnej,
4)prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu sportu, turystyki i rekreacji,
5)pozyskiwanie funduszy na działalność OSiR.
Zadania określone w Statucie OSiR realizuje między innymi w następujących formach:
(...)
(...) jest również jednostką organizacyjną gminy (patrz np. interpretacja indywidualna ITPB3/423-589/12/MT Izba Skarbowa w Bydgoszczy, wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim sygn. II SA/Go/779/18).
P. w (...) Sp. z o.o. zostało utworzone 30 grudnia 1991 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa użyteczności publicznej (...) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina (...) jest jedynym udziałowcem (tekst jednolity aktu założycielskiego z 23 sierpnia 2023 r.).
Zgodnie z aktem założycielskim przedmiotem działania spółki jest m.in.:
(...)
Zarówno OSiR, jak i i P. gospodarują samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzą samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków - pokrywają koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami są dotacje z Gminy Miejskiej (...), wpływy z prowadzonej działalności, środki otrzymane od osób prawnych i fizycznych, środki z innych źródeł. Prowadzą działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej przeznaczają na realizację celów statutowych. Działalność ta nie może ograniczać ani utrudniać wykonywanych zadań statutowych.
OSiR jest scentralizowany w ramach podatku VAT z Gminą Miejską. W swojej działalności wykonuje nieodpłatne zadania statutowe (m.in. zajęcia sekcji grup artystycznych, niebiletowane koncerty, festyny, imprezy kulturalne, akademie okolicznościowe i historyczne), czynności wypełniające definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu (m.in. usługi pośrednictwa sprzedaży biletów obcych, usługi promocyjne i reklamowe, usługi najmu lokali i wynajmu sal oraz wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego, oświetleniowego, projekcyjnego), czynności podlegające opodatkowaniu korzystające ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (m.in. organizacja warsztatów plastycznych, wokalnych, teatralnych, recytatorskich).
PWiK jest odrębnym od gminy czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegającym pod regulacje ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W swojej działalności wykonuje nieodpłatne zadania statutowe (m.in. zajęcia sekcji grup artystycznych, niebiletowane koncerty, festyny, imprezy kulturalne, akademie okolicznościowe i historyczne), czynności wypełniające definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu (m.in. usługi pośrednictwa sprzedaży biletów obcych, usługi promocyjne i reklamowe, usługi najmu lokali i wynajmu sal oraz wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego, oświetleniowego, projekcyjnego), czynności podlegające opodatkowaniu korzystające ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (m.in. organizacja warsztatów plastycznych, wokalnych, teatralnych, recytatorskich).
Elementy powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną wykorzystane przez Gminę (...) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.). Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast elementy projektu zostaną przekazane samorządowym jednostkom organizacyjnym - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji oraz Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji nieodpłatnie w formie użyczenia w sposób przewidziany przepisami prawa na cele prowadzenia działalności zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Ośrodek Sportu i Rekreacji nie będzie na użyczonym majątku prowadził żadnej działalności gospodarczej (nie będzie pobierał od użytkowników żadnych opłat). P. będzie mogło prowadzić działalność gospodarczą w (...) polegającą na sprzedaży drobnych pamiątek, art. spożywczych, odpłatnej usługi diagnostyczno - rehabilitacyjnej oraz odpłatnego korzystania z groty solnej.
W związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020, Gmina (...) złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pn. „(...)” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020, Gmina - (...) ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Gmina (...) nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 przedmiotowej ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast, art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny należy wskazać, iż Gmina (...) jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie umów cywilno-prawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku, z tym nie jest uznawana za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.
Realizacja projektu stanowi instrument pomocniczy dla podstawowych zadań gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym - art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1, w szczególności pkt 9.
Projekt zrealizowany przez Gminę nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Elementy projektu niezbędne do jego funkcjonowania zostaną przekazane samorządowym jednostkom organizacyjnym nieodpłatnie w formie użyczenia w sposób przewidziany przepisami prawa.
Zgodnie z art. 710 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu w użyczenie przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Sposób wykorzystywania przekazanej na mocy umowy użyczenia infrastruktury, nie ma w opisanej sytuacji żadnego wpływu na możliwość odzyskania przez Gminę (...) podatku VAT, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie (...) i pozostałej infrastruktury, nie będą wykorzystywane przez Gminę (...) do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.
Ponadto, środki, o których mowa nie są środkami wymienionymi w § 8 (rozdział 4) Rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1008) w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca, czyli Gmina (...), w żaden sposób nie może oraz nie będzie mogła odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 5 i 10 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
5)ochrony zdrowia,
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Gmina (...) w 2020 roku pozyskała dofinansowanie na projekt pn. „(...)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. Beneficjentami, którzy będą korzystali z infrastruktury będą mieszkańcy (...) oraz turyści odwiedzający miasto. Głównym celem projektu jest ochrona i promocja zdrowia oraz rozwój turystyczny a tym samym gospodarczy Gminy Miejskiej. Zakres projektu obejmuje budowę obiektów-urządzeń z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego w (...). Gmina (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są wystawiane na Gminę (...). Po zakończeniu realizacji infrastruktura powstała w ramach projektu nadal pozostanie własnością Gminy Miejskiej (...), co oznacza, że nie nastąpi zmiana właściciela elementów powstałych w wyniku realizacji projektu. Mienie powstałe w ramach projektu zostanie przekazane do użytkowania nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia jednostkom organizacyjnym gminy.
Część infrastruktury zostanie przekazana do Ośrodka Sportu i Rekreacji w (...). Pozostała część - budynek (...) - będzie przekazany do samorządowej spółki komunalnej - P. w (...) (PWiK). OSiR jest scentralizowany w ramach podatku VAT z Gminą Miejską. W swojej działalności wykonuje nieodpłatne zadania statutowe (m.in. zajęcia sekcji grup artystycznych, niebiletowane koncerty, festyny, imprezy kulturalne, akademie okolicznościowe i historyczne), czynności wypełniające definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu (m.in. usługi pośrednictwa sprzedaży biletów obcych, usługi promocyjne i reklamowe, usługi najmu lokali i wynajmu sal oraz wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego, oświetleniowego, projekcyjnego), czynności podlegające opodatkowaniu korzystające ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (m.in. organizacja warsztatów plastycznych, wokalnych, teatralnych, recytatorskich).
P. jest odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegającym pod regulacje ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W swojej działalności wykonuje nieodpłatne zadania statutowe (m.in. zajęcia sekcji grup artystycznych, niebiletowane koncerty, festyny, imprezy kulturalne, akademie okolicznościowe i historyczne), czynności wypełniające definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu (m.in. usługi pośrednictwa sprzedaży biletów obcych, usługi promocyjne i reklamowe, usługi najmu lokali i wynajmu sal oraz wynajmu sprzętu scenicznego, nagłośnieniowego, oświetleniowego, projekcyjnego), czynności podlegające opodatkowaniu korzystające ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (m.in. organizacja warsztatów plastycznych, wokalnych, teatralnych, recytatorskich).
Elementy powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną wykorzystane przez Gminę (...) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zwrócić uwagę na przepis art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zgodnie z którym:
Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Jak wskazano powyżej, podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest spełnienie określonych warunków.
Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W odniesieniu do Państwa sytuacji należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu P. budynku (...) nastąpi nieodpłatnie na podstawie zawartej umowy użyczenia. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, i w konsekwencji nieodpłatne użyczenie budynku na rzecz P. nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu.
Natomiast nieodpłatne użyczenie części infrastruktury w postaci trasy (…) złożone ze ścieżek zdrowia, (…) - rowerowego układu wysiłkowego na rzecz OSiR, jednostki budżetowej Gminy - nastąpi w wykonaniu zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 i 10 ustawy o samorządzie gminnym i w konsekwencji będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto jak wskazano we wniosku, elementy powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu opisanego we wniosku należy zauważyć, że zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika z wniosku, elementy powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną wykorzystane przez Państwa do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Elementy projektu zostaną przekazane samorządowym jednostkom organizacyjnym - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji oraz P. nieodpłatnie w formie użyczenia w sposób przewidziany przepisami prawa na cele prowadzenia działalności zgodne z ustawą o samorządzie gminnym.
Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT z tego tytułu.
W zakresie wskazanych wydatków nie będą Państwo mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają tego warunku, nie będą Państwo mieć możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).