Temat interpretacji
Prawo do zastosowania procedury szczególnej VAT-Marża, ustalenie, czy VAT zapłacony przy imporcie towarów jest wliczany kwotę nabycia przy obliczaniu marży, ustalenie, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, ustalenie, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (WSTO).
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do zastosowania procedury szczególnej VAT-Marża, ustalenia, czy VAT zapłacony przy imporcie towarów jest wliczany kwotę nabycia przy obliczaniu marży, ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – jest prawidłowe,
- ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (WSTO) – jest nieprawidłowe.
Jednocześnie informuję, że w zakresie ustalenia stawki VAT dla importu towarów (część pierwsza pytania oznaczonego we wniosku nr 2) oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) zostaną wydane osobne rozstrzygnięcia.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który w zakresie podatku VAT dotyczy:
1)prawa do zastosowania procedury szczególnej VAT-Marża,
2)opodatkowania importu towarów 8% stawką VAT oraz ustalenia, czy VAT zapłacony przy imporcie towarów jest wliczany kwotę nabycia przy obliczaniu marży;
3) ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
4)ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (WSTO)
- wpłynął 12 lipca 2023 r.
Uzupełnili go Państwo pismem – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 września 2023 r. (data wpływu 25 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka zaczyna działalność w zakresie handlu dziełami sztuki i antykami. Dzieła sztuki i antyki („towary”) będzie nabywać:
1.Od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
2.Od instytucji niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
3.Od instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), ale które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT (zwolnienie albo opodatkowanie na zasadach marży),
4.Od instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska i kraje niebędące członkami Unii Europejskiej), i które będą sprzedawać Towary z VAT,
5.W drodze importu. Spółka złoży zawiadomienie na piśmie naczelnika do urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 u. p. t. u. przed dokonaniem dostawy.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo w odpowiedzi na zadane pytania:
Prosiliśmy, aby Uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług przez jednoznaczne wskazanie:
- Czy osoby fizyczne i instytucje z innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej, od których będą Państwo nabywać działa sztuki i antyki, będą podatnikami podatku od wartości dodanej?
- Czy w przypadku nabycia przedmiotowych dzieł sztuki i antyków od podatników i podatników podatku od wartości dodanej, dostawa tych towarów będzie zwolniona od podatku na zasadach zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542), albo na zasadach odpowiadającym tym regulacjom?
- Czy w sytuacji nabycia przedmiotowych dzieł sztuki i antyków od podatników podatku od wartości dodanej będą posiadali Państwo dokumenty potwierdzające jednoznacznie, że nabycie ww. antyków i dzieł sztuki nastąpiło na zasadach, o których mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług?
Na powyższe pytania udzieliliście Państwo następujących odpowiedzi:
Ad. 3 lit. a) Jak wskazano we wniosku Towary będą nabywane:
- Od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
- Od instytucji niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
- Od instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), ale które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT (zwolnienie albo opodatkowanie na zasadach marży),
- Od instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska i kraje niebędące członkami Unii Europejskiej), i które będą sprzedawać Towary z VAT,
- W drodze importu.
Tak więc osoby fizyczne i instytucje mogą być podatnikami podatku od wartości dodanej ale mogę też takimi podatnikami nie być.
Ad. 3. lit. b) Jak wskazano we wniosku taka dostawa może być także zwolniona od podatku.
Ad. 3. lit. c) Tak, przy takim nabyciu spółka będzie posiadać stosowne dokumenty.
Pytania w zakresie podatku VAT (oznaczone we wniosku nr 1-4).
1)Czy do opisanych łańcuchów dostaw spółka będzie mogła stosować zasady opodatkowania przewidziane w art. 120 ust. 4 i 5 u. p. t. u. (VAT-Marża),
2)Czy import Towarów (łańcuch 5) podlegać będzie opodatkowaniu 8% stawką VAT? Czy VAT zapłacony na imporcie Towarów jest wliczony w kwotę nabycia przy obliczaniu marży?
3)Czy sprzedaż Towarów w procedurze VAT-Marża do państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?
4)Czy sprzedaż Towarów w procedurze VAT-Marża do państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO)?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku VAT (w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-4)
Ad. 1.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 u. p. t. u. w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 u. p. t. u., tj. nabytych od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej; podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Innymi słowy, zasadę opodatkowania VAT-Marżą można stosować w tych sytuacjach, w których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Przenosząc do na grunt stanu faktycznego należy stwierdzić, że przypadku 1, 2, 3 oraz 5 podatnik ma prawo stosować procedurę VAT-Marża. Co więcej, w przypadku nabycia Towarów z krajów UE taka transakcja nie będzie traktowana jak wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (art. 10 ust. 1 pkt 4 i 5 u. p. t. u.). W łańcuchu 4 (nabycie od podatników z naliczonym VAT) zaś nie będzie można zastosować procedury VAT-Marża a jedynie zasady ogólne.
Ad. 2
Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest import towarów na terytorium kraju (zob. art. 5 ust. 1 pkt 3 u. p. t. u.), czyli przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (zob. art. 2 pkt 7 u. p. t. u.), którego miejsce – w świetle przepisów art. 26a u. p. t. u. - znajduje się na terytorium Polski. A zatem w związku z przywozem dzieł sztuki spoza UE dochodzić będzie do podlegającego opodatkowaniu VAT w Polsce importu towarów. Na podstawie art. 120 ust. 2 w zw. z art. 146ea pkt 2 u. p. t. u. do importu dzieł sztuki stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Zdaniem podatnika, sprzedaż zaimportowanego obrazu będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach opisanych w art. 120 ust. 4 i ust. 5. Zgodnie z tymi przepisami podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat. To oznacza, że kwota nabycia obejmuje cenę zapłaconą za Towar, jak i VAT zapłacony podczas importu. To wynika z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE RADY (Artykuł 317) oraz art. 120 ust. 12 u .p. t. u. W odniesieniu do dostaw dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków osobiście zaimportowanych przez podatnika-pośrednika cena nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży jest równa podstawie opodatkowania z tytułu importu określonej zgodnie z art. 85-89, powiększonej o VAT należny lub zapłacony z tytułu importu.
Ad. 3
Sprzedaż Towarów w procedurze VAT-Marża nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zgodnie z art. 13 ust. 8 u. p. t. u.
Ad. 4
Sprzedaż dzieł sztuki w procedurze VAT-Marżą nie stanowi WSTO. Przepisów o WSTO nie stosuje się gdy przedmiotem sprzedaży są dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki lub towary używane i transakcja opodatkowana jest wg. procedury marży. Wynika to z art. 22 ust. 1a pkt 1 u. p. t. u.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
- prawa do zastosowania procedury szczególnej VAT-Marża, ustalenia, czy VAT zapłacony przy imporcie towarów jest wliczany kwotę nabycia przy obliczaniu marży, ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – jest prawidłowe,
- ustalenia, czy sprzedaż towarów w procedurze VAT-Marża do Państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (WSTO) – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Na podstawie art. 10 ust.1 pkt 3 i 4 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy:
3) dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju:
a) nie stanowiła u podatnika, o którym mowa w art. 15, albo nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartości dodanej dostawy towarów, o której mowa w art. 7, lub stanowiła albo stanowiłaby taką dostawę towarów, ale dokonywaną przez podatnika, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, albo podatnika podatku od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia, z wyjątkiem przypadku, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu, lub
b) stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2;
4) dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach;
Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Wskazać w tym miejscu również należy, że stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku
- towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
- towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.
Przepis art. 9 definiuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT), natomiast w art. 10 wymieniono sytuacji które nie są uznawane za WNT. Są to m.in. przypadki nabycia towarów od podatników zwolnionych podmiotowo oraz tych które zostały nabyte w procedurze VAT-Marża.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-Marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy:
1)przez dzieła sztuki rozumie się:
a) obrazy, kolaże i podobne płyty dekoracyjne, rysunki i pastele, wykonane w całości przez artystę, z wyłączeniem planów i rysunków do celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, komercyjnych, topograficznych lub podobnych, ręcznie zdobionych produktów rzemiosła artystycznego, tkanin malowanych dla scenografii teatralnej, do wystroju pracowni artystycznych lub im podobnych zastosowań (CN 9701),
b) oryginalne sztychy, druki i litografie, sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (CN 9702),
c) oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (CN 9703);
2)przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:
a) znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),
b) kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7;
3)przez antyki rozumie się przedmioty, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, których wiek przekracza 100 lat (CN 9706);
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7;
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Stosownie do treści art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.
W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.
Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. dzieł sztuki i antyków (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy), polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.
Zgodnie z art. 120 ust. 11 ustawy, przepisy dopuszczające możliwość obliczania podstawy opodatkowania jako marży, mają zastosowanie również do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio zaimportowanych przez podatnika. Przy czym, w przypadku towarów zaimportowanych przez podatnika, kwotę nabycia którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów, powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.
Przepisy te stosuje się pod warunkiem, że podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy do opisanych we wniosku łańcuchów dostaw spółka będzie mogła stosować zasady opodatkowania przewidziane w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy – VAT-Marża.
Przedstawione przez Państwa okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują, że nabywane przez Spółkę towary to dzieła sztuki i antyki – o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy. Przedmiotowe dzieła sztuki i antyki są nabywane przez Spółkę w łańcuchach dostaw, czyli od:
1.osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
2.instytucji niebędących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT,
3.instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska), ale które będą sprzedawać Towary bez naliczania VAT (zwolnienie albo opodatkowanie na zasadach marży),
4.instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska i kraje niebędące członkami Unii Europejskiej), i które będą sprzedawać Towary z VAT,
5.w drodze importu. (Spółka złoży zawiadomienie na piśmie naczelnika do urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 u. p. t. u. przed dokonaniem dostawy).
Dzieła sztuki i antyki nabywane przez Państwa będą następnie przedmiotem dalszej odsprzedaży.
Wskazali Państwo również, że w sytuacji nabycia przedmiotowych dzieł sztuki i antyków od podatników podatku od wartości dodanej będą posiadali Państwo dokumenty potwierdzające jednoznacznie, że nabycie ww. antyków i dzieł sztuki nastąpiło na zasadach, o których mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług
W odpowiedzi na pytanie z wezwania, czy w przypadku nabycia przedmiotowych dzieł sztuki i antyków od podatników i podatników podatku od wartości dodanej, dostawa tych towarów będzie zwolniona od podatku na zasadach zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542), albo na zasadach odpowiadającym tym regulacjom – wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że taka dostawa może być także zwolniona od podatku.
W kwestii możliwości zastosowania procedury VAT-Marża do nabytych przez Państwa antyków i dzieł sztuki, należy zaznaczyć, że katalog w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT jest katalogiem zamkniętym. A zatem, jest to wyliczenie wszystkich możliwych sposobów nabycia antyków i dzieł sztuki, które upoważniają do zastosowania opodatkowania na zasadzie marży dalszej sprzedaży nabytych antyków i dzieł sztuki. Z informacji podanych przez Państwa we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku wynika, że w łańcuchach dostaw oznaczonych wniosku numerami 1-3 nabywają Państwo antyki i dzieła sztuki od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.
W łańcuchu dostaw oznaczonym nr 5, nabywają Państwo przedmiotowe antyki i dzieła sztuki w drodze importu, wskazali Państwo również, że Spółka złoży zawiadomienie na piśmie naczelnika do urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy zaimportowanych wcześniej Towarów.
Zatem Spółka, dokonując dostawy dzieł sztuki i antyków – o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie mogła określić podstawę opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy (jako marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku) w łańcuchach dostaw oznaczonych nr 1-3, a także w łańcuchu nr 5 (w łańcuchu 5 pod warunkiem, że zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania przed dokonaniem dostawy).
Natomiast w łańcuchu nr 4, w którym będą Państwo nabywali dzieła sztuki i antyki od instytucji będących podatnikami VAT w Polsce i za granicą (Unia Europejska i kraje niebędące członkami Unii Europejskiej), i które będą sprzedawać Państwu Towary z VAT, nie będą mogli Państwo określić podstawy opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy. Ustawodawca nie wymienił bowiem takiego sposobu nabycia antyków i dzieł sztuki, jako uprawniającego do zastosowania procedury VAT-Marża przy ich dalszej sprzedaży. Wobec powyższych okoliczności, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z przepisami ustawy o VAT, regulującymi dokonanie takich transakcji.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy VAT zapłacony na imporcie Towarów jest wliczony w kwotę nabycia przy obliczaniu marży.
Zgodnie z informacjami, jakie podali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, będą Państwo nabywać antyki i dzieła sztuki w drodze importu (łańcuch 5).
Ponieważ jak wykazano w odpowiedzi na pytanie nr 1, biorąc pod uwagę treść przywołanych wcześniej przepisów, w przypadku odsprzedaży dzieł sztuki i antyków uprzednio zaimportowanych przez Państwa, będą Państwo uprawnieni - w związku ze spełnieniem warunków wynikających z ustawy - do zastosowania przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy szczególnej procedury opodatkowania (procedury VAT-Marża), podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku marża stanowiąca co do zasady różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Przy obliczaniu marży kwota nabycia powiększona jednakże będzie zgodnie z art. 120 ust. 12 ustawy o należny podatek z tytułu importu.
Tym samym Państwa stanowisko w odniesieniu do drugiej części pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż Towarów w procedurze VAT- Marża do państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a także czy sprzedaż Towarów w procedurze VAT- Marża do państw członkowskich UE stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO).
Według art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Natomiast w świetle art. 13 ust. 8:
Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, oraz towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5.
Z kolei z art. 2 pkt 22a ustawy wynika, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:
a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c) podmiotem niebędącym podatnikiem
- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
Na mocy art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast art. 22 ust. 1a pkt 1 ustawy wskazuje, że:
Przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5.
Zatem art. 13 ust. 8 wyklucza z definicji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, sprzedaż towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, czyli według szczególnej procedury opodatkowania VAT-Marży.
Zatem należy zgodzić się z Państwem, że sprzedaż dzieł sztuki w procedurze VAT marża nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Z kolei art. 22 ust. 1a pkt 1, wskazuje że, regulacji dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość zawartych w art. 22 ust. 1 pkt 1a nie stosuje się w odniesieniu to towarów o których mowa w art. 120 ust. 1 ustawy, czyli m.in. dzieł sztuki i antyków, podlegających opodatkowaniu według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, czyli VAT marży.
Należy zauważyć, że przepisy art. 22 ust. 1 ustawy określają miejsce dostawy towarów. Nie rozstrzygają one natomiast o charakterze danej dostawy. Oznacza to, że w przypadku dostawy towarów przy zastosowaniu procedury VAT-Marża - która będzie spełniała warunki do rozpoznania jej jako WSTO - miejsce dostawy nie będzie rozpoznawane na regulacjach zawartych w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Nie oznacza to jednak, że dostawa taka nie będzie spełniała definicji WSTO.
Zatem, pomimo tego że do dostawy towarów w procedurze VAT-Marżą nie będą miały zastosowanie przepisy w zakresie określenia miejsca dostawy przewidziane dla WSTO, to nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że sprzedaż towarów nie stanowi WSTO.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 4 ocenianego całościowo należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanych pytań), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Państwo, w treści składanego wniosku, kształtujecie jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
W zakresie ustalenia stawki VAT dla importu towarów (część pierwsza pytania oznaczonego we wniosku nr 2) oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) zostaną wydane osobne rozstrzygnięcia.
W ramach interpretacji nie oceniano czy towary o których mowa we wniosku są działami sztyki i antykami w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
1)w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
2)w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.