Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem wyposażenia i usług w ramach realizowanego projektu.
Uzupełniła go Państwo pismem z 16 i 24 października 2023 r. (wpływ 16 i 24 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Są Państwo samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie Uchwały Rady Miejskiej, zostali Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Kultury Gminy pod poz. (...). Posiadają Państwo osobowość prawną i są czynnym podatnikiem podatku VAT.
Działają Państwo na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 194).
Podstawowym celem Państwa działalności jest realizacja zadań własnych Miasta i Gminy w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, tj.:
·zapewnieniu mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z dóbr kultury oraz stwarzaniu możliwości uprawiania sportu i rekreacji,
·zaspokajaniu potrzeb, zainteresowań kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych mieszkańców Gminy,
·tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, sportowego i turystycznego,
·organizowaniu imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych na rzecz mieszkańców Gminy,
·prowadzeniu działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
·współpracy ze szkołami, organizacjami młodzieżowymi, stowarzyszeniami.
Realizują Państwo – w oparciu o nadany statut – zadania z zakresu kultury za pomocą:
· różnorodnych form edukacji kulturalnej,
· wychowania przez sztukę,
· zespołowego uczestnictwa w kulturze,
· form indywidualnych aktywności kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej,
· spektakli, koncertów, wystaw, odczytów,
· współdziałania z zakładami pracy, organizacjami, szkołami, bibliotekami, stowarzyszeniami i innymi instytucjami kultury, organizacjami sportowymi i turystycznymi na terenie Gminy i poza nią.
21 marca 2023 r. Państwo jako beneficjent zawarli z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”.
Operacja polega na modernizacji pomieszczeń sanitarnych oraz ciągu komunikacyjnego – korytarza na potrzeby funkcjonowania Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu.
Opis działań w realizowanym projekcie:
·wymiana na nowe okładzin z płytek ściennych i wykładzinowych na płytki,
·uzupełnianie tynków,
·malowanie powierzchni z jej wcześniejszym przygotowaniem,
·wymiana na nowe skrzydeł drzwiowych wraz z ościeżnicami – o tych samych wymiarach w istniejącym świetle,
·wymiana na nowe komina wentylacyjnego – czerpni i wyrzutni powietrza,
·wymiana na nowe kratek wentylacyjnych,
·wymiana na nowe grzejników wraz z orurowaniem,
·wymiana na nowe ustępów wraz z orurowaniem,
·wymiana na nowe umywalek,
·wymiana na nowe baterii umywalkowych,
·wymiana na nowe gniazd elektrycznych wraz z okablowaniem,
·wymiana na nowe opraw oświetleniowych wraz z okablowaniem.
Państwo do wniosku o przyznanie pomocy złożyli wniosek o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w związku z tym, że realizując projekt niemożliwe jest odzyskanie podatku VAT na podstawie art. 86 i art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Operacja polega na rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, którą stanowi Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Sportu znajdujący się w budynku piętrowym wolnostojącym położonym. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Sportu obejmuje pomieszczenia, które mieszczą się na parterze i piętrze ww. budynku, tj. garderoby, sala widowiskowa, hol, toalety, magazyn, sala taneczna, zaplecze, pomieszczenia kinooperatora i administracja.
Planowana do realizacji operacja zakłada modernizację pomieszczeń na pierwszym piętrze Państwa budynku poprzez wykonanie prac remontowo-modernizacyjnych pomieszczeń sanitarnych (toalet damskiej i męskiej) oraz ciągu komunikacyjnego (korytarz) znajdujących się bezpośrednio przy sali tanecznej. Stan techniczny i wygląd wymienionych pomieszczeń wymaga niezbędnej i gruntownej modernizacji w związku z licznymi awariami. Priorytetowym warunkiem zapewnienia pełnego dostępu lokalnej społeczności do ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, którą stanowi Państwa budynek, są toalety, których zarówno wyposażenie sanitarne, jak i ogólny stan techniczny należy określić jako bardzo zły. Nie tylko stan wizualny negatywnie oddziaływuje na osoby korzystające ze wskazanej infrastruktury, to częste awarie, niedostępność węzła sanitarnego niejednokrotnie powodują, iż niemożliwa jest organizacja wydarzeń kulturalnych, spotkań, warsztatów, zajęć kół zainteresowań, prezentacji potraw regionalnych itp. dla lokalnej społeczności i turystów. W obecnym świecie możliwość skorzystania z węzła sanitarnego o odpowiednim standardzie w trakcie organizowanych wydarzeń kulturalnych, spotkań, itp. jest podstawą. Planowane do modernizacji pomieszczenia sanitarne oraz korytarz znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie sali tanecznej (przejście korytarzem bezpośrednio do sali), która wykorzystywana jest do organizacji zajęć i warsztatów dla dzieci, młodzieży, seniorów, ale także jest udostępniania nieodpłatnie społeczności lokalnej na potrzeby organizacji spotkań integracyjnych, wydarzeń kulturalnych, m.in. wystawy, kiermasze.
Modernizacja pomieszczeń sanitarnych (toalet) oraz ciągu komunikacyjnego (korytarz) w Państwa budynku skutkować będzie większą atrakcyjnością oferty tej placówki, która spełnia role najważniejszej instytucji kultury na terenie Miasta i Gminy, w której odbywają się spotkania kulturalno-rekreacyjne oraz integracyjne, ponadto organizuje się imprezy aktywizacyjne mieszkańców. W kolejnych latach sukcesywnie zwiększać się będzie liczba inicjatyw społecznych (większą liczbą zajęć, warsztatów, spotkań, itp.), ponieważ zmodernizowany i dostosowany do potrzeb społeczności budynek umożliwi organizacje nowych, ciekawych inicjatyw, które przyciągać będą społeczność lokalną. Spowoduje to automatycznie zwiększenie liczby alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. Wykonanie zadań objętych niniejszą operacją ma na celu również aktywizacje kulturalną lokalnego społeczeństwa, poprzez umożliwienie im udziału w różnorodnych zajęciach kulturalnych (warsztaty, spotkania, zajęcia w kołach zainteresowań) planowanych do organizowania w ośrodku kultury, które obecnie nie mogą być realizowane ze względu na częstą awaryjność lub możliwość awarii pomieszczeń sanitarnych. Planowana do przeprowadzenia modernizacja wpłynie pozytywnie na rozwój infrastruktury kulturalnej poprzez organizację większej liczby zajęć, warsztatów, spotkań, itp. skierowanych do społeczności lokalnej, która z kolei spowoduje wzrost aktywizowania społeczności lokalnej, a także wzmocni rolę Państwa jako miejsca integracji życia lokalnej społeczności. Przestrzeń ośrodka w wyniku podjętych działań stanie się miejscem spotkań otwartym dla każdego, jednocześnie uatrakcyjniona zostanie oferta kulturalna instytucji. Efektem realizacji operacji jest wysoki standard działalności Państwa, stworzenie warunków dla uczestnictwa w kulturze różnych grup społecznych oraz wzmocnienie jego znaczenia w pobudzaniu aktywności obywatelskiej.
Korzystanie z sali tanecznej przy Państwa ośrodku jest nieodpłatne dla każdego zainteresowanego użytkownika i nie mają Państwo z tego tytułu żadnych przychodów.
Po upływie okresu 5 lat również nie planują Państwo wykorzystywać powstałej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Informują Państwo, że towary i usługi nabyte w ramach projektu „(…)” dofinansowanego w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020 nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy mogą Państwo odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach na zakup wyposażenia i usług, poniesiony w ramach realizacji projektu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, nie można odliczyć podatku VAT zawartego w fakturach na zakup wyposażenia i usług remontowych związanych z realizacją projektu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”, gdyż są Państwo samorządową instytucją kultury wpisana do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez Gminę, działającą na podstawie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.
Zgodnie ze statutem Państwa, działania wynikające z realizacji projektu – zmodernizowane pomieszczenia sanitarne i korytarz – to miejsce, gdzie świadczą Państwo nieodpłatnie usługi kulturalne. Taka działalność jest zwolniona od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, posiadają osobowość prawną oraz mają status czynnego podatnikiem podatku VAT.
Podstawowym celem Państwa działalności jest realizacja zadań własnych Miasta i Gminy w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
21 marca 2023 r. Państwo jako beneficjent zawarli z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”.
Efektem realizacji operacji jest wysoki standard działalności Państwa, stworzenie warunków dla uczestnictwa w kulturze różnych grup społecznych oraz wzmocnienie jego znaczenia w pobudzaniu aktywności obywatelskiej.
Korzystanie z sali tanecznej przy Państwa ośrodku jest nieodpłatne dla każdego zainteresowanego użytkownika i nie mają Państwo z tego tytułu żadnych przychodów.
Informują Państwo, że towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na tle powyższego opisu sprawy powzięli Państwo wątpliwości w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia i usług w ramach realizowanego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup wyposażenia i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu wyposażenia i usług w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.
W konsekwencji stanowisko Państwa uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Państwa. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Dodatkowo, wyjaśniam, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).