Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.596.2023.1.KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.596.2023.1.KK

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadań pn. „…” i „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina P. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznana za podatnika – zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 poz. 40 z późn. zm.) służące zgodnie z art. 7 tej ustawy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do art. 2 ust. 1 gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostki organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe gminy samodzielnie prowadzą częściowe rozliczenia podatku VAT, a po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego przekazują prowadzone przez siebie rejestry sprzedaży i zakupów oraz cząstkowe struktury JPK_VAT do Urzędu Miejskiego, które stanowią podstawę sporządzenia skonsolidowanej struktury JPK_VAT 7M Gminy.

W sytuacji, kiedy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości. W sytuacji gdy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:

- tzw. prewspółczynnika – jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT;

- tzw. współczynnika – jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie z Rządowego Programu (…) i otrzymała promesy wstępne z BKG na realizację inwestycji pn. „…” oraz „…” dotyczących hali targowej przy ul. (…).

Zadanie dofinansowane na poziomie 98% z Rządowego Programu (…). Dofinansowanie udzielane przez BGK w ramach „Polski Ład” na podstawie promesy w kwocie brutto. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Program zakłada, że jako wartość inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę przyjmuje się całkowitą łączną wartość wygrodzenia wykonawcy za wykonanie inwestycji, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach. Przewidywany okres realizacji inwestycji do 12 miesięcy. Planowane zakończenie realizacji inwestycji w terminie do dnia (…).

Gmina jest właścicielem budynku hali targowej przy ul. (…) wybudowanej w (…)., wpisanej do rejestru zabytków pod nr (…)i pozostającej pod ścisłym nadzorem konserwatora. Hala targowa obejmuje lokale, które są dzierżawione/ najmowane na rzecz podmiotów zewnętrznych, prowadzących działalność handlowo-usługową o charakterze stałym. Lokale hali targowej są udostępniane na czas nieokreślony, za z góry określony czynsz. W związku z powyższym wszystkie lokale są udostępniane podmiotom zewnętrznym za odpłatnością na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Gminą, a podmiotami dzierżawcami/najemcami, w związku z tym Gmina prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina wystawia faktury VAT z tytułu najmu za lokale handlowe w hali opodatkowane 23% stawką VAT, ujmuje je w strukturze JPK_VAT i rozlicza podatek VAT należny.

Planowane inwestycje w budynku zabytkowej hali targowej odbywać się będą:

   - w zakresie docieplenia stropu, zadanie polegało będzie na dociepleniu hali targowej wełną mineralną o gr. min. (…) cm wraz z ułożeniem paraizolacji oraz wykonanie podestu drewnianego do poruszania się z przestrzeni poddasza. Zadanie poprawi izolacyjność cieplną stropu co przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku na ciepło;

   - w zakresie modernizacji dachu, inwestycja polegać będzie na wymianie poszycia dachu hali targowej o wym. (…) m z papy termozgrzewalnej na blachę płaską wraz z wykonaniem nowej membrany dachowej oraz zerwaniem starej papy (ok. (…) m2 poszycia),częściowa wymiana uszkodzonych drewnianych elementów konstrukcji i deskowania dachu z wykonaniem nowej podbitki dachowej wraz z robotami towarzyszącymi. Obecne poszycie dachu było wielokrotnie naprawiane z powodu przecieków, na dachu znajduje się kilka rodzajów papy.

Inwestycje pozwolą zachować zabytek w dobrym stanie technicznym. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji będą wystawione na Gminę. Wydatki poniesione w ramach opisanych inwestycji, a w rezultacie zmodernizowany budynek zabytkowej hali targowej będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytania

 1. Czy w trakcie realizacji przez Gminę projektów pn. „…” oraz „…” płatność za faktury od wykonawców robót ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania inwestycji z Rządowego Programu (…) w kwocie brutto będzie przesłanką negatywną wymienioną w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu?

 2. Czy w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czyli w 100% od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadań pn. „…” oraz „…” z Rządowego Programu (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Przepisy o podatku od towarów i usług wskazują, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów czy usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawa do odliczenia nie mają podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, drobni przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT ze względu na wysokość sprzedaży oraz podatnicy wykonujący czynności zwolnione przedmiotowo z VAT. Przy czym ustawodawca w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług wymienił przypadki kiedy faktura nie daje prawa do odliczenia podatku VAT, są to:

   - wystawione przez podmiot nieistniejący,

   - dokumentujące transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo zwolnieniu od podatku,

   - stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

   - podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

   - potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 k.c.– w części tych czynności,

   - wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, jeśli nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę,

   - w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast zgodnie z regulacją art. 88 ust.4 ustawy z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Gmina realizując projekty dotyczące hali targowej pn. „…” oraz „…” z Rządowego Programu (…) otrzymanych z BGK będzie otrzymywać faktury VAT od podmiotów wyłonionych w postępowaniu przetargowym. Faktury będą dokumentować czynności związane z działalnością opodatkowaną VAT zgodnie z rzeczywistością. Wypłata dofinansowania z Rządowego Programu (…) „Polski Ład” nastąpi na podstawie promesy, w przypadku gminy będą to inwestycje realizowane w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy. Zatem, aby gmina mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Warunek ten w opisanej sytuacji Gmina spełnia. Inwestycje będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na odpłatnym użytkowaniu lokali znajdujących się w zmodernizowanej hali targowej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z podmiotami zewnętrznymi.

W opisanej sytuacji nie mają też miejsca wyłączenia zapisane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Podsumowując, w sytuacji ponoszenia wydatków na realizację inwestycji finansowej w ramach Rządowego Programu (…) nie zaistnieją przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych. Taką przesłanką nie jest płatność za wydatki ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie brutto.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowych projektów dotyczących modernizacji hali targowej przy ul. (…) w całości czyli w 100%. Gmina zmodernizowany budynek zabytkowej hali targowej będzie wykorzystywała tak jak w chwili obecnej wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, polegających na wynajmowaniu lokali na podstawie umów cywilnoprawnych podmiotom zewnętrznym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż, co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów.

W konsekwencji w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust.1 ustawy o VAT. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów:

 1. usług za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.

 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odnosząc się do powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika podatku VAT. Mając zatem na uwadze, iż umowa dzierżawy/najmu lokali znajdujących się w hali targowej jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2022 poz. 1360 z późn. zm.) w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia lokali użytkowych na rzecz podmiotów zewnętrznych na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie występowała jako podatnik VAT. Uwzględniając więc, iż Gmina świadczyć będzie usługi dzierżawy/wynajmu lokali na rzecz podmiotów zewnętrznych za wynagrodzeniem (czynszem w określonej wysokości) i tym samym działać będzie w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotową czynność należy uznać za podlegająca opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści wskazanych powyżej przepisów prawa wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje, gdy nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze wykorzystywanie hali targowej należy uznać, że ponosząc wydatki w tym zakresie Gmina działać będzie jako podatnik podatku od towarów i usług. Jeśli zaś chodzi o związek dokonywanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, w kontekście zawarcia z najemcami umów cywilnoprawnych, również ta przesłanka zostanie spełniona. W ocenie Gminy należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków inwestycyjnych na modernizację dachu i docieplenie stopu budynku hali targowej będzie bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanej w postaci usługi dzierżawy/najmu lokali się tam znajdujących.

Tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości od wskazanych wydatków. Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i jest zobowiązana uiszczać VAT należny z tytułu czynszu za lokale handlowe/usługowe, powinna ona mieć zatem jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku udostępnianiem lokali znajdujących się w hali targowej za wynagrodzeniem na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz podmiotów zewnętrznych, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją dachu i dociepleniem stropu zabytkowej hali targowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj.:

 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

 4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

 b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

 c)  usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

1a. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.

3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

 1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

 4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

 5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

 7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

3b. Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur oraz kolejnych egzemplarzy faktur.

 4. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

 6. Nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymali Państwo wstępną promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Programu (…) z przeznaczeniem na realizację zadań pn. „…” i „…”. Planowane inwestycje obejmują docieplenie hali targowej wełną mineralną oraz wykonanie podestu drewnianego. Gmina jest właścicielem budynku hali targowej, która obejmuje lokale, które są dzierżawione/najmowane na rzecz podmiotów zewnętrznych. Wszystkie lokale są udostępniane podmiotom zewnętrznym za odpłatnością na podstawie umów cywilnoprawnych. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji inwestycji będą wystawione na Gminę.

Mają Państwo wątpliwości czy w trakcie realizacji przez Państwa ww. inwestycji płatność za faktury od wykonawców robót ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w kwocie brutto, będzie przesłanką negatywną wymienioną w art. 88 ustawy, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu oraz czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją ww. zadań.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, ww. warunki zostaną spełnione. Jak bowiem Państwo wskazali, Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie lokale znajdujące się w budynku hali targowej są udostępniane podmiotom zewnętrznym za odpłatnością na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Gminą, a podmiotami dzierżawcami/najemcami, w związku z tym Gmina prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w ramach opisanych inwestycji, a w rezultacie zmodernizowany budynek zabytkowej hali targowej, będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że – niezależnie od źródła finansowania inwestycji – przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadań pn. „…” i „…”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Przy czym z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Zatem przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki, odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.