Temat interpretacji
Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży srebrnych monet kolekcjonerskich.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży srebrnych monet kolekcjonerskich.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzicie Państwo działalność w zakresie sprzedaży detalicznej srebrnych monet kolekcjonerskich. Monety pozyskujecie Państwo w drodze importu z kraju trzeciego. Monety nie są środkiem płatniczym w kraju pochodzenia. Cena rynkowa monet znacznie przewyższa wartość kruszcu srebra zużytego do wyrobu monety. Monety bite są w ilości limitowanej.
Cena srebrnych monet zależna jest w głównej mierze od tzw. kursu spot srebra, czyli ceny za 1 uncję trojańską srebra na profesjonalnych rynkach kruszców. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na cenę danej monety są koszty produkcji w zależności od zastosowanej technologii, koszty pracy czy nakładów marketingowych. Na rynku srebrnych monet znaczenie mają także siły popytu i podaży, które determinują ceny produktów z poszczególnych mennic. Rosnący popyt na srebro powoduje często niemożliwość jego zaspokojenia w 100%, a w konsekwencji wzrost cen produkowanych monet. Jednocześnie, ceny monet kształtować się mogą istotnie powyżej wartości samego srebra, co podyktowane jest w głównej mierze wielkością popytu przy ograniczonej podaży, świadcząc o walorach kolekcjonerskich i numizmatycznych monet.
Pomimo że monety mają wartość kolekcjonerską agencja celna dokonując importu czasami odprawia je jako przedmiot kolekcjonerski na stawce 8% VAT, a czasami jako zwykły przedmiot ze stawką 23% VAT, gdyż monety zostały wybite w większym nakładzie np. kilku tysięcy.
Zgodnie z rzeczywistością monety mają wartość kolekcjonerską i według Państwa tak powinny zostać zaimportowane. W tym zakresie Spółka złożyła jednocześnie wniosek o wydanie WIS.
Pytanie
Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (tzw. procedury VAT- marża), o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, przy dostawie srebrnych monet uprzednio importowanych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, mają Państwo prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), przy dostawie srebrnych monet uprzednio importowanych, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 23% od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, z uwzględnieniem uprzednio zapłaconego podatku z tytułu importu przy obliczaniu marży, zgodnie z art. 120 ust. 12 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Jak wynika z przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, za przedmioty kolekcjonerskie uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.
W konsekwencji, ustalając, czy monety stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ustawy ocenić należy, czy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub czy mają one wartość numizmatyczną (CN 9705).
Zaistnienie jednej z dwóch przesłanek spowoduje, że dana moneta uznana być powinna za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy i w konsekwencji jako przedmiot kolekcjonerski na potrzeby stosowania art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.
Należy przyjąć, że srebrna moneta niebędąca środkiem płatniczym może być uznana za przedmiot kolekcjonerski w sytuacji, w której przeważnie, na ogół, w normalnych sytuacjach nie jest używana jako środek płatniczy.
W świetle powyższego w Państwa ocenie za monetę, która nie jest zwykle używana jako środek płatniczy uznać należy monetę, która z uwagi na zaistnienie określonych zdarzeń nie występuje w roli środka płatniczego (moneta ma wartość kolekcjonerską, znacznie przewyższającą wartość użytego do jej wybicia kruszcu). Cena monet zależy w dużym stopniu od cen rynkowych srebra, w związku z czym nabywane są one głównie w celach inwestycyjnych. Są one także jednymi z wyżej wycenianych srebrnych monet na rynku, przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką zawartość srebra w obu produktach.
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy przedmiotów kolekcjonerskich nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zauważyć należy, że zastosowanie procedury szczególnej VAT-marża w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest jak wynika z art. 120 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy, od statusu dostawcy tychże przedmiotów oraz procedury, w jakiej dokonano ich dostawy.
Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:
Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.
Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:
Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
W myśl art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.
Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.
W myśl natomiast art. 120 ust. 14 ustawy:
Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.
Stosownie do art. 120 ust. 17 pkt 1 ustawy:
W zakresie, w jakim podatnik dokonuje dostaw towarów opodatkowanych zgodnie z ust. 4 i 5, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez tego podatnika dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez niego importowanych.
Jak wynika ponadto z art. 120 ust. 18 ustawy:
Przepisu ust. 17 nie stosuje się w sytuacji, gdy dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem na zasadach innych niż określone w ust. 4 i 5.
Zgodnie z art. 120 ust. 19 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzicie Państwo działalność w zakresie sprzedaży detalicznej srebrnych monet kolekcjonerskich. Monety pozyskujecie Państwo w drodze importu z kraju trzeciego. Monety nie są środkiem płatniczym w kraju pochodzenia. Zgodnie z Państwa wskazaniem monety mają wartość kolekcjonerską.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w przypadku dostawy monet kolekcjonerskich, uprzednio importowanych podstawą opodatkowania może być marża zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy.
Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy wskazać na ww. art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, zgodnie z którym przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się m.in. przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, transakcje dotyczące m.in. monet ze złota, srebra lub innego metalu są wyłączone ze zwolnienia w dwóch przypadkach:
- gdy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub
- gdy monety mają wartość numizmatyczną.
Należy zauważyć, że ustawodawca posługuje się pojęciami, „nie są zwykle używane jako środek płatniczy” lub „wartość numizmatyczna”.
W związku z tym, że w ustawie brak jest definicji słowa „zwykle” oraz „numizmatyczny” należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl „zwykle” oznacza „najczęściej”, „przeważnie”, zaś „numizmat” to „dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową”.
Wskazaliście Państwo, że sprzedawane przez Spółkę monety są przedmiotami kolekcjonerskimi i nie są środkiem płatniczym w kraju pochodzenia. Tym samym monety te, dla celów stosowania procedury marży, należy uznać za przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od sposobu nabycia tych przedmiotów, statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy. W przypadku dostawy przedmiotów kolekcjonerskich, będących przedmiotem wniosku, które zostały uprzednio przez Państwo zaimportowane, możliwość stosowania szczególnej procedury VAT-marża wynika z cytowanego powyżej art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy. Przy czym kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich (srebrnych monet kolekcjonerskich) w przypadku ich importu - jest dokonanie przez Państwa na piśmie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.
Wobec powyższego, w sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy ww. monet zawiadomią Państwo na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to będą Państwo mogli skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.
W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro zamierzacie Państwo opodatkować sprzedaż srebrnych monet kolekcjonerskiego wybierając, zgodnie z art. 120 ust. 17 ustawy, szczególną procedurę VAT-marża, to w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa srebrnych monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych z kraju trzeciego stanowiących przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, wymienione w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, po spełnieniu przez Państwa warunku, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).