Brak możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.737.2023.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.737.2023.1.MG

Temat interpretacji

Brak możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Szpital (…) w (…) na podstawie zawartej umowy nr (…) dnia (…).04.2020 r. realizuje projekt pn. „(…)” w ramach Osi Priorytetowej 9 – „Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych”, Działania 9.1 – „Infrastruktura ochrony zdrowia”, Poddziałanie 9.1.1 – „Rozwój specjalistycznych usług medycznych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

We wniosku Szpital wykazał jako wydatki kwalifikowalne następujące kategorie:

- prace przygotowawcze,

- roboty budowlane,

- środki trwałe, wartości niematerialne i prawne,

- nadzór w projekcie,

- promocja projektu,

- studium wykonalności.

W kategoriach tych wykazał również podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny.

We wniosku Szpital wykazał również wydatki niekwalifikowalne w następujących kategoriach:

- roboty budowlane,

- środki trwałe, wartości niematerialne i prawne,

- nadzór w projekcie,

- promocja projektu,

- studium wykonalności,

- inne koszty.

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa (nadbudowa) (…) Szpitala (…) w (…). Projekt przyczyni się do zwiększenia jakości i dostępności do diagnozy. Nadbudowa pozwoli na rozgęszczenie łóżek dla pacjentów w dotychczasowych lokalizacjach oraz stworzenie pacjentom lepszych warunków pobytu, a w szczególności umożliwi pobyt z opiekunami. Dzięki rozbudowie i przeniesieniu pewnych funkcji z dotychczasowych pomieszczeń, pozwoli także na przygotowania dodatkowego miejsca do (…)(…).

Głównym celem projektu jest rozwinięcie bazy (…) umożliwiającej pobyt dziecka i opiekuna w szpitalu.

Do celów szczegółowych należy zaliczyć:

- zwiększenie dostępności do usług medycznych,

- wzrost poziomu korzystania z budynku,

- skrócenie okresu oczekiwania na przyjęcie w placówce,

- zwiększenie możliwości lokalowych na stworzenie nowoczesnych pracowni/sal (…),

- bardziej efektywne wykorzystanie aktualnych (istniejących) zasobów kadrowych i infrastruktury.

Osiągnięcie celu głównego oraz celów szczegółowych umożliwi zwiększenie dostępu do opieki zdrowotnej w regionie (…), polepszenie standardów opieki zdrowotnej w (…) Szpitalu (…) w (…). Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przyjmowanie dzieci wraz z opiekunami, co wpłynie na proces (…)  (w wyniku badań potwierdzono, iż dzieci szybciej dochodzą do zdrowia, gdy opiekunowie są w pobliżu), skróceniu ulegnie czas oczekiwania na przyjęcie do placówki. Zakup nowoczesnego wyposażenia i sprzętu (łóżka szpitalne wraz z pościelą, materace, szafki przyłóżkowe, szafy, lodówki, stoliki, krzesła, lustra, rolety, siatki przeciw insektom, lampki nocne, regały butla tlenowa, waga, ssak medyczny, kozetka, stanowisko do pobierania krwi, defibrylator, zestawy komputerowe, fotele, lampy, parawan, roleta ciemna), przyczyni się do podniesienia jakości świadczonych przez Szpital usług medycznych.

Cele i zadania statutowe Szpitala:

  1. Celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe oraz (…) świadczenia zdrowotne dla dzieci i młodzieży do (…) lat, w szczególności w zakresie (…) leczniczej i (…).

  2. Szpital może udzielać również świadczeń zdrowotnych osobom dorosłym. Szczegółowe rodzaje działalności leczniczej oraz zakres świadczeń zdrowotnych określa regulamin organizacyjny Szpitala.

  3. Szpital prowadzi działania w zakresie promocji zdrowia, to jest działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.

  4. Szpital realizuje zadania dydaktyczne i badawcze z udzieleniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. Uczestniczy w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny.

  5. Szpital realizuje zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa publicznego na podstawie odrębnych przepisów.

  6. Szpital może prowadzić wydzieloną działalność inną niż działalność lecznicza w zakresie sprzedaży posiłków oraz w zakresie najmu, dzierżawy, udostępniania w innej formie posiadanego majątku, przy czym oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie aktywów trwałych Szpitala może nastąpić na zasadach określonych przez podmiot tworzący.

W przeważającym zakresie Szpital wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług są zwolnione od podatku VAT.

Od dnia (…).11.2022 r. (…) Szpital (…) w (…) jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach sprzedaży opodatkowanej:

   - wydzierżawia odpłatnie pomieszczenia oraz nieznaczną część nieruchomości gruntowej, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym ustalonym przez podmiot, który go utworzył,

   - sprzedaje wyżywienie pracownikom Szpitala, opiekunom pacjentów.

Szpital dokonuje zatem sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.

Zgodnie z art. 90 ust. 2-9 ustawy o podatku od towarów i usług, Szpital ustalił za rok 2023 proporcję w wysokości (…)% w celu częściowego odliczenia podatku. Jednak trwająca inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Głównymi użytkownikami rozbudowywanego budynku, w ramach realizowanego projektu, będą pacjenci Szpitala i ich opiekunowie oraz pracownicy Szpitala.

Pytanie

W związku z powyższym, czy (…) Szpital (…) w (…) ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Szpital nie może odzyskać podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”.

Szpital od (…).11.2022r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonuje sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione są od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Szpital nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, gdyż rozbudowa (nadbudowa) budynku Szpitala oraz zakup jego wyposażenia i sprzętu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W rozbudowanym (nadbudowanym) budynku będą świadczone wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej zwolnione ze sprzedaży opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, zgodnie z którym Szpital nie może odzyskać podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy,działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)” w ramach Osi Priorytetowej 9 – „Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych”, Działania 9.1 – „Infrastruktura ochrony zdrowia”, Poddziałanie 9.1.1 – „Rozwój specjalistycznych usług medycznych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa (nadbudowa) (…) Szpitala (…) w (…). Projekt przyczyni się do zwiększenia jakości i dostępności do diagnozy. Nadbudowa pozwoli na rozgęszczenie łóżek dla pacjentów w dotychczasowych lokalizacjach oraz stworzenie pacjentom lepszych warunków pobytu, a w szczególności umożliwi pobyt z opiekunami. Dzięki rozbudowie i przeniesieniu pewnych funkcji z dotychczasowych pomieszczeń, pozwoli także na przygotowania dodatkowego miejsca do (…)(…). Głównym celem projektu jest rozwinięcie bazy (…) umożliwiającej pobyt dziecka i opiekuna w szpitalu. Osiągnięcie celu głównego oraz celów szczegółowych umożliwi zwiększenie dostępu do opieki zdrowotnej w regionie (…), polepszenie standardów opieki zdrowotnej w Państwa Szpitalu. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przyjmowanie dzieci wraz z opiekunami, co wpłynie na proces (…), skróceniu ulegnie czas oczekiwania na przyjęcie do placówki. Zakup nowoczesnego wyposażenia i sprzętu przyczyni się do podniesienia jakości świadczonych przez Szpital usług medycznych.

W przeważającym zakresie wykonują Państwo usługi w zakresie opieki medycznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. Od dnia (…).11.2022 r. są Państwo czynnym podatnikiem VAT.

W ramach sprzedaży opodatkowanej:

    - wydzierżawiają Państwo odpłatnie pomieszczenia oraz nieznaczną część nieruchomości gruntowej, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym ustalonym przez podmiot, który go utworzył, 

    - sprzedają Państwo wyżywienie pracownikom Szpitala, opiekunom pacjentów.

Zgodnie z art. 90 ust. 2-9 ustawy o podatku od towarów i usług, ustalili Państwo za rok 2023 proporcję w wysokości (…)% w celu częściowego odliczenia podatku. Trwająca inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Głównymi użytkownikami rozbudowywanego budynku, w ramach realizowanego projektu, będą pacjenci Szpitala i ich opiekunowie oraz pracownicy Szpitala.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Prawo do odliczenia podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności zwolnionych od podatku, podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – trwająca inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu.

W konsekwencji z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, zatem nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie mają Państwo możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizacją projektu.

Tym samym Państwa stanowisko uznające, że Szpital nie może odzyskać podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Tut. Organ wyjaśnia, że Państwa zapis w opisie stanu faktycznego (str. nr 4 wniosku ORD-IN) „Od dnia (…).11.2023 (...) jest czynnym (...)” potraktowano jako oczywistą omyłkę pisarską, bowiem jak wskazano we wniosku dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego a ponadto we własnym stanowisku (str. 6 wniosku ORD-IN) zawarli Państwo stwierdzenie „Szpital od (…).11.2022r. jest czynnym (...)”.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie wyznaczonym treścią pytania, tj. w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „(…). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Państwa stwierdzenia w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.