Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży pojazdu kolekcjonerskiego. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.382.2023.1.LK

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.382.2023.1.LK

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży pojazdu kolekcjonerskiego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży pojazdu kolekcjonerskiego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka w ramach prowadzonej działalności chce dokonać zakupu pojazdu kolekcjonerskiego na terenie Szwajcarii od osoby prywatnej (umowa kupna-sprzedaży) lub podmiotu prowadzącego działalność (faktura). Osoba fizyczna od której nabywany będzie pojazd kolekcjonerski w Szwajcarii nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) lub nie będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, a także podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Szwajcarii od którego pojazd kolekcjonerski będzie nabyty, nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy o VAT. Pojazd kolekcjonerski będzie nabyty w celu dalszej odsprzedaży (towar handlowy). Następnie Spółka dokona importu pojazdu oraz odprawy celnej na terytorium Polski wg kodu CN 9705 na podstawie opinii technicznej biegłego rzeczoznawcy stwierdzającego kolekcjonerski charakter pojazdu.

Pytanie

Czy sprowadzając pojazd kolekcjonerski i dokonując jego odprawy jako pojazd kolekcjonerski na terytorium Polski, stwierdzając na podstawie opinii biegłego jego kolekcjonerski charakter (odprawa w Polsce), przy sprzedaży tego pojazdu kolekcjonerskiego odprawionego w Polsce do kodu 9705 możecie Państwo zastosować procedurę VAT-marża?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 13 § 2a, art. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) uważacie Państwo, że jest możliwość zastosowania procedury VAT-marża dla sprzedaży pojazdów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:

Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 5 ustawy:

Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.

Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:

Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

W myśl natomiast art. 120 ust. 14 ustawy:

Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.

Stosownie do art. 120 ust. 17 pkt 1 ustawy:

W zakresie, w jakim podatnik dokonuje dostaw towarów opodatkowanych zgodnie z ust. 4 i 5, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez tego podatnika dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez niego importowanych.

Jak wynika ponadto z art. 120 ust. 18 ustawy:

Przepisu ust. 17 nie stosuje się w sytuacji, gdy dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem na zasadach innych niż określone w ust. 4 i 5.

Zgodnie z art. 120 ust. 19 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności chcecie Państwo dokonać zakupu pojazdu kolekcjonerskiego na terenie Szwajcarii od osoby prywatnej  lub podmiotu prowadzącego działalność. Osoba fizyczna od której nabywany będzie pojazd kolekcjonerski w Szwajcarii nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT  lub nie będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, a także podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Szwajcarii od którego pojazd kolekcjonerski będzie nabyty, nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy o VAT. Pojazd kolekcjonerski będzie nabyty w celu dalszej odsprzedaży. Następnie dokonacie Państwo importu pojazdu oraz odprawy celnej na terytorium Polski wg kodu CN 9705 na podstawie opinii technicznej biegłego rzeczoznawcy stwierdzającego kolekcjonerski charakter pojazdu.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w przypadku dostawy pojazdu kolekcjonerskiego, uprzednio importowanego podstawą opodatkowania mogą Państwo zastosować procedurę VAT-marża.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że stosownie do powołanych wyżej regulacji podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, dokonujący nabycia importowanych przez niego przedmiotów kolekcjonerskich, przeznaczonych w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do dalszej odsprzedaży, i tym samym, wykorzystywanych przez niego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ma możliwość wyboru sposobu opodatkowania tej sprzedaży.

Dostawa przedmiotów kolekcjonerskich, spełniających podaną wyżej definicję (art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy), może nastąpić na zasadach szczególnych, określonych w art. 120 ustawy, tj. w procedurze opodatkowania marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy przedmiotów kolekcjonerskich nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy przedmiotów kolekcjonerskich w procedurze marży nie mniej ważne jest - oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą - także to, od kogo ten towar został nabyty. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby przedmioty kolekcjonerskie były nabyte od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Jak wynika z art. 120 ust. 10 ustawy, aby możliwe było przyjęcie marży jako podstawy opodatkowania ww. czynności, przedmioty kolekcjonerskie muszą być przez podatnika nabyte od osób:

  • niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,
  • które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych przedmiotów kolekcjonerskich nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,
  • które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Zatem wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży (VAT-marża), jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający towar podatnikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

  • Przechodząc więc do oceny przedstawionej przez Państwa sytuacji, stwierdzić należy, że:
  • planujecie Państwo nabyć pojazd (towar handlowy) od podmiotu sprzedającego, który będzie pozbawiony prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego,
  • zamierzacie Państwo dokonać nabycia importowanego przez Państwa z Szwajcarii do Polski pojazdu, w celu jego dalszej odsprzedaży w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej;
  • pojazd ten spełnia definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, czyli stanowi przedmiot kolekcjonerski o wartości historycznej lub etnograficznej (CN 9705), co potwierdzi opinia biegłego rzeczoznawcy;
  • zamierzacie Państwo opodatkować sprzedaż ww. przedmiotu kolekcjonerskiego wybierając, zgodnie z art. 120 ust. 17 ustawy, szczególną procedurę VAT-marża, o której mowa art. 120 ust. 4 i ust. 5 ustawy.

Zatem, w przypadku dostawy przedmiotu kolekcjonerskiego, będącego przedmiotem Państwa wniosku, możliwość stosowania przez Państwa szczególnej procedury VAT-marża wynika z  art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy. Przy czym kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów, powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Powyższe przepisy stosuje jednakże się pod warunkiem, że podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i ust. 5 ustawy przed dokonaniem dostawy. Wskazany w art. 120 ust. 13 ustawy warunek, jest niezbędny do zastosowania szczególnej procedury VAT-marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich (ww. pojazdu) w przypadku ich importu.

Tym samym, w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy przedmiotu kolekcjonerskiego (ww. pojazdu) zawiadomicie Państwo na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnym z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to będziecie Państwo mogli zastosować szczególną procedurę opodatkowania, przy sprzedaży uprzednio zaimportowanego pojazdu kolekcjonerskiego, spełniającego definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. ; dalejjako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).