Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług na potrzeby Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.458.2023.1.DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.458.2023.1.DP

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług na potrzeby Projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (…) jest organizacją pozarządową, ma osobowość prawną, prowadzi działalność gospodarczą. Celem fundacji jest promocja zrównoważonego rozwoju, poprzez upowszechnianie i praktyczne wdrażanie jego założeń, zasad, wartości i narzędzi z nim związanych oraz zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie. W szczególności cele fundacji to:

(…)

Fundacja prowadzi swoją działalność nie dla zysku.

Dodatkowo fundacja prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z prowadzeniem działań szkoleniowych, konsultacji społecznych, w ramach procesów opracowywania strategii. Fundacja realizuje w ramach tej działalności zlecenia na rzecz urzędów miast i urzędów marszałkowskich. Działalność gospodarcza fundacji ma charakter uzupełniający do działalności statutowej i stanowi niewielką część aktywności organizacji.

Główna działalność wnioskodawcy ma charakter statutowy i w jej ramach fundacja realizuje projekty na rzecz (…), dofinansowane ze środków krajowych i zagranicznych, w tym m.in. z (…).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT „czynny”. Fundacja nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT ze względu na wystawiane faktury na usługi doradcze, które uniemożliwiają wnioskodawcy korzystanie ze zwolnienia ze względu na limit obrotów, którego wnioskodawca nie przekracza.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej w 2024 roku zamierza rozpocząć realizację projektu dofinansowanego z funduszy unijnych NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego: Edukacja Ekologiczna na lata 2021-2025 „Miejskie ostoje bioróżnorodności. Utrzymanie terenów zieleni wspierające odporność miast na zmiany klimatu”.

Celem kampanii jest z jednej strony zmiana podejścia urzędników i decydentów do miejskiej przyrody oraz wyposażenie ich w niezbędną wiedzę, umiejętności i narzędzia, aby mogli wdrożyć zmiany w sposobie utrzymania terenów zieleni i obiektów wodnych na bardziej zrównoważone i odpowiadające na potrzeby wynikające ze zmiany klimatu; na przykład poprzez zmniejszenie intensywności koszenia czy grabienia, bardziej świadome działania nakierowane na tworzenie stref biocenotycznych, zmianę doboru gatunkowego na rośliny rodzime, renaturalizację zadrzewień parkowych i obiektów wodnych, zwiększanie bioróżnorodności i retencji.

Z drugiej strony, aby wprowadzanie tych zmian było możliwe, celem kampanii jest również budowanie akceptacji wśród mieszkańców miast i innych podmiotów zaangażowanych w utrzymanie zieleni dla zwiększenia bioróżnorodności i zróżnicowania intensywności utrzymania miejskiej przyrody, jako narzędzi do adaptacji miasta do zmiany klimatu.

Wszystkie towary i usługi zakupywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie na jego potrzeby i nie będą miały żadnego związku z działalnością gospodarczą Fundacji. Nie przewidziano budowy żadnej infrastruktury, wszystkie działania mają charakter miękki. Fundacja prowadzi pełną księgowość gdzie koszty działalności statutowej są wyraźnie wyodrębnione od kosztów działalności gospodarczej.

Z efektów projektu, tj. wytworzonych produktów w ramach projektu, czyli z broszur oraz publikacji, w formie nieodpłatnej, będą korzystać podmioty zainteresowane tematyką zarządzania zielenią miejską, zielonymi zamówieniami publicznymi. Wszystkie wydrukowane materiały zostaną rozdystrybuowane w trakcie realizacji projektu.

Udział w szkoleniach e-learningowych i stacjonarnych oraz warsztatach będzie całkowicie nieodpłatny dla uczestników.

Ze względu na nieodpłatny charakter szkoleń, warsztatów oraz wytworzonych efektów (broszury, podręcznik), efekty projektu nie będę generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą przyporządkowane do prowadzonej działalności statutowej Fundacji w zakresie działań edukacyjnych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy podczas realizacji ww. projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW Fundacja ma prawo traktować podatek VAT zawarty w usługach i towarach zakupywanych na cele realizacji projektu jako koszt kwalifikowany do dofinansowania? Czy podczas realizacji ww. projektu Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby tego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas realizacji ww. projektu Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ani bezpośrednio, ani pośrednio.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1)nabycia towarów i usług,

2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby Projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego: Edukacja Ekologiczna na lata 2021-2025 „Miejskie ostoje bioróżnorodności. Utrzymanie terenów zieleni wspierające odporność miast na zmiany klimatu”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, z efektów projektu, tj. wytworzonych w ramach projektu broszur oraz publikacji, w formie nieodpłatnej, będą korzystać podmioty zainteresowane tematyką zarządzania zielenią miejską, zielonymi zamówieniami publicznymi. Udział w szkoleniach e-learningowych i stacjonarnych oraz warsztatach będzie całkowicie nieodpłatny dla uczestników. Wszystkie wydrukowane materiały zostaną rozdystrybuowane w trakcie realizacji projektu. Efekty projektu nie będę generowały dla Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu dofinansowanego z NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego: Edukacja Ekologiczna na lata 2021-2025 „Miejskie ostoje bioróżnorodności. Utrzymanie terenów zieleni wspierające odporność miast na zmiany klimatu”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).