Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku dla szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz (pytania oznaczone we wniosku nr 1-3) oraz obowiązku weryfikacji czy finansowanie szkoleń przez kontrahenta pochodzi z funduszy publicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu 1 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) została zarejestrowana przez Sąd Rejonowy dla (…) pod nr KRS: (…) od 7 kwietnia 2023 r.
Przedmiotem wniosku jest działalność w zakresie pozostałych form edukacji, tj. szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz.
Wnioskodawca prowadzi internetową platformę szkoleniową, która ma na celu prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe w zakresie ww. zawodów.
Kurs ten jest skierowany dla osób wykonujących i chcących wykonywać zawód redaktora serwisu internetowego, copywriting, specjalisty marketingu internetowego, grafika i wizualizacji w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz.
Zakres i tematyka kursów umożliwi również kursantom ugruntowanie wiedzy zarówno w ramach ich specjalizacji, jak i z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację.
Kursy będzie prowadziła osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje.
Wnioskodawca nie prowadzi placówki oświatowej w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania.
Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
Wnioskodawca nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.
Szkolenie nie jest finansowane ze środków publicznych w jakiejkolwiek części.
Ponieważ przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) został źle zaimplementowany z Dyrektywy 2006/112/WE, Wnioskodawca chce korzystać ze zwolnienia na podstawie Dyrektywy.
Wnioskodawca wskazał, że kursanci odbywają szkolenie aby poszerzyć i utrwalić swoją wiedzę, przygotować się do wykonywania zawodu.
Sposób przygotowania do zawodu poprzez dodatkowe szkolenia nie został uregulowany w przepisach prawa.
Szkolenia prowadzone są w czasie rzeczywistym, ze specjalistą z wieloletnim doświadczeniem w swojej dziedzinie.
W czasie wideokonferencji jest udostępniana transmisja z prezentacją (slajdy) lub/i ekran specjalisty (pulpit, gdzie widać na bieżąco wykonywane czynności) lub/i ekrany z komputerów użytkowników, gdzie można omawiać projekty uczestników, indywidualnie lub/i grupowo. W czasie transmisji wszyscy uczestnicy mogą się słyszeć.
Na ekranie widać kursor osoby, która udostępnia ekran i może wskazać nim omawiany element.
Odpowiedzi na pytania są udzielane w czasie rzeczywistym.
Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Działalność Wnioskodawcy ma charakter edukacyjny i prowadzona jest w sposób zorganizowany.
Artykuł 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) u.p.t.u. przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w pkt 26, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wnioskodawca wskazuje, że z powodu nieprawidłowej implementacji powołanego przepisu, należy odwołać się do rozporządzenia Rady UE Nr 282/2011 oraz przepisów dyrektywy 2006/112/WE, które w przeciwieństwie do polskiego przepisu nie uzależniają zwolnienia z VAT od świadczenia usług w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W myśl bowiem art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288, str. 1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Kwestia ta została uregulowana w podobny sposób na gruncie obowiązującego od 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE, a konkretnie w art. 44 tego aktu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wskazuje, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytanie nr 1: w jakich konkretnie okolicznościach realizują Państwo wymienione we wniosku szkolenia (tj. szkolenia w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz) – w szczególności należy wskazać w jakiej roli występują Państwo w przypadku realizacji poszczególnych szkoleń (wykonawca, podwykonawca, podwykonawca podwykonawcy), wskazano:
„W przypadku realizacji poszczególnych szkoleń (w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych) A. sp. z o.o. ma występować co do zasady w charakterze wykonawcy. Jednakże w przypadku znalezienia podmiotu chętnego do zlecenia przeprowadzenia szkolenia, bądź też jego finansowania spółka A. mogłaby wystąpić w charakterze podwykonawcy lub podwykonawcy podwykonawcy.”
W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy szkolenia, których dotyczą pytania nr 1-2 oraz szkolenia, których dotyczy pytania nr 3 to te same szkolenia – należy jednoznacznie i precyzyjnie zakreślić przedmiot zapytania, wskazano:
„Szkolenia, których dotyczą pytania 1-2 oraz szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 to te same szkolenia (w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych).
W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy pytanie nr 3 dotyczy wszystkich wymienionych we wniosku szkoleń, czy tylko niektórych – jeśli niektórych należy precyzyjnie je wskazać, wskazano:
„Pytanie nr 3 dotyczy tylko tych szkoleń, które uda się sfinansować przez podmiot zewnętrzny, a spółka będzie mogła wystąpić w charakterze podwykonawcy, bądź też podwykonawcy podwykonawcy. Jeżeli chodzi zaś o zakres świadczonych szkoleń odnosi się on do wszystkich wymienionych we wniosku (redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych).”
W odpowiedzi na pytanie nr 4: na jakich zasadach będą realizowane szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3, na kogo rzecz będą realizowane te szkolenia, jaki podmiot zleci wykonanie tych szkoleń, wskazano:
„Ze względu na fakt, iż szkolenia opisane w pytaniu nr 3 są zdarzeniami przyszłymi i niepewnymi trudno jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytania na jakich zasadach będą realizowane szkolenia, na kogo rzecz będą realizowane oraz jaki podmiot zleci ich wykonanie. W tym wypadku wszystko zależy od ewentualnego projektu, bądź też umowy, w ramach której można by zrealizować poszczególne szkolenia, a także przede wszystkim od oczekiwań podmiotu zlecającego wykonanie szkoleń.”
W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy szkolenia, których dotyczą pytania nr 1-2 będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych, wskazano:
„Szkolenia, które dotyczą pytania nr 1-2 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).”
W odpowiedzi na pytanie nr 6: czy szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, wskazano:
„Szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).”
W odpowiedzi na pytanie nr 7: czy pytanie nr 3 dotyczy możliwości zastosowania dla realizowanych szkoleń zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), wskazano:
„Tak. Pytanie nr 3 dotyczy możliwości zastosowania dla realizowanych szkoleń zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).”
W odpowiedzi na pytanie nr 8: czy zostali Państwo powołani przez właściwe instytucje państwowe w celu świadczenia usług szkoleniowych, wskazano:
„Nie. Spółka A. nie została powołana przez właściwe instytucje państwowe w celu świadczenia usług szkoleniowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 9: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez spółkę w zakresie redaktor serwisu internetowego będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie redagować tekst (zasady przygotowywania materiału do publikacji pod względem merytorycznym i stylistycznym), ukazaniu technik parafrazowania tekstu, zapoznaniu z zasadami moderowania zgodnego z netykietą (internetowym savoir-vivrem) oraz nauczenie korzystania z serwisu internetowego w charakterze administratora lub moderatora.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska redaktora serwisu internetowego i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu redagowania tekstów publikowanych w serwisie internetowym, dostarczania i umieszczania stosownych treści oraz moderowania dyskusji, a także treści komentarzy na stronie.”
W odpowiedzi na pytanie nr 10: czy szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 11: czy realizując szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 12: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie copywriting, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez Spółkę w zakresie copywriting będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie przekonać potencjalnych odbiorców do zakupu produktu lub kupna usługi, zapoznaniu z technicznymi aspektami copywritingu oraz wymogami dotyczącymi konkretnych tekstów, ukazaniu technik sporządzania tekstów SEO oraz nauczeniu sprawnego i precyzyjnego pisania tekstów użytkowych.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska copywritera i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu pisania tekstów użytkowych i publikacji ich w serwisie internetowym, technik skutecznego przekonywania potencjalnych odbiorców do kupna usługi lub zakupu produktu, a także dostosowywania odpowiednich treści do konkretnych odbiorców.”
W odpowiedzi na pytanie nr 13: czy szkolenie w zakresie copywriting będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie copywriting nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 14: czy realizując szkolenie w zakresie copywriting będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie copywriting spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 15: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez spółkę w zakresie specjalista marketingu internetowego będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak opracować skuteczną strategię dla wprowadzania produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienia w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu internetu, ukazaniu jak skutecznie tworzyć reklamę internetową, nauczeniu pozycjonowania stron, remarketingu oraz content marketingu, a także prowadzenia profili na serwisach społecznościowych (...).
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty marketingu internetowego i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu tworzenia strategii dla wprowadzania produktu na rynek, pozycjonowania stron, remarketingu, content marketingu, prowadzenia profili na serwisach społecznościowych, a także opracowania skutecznej reklamy internetowej.”
W odpowiedzi na pytanie nr 16: czy szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 17: czy realizując szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 18: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez Spółkę w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak wykorzystać (...) w kontekście skutecznego marketingu internetowego, nauczeniu korzystania z programów graficznych (...), ukazaniu kluczowej funkcji wizualizacji w content marketingu.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska grafika i wizualizatora w marketingu internetowym i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu korzystania z programów graficznych, wykorzystania (...) w kontekście skutecznego marketingu internetowego oraz dobierania odpowiednich grafik i wizualizacji pod względem konkretnych treści.”
W odpowiedzi na pytanie nr 19: czy szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 20: czy realizując szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 21: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez spółkę w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie zaplanować strategię SEO, nauczaniu projektowania stron internetowych, ukazaniu skutecznych metod poprawienia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania (...), a także przeszkoleniu z hostingu oraz audytu stron internetowych.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty SEO i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu projektowania stron internetowych, skutecznego planowania strategii SEO. hostingu oraz audytu stron internetowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 22: czy szkolenie w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 23: czy realizując szkolenie w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 24: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), wskazano:
„Szkolenie realizowane przez spółkę w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie prowadzić profile na serwisach społecznościowych (...), opracowywaniu materiałów marketingowo-reklamowych, nauczeniu zarządzania i rozbudowy treści na stronie internetowej oraz ukazaniu prawidłowego prowadzenia i moderowania dyskusji na forum.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty ds. mediów społecznościowych i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu planowania i moderowania obecności w mediach społecznościowych, zarządzania i rozbudowy treści na stronie internetowej, opracowywania materiałów marketingowo-reklamowych, prowadzenia i moderowania dyskusji.”
W odpowiedzi na pytanie nr 25: czy szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych (social media) będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 26: czy realizując szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych (social media) będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
W odpowiedzi na pytanie nr 27: na czym będzie polegać realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, wskazano:
„Szkolenie realizowane przez Spółkę w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak projektować architekturę wnętrz i otoczenia, nauczeniu korzystania z programów przeznaczonych do wizualizacji (....), ukazaniu kompleksowego procesu urządzania wnętrz, z uwzględnieniem koncepcji aranżacji oraz układu funkcjonalnego wszystkich elementów otoczenia.
Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty projektowania i wizualizacji wnętrz i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu projektowania architektury wnętrz i otoczenia, tworzenia koncepcji aranżacji oraz układu funkcjonalnego elementów otoczenia, a także korzystania z programów przeznaczonych do wizualizacji.”
W odpowiedzi na pytanie nr 28: czy szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, wskazano:
„Szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
W odpowiedzi na pytanie nr 29: czy realizując szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych, wskazano:
„Realizując szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji spółka A. nie będzie działać pod kontrolą instytucji państwowych.”
Pytania
1)Czy przedstawiony sposób szkolenia przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, zw. dalej: „u.p.t.u.”)?
2)W przypadku odpowiedzi przeczącej na pytanie zawarte w pkt 1, czy przedstawiony sposób szkolenia przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (przekształcenie)?
3)Czy w przypadku jeśli środki przeznaczone dla wykonawcy pochodzą z finansowania publicznego (i są zwolnione z VAT na podstawie polskich przepisów), a Wnioskodawca jest podwykonawcą innego podwykonawcy realizującego szkolenie dla wykonawcy to czy Wnioskodawca również korzysta ze zwolnienia z VAT?
4)Czy w przypadku uznania przedstawionych sposobów szkolenia za usługi zwolnione od podatku od towarów i usług możliwe jest przeprowadzenie kontroli VAT i zobowiązanie wykonawcy do wykazania, skąd zewnętrzna firma/spółka zlecająca przeprowadzenie szkolenia miała środki na przeprowadzane przez nas szkolenie? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2023 r.)
5)Czy w przypadku zwolnienia z VAT w sytuacji opisanej w pkt 3 trzeba podjąć jeszcze jakieś dodatkowe czynności (oprócz wystawienia stosownej faktury oraz uwzględnienia przeprowadzonego szkolenia w odpowiedniej deklaracji podatkowej), tak aby nie ponosić ryzyka konieczności zapłaty podatku VAT? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2023 r.)
6)Czy w przypadku finansowania szkolenia przeprowadzonego przez wykonawcę, na Wnioskodawcy jako podwykonawcy ciąży obowiązek zweryfikowania czy finansowanie szkoleń przez kontrahenta pochodzi z funduszy publicznych, tj. „Szkolenia finansowane w całości lub minimum 70% ze środków publicznych” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 z późniejszymi zmianami)? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2023 r.)
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi z zakresu prowadzenia kursów: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazuje, iż według niego tego rodzaju szkolenie jest konieczne do prawidłowego wykonywania ww. zawodów, a wobec czego Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego.
W związku z powyższym, wypełniona została przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) u.p.t.u.
Jednocześnie Wnioskodawca swoje stanowisko oparł na orzeczeniach sądów administracyjnych w tym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 października 2022 r. sygn. akt: I SA/Gl 918/22, w którym wskazano, iż: „Artykuł 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) VATU stanowi wadliwą implementację art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE, w zakresie w jakim uzależnia możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego od tego, czy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Ustawa o VAT nie określa, jakie regulacje można uznać za odrębne przepisy dla potrzeb stosowania tego zwolnienia. W takiej sytuacji zasadnym jest odwołanie wprost do przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, w celu ustalenia zasad korzystania z omawianego zwolnienia podatkowego. Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE uzależniają skorzystanie ze zwolnienia podatkowego od spełnienia jedynie dwóch warunków.
Po pierwsze, podmiot winien świadczyć usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.
Po drugie, czynności te winny być wykonywane przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Przepisy VATU wymagają ponadto, by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Warunek ten, o czym wspomniano powyżej, jest jednak sformułowany w sposób dalece nieprecyzyjny, a ponadto nie znajduje uzasadnienia w treści art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE.
Należy stwierdzić, że krajowy ustawodawca sformułował warunki, które nie zostały przewidziane przepisami Dyrektywy 2006/112/WE i są z nimi niezgodne”.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje również na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 maja 2017 r., sygn. akt: I FSK 1742/15 „Artykuł 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) jest niezgodny z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. Nr 347, str. 1 ze zm.)”.
Należy również wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 listopada 2016 r., sygn. akt: I FSK 248/15, „wprowadzony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710) warunek objęcia zwolnieniem kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego przez prowadzenie go w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w żadnym przypadku nie zapewnia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień, czego wymaga art. 131 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1).
W konsekwencji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy nie zapewnia stosowania tego zwolnienia w sposób prawidłowy i prosty, a wręcz przeciwnie - czyni go całkiem niedookreślonym, a zatem trudnym do zastosowania, poprzez brak jasnego sprecyzowania podmiotów, które mogą w sposób zgodny z prawem unijnym i krajowym korzystać z tego zwolnienia.
Art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy stanowi zatem wadliwą implementację do krajowego systemu prawnego art. 132 ust. 1 lit. i) powyższej dyrektywy”.
W zakresie pytania z pkt 3 w ocenie Wnioskodawcy, on jako podwykonawca powinien on również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, tak jak wykonawca.
W zakresie pytania nr 6 - w ocenie Wnioskodawcy w przypadku finansowania szkolenia przeprowadzonego przez wykonawcę, na Wnioskodawcy jako podwykonawcy nie ciąży żaden obowiązek zweryfikowania czy finansowanie szkoleń przez kontrahenta pochodzi z funduszy publicznych tj. „Szkolenia finansowane w całości lub minimum 70% ze środków publicznych”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:
ust. 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
ust. 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q)(uchylona)
r)(uchylona)
s)(uchylona)
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy Dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Zatem, Dyrektywa nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące usługi kształcenia oraz warunków w jakich te podmioty działają. Instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego, tj. zapewniać odpowiednią jakość nauczania, cenę, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.
Zaprezentowana wykładnia znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20, w którym Trybunał orzekł, że:
należy w szczególności zauważyć, że z brzmienia art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 wynika, że zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest uzależnione zasadniczo od dwóch kumulatywnych przesłanek, a mianowicie, po pierwsze, przesłanki dotyczącej charakteru świadczonych usług - czy to usług kształcenia - dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, czy usług „ściśle związanych” z owymi usługami – oraz po drugie, przesłanki dotyczącej usługodawcy, która wymaga, by wspomniane usługi były świadczone „przez [...] podmioty prawa publicznego lub inne instytucje [...], których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W ww. wyroku TSUE wskazał, że:
w zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C-498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z 28 listopada 2013 r., MDDP, C-319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).
W sprawie tej TSUE oparł swoje rozstrzygnięcie na braku spełnienia przez podmiot warunków określonych w przepisach krajowych. TSUE stwierdził bowiem, że:
artykuł 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „instytucji, której cele uznane są za podobne” do celów podmiotu edukacyjnego prawa publicznego, w rozumieniu tego przepisu, nie obejmuje podmiotu prywatnego, który prowadzi leżącą w interesie publicznym działalność w zakresie kształcenia polegającą w szczególności na organizacji zajęć uzupełniających program nauczania szkolnego, takich jak wsparcie w odrabianiu zadań, programy edukacyjne czy kursy języków obcych, i który uzyskał zezwolenie krajowego biura rejestru handlowego w postaci przypisania kodu CAEN 8559 – „Inne formy kształcenia” w rozumieniu klasyfikacji krajowej działalności gospodarczej, jeżeli przedsiębiorstwo to nie spełnia w każdym wypadku przewidzianych w prawie krajowym warunków, od których uzależniona jest możliwość uzyskania owego uznania.
Orzeczenie to potwierdza, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.
Ponadto należy zaznaczyć, że 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Jednocześnie, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955), zwanego dalej rozporządzeniem:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z kolei, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 3 ust. 8 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Na podstawie § 3 ust. 9 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo internetową platformę szkoleniową, która ma na celu prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Realizują Państwo szkolenia w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz. Zakres i tematyka kursów umożliwi kursantom ugruntowanie wiedzy zarówno w ramach ich specjalizacji, jak i z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację. Kursy będzie prowadziła osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje.
Nie prowadzą Państwo placówki oświatowej w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.
Kursanci odbywają szkolenie aby poszerzyć i utrwalić swoją wiedzę, przygotować się do wykonywania zawodu. Sposób przygotowania do zawodu poprzez dodatkowe szkolenia nie został uregulowany w przepisach prawa. Świadczone usługi szkoleniowe stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Szkolenia prowadzone są w czasie rzeczywistym, ze specjalistą z wieloletnim doświadczeniem w swojej dziedzinie. W czasie wideokonferencji jest udostępniana transmisja z prezentacją (slajdy) lub/i ekran specjalisty (pulpit, gdzie widać na bieżąco wykonywane czynności) lub/i ekrany z komputerów użytkowników, gdzie można omawiać projekty uczestników, indywidualnie lub/i grupowo. W czasie transmisji wszyscy uczestnicy mogą się słyszeć. Na ekranie widać kursor osoby, która udostępnia ekran i może wskazać nim omawiany element. Odpowiedzi na pytania są udzielane w czasie rzeczywistym.
W przypadku realizacji szkoleń w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych będą Państwo występować co do zasady w charakterze wykonawcy. Jednakże w przypadku znalezienia podmiotu chętnego do zlecenia przeprowadzenia szkolenia, bądź też jego finansowania mogą Państwo wystąpić w charakterze podwykonawcy lub podwykonawcy podwykonawcy.
Szkolenia nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie redaktor serwisu internetowego będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie redagować tekst (zasady przygotowywania materiału do publikacji pod względem merytorycznym i stylistycznym), ukazaniu technik parafrazowania tekstu, zapoznaniu z zasadami moderowania zgodnego z netykietą (internetowym savoir-vivrem) oraz nauczenie korzystania z serwisu internetowego w charakterze administratora lub moderatora. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska redaktora serwisu internetowego i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu redagowania tekstów publikowanych w serwisie internetowym, dostarczania i umieszczania stosownych treści oraz moderowania dyskusji, a także treści komentarzy na stronie.
Natomiast szkolenie w zakresie copywriting będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie przekonać potencjalnych odbiorców do zakupu produktu lub kupna usługi, zapoznaniu z technicznymi aspektami copywritingu oraz wymogami dotyczącymi konkretnych tekstów, ukazaniu technik sporządzania tekstów SEO oraz nauczeniu sprawnego i precyzyjnego pisania tekstów użytkowych. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska copywritera i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu pisania tekstów użytkowych i publikacji ich w serwisie internetowym, technik skutecznego przekonywania potencjalnych odbiorców do kupna usługi lub zakupu produktu, a także dostosowywania odpowiednich treści do konkretnych odbiorców.
Z kolei szkolenie w zakresie specjalista marketingu internetowego będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak opracować skuteczną strategię dla wprowadzania produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienia w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu internetu, ukazaniu jak skutecznie tworzyć reklamę internetową, nauczeniu pozycjonowania stron, remarketingu oraz content marketingu, a także prowadzenia profili na serwisach społecznościowych (...). Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty marketingu internetowego i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu tworzenia strategii dla wprowadzania produktu na rynek, pozycjonowania stron, remarketingu, content marketingu, prowadzenia profili na serwisach społecznościowych, a także opracowania skutecznej reklamy internetowej.
Ponadto, szkolenie w zakresie grafika i wizualizacje w marketingu internetowym będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak wykorzystać Visual Content w kontekście skutecznego marketingu internetowego, nauczeniu korzystania z programów graficznych (...), ukazaniu kluczowej funkcji wizualizacji w content marketingu. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska grafika i wizualizatora w marketingu internetowego i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu korzystania z programów graficznych, wykorzystania (...) w kontekście skutecznego marketingu internetowego oraz dobierania odpowiednich grafik i wizualizacji pod względem konkretnych treści.
Realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie tworzenia i pozycjonowanie stron internetowych będzie zaś polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie zaplanować strategię SEO, nauczaniu projektowania stron internetowych, ukazaniu skutecznych metod poprawienia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania (...), a także przeszkoleniu z hostingu oraz audytu stron internetowych. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty SEO i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu projektowania stron internetowych, skutecznego planowania strategii SEO, hostingu oraz audytu stron internetowych.
Natomiast szkolenie w zakresie specjalista ds. mediów społecznościowych będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak skutecznie prowadzić profile na serwisach społecznościowych (...), opracowywaniu materiałów marketingowo-reklamowych, nauczeniu zarządzania i rozbudowy treści na stronie internetowej oraz ukazaniu prawidłowego prowadzenia i moderowania dyskusji na forum. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty ds. mediów społecznościowych i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu planowania i moderowania obecności w mediach społecznościowych, zarządzania i rozbudowy treści na stronie internetowej, opracowywania materiałów marketingowo-reklamowych, prowadzenia i moderowania dyskusji.
Realizowane przez Państwa szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz będzie polegało na: przekazaniu wiedzy jak projektować architekturę wnętrz i otoczenia, nauczeniu korzystania z programów przeznaczonych do wizualizacji (...), ukazaniu kompleksowego procesu urządzania wnętrz, z uwzględnieniem koncepcji aranżacji oraz układu funkcjonalnego wszystkich elementów otoczenia. Celem szkolenia będzie przygotowanie potencjalnych pracowników do objęcia stanowiska specjalisty projektowania i wizualizacji wnętrz i właściwego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkolenia nabędą kompetencje z zakresu projektowania architektury wnętrz i otoczenia, tworzenia koncepcji aranżacji oraz układu funkcjonalnego elementów otoczenia, a także korzystania z programów przeznaczonych do wizualizacji.
Szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Realizując te szkolenia nie będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych. Nie zostali Państwo powołani przez właściwe instytucje państwowe w celu świadczenia usług szkoleniowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonywane przez Państwa usługi obejmujące szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz realizowane jako wykonawca, podwykonawca lub podwykonawca podwykonawcy, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy ustalić, czy świadczone przez Państwa za pośrednictwem internetowej platformy szkoleniowej usługi szkoleniowe będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz definicję usług elektronicznych zawartą w rozporządzeniu 282/2011 stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa usługi obejmujące szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą stanowić usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku nie można bowiem uznać, że świadczenie usług jest zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług jest minimalny. Jak wskazano we wniosku, szkolenia prowadzone są w czasie rzeczywistym, ze specjalistą z wieloletnim doświadczeniem w swojej dziedzinie. W czasie wideokonferencji jest udostępniana transmisja z prezentacją (slajdy) lub/i ekran specjalisty (pulpit, gdzie widać na bieżąco wykonywane czynności) lub/i ekrany z komputerów użytkowników, gdzie można omawiać projekty uczestników, indywidualnie lub/i grupowo. W czasie transmisji wszyscy uczestnicy mogą się słyszeć. Na ekranie widać kursor osoby, która udostępnia ekran i może wskazać nim omawiany element. Odpowiedzi na pytania są udzielane w czasie rzeczywistym. Zatem należy stwierdzić, że usługi obejmujące szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą spełniać przesłanek wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
W dalszej kolejności należy więc przeanalizować, czy dla wykonywanych przez Państwa usług obejmujących szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że realizując opisane we wniosku szkolenia zarówno jako wykonawca, jak i jako podwykonawca lub podwykonawca podwykonawcy nie będą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, jak również nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia. Z opisu sprawy wynika bowiem, że nie prowadzą Państwo placówki oświatowej w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
Jednocześnie wskazać należy, że wykonywane przez Państwa usługi szkoleniowe będą stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wskazano we wniosku kursanci odbywają szkolenie aby poszerzyć i utrwalić swoją wiedzę, przygotować się do wykonywania zawodu. Sposób przygotowania do zawodu poprzez dodatkowe szkolenia nie został uregulowany w przepisach prawa. Świadczone usługi szkoleniowe stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem w zakresie usług obejmujących szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, realizowanych przez Państwa jako wykonawca, podwykonawca lub podwykonawca podwykonawcy zostanie spełnione pierwsza z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. wymóg aby usługi stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Jak wskazano powyżej, wykonywane przez Pana usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Nie oznacza to jednak, że szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu ustawy. Zgodnie bowiem z normą wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, zwolnieniem objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Tak więc, ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.
W analizowanym przypadku wskazali Państwo, że kursanci odbywają szkolenie aby poszerzyć i utrwalić swoją wiedzę, przygotować się do wykonywania zawodu. Sposób przygotowania do zawodu poprzez dodatkowe szkolenia nie został uregulowany w przepisach prawa. Szkolenia w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
A zatem mimo, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego, jednak nie jest to jedyna, a zarazem wystarczająca przesłanka dla objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu jest nie tylko uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ale również spełnienie dodatkowych przesłanek wynikających z treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Mianowicie usługi te muszą być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spełnienie jednakże ww. warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego – co w odniesieniu do szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, nie ma miejsca.
Odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Zatem brak przepisów prawa regulujących formy i zasady przeprowadzania szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz powoduje, że nie można uznać, że szkolenia realizowane przez Państwa stanowią usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Tym samym warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy nie został spełniony, zatem w przypadku szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazanego w tym przepisie.
Jednocześnie należy wskazać, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy. W analizowanym przypadku nie są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.
Ponadto, wykonywane przez Państwa usługi szkoleniowe nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jak również nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia. Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, szkolenia które dotyczą pytań nr 1-2 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Jednocześnie wskazali Państwo, że szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Zatem z wniosku wynika, że żadne z realizowanych przez Państwa szkoleń, zarówno prowadzonych jako wykonawca, jak również prowadzonych jako podwykonawca lub podwykonawca podwykonawcy nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Przy czym, w pytaniu nr 3 wskazali Państwo na przypadek, w którym środki przeznaczone dla wykonawcy pochodzą z finansowania publicznego, a Państwo są podwykonawcą innego podwykonawcy realizującego szkolenie dla wykonawcy. Natomiast w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie czy szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, wskazali Państwo, że szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zatem w interpretacji przyjęto, jako element zdarzenia przyszłego, ostateczne Państwa wskazanie zawarte w uzupełnieniu wniosku, zgodnie którym szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Tym samym do wykonywanych przez Państwa szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jak również zwolnienie od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.
Ponadto w odniesieniu do realizowanych przez Państwa szkoleń nie można uznać, że zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z dyspozycji cyt. uprzednio art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy polegające na konieczności ich prowadzenia przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Przesłanki, jakie muszą być spełnione do zastosowania zwolnienia od podatku opisanych we wniosku usług na podstawie wyżej wskazanego przepisu, to:
1)świadczone usługi muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania,
2)usługi te muszą być świadczone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające podobne cele.
Pierwsza z przesłanek oznacza, że dla objęcia zwolnieniem od podatku określonych usług kształcenia, konieczne jest, by usługi te mieściły się w zakresie definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartej w art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Z przepisu tego wynika, że nauczanie takie ma pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także polegać na uzyskaniu bądź uaktualnieniu wiedzy dla celów zawodowych. Co ważne, w przepisie tym wskazano, że czas trwania kursu nie ma znaczenia dla uznania usług za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.
W rozpatrywanej sprawie, jak ustalono powyżej, wykonywane przez Państwa usługi szkoleniowe w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast, dla oceny spełnienia drugiej z przesłanek, konieczne jest stwierdzenie, czy podmiot świadczący usługi jest podmiotem prawa publicznego, o którym mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, lub inną instytucją uznaną za mającą podobne cele, o których mowa w tym przepisie.
Zatem, z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy wynika wyraźnie, że dla objęcia zwolnieniem na podstawie tego przepisu określonych usług kształcenia, nie jest wystarczające, by usługi te były świadczone przez podmioty prawa publicznego; konieczne jest, by usługi te były świadczone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego – a więc takie, których celem (zadaniem) jest świadczenie usług edukacyjnych.
Chcąc zatem dokonać oceny czy w zakresie szkoleń: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz są Państwo inną instytucją działającą w dziedzinie edukacji, której cele uznane są przez państwo za podobne do celów podmiotów prawa publicznego realizujących zadania edukacyjne, należy przeanalizować charakter i zasady funkcjonowania Państwa działalności.
Dokonując przedmiotowej analizy w pierwszej kolejności należy zdefiniować pojęcie „publiczny”. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują tego pojęcia a więc należy go interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) „publiczny” oznacza:
- dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości,
- dostępny lub przeznaczony dla wszystkich,
- związany z jakimś urzędem lub z jakąś instytucją nieprywatną.
Z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy wynika, że zwolnienie przez państwa członkowskie świadczonych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania dotyczy podmiotów prawa publicznego lub innych instytucji działających w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Przepis ten ogranicza zatem grupę podmiotów, które mogą korzystać w danym państwie członkowskim ze zwolnienia świadczonych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College: „Jak to bowiem wynika z samego brzmienia art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE), aby udostępnianie nauczycieli na rzecz instytucji przejmujących mogło podlegać zwolnieniu, o którym mowa w tym przepisie, niezbędne jest, by działalność ta była wykonywana przez podmiot publiczny mający cele edukacyjne lub przez inny podmiot określony przez dane państwo członkowskie jako mający podobne cele (…)” (pkt 35). „Jak to bowiem podniosła Komisja na rozprawie, na działalność edukacyjną, o której mowa w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy, składają się liczne elementy, które obok stosunków pomiędzy nauczycielem a uczniami obejmują również ramy organizacyjne danej instytucji” (pkt 20).
Na „ramy organizacyjne instytucji edukacyjnej” zwracała również uwagę Rzecznik Generalny Eleonor Sharpston w opinii z 8 marca 2007 r. w ww. sprawie C-434/05 Horizon College: „(…) Jak na to wskazała Komisja podczas rozprawy, usługi w postaci »edukacji, szkoleń zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych« świadczone uczniom lub studentom instytucji edukacyjnej nie są tylko usługami samych nauczycieli, świadczonymi dzięki ich własnej wiedzy i umiejętnościom. Obejmują one bowiem cały zespół udogodnień, materiałów edukacyjnych, zasobów technicznych, polityki edukacyjnej oraz infrastruktury organizacyjnej instytucji edukacyjnej, w której owi nauczyciele pracują.” (pkt 49).
Ponadto, z opinii Rzecznika Generalnego Juliane Kokott z 15 stycznia 2009 r. w sprawie C-357/07, TNT Post UK Ltd The Queen przeciwko The Commissioners of Her Majesty’s Revenue & Customs wynika, że: „(…) zwolnienia wprowadzone w art. 13 część A szóstej dyrektywy odnoszą się do czynności użyteczności publicznej, co wynika także z tytułu tej części. Poza usługami pocztowymi na mocy przepisów części A od podatku zwolnione są również służba zdrowia, opieka społeczna, a także usługi w dziedzinach religii, wykształcenia, kultury i sportu. Wspólnym elementem tych usług jest okoliczność, że zaspokajają one podstawowe potrzeby życiowe ludności oraz, że często świadczone są przez instytucje publiczne nienastawione na osiągnięcie zysku. (…). Ze względu na ich wyjątkowy charakter zwolnienia powinny być interpretowane w sposób ścisły. W związku z tym art. 13 część A szóstej dyrektywy nie obejmuje wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, lecz jedynie te, które są w nim wymienione i opisane w bardzo szczegółowy sposób. Nie wynika z tego jednak, że terminologia stosowana przy określeniu zwolnień przewidzianych w art. 13 powinna być interpretowana w sposób, który pozbawiałby je skuteczności. Dla bliższego sprecyzowania wiele zwolnień wymaga, aby usługi były świadczone przez określone osoby lub instytucje. (…) Szereg dalszych zwolnień ma miejsce dopiero w sytuacji, gdy przedmiotowe usługi świadczone są przez instytucje prawa publicznego albo określone organizacje uznane przez państwo (zob. art. 13 część A ust. 1 lit. b), g), h), i), n), p) szóstej dyrektywy). Podstawą jest w tym wypadku przekonanie, że w szczególnym interesie publicznym, uzasadniającym zwolnienie od podatku, leżą wyłącznie usługi świadczone przez instytucje pozostające pod kontrolą państwa. Kontrola państwa może bowiem zapewnić w szczególności jakość świadczeń i odpowiednią ich cenę”.
Jak wynika z analizy art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, aby stwierdzić czy usługi kształcenia wykonywane przez dany podmiot podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie ww. przepisu konieczne jest stwierdzenie, czy mamy do czynienia z podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych, działającym w tym zakresie pod kontrolą państwa, która ma zapewnić jakość świadczeń oraz odpowiednią ich cenę, realizującym przy tym określoną politykę edukacyjną, dysponującym przy tym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą.
Dyrektywa nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące wskazane powyżej usługi oraz warunków w jakich te podmioty działają.
Podmioty prawa publicznego powołane przez dane państwo do świadczenia usług edukacyjnych, szkoleniowych to nic innego jak podmioty – jednostki, których zarówno powstawanie, jak i późniejsze działanie jest ściśle określone przez odpowiednie przepisy prawa (ustawy, rozporządzenia) (np. szkoły, uczelnie). Podmioty takie działają na podstawie odpowiednich regulacji (określonych przez dane państwo) zarówno jeśli chodzi o działalność stricte edukacyjną, jak i inną ściśle z nią związaną. Jeśli chodzi o samą stronę edukacyjną, to w Polsce podmioty te działają na podstawie konkretnych programów nauczania, zasad zatrudniania wykwalifikowanej kadry. Natomiast co do pozostałych kwestii muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Działania takich podmiotów podejmowane są w szeroko pojmowanym interesie publicznym. Wszystkie te aspekty odbywają się pod kontrolą państwa, podmioty nie mają dowolności w kształtowaniu ogólnych zasad swego działania. Wszystkie czynione przez podmioty działania muszą być zaakceptowane, a następnie państwo musi mieć możliwość dokonania weryfikacji czy dany podmiot realizuje cele publiczne.
Skoro ze zwolnienia od podatku mogą korzystać również inne instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające podobne cele jak podmioty prawa publicznego, należy uznać, że instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego. Zatem podobne cele edukacyjne realizować będą podmioty, które świadczą usługi kształcenia zapewniające odpowiednią jakość, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.
Oceniając usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Państwa w zakresie szkoleń redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, pod kątem objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i) – uwzględniając regulacje wynikające z ww. przepisów – należy stwierdzić, że nie posiadają Państwo żadnej z wymienionych wyżej cech podmiotu prawa publicznego.
W rozpatrywanej sprawie prowadzą Państwo internetową platformę szkoleniową, która ma na celu prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz. Jak wskazano we wniosku, nie zostali Państwo powołani przez właściwe instytucje państwowe w celu świadczenia usług szkoleniowych. Realizując opisane we wniosku szkolenia nie będą Państwo działać pod kontrolą instytucji państwowych.
Zatem w odniesieniu do prowadzonych przez Państwa szkoleń: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie będą Państwo działać pod kontrolą państwa, które mogłoby zapewnić jakość świadczeń lub zakres programu. Brak przepisów dotyczących wymagań, chociażby w zakresie określenia programów szkoleniowych, czy też zasad udziału uczestników szkoleń organizowanych przez Państwa, pozwala na stwierdzenie, że mają Państwo pełną swobodę co do organizacji wskazanych usług szkoleniowych. Państwa działania w tym zakresie nie wymagają akceptacji instytucji państwowych oraz instytucje te nie ingerują w podejmowane przez Państwa działania.
Ponadto, jak wskazano – umiejscowienie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy w rozdziale „zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym” odnoszą się do czynności tzw. „użyteczności publicznej”. Wspólnym elementem tych usług (usługi pocztowe, służby zdrowia, opieka społeczna, usługi w dziedzinie religii) jest to, że zaspokajają one podstawowe potrzeby ludności oraz są świadczone przez podmioty nienastawione na osiągnięcie zysku.
Zatem świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz trudno uznać za zaspokajające podstawowe potrzeby ludności, a tym bardziej jako wykonywane w interesie publicznym.
Zauważyć ponadto należy, że są Państwo komercyjnym podmiotem gospodarczym. Ze złożonego wniosku nie wynika też, aby prowadzona działalność w zakresie szkoleń redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, nie była nastawiona na osiąganie zysku.
W rezultacie, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Dyrektywy oraz wskazane powyżej orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że świadczone usługi w zakresie szkoleń realizowanych przez Państwa jako wykonawca, podwykonawca lub podwykonawca podwykonawcy – nie są wykonywane na warunkach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, gdyż nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie są Państwo odpowiednim podmiotem prawa publicznego lub inną instytucją działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez państwo członkowskie.
W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie należy zauważyć, że w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że szkolenia które dotyczą pytań nr 1-2 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Ponadto, wskazali Państwo, że szkolenia, których dotyczy pytanie nr 3 nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Natomiast w pytaniu oznaczonym we numerem 6 pytają Państwo o obowiązek weryfikacji czy finansowanie szkoleń przez kontrahenta pochodzi z funduszy publicznych. Zatem z uwagi na ostateczne Państwa wskazanie w uzupełnieniu wniosku, że żadne z realizowanych przez Państwa szkoleń nie będą finansowane ani w całości, ani co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, nie udziela się odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku numerem 6.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa w uzasadnieniu własnego stanowiska wyroków sądów administracyjnych należy zaznaczyć, że każdy z wyroków zapada na gruncie unikalnego stanu faktycznego i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Ocena omawianej kwestii, tj. zastosowania zwolnienia od podatku dla szkoleń w zakresie redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz, nie jest kwestią uniwersalną, dającą się odnieść do ogólnych okoliczności w analizowanych sprawach, lecz opiera się na wielu przesłankach i powinna być dokonywana z punktu widzenia każdego odrębnego stanu faktycznego.
Powołane wyroki sądów administracyjnych stanowią rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia sądowe nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii będących przedmiotem zapytania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytań oznaczonych we wniosku numerami 1-3 oraz 6, natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 4-5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto zauważamy, że odpowiadając na pytania 1-3 wezwania jako przedmiot wniosku wskazali Państwo jedynie szkolenia w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych, nie wymieniając szkolenia w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz. Jednakże, z uwagi na udzielenie w uzupełnieniu wniosku odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące szkolenia w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz uznaliśmy, że brak wskazania w niektórych odpowiedziach na szkolenie w zakresie specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz stanowi oczywistą omyłkę i uznaliśmy, że przedmiotem zapytania są wszystkie szkolenia wymienione we wniosku, tj. szkolenia w zakresie: redaktor serwisu internetowego, copywriting, specjalista marketingu internetowego, grafika i wizualizacje w marketingu internetowym, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, specjalista ds. mediów społecznościowych (social media), specjalista projektowania i wizualizacji wnętrz.
Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).