Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych ściśle związanych z żeglarst... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.334.2023.2.SN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.334.2023.2.SN

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych ściśle związanych z żeglarstwem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych ściśle związanych z żeglarstwem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2023 r. (wpływ 20 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „A.”) jest Związkiem Stowarzyszeń, osób prawnych i innych podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, który zajmuje się uprawianiem, rozwojem i popularyzacją żeglarstwa.

(…)

W ramach swojej działalności, Stowarzyszenie organizuje rejsy szkoleniowe i edukacyjne na żaglowcu (…) w rejonie wód europejskich, tj. m.in. na trasach: (…).

Rejsy organizowane są zarówno dla grup młodzieżowych jak i dla osób dorosłych.

Rejsy mają charakter szkoleniowo-edukacyjny, a nie turystyczny.

Każdy uczestnik rejsu staje się członkiem załogi (nie jest zatem pasażerem).

Akceptując regulamin rejsu, uczestnik zobowiązany jest do:

·podnoszenia swoich kwalifikacji żeglarskich, przez m.in. poznanie przeznaczenia i rozmieszczenia wszystkich lin olinowania ruchomego;

·rozmieszczenia sprzętu ratunkowego itp. (znajomość tych zasad egzekwowana jest następnie przez oficerów wachtowych);

·przestrzegania ramowego rozkładu dnia (pobudka o określonej godzinie, czas na toaletę, śniadanie, apel poranny, prace bosmańskie lub zajęcia programowe, obiad, kolejne prace bosmańskie lub zajęcia programowe, kolacja, cisza nocna);

·pełnienia, zgodnie z grafikiem, następujących wacht: (…);

·uczestniczenia w alarmach manewrowych;

·uczestniczenia w podnoszeniu bandery;

·przestrzegania dyscypliny.

Stowarzyszenie, niemające celu zarobkowego, nie osiąga zysku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, a obecnie dopłaca do ich organizacji (tj. wynagrodzenie z tytułu ich świadczenia nie przekracza kosztów organizacji rejsu).

W przyszłości, jeśli przychody z tytułu organizacji rejsu przewyższą poniesione koszty, zysk zostanie przeznaczony na kontynuowanie świadczenia tych usług (np. w postaci napraw czy modernizacji żaglowca).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy do usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, dalej jako: „ustawa VAT”).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1.Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, A. jest związkiem stowarzyszeń (…), którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju upowszechniania sportu ((…) celem statutowym Wnioskodawcy jest: „wspieranie rozwoju żeglarstwa (...)” czy „upowszechnianie kultury fizycznej i sportu” (…)).

2.Jak wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku o wydanie interpretacji, usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych są ściśle związane ze sportem, tj. żeglarstwem. Rejsy szkoleniowe i edukacyjne nie mają charakteru turystycznego a szkoleniowy, nastawiony na naukę żeglarstwa. W tym celu, każdy uczestnik rejsu staje się jednocześnie członkiem załogi, będąc zobowiązanym do przestrzegania regulaminu, wykonywania określonych obowiązków (pełnienia wacht) oraz ciągłego podnoszenia swoich żeglarskich umiejętności.

3.Usługi organizacji rejsu są konieczne dla uprawiania sportu w postaci żeglarstwa. W czasie rejsu każdy jego uczestnik uczestniczy w uprawianiu tego sportu, jednocześnie stale podnosząc swojego żeglarskie umiejętności. W tym znaczeniu, przedmiotowe usługi nie stanowią usług o charakterze pomocniczym czy odrębnym od usług związanych ze sportem, a są ściśle z takim sportem związane.

4.Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych nie mają charakteru turystycznego (wypoczynkowego czy rozrywkowego). Każdy uczestnik rejsu staje się członkiem załogi, będąc zobowiązany do przestrzegania regulaminu (m.in. w zakresie dostosowania się do ramowego planu dnia), wykonywania określonych obowiązków (pełnienia wacht) oraz ciągłego podnoszenia swoich żeglarskich umiejętności.

5.Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych skierowane są zarówno do młodzieży, jak i osób dorosłych, którzy – poprzez uczestnictwo w takim rejsie – będą uprawiać sport w postaci żeglarstwa, jednocześnie, poprzez pełnienie określonych obowiązków w czasie rejsu, będą podnosić swoje żeglarskie umiejętności.

6.Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych świadczone są na rzecz osób, które – przez uczestnictwo w takim rejsie – będą uprawiały żeglarstwo, jednocześnie systematycznie podnosząc swoje umiejętności. Co również istotne, uprawianie żeglarstwa i podnoszenie swoich umiejętności, jest jednym z obowiązków każdego uczestnika takiego rejsu.

7.Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych nie stanowią usług podlegających wyłączeniu z przedmiotowego zwolnienia, tj.:

a.usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną – Wnioskodawca w żaden bowiem sposób nie dokonuje żadnej promocji, reklamy czy marketingu na zlecenie osób uczestniczących w takim rejsie;

b.wstępu na imprezy sportowe – rejs nie stanowi imprezy sportowej, zatem jego organizacja nie jest usługą wstępu na imprezę sportową;

c.usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji – uczestnik rejsu staje się członkiem załogi żaglowca i jest zobowiązany do wykonywania różnego rodzaju czynności umożliwiających żeglowanie, w tym m.in. również przez samodzielne prowadzenie żaglowca. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie polegają zatem na prowadzeniu statku przeznaczonego do uprawiania sportu i rekreacji;

d.usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym – usługa organizacji rejsu nie stanowi usług zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

e.usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością – usługi organizacji rejsu nie są związane z wynajmem jakiegokolwiek sprzętu sportowego czy obiektu sportowego.

Pytanie

Czy usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z powyższymi przepisami, dla korzystania ze zwolnienia usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym konieczne jest jednoczesne spełnienie szeregu przesłanek odnoszących się zarówno do charakteru danej usługi jak i samego podatnika.

I tak, dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest aby usługi:

1.były ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

2.były świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu;

3.były konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;

4.były świadczone przez podmioty nie nastawione na osiąganie zysków;

5.były świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym;

6.nie stanowiły usług podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, tj. usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością; oraz

7.były świadczone przez podmioty nieosiągające w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia zyski te są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie powyższe warunki są spełnione i A. może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT do świadczonych usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych.

Analizując szczegółowo poszczególne przesłanki:

1.Usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Co bowiem istotne, rejs nie ma charakteru turystycznego (wycieczki), a sportowy (szkoleniowo-edukacyjny w zakresie żeglarstwa).

Każdy uczestnik rejsu staje się członkiem załogi, który zobowiązany jest do podnoszenia swoich kwalifikacji, wykonywania określonych prac (wacht) a także przestrzegania regulaminu oraz dyscypliny.

Tym samym, usługi organizacji rejsu są ściśle związane ze sportem – żeglarstwem.

Jednocześnie – w ocenie Wnioskodawcy – dla uznania usług organizacji rejsu za usługi ściśle związane ze sportem nie ma znaczenia, że w tym zakresie nie są organizowane żadne zawody. Przedmiotowy przepis nie ogranicza zwolnienia do usług związanych ze sportem na poziomie zawodniczym. Również zatem usługi związane z żeglarstwem na poziomie amatorskim będą mogły korzystać z tego zwolnienia.

Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2023 r. (nr 0112-KDIL3.4012.103.2023.3.AK), w której to organ podatkowy, powołując się na dorobek TSUE, potwierdza, że dla uznania danych czynności za związane ze sportem, konieczne jest występowanie elementu sportu, a nie wyłącznie czystej turystyki czy rekreacji: „»Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie «sportu» ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu «sport», które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem«. W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej w dniu 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż »Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Źamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport«. Należy również odnieść się do wyroku TSUE z dnia 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał wskazał, że: »W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27). Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki«.”

2.Usługi świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu

Przedmiotowa przesłanka również będzie w tym przypadku spełniona – usługi organizacji rejsu świadczone są przez Wnioskodawcę będącego związkiem stowarzyszeń, którego celem statutowym jest uprawianie, rozwój i popularyzacja żeglarstwa.

3.Usługi konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim

Również ta przesłanka – w ocenie Wnioskodawcy – zostanie spełniona. Usługi organizacji rejsu są w tym przypadku konieczne dla uprawiania sportu w postaci żeglarstwa. W tym znaczeniu, przedmiotowe usługi nie będą stanowić usług o charakterze pomocniczym czy odrębnym od usług ściśle związanych ze sportem.

4.Usługi świadczone przez podmioty nie nastawione na osiąganie zysków

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca jest związkiem stowarzyszeń, o charakterze niezarobkowym, którego celem statutowym jest uprawianie, rozwój i popularyzacja żeglarstwa.

Dodatkowo, w chwili obecnej, Wnioskodawca dopłaca do przedmiotowych usług (tj. koszt organizacji rejsu przewyższa wpływy z tytułu opłat od uczestników) co potwierdza niezarobkowy charakter działalności A., a realizowanie celów statutowych w postaci m.in. rozwoju czy popularyzacji żeglarstwa.

Również zatem tę przesłankę należy uznać za spełnioną.

5.Usługi świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

Usługi organizacji rejsu świadczone są na rzecz uczestników takiego rejsu, spełniają zatem przesłankę świadczenia ich na rzecz osób uprawiających sport (tj. nie są usługi o charakterze odrębnym czy pomocniczym, świadczone na rzecz podmiotów trzecich).

6.Usługi niestanowiące usług podlegających wyłączeniu ze zwolnienia

Usługi organizacji rejsu nie stanowią usług podlegających wyłączeniu z przedmiotowego zwolnienia, tj. usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W szczególności, usługi te nie stanowią usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawienia sportu i rekreacji.

Jak wskazano powyżej, uczestnik rejsu staje się członkiem załogi żaglowca i jest zobowiązany do wykonywania różnego rodzaju czynności umożliwiających żeglowanie, w tym m.in. również przez samodzielne prowadzenie żaglowca.

Świadczone przez Stowarzyszenie usługi nie polegają zatem na prowadzeniu statku przeznaczonego do uprawiania sportu i rekreacji.

Tym samym – w ocenie Wnioskodawcy – również ten warunek należy uznać za spełniony.

7.Usługi świadczone przez podmioty nieosiągające w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia zyski te są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca, do tej pory w ogóle nie osiąga zysków z tej działalności (ponoszone koszty organizacji rejsu przewyższają wpływy z opłat od uczestników) i w tym zakresie, realizuje zatem swój cel statutowy.

W przyszłości natomiast, w razie osiągniecia jakichkolwiek zysków, zostaną one przeznaczone w całości na kontynuowanie i doskonalenie świadczonych usług (głownie w postaci napraw i ulepszeń żaglowca).

W konsekwencji, również tę przesłankę należy uznać za spełnioną.

Podsumowując, w ocenie A., wszystkie wskazane powyżej przesłanki zostały w przedmiotowym przypadku spełnione i tym samym, Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE Rady jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1133). Stosownie do art. 3 oraz art. 6 ust. tej ustawy – działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy – sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – musi to być klub sportowy, związek sportowy lub związek stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Z opisu sprawy wynika, że (…) („Wnioskodawca”, „A.”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca zgodnie ze swoim statutem, jest związkiem stowarzyszeń (…), którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju upowszechniania sportu (…), celem statutowym A. jest: „wspieranie rozwoju żeglarstwa (...)” czy „upowszechnianie kultury fizycznej i sportu” (…). (…) W ramach swojej działalności, Stowarzyszenie organizuje rejsy szkoleniowe i edukacyjne na żaglowcu (…). Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych skierowane są zarówno do młodzieży, jak i osób dorosłych, którzy – poprzez uczestnictwo w takim rejsie – będą uprawiać sport w postaci żeglarstwa, jednocześnie, poprzez pełnienie określonych obowiązków w czasie rejsu, będą podnosić swoje żeglarskie umiejętności. Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych nie mają charakteru turystycznego (wypoczynkowego czy rozrywkowego). Rejsy mają charakter szkoleniowy, nastawiony na naukę żeglarstwa. W tym celu, każdy uczestnik rejsu staje się członkiem załogi (nie jest pasażerem), będąc zobowiązany do przestrzegania regulaminu, wykonywania określonych obowiązków oraz ciągłego podnoszenia swoich żeglarskich umiejętności. Akceptując regulamin rejsu, uczestnik zobowiązany jest do: podnoszenia swoich kwalifikacji żeglarskich; rozmieszczenia sprzętu ratunkowego itp.; przestrzegania ramowego rozkładu dnia; uczestniczenia w alarmach manewrowych; uczestniczenia w podnoszeniu bandery; przestrzegania dyscypliny; pełnienia, zgodnie z grafikiem, następujących wacht: (…). Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych są ściśle związane ze sportem, tj. żeglarstwem. Usługi organizacji rejsu są konieczne dla uprawiania sportu w postaci żeglarstwa. W czasie rejsu każdy jego uczestnik uczestniczy w uprawianiu tego sportu, jednocześnie stale podnosząc swojego żeglarskie umiejętności. Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych świadczone są na rzecz osób, które – przez uczestnictwo w takim rejsie – będą uprawiały żeglarstwo, jednocześnie systematycznie podnosząc swoje umiejętności. Uprawianie żeglarstwa i podnoszenie swoich umiejętności, jest jednym z obowiązków każdego uczestnika takiego rejsu. Usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych nie stanowią usług podlegających wyłączeniu z przedmiotowego zwolnienia, tj.: usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną; wstępu na imprezy sportowe; usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji; usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym; usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Stowarzyszenie, niemające celu zarobkowego, nie osiąga zysku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, a obecnie dopłaca do ich organizacji. W przyszłości, jeśli przychody z tytułu organizacji rejsu przewyższą poniesione koszty, zysk zostanie przeznaczony na kontynuowanie świadczenia tych usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych.

W celu ustalenia powyższego, konieczne jest przeanalizowanie czy w przedmiotowej sprawie spełnione są wszystkie warunki konieczne do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał informacje, potwierdzające, że spełnia on kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – bowiem wskazał, iż jest związkiem stowarzyszeń (…), którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju upowszechniania sportu, wspieranie rozwoju żeglarstwa (...), czy upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Zatem w odniesieniu do kwestii uznania czy świadczone usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych na żaglowcu stanowią usługi ściśle związane ze sportem należy w pierwszej kolejności odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45)

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk(9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.

Należy również odnieść się do wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz to, że Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że:

·usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych są ściśle związane ze sportem, tj. żeglarstwem;

·usługi organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych nie mają charakteru turystycznego (wypoczynkowego czy rozrywkowego), lecz szkoleniowy, nastawiony na naukę żeglarstwa;

·usługi organizacji rejsu są konieczne dla uprawiania sportu w postaci żeglarstwa;

·w czasie rejsu każdy jego uczestnik uczestniczy w uprawianiu tego sportu, jednocześnie stale podnosząc swojego żeglarskie umiejętności;

·Wnioskodawca jest organizacją o celach niezarobkowych;

·przedmiotowe usługi skierowane są zarówno do młodzieży, jak i osób dorosłych, którzy – poprzez uczestnictwo w takim rejsie – będą uprawiać sport w postaci żeglarstwa, jednocześnie, poprzez pełnienie określonych obowiązków w czasie rejsu, będą podnosić swoje żeglarskie umiejętności;

·A. nie osiąga zysku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług (obecnie dopłaca do ich organizacji), jeśli przychody z tytułu organizacji rejsu przewyższą poniesione koszty, zysk zostanie przeznaczony na kontynuowanie świadczenia tych usług,

świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych na żaglowcu – przy założeniu, że podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki – stanowią usługi ściśle związane ze sportem (żeglarstwem).

Podsumowując, w tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a-c ustawy, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji rejsów szkoleniowych i edukacyjnych na żaglowcu – przy założeniu, że podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki – zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, gdyż usługi te ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym przez Wnioskodawcę (Związek Stowarzyszeń), który – jak wskazano – jest organizacją o celach niezarobkowych (nie jest nastawiony na osiąganie zysków).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).