Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, wynikającego z wydatków poniesionych na opracowanie audytów energetycznyc... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.350.2023.1.AS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.350.2023.1.AS

Temat interpretacji

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, wynikającego z wydatków poniesionych na opracowanie audytów energetycznych dla budynków użyteczności publicznej, stanowiących własność Gminy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Projektu.

Uzupełnili go Państwo pismami z 31 lipca 2023 r. (wpływ 31 lipca 2023 r.) oraz z 13 września 2023 r. (wpływ 13 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako beneficjent otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu pn. (…) (dalej „Projekt”, „Zadanie”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Gospodarki niskoemisyjnej Działania 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności Publicznej Poddziałania 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. Realizatorem powyższego Projektu jest Urząd Miejski w (…) (dalej „Urząd Miejski”).

Wartość Projektu ogółem wynosi (…) zł (słownie: (…) złotych), z czego wysokość dofinansowania wynosi (…) zł (słownie: (…) złotych). Powyższe przekłada się na procentowe wartości – 25% wkład własny, 75% dotacja. Wniosek o udzielenie dotacji wskazuje całkowitą kwotę brutto (w tym VAT) stanowiącą koszt realizacji jako wydatki kwalifikowane do objęcia dotacją.

Okres realizacji Projektu: 21 czerwca 2023 r. – 22 sierpnia 2023 r.

Projekt zakłada opracowanie 3 szt. audytów energetycznych ex-ante dla następujących budynków stanowiących własność Gminy: Urzędu Miejskiego oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Turystyki i Sportu w (…), Szkoły Podstawowej w (…) oraz Szkoły Podstawowej w (…). Dokumenty zostaną wykonane zgodnie z wymogami, o których mowa w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Zasadniczo dla każdego ze wskazanych obiektów budowlanych przewiduje się docieplenie przegród zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę grzejników z orurowaniem, modernizację oświetlenia wbudowanego poprzez montaż opraw LED, przebudowę kotłowni poprzez wstawienie pomp ciepła, a także wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Dodatkowo w przypadku Urzędu Miejskiego oraz Gminnego Ośrodka Kultury Turystyki i Sportu zaplanowano montaż rekuperacji. Rozwiązania termomodernizacyjne, które przewiduje się zrealizować na podstawie opracowanych audytów energetycznych doprowadzą do tego, iż budynki o których mowa, jak i ich elementy będą cechowały się parametrami energetycznymi przewidzianymi dla obiektów użyteczności publicznej określonych w Rozporządzeniu Ministra. Zasadniczo dla każdego ze wskazanych obiektów budowlanych przewiduje się docieplenie przegród zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę grzejników z orurowaniem, modernizację oświetlenia wbudowanego poprzez montaż opraw LED, przebudowę kotłowni poprzez wstawienie pomp ciepła, a także wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Dodatkowo w przypadku budynku Urzędu Miejskiego oraz Gminnego Ośrodka Kultury Turystyki i Sportu w (…) zaplanowano montaż rekuperacji. Rozwiązania termomodernizacyjne, które przewiduje się zrealizować na podstawie opracowanych audytów energetycznych doprowadzą, iż budynki o których mowa, jak i ich elementy będą cechowały się parametrami energetycznymi przewidzianymi dla obiektów użyteczności publicznej określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.).

Jak wiadomo, Gmina nie ma wielkiego wpływu na możliwości podniesienia efektywności energetycznej budynków prywatnych. Jedynie może przeprowadzać działania termomodernizacyjne w stosunku do własnych obiektów. Co prawda na przestrzeni ostatnich dwudziestu paru lat we wszystkich budynkach dokonano docieplenia przegród zewnętrznych, wymieniono stare piece węglowe na nowszej generacji (przede wszystkim na pellet), wstawiono stolarkę okienną z PCV, ale trzeba mieć na uwadze obowiązujące w danym czasie standardy rozwiązań termomodernizacyjnych, a także zużycie techniczne materiałów budowlanych/urządzeń. Jeśli chodzi o budynek SP w (...) oraz SP w (...) na początku XXI wieku przegrody zewnętrzne zostały docieplone styropianem gr. 10 cm, natomiast stropodachy wełną mineralną gr. 20 cm. W latach 2002-2003 wstawiono stolarkę okienną – pomijając fakt jej słabej izolacyjności cieplnej już wówczas w stosunku do współczesnych okien doszła również kwestia jej zużycia, przez co stała się nieszczelna i ma miejsce niekontrolowana infiltracja powietrza do pomieszczeń. Piece, którymi zasilane są kotłownie także straciły swoją pierwotną sprawność, podobnie zresztą jak system centralnego ogrzewania. W przypadku budynku Urzędu Miejskiego przegrody zewnętrzne zostały docieplone wełną mineralną gr. 15 cm z λ znacząco przekraczającą 0,040 W/m*K – zatem odbiega to od dzisiejszych standardów w sposób zdecydowany. W roku 2005 wstawiono drewnianą stolarkę okienną, która pomimo i tak swojego początkowego niezbyt niskiego współczynnika przenikania ciepła [>2,00 W/(m2K)] z czasem utraciła swoje pierwotne parametry. Do tego w budynku cały czas wykorzystywane są stare grzejniki żeliwne, których regulacja ze względu na dużą akumulacyjność cieplną jest utrudniona.

W związku z powyższym można przyjąć, iż praktycznie żaden budynek stanowiący własność Gminy, za wyjątkiem Szkoły Podstawowej w (…), której termomodernizacja zakończyła się w roku 2018 nie spełnia wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Zgodnie z przeprowadzonymi wstępnymi symulacjami potencjał do ograniczenia zużycia energii dla każdego budynku posiadanego przez Gminę wynosi ponad 30%. Dlatego też nie ma cienia wątpliwości, iż przeprowadzenie termomodernizacji obiektów objętych wnioskiem o dofinansowanie stanowi bardzo wysoki priorytet dla władz tego samorządu. Ponieważ przedsięwzięcie nawiązuje do bardzo ważnych problemów społeczno-gospodarczych (globalne ocieplenie, zbyt intensywne wykorzystywanie surowców naturalnych, kwestie niskiej emisji i zdrowia ludzi) wywołanych przez nadmierne zużycie energii cieplnej i elektrycznej w budownictwie nie można zakwestionować wsparcia projektów termomodernizacyjnych środkami publicznymi.

Celem ogólnym Projektu jest ograniczenie zużycia energii cieplnej oraz elektrycznej w budynkach użyteczności publicznej Gminy, a co za tym idzie zmniejszenie emisji CO2 oraz innych szkodliwych substancji do atmosfery poprzez zaprojektowanie stosownych rozwiązań termomodernizacyjnych, a w dalszej kolejności ich wdrożenie. Zrealizowanie przedsięwzięcia przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

·zaplanowanie rozwiązań termomodernizacyjnych w zakresie docieplenia przegród, jak i wymiany stolarki okiennej oraz drzwiowej, które pozwolą na osiągnięcie parametrów przenikania ciepła dla budynków użyteczności publicznej określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;

·założenie rozwiązań dla każdego z budynku z osobna, które pozwolą na uzyskanie współczynnika EP 15 45 kWh/(m2rok) na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz ciepłej wody użytkowej;

·uwzględnienie działań termomodernizacyjnych, które zapewnią ograniczenie zużycia EP o przynajmniej 30% dla każdego z budynków z osobna, a także pozwolą na obniżenie emisji CO2 o minimum 30%.

Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Faktury dokumentujące wydatki poniesione na opracowanie audytów energetycznych dla trzech budynków użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy oraz świadczenia usług związanych z pełnieniem funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego będą wystawiane na Gminę.

2.Przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie, jako beneficjentowi, przysługuje prawo odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na opracowanie audytów energetycznych dla trzech budynków użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Gminy, nie jest ona uprawniona do zwrotu naliczonego podatku VAT, związanego z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację zadań inwestycyjnych w Projekcie zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu. Tym samym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu. Zadanie zakłada opracowanie 3 szt. audytów energetycznych budynków stanowiących własność Gminy, tj. Urzędu Miejskiego oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Turystyki i Sportu, Szkoły Podstawowej w (...) oraz Szkoły Podstawowej w (...). Celem Projektu jest ograniczenie zużycia energii cieplnej oraz elektrycznej w budynkach użyteczności publicznej Gminy, a co za tym idzie zmniejszenie emisji CO2 oraz innych szkodliwych substancji do atmosfery poprzez zaprojektowanie stosownych rozwiązań termomodernizacyjnych, a w dalszej kolejności ich wdrożenie. Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Faktury związane z projektem będą wystawiane na Gminę. Przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych. Znajduje to potwierdzenie w treści wniosku, m.in. poprzez wskazany cel Projektu oraz to, że dotyczy on budynków użyteczności publicznej Gminy. Ponadto, Wnioskodawca nie planuje wykorzystania obiektów, dla których zostaną opracowane przedmiotowe audyty energetyczne, w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Zadania.

W konsekwencji Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z realizacją ww. Projektu, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, wynikającego z wydatków poniesionych na opracowanie audytów energetycznych dla trzech budynków użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na wskazaniu przez Państwa, że „Przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).