Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.416.2023.2.JM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.416.2023.2.JM

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wskazania typu kasy rejestrującej, za pomocą której miałby Pan ewidencjonować realizowaną sprzedaż. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2023 r. (wpływ 7 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan (...) – usługi remontowo budowlane od 7.11.2022 r. Usługi wykonuje Pan na rzecz firm i osób fizycznych na które wystawia Pan faktury i płatność za usługę następuje wyłącznie przelewem. Korzysta Pan ze zwolnienia zgodnie z poz. 37 Rozp. MF z dnia 28 grudnia 2021 poz. 2442, ponieważ nie wykorzystał Pan 20000 zł. Czy będzie obowiązywać Pana limit 20000 zł rocznie czy może Pan limit przekroczyć i do jakiej kwoty. Kiedy będzie musiał Pan zainstalować kasę fiskalną i jaką.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu o treści :

1)Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2)Czy wartość sprzedaży zrealizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła w 2022 r. kwotę 20 000 zł w proporcji dookresu wykonywania tych czynności?

3)Czy przewidywana wartość sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczy w 2023 r. kwotę 20 000 zł?

4)Czy za świadczone usługi budowlane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie Pan otrzymywał wyłącznie zapłatę, która będzie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pana rachunek bankowy lub na Pana rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pan członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczy? Jeśli, nie to prosimy wskazać czy będzie Pan otrzymywał zapłatę gotówką za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?

5)Czy zakresem drugiego z pytań postawionych we wniosku objęty jest obowiązek zainstalowania kasy on-line czy kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii – prosimy wskazać której z tych kas?

6)Jaki jest symbol PKWiUz 2015 r. oraz nazwa grupowania, wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) dla świadczonych przez Pana usług budowlanych? Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU.

7)Czy będzie Pan realizował dostawy towarów lub świadczył usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2442 ze zm.)?

Udzielił Pan następujących odpowiedzi :

1.Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określony został w art. 111 ust. 1 i ust. 8 oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. (Dz. U. z 28 grudnia 2021 r. poz. 2442).

2.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 7 listopada 2022 r. Wykonuje Pan usługi remontowo-budowlane zwolnione z podatku VAT (mały podatnik). Nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3.W 2022 r. sprzedaż usług remontowo-budowlanych wykonywał Pan wyłącznie na rzecz fundacji, wspólnoty i nie prowadził Pan sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów).

4.W 2023 sprzedaż usług remontowo-budowlanych wykonuje Pan na rzecz firmy i wspólnoty oraz rozpoczął Pan sprzedaż również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej rozpoczął Pan 21 stycznia 2023 roku i do 31 sierpnia 2023 r. przychód z wykonania usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) to kwota 18.300 zł.

Przewiduje Pan, że do końca roku przychód dla konsumentów może przekroczyć kwotę 20.000 zł.

5.Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję dokumentującą zapłatę przelewem na Pana rachunek w Banku i z której wynika jakiej i kogo usługa dotyczyła (nazwisko, adres, kwota i podpis konsumenta na Fakturze), a przedmiotem działalności nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

6.Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 28 grudnia 2021 r. poz. 2442) na podstawie § 2 w związku z poz. 37 załącznika rozporządzenia Pana zdaniem ze względu na sposób płatności może Pan korzystać ze zwolnienia do końca 2023 roku nawet po przekroczeniu limitu tj. kwoty 20.000 zł przy płatnościach gotówką.

Nie przewiduje Pan płatności gotówką. Za wykonanie usługi wystawia Pan faktury z terminem płatności – płatne przelewem na Pana konto bankowe. Konsument po sporządzeniu faktury składa podpis i pod fakturę po otrzymaniu zapłaty dołącza Pan potwierdzenie zapłaty przelewem.

Każdego konsumenta uczula Pan na dokładnym wpisaniu treści przelewu zgodnie z umową ustną i zgodnie z wystawioną fakturą. W dwóch przypadkach konsumenci zapłacili przelewem, ale:

przy wystawieniu Faktury konsument zapłacił przelewem zaraz po uzgodnieniu usługi i wpisał w treści przelewu „opłata za podłączenie kuchenki i piecyka. Usługę wykonał Pan po zapłacie przelewem i podłączył kuchenkę gazową. Po dokładnym sprawdzeniu piecyka gazowego odmówił Pan podłączenia z powodu usterek. Klient stwierdził, że skoro już zapłacił to zaproponował w ramach zapłaty wyczyszczenie kuchenki. Spisali Państwo notatkę i złożyli podpisy.

W innym przypadku kontrahent wpisał w treści przelewu swoje dane i adres jak na Fakturze i kwotę 100 zł zgodnie z wystawioną Fakturą.

7.Działalność remontowo-budowlaną prowadzi Pan na podstawie PKWiU:

43.21.10.2; 43.22.12.0; 43.22.20.0; 43.31.10.0; 43.32.10.0; 43.33.29.0; 43.34.10.0; 43.39.19.0.

Pytania

Chce Pan korzystać ze zwolnienia zgodnie z poz. 37 Rozp. MF z dnia 28 grudnia 2021 poz. 2442. Czy będzie obowiązywać Pana limit 20000 zł rocznie czy może Pan limit przekroczyć i do jakiej kwoty? Kiedy będzie musiał Pan zainstalować kasę fiskalną i jaką?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem spełnia Pan wymogi zwolnienia z prowadzenia kasy fiskalnej, ponieważ za wykonane usługi remontowo-budowlane osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej płacą wyłącznie przelewem na Pana rachunek bankowy, a wymienione wyżej dwa przypadki Pana zdaniem nie powinny mieć wpływu na możliwość stosowania zwolnienia z obowiązku wprowadzenia kasy fiskalnej.

W przypadku niespełnienia warunków do zwolnienia (np. przy płatności gotówką) Pana zdaniem wówczas wystąpiłby obowiązek instalacji kasy fiskalnej on-line po przekroczeniu 20.000 zł licząc proporcjonalnie do końca roku od dnia nie spełnienia warunków zwolnienia.

Będąc w Urzędzie Skarbowym w (...) prosił Pan o wyjaśnienie i pracownik oświadczył, że US nie zajmuje stanowiska i lepiej wystosować pismo do KIS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, ze zm.), zwana dalej „ustawą”. W myśl art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani: wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.

Stosownie do § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy. 

Z powyższego wynika, że w momencie dokonania sprzedaży rejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstaje obowiązek wydania paragonu nabywcy. Zatem sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań aby przekazać do dyspozycji nabywcy wydrukowany z kasy rejestrującej dokument potwierdzający sprzedaż, w momencie dokonania tej sprzedaży.

Powołane przepisy określają generalną zasadę, z której wynika, że w przypadku transakcji realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, podatnik co do zasady zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a tym samym do dokumentowania każdej transakcji za pomocą paragonu fiskalnego, który musi wydać nabywcy towaru.

Jak wskazano wyżej, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r.:

  1. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 załącznika rozporządzenia, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, zostały wymienione czynności takie jak: świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wskazania typu kasy rejestrującej, za pomocą której miałby Pan ewidencjonować realizowaną sprzedaż.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 7 listopada 2022 r. Wykonuje Pan usługi remontowo-budowlane. Nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej rozpoczął Pan 21 stycznia 2023 roku i do 31 sierpnia 2023 r. przychód z wykonania usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) to kwota 18.300 zł. Przewiduje Pan, że do końca roku przychód dla konsumentów może przekroczyć kwotę 20.000 zł. Wskazał Pan, że nie przewiduje płatności gotówką. Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję dokumentującą zapłatę przelewem na Pana rachunek w Banku, z której wynika jakiej i kogo usługa dotyczyła (nazwisko, adres, kwota i podpis konsumenta na Fakturze), a przedmiotem działalności nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis spraw, należy stwierdzić, że może/będzie mógł Pan na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług budowlanych za które zapłata będzie przekazywana na Pana rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Z powyższego zwolnienia dla świadczenia ww. usług  będzie mógł Pan korzystać również po przekroczeniu limitu 20 000 zł rocznie. Maksymalna kwota o jaką można przekroczyć rocznie limit sprzedaży 20 000 zł nie została określona w przepisach ustawy i rozporządzeń do ustawy.

Pana stanowisko w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej uznałem za prawidłowe.

Skoro nie ma/nie będzie miał Pan obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług budowlanych (na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika), to rozpatrywanie kwestii terminu obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wskazania typu kasy rejestrującej, za pomocą której miałby Pan obowiązek ewidencjonować realizowaną sprzedaż jest niezasadne.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, w szczególności obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line i termin rozpoczęcia ewidencjonowania tej sprzedaży, w sytuacji gdy otrzyma Pan zapłatę za świadczenie usług gotówką, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).