Określenia stawki podatku dla kompleksowych usług polegających na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.743.2018.9.GK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.743.2018.9.GK

Temat interpretacji

Określenia stawki podatku dla kompleksowych usług polegających na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

1.ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 30 października 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1018/19 (data wpływu prawomocnego orzeczenia oraz zwrot akt 13 lipca 2023 r.) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2023 r. sygn. I FSK 331/20 (data wpływu orzeczenia 12 czerwca 2023 r.) i

2.stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 listopada 2018 r. wpłynął Pana wniosek z 30 października 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla kompleksowych usług polegających na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 grudnia 2018 r. (data wpływu: 19 grudnia 2018 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą. Przeważający zakres działalności obejmuje produkcję gotowych wyrobów tekstylnych. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na dostawie wraz z montażem i spasowaniem paneli tapicerowanych.

Umowa zawierana z poszczególnymi klientami obejmuje świadczenie kompleksowe, na które składają się dostawa paneli tapicerowanych wraz z ich montażem (cena świadczenia obejmuje zarówno dostawę jak i montaż paneli). Elementem dominującym świadczenia jest wykonanie usługi, zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta.

Na kompleksowy proces realizacji zlecenia składa się:

  • pomiar bezpośrednio wykonywany u klienta,
  • indywidualny dobór tkanin i wielkości paneli,
  • projekt i wykonanie paneli tapicerowanych,
  • dostawa wraz z montażem i spasowaniem paneli tapicerowanych.

Pomiar, dobór tkanin, dostawa paneli nie stanowią dla Pana klientów celu samego w sobie, lecz są wyłącznie środkiem niezbędnym dla wykonania na ich rzecz świadczenia zasadniczego - usługi montażu paneli w określonym miejscu. Podejmuje Pan czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego całość spełniającą określoną funkcję użytkową. Na całą kompozycję składają się pojedyncze panele, z których każdy jest wykonywany a następnie montowany przez Pana.

Poszczególne panele tapicerowane składają się z płyty podkładowej MDF, gąbki tapicerskiej oraz tkaniny dobieranej zgodnie z zamówieniem klienta.

Panele mają zastosowanie jednorazowe, tzn. wykonywane są tylko pod konkretny projekt, ponieważ ich rozmiar, kształt, funkcjonalność są dostosowane do danej powierzchni konkretnej ściany/wnęki. Innymi słowy, panele wykonywane są na indywidualne, na ściśle określone zamówienie klienta. Ich rozmiar, forma i kolor jest każdorazowo dostosowany do danego projektu i wymagań klienta.

Najczęściej panele tapicerowane montowane są w sypialniach (jako forma zagłówka łóżka) oraz w pokojach dziecięcych.

Panele są montowane bezpośrednio na ścianę za pomocą specjalnego kleju montażowego. Połączenie ze ścianą jest trwałe i bardzo mocne. Ewentualny demontaż paneli jest możliwy, ale powoduje uszkodzenie ściany (ubytki w tynku) oraz zniszczenie paneli tapicerowanych, co uniemożliwia przeniesienie ich w inne miejsce. Montaż paneli tapicerowanych przypomina układanie glazury, tylko przy zastosowaniu innego kleju montażowego.

Opisywane wyżej świadczenia są przez Pana realizowane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, czyli w ramach budowy, remontu, modernizacji, przebudowy, termomodernizacji.

Obiekty budowlane, w których wykonuje Pan opisywane świadczenia, będą objęte społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Usługi będą świadczone w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W odpowiedzi na wezwanie Organu wskazał Pan, że Klientem na rzecz którego wykonuje Pan świadczenie opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może być osoba niebędąca podatnikiem VAT, albo podatnik VAT zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Klient będący podatnikiem VAT, może nabywać świadczenie na własną rzecz albo na rzecz innego, kolejnego podmiotu. W przypadku świadczenia usług, dla których jest Pan podwykonawcą, będzie stosował Pan opodatkowanie w mechanizmie odwrotnego obciążenia. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się bowiem w poz. 38 załącznika nr 14 do ustawy o VAT jako roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W odpowiedzi na wezwanie Organu na pytanie jaki jest pełny (siedmiocyfrowy) symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Pana świadczenia będącego przedmiotem pytania wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się pod symbolem 43.39.19.0 PKWiU 2008.

Ponadto, na wezwanie Organu na pytanie konkretnie, w ramach której czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy realizowane jest przez Pana świadczenie będące przedmiotem pytania, tj. czy w ramach budowy, czy też w ramach remontu, czy też w ramach modernizacji, czy też w ramach przebudowy, czy też w ramach termomodernizacji odpowiedział, że realizowane przez Pana świadczenie stanowi modernizację w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT rozumianej jako unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części.

Jednocześnie, na pytanie jakie konkretnie przesłanki/okoliczności świadczą/decydują/ przesądzają o tym, że realizowane przez Pana świadczenie będące przedmiotem pytania jest realizowane w ramach danej czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy odpowiedział Pan, że elementem dominującym w przypadku świadczenia usług montażu paneli tapicerowanych jest docelowo ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części. Po trwałym połączeniu paneli tapicerowanych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części, zamontowane komponenty podnoszą standard takiego obiektu. Podniesienie standardu budynku polega m.in. na polepszeniu wizerunku wnętrza poprzez jego wizualne ocieplenie, nadanie stosownej kolorystyki i zwiększenia funkcjonalności przestrzeni a także poprawy akustyki.

Natomiast, na pytanie czy montaż paneli tapicerowanych odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą kleju montażowego oraz czy demontaż paneli tapicerowanych powoduje tylko i wyłącznie uszkodzenia ściany w postaci ubytków w tynku odpowiedział Pan, że montaż paneli tapicerowanych odbywa się za pomocą kleju montażowego, natomiast demontaż paneli tapicerowanych powoduje trwałe uszkodzenia ściany i innych przestrzeni, na których zamontowano panele tapicerowane. Demontaż powoduje przede wszystkim ubytki w tynku ściany, do którego klejem montażowym przymocowane są panele tapicerowane, podobnie jak ma to miejsce przy zerwaniu armatury. Po zerwaniu paneli tapicerowanych (fizycznym wyrwaniu ich ze ściany), przestrzeń wymagałaby remontu. Demontaż powoduje także uszkodzenie samego materiału czyli panelu, przez co nie nadaje się on do ponownego użycia.

Pytanie

Czy wykonywanie przez Pana usług kompleksowych polegających na dostawie i wykonaniu robót budowlanych paneli tapicerowanych mających na celu trwały ich montaż z lokalem/budynkiem wskazanym przez klienta zaliczającym się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, może korzystać z opodatkowania według obniżonej stawki 8%?

Pana stanowisko w sprawie

Jest Pan uprawniony do zastosowania stawki 8% dla świadczenia usług montażu paneli tapicerowanych w obiektach budownictwa mieszkalnego.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

1.budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z treścią ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.świadczenie musi dotyczyć usług a nie dostawy towarów, stąd w przypadku świadczeń charakterze kompleksowym istotne jest ustalenie przeważającego elementu transakcji,

2.zakres wykonywanych usług musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy,

3.budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ad. 1

W kontekście wyroku TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd przeciwko Commissioners of Custom and Excise należy wskazać, że czynność polegająca na wykonaniu i montażu paneli tapicerowanych stanowią kompleksowe świadczenie usług. Mogą wystąpić sytuacje, gdzie z uwagi na rodzaj materiału elementem cenotwórczym jest wartość samych paneli, ale zauważyć należy, że oczekiwaniem klienta nie jest zakup samego towaru, lecz nabycie usługi montażu tego towaru w konkretnym miejscu według ścisłego projektu wykonanego na zamówienie klienta. W związku z powyższym, należy przyjąć, że dominującym świadczeniem jest usługa montażu paneli tapicerowanych a nie dostawa samych paneli, która bez montażu stanowiłaby działanie bezużyteczne z punktu widzenia zamawiającego.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest określona usługa budowlana wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wobec powyższego, Pana zdaniem, wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu - dla celów podatkowych. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Ad. 2

W uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Pana zdaniem, elementem dominującym w przypadku świadczenia usług montażu paneli tapicerowanych jest docelowo ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego). Materiał wykonany i dopasowany do konkretnego obiektu, który następnie jest trwale związany z tym obiektem, ma jedynie charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi. Po trwałym połączeniu paneli tapicerowanych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części, zamontowane komponenty podnoszą standard takiego obiektu. Demontaż paneli tapicerowanych powoduje z kolei zarówno uszkodzenie samego materiału jak i samej ściany.

Powyższe potwierdza dodatkowo interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 31 marca 2014 roku o sygn. PT10/033/5/133/WLI/14/RD, w której wskazano: „Innym przykładem trwałej zabudowy meblowej stanowiącej modernizację budynku/lokalu jest takie zespolenie wykonanych na wymiar do konkretnego budynku/lokalu mebli z elementami tego budynku/lokalu, które wykorzystuje dodatkowe materiały budowlane, takie jak cegły czy płyty kartonowo - gipsowe, gdzie demontaż zabudowy powodowałby zarówno uszkodzenie pomieszczenia i komponentów meblowych, jak i trwałe uszkodzenie tych dodatkowych materiałów budowlanych, bez których to materiałów nie istniałaby możliwość wykorzystania tej zabudowy meblowej w innym miejscu.”

Ad. 3

Opisywane prace objęte stawką 8% realizowane są przez Pana wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, może Pan stosować stawkę podatku w wysokości 8% tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej, a do pozostałej części stawkę podstawową w wysokości 23%.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że jest Pan uprawniony do stosowania stawki 8% do opisanych w stanie faktycznym prac.

Powyższe stanowisko potwierdzają także interpretacje indywidualne wydane w podobnych stanach faktycznych, w tym m.in.:

  • Interpretacja Dyrektora Krajowy Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.423.2018.2.MC z 5 października 2018 r., w której wskazano: „zatem, udzielając odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że sprzedaż kompleksowej usługi montażu paneli winylowych, wykładzin oraz tapet, wykonanych z różnych materiałów, zakupionych u dostawców lub producentów w krajach Unii Europejskiej, jako produkt gotowy do zamontowania, w tym także składających się na usługę montażu usług pomocniczych oraz dostawy materiałów niezbędnych do jej wykonania, dotyczącej obiektu zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy”.
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, 24 marca 2015 r., IPPP2/443-1239/14-4/MM/IŻ, w której potwierdzono stosowanie stawki 8% w przypadku paneli szklanych. „W świetle powyższych okoliczności stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania preferencyjną stawką podatku usług wykonania i montażu fototapet oraz wykonania i montażu paneli szklanych realizowanych w lokalach/budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym uznać należy za prawidłowe”.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Pana wniosek - 14 lutego 2019 r., wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP1-2.4012.743.2018.2.PC, w której uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Panu 22 lutego 2019 r.

Skarga na interpretację indywidualną

18 marca 2019 r. wniósł Pan skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 25 marca 2019 r.

Wniósł Pan o uchylenie skarżonej interpretacji.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację - wyrokiem z 21 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1018/19.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny - wyrokiem z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 331/20 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 25 kwietnia 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2019 r. sygn. III SA/Wa 1018/19 i Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 kwietnia 2023 r. sygn. I FSK 331/20.
  • ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie określenia stawki podatku dla kompleksowych usług polegających na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b)usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Według art. 17 ust. 1h ustawy:

W przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jaki i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy:

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a ust. 1 pkt 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy:

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy:

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy:

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

a) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,

b) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy:

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy:

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (t. j. Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 966):

Za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że świadczy Pan usługi polegające na dostawie wraz z montażem i spasowaniem paneli tapicerowanych. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się pod symbolem 43.39.19.0 PKWiU. Klientem, na rzecz którego wykonuje Pan świadczenie może być osoba niebędąca podatnikiem VAT, albo podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Klient będący czynnym podatnikiem VAT, może nabywać świadczenie na własną rzecz, albo na rzecz innego, kolejnego podmiotu. W przypadku świadczenia usług, dla których Pan jest podwykonawcą, będzie Pan stosował opodatkowanie w mechanizmie odwrotnego obciążenia.

Obiekty budowlane, w których wykonuje Pan usługi polegające na dostawie wraz z montażem i spasowaniem paneli tapicerowanych, będą objęte społecznym programem mieszkaniowym o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy. Usługi będą świadczone w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Umowa zawierana z poszczególnymi klientami obejmuje świadczenie kompleksowe, na które składają się dostawa paneli tapicerowanych wraz z ich montażem (cena świadczenia obejmuje zarówno dostawę jak i montaż paneli). Elementem dominującym świadczenia jest wykonanie usługi, zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta. Na kompleksowy proces realizacji zlecenia składa się pomiar bezpośrednio wykonywany u klienta, indywidualny dobór tkanin i wielkości paneli, projekt i wykonanie paneli tapicerowanych oraz dostawa wraz z montażem i spasowaniem paneli tapicerowanych.

Podejmuje Pan czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego całość spełniającą określoną funkcję użytkową. Na całą kompozycję składają się pojedyncze panele, z których każdy jest wykonywany, a następnie montowany przez Pana. Poszczególne panele tapicerowane składają się z płyty podkładowej MDF, gąbki tapicerskiej oraz tkaniny dobieranej zgodnie z zamówieniem klienta. Panele mają zastosowanie jednorazowe, tzn. wykonywane są tylko pod konkretny projekt, ponieważ ich rozmiar, kształt, funkcjonalność są dostosowane do danej powierzchni konkretnej ściany/wnęki. Innymi słowy, panele wykonywane są na indywidualnie, na ściśle określone zamówienie klienta. Ich rozmiar, forma i kolor jest każdorazowo dostosowany do danego projektu i wymagań klienta. Najczęściej panele tapicerowane montowane są w sypialniach (jako forma zagłówka łóżka) oraz w pokojach dziecięcych. Po trwałym połączeniu paneli tapicerowanych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części, zamontowane komponenty podnoszą standard takiego obiektu. Podniesienie standardu budynku polega m.in. na polepszeniu wizerunku wnętrza poprzez jego wizualne ocieplenie, nadanie stosownej kolorystyki i zwiększenia funkcjonalności przestrzeni a także poprawy akustyki.

Panele są montowane bezpośrednio na ścianę za pomocą specjalnego kleju montażowego. Połączenie ze ścianą jest trwałe i bardzo mocne. Demontaż paneli tapicerowanych powoduje trwałe uszkodzenia ściany i innych przestrzeni, na których zamontowano panele tapicerowane. Demontaż powoduje przede wszystkim ubytki w tynku ściany, do którego klejem montażowym przymocowane są panele tapicerowane, podobnie jak ma to miejsce przy zerwaniu armatury. Po zerwaniu paneli tapicerowanych (fizycznym wyrwaniu ich ze ściany), przestrzeń wymagałaby remontu. Demontaż powoduje także uszkodzenie samego materiału czyli panelu, przez co nie nadaje się on do ponownego użycia.

Pana wątpliwości dotyczą zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% dla wykonywanych kompleksowych usług polegających na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowanych.

Dokonując rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem Pana wątpliwości trzeba mieć na uwadze stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wyrażone w zapadłym w niniejszej sprawie wyroku z 21 listopada 2019 r. sygn. III SA/Wa 1018/19 oraz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego przedstawione w wyroku z 25 kwietnia 2023 r. sygn. I FSK 331/20.

Jak wynika z opisu sprawy usługi są wykonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zatem przy określeniu właściwej stawki podatku VAT dla wykonywanych przez Pana usług decydujące znaczenie ma ustalenie, czy usługi polegająca na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych prowadzą do trwałego połączenia montowanych elementów z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (jego części). Zatem w tej sytuacji kluczowe znaczenie ma wykładnia terminu „modernizacja” użyta w art. 41 ust. 12 ustawy.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie należy wziąć pod uwagę pogląd wyrażony uchwałą składu 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2013 r. sygn. akt. I FSP 2/13. Pomimo, że powyższa uchwała zapadła w odmiennych okolicznościach faktycznych (dotyczyła montażu trwałej zabudowy meblowej z uprzednio nabytych komponentów), jednak z uwagi na tożsamość stanu prawnego oraz zbliżony stan faktyczny ww. uchwała zawiera niezwykle istotne wskazówki interpretacyjne. W uchwale tej NSA stwierdził, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części. W powołanej uchwale Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził m. in., że: „jeśli czynności polegają na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, to mają one charakter usługi modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 2 ustawy o VAT. Element dominujący stanowi bowiem w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś wydanie towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części. Wykonane w odniesieniu do indywidualnego wymiaru i przystosowane do konkretnego budynku lub lokalu, trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi komponenty meblowe nie funkcjonują w obrocie tak, jak ma to miejsce w przypadku mebli wolnostojących. Z tego względu do celów podatkowych nie można ich utożsamiać z dostawą towarów w postaci gotowych mebli, które nie mają żadnego trwałego związku z obiektem budowlanym lub jego częścią. Obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). NSA w przywołanej uchwale uznał, że w omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy. NSA uznał też, że montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie. W wyniku trwałego połączenia komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu. Dlatego też należy uznać, że czynności, polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części. W przypadku zaś, gdy modernizacja dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wymienione wyżej czynności są objęte jednocześnie hipotezą normy wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 ustawy. Oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu”. Powyższe stanowisko podzielił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt. I FSK 331/20.

Należy wskazać, że Pan w opisie stanu faktycznego określa realizowane przez Pana świadczenie jako modernizację rozumianą jako unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowalnego lub jego części.

Ponadto, zauważyć należy, że o tym, czy usługa polegająca na dostawie i wykonaniu paneli tapicerowych jest usługą modernizacji budynków w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy, decyduje charakter tych czynności. Uwzględniając opis sprawy, wskazania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy wskazać, że z montażem paneli tapicerowych o charakterze trwałym mamy do czynienia także wówczas, gdy ich demontaż powoduje uszkodzenie elementów tej zabudowy, a także uszkodzenia trwałych elementów konstrukcyjnych budynku (lokalu), wynikające z usunięcia mocowania elementów paneli tapicerowych, natomiast sama konstrukcja budynku rozumiana jako fundament, nadproża, stropy, ściany, dach nie doznaje uszczerbku poprzez fakt demontażu paneli. Po demontażu paneli tapicerowych na ścianach pozostaną dziury uszkodzenia tynku i farby, a to z kolei będzie wiązać się z koniecznością dokonania prac naprawczych związanych właśnie z usuwaniem uszkodzeń elementów konstrukcyjnych lokali (ścian) powstałych na skutek demontażu paneli tapicerowych. Ponadto fakt każdorazowego idealnego dopasowania wymiarów i kompozycji paneli tapicerowych do konkretnego miejsca (ściany) czyni niemożliwym wykorzystanie takich paneli w innym miejscu. Takie komponenty w postaci elementów paneli tapicerowych z założenia powstają w ściśle określonym miejscu, jako takie mają więc swoją specyfikę i przeznaczone są wyłącznie na użytek danego miejsca. Montaż paneli tapicerowych wymaga użycia specjalnego kleju, który powoduje związanie panelu ze ścianą w sposób istotny, uniemożlwiający swobodną wymianę tapicerowanych elementów. Każdorazowa wymiana paneli tapicerowych wymagałaby remontu ścian stanowiących konstrukcję budynku. Jedną z funkcji paneli tapicerowych jest poprawa akustyki w danym lokalu. Panele tapicerowe mają zatem spełniać funkcję poprawiającą wygląd wnętrza, ale także spełniają konkretną funkcję użytkową, polegającą na absorbcji dźwięku i w efekcie wyciszeniu danej ściany, co ma konkretnie położenie na akustykę. Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowalnym lub jego części mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowalnych lub ich części.

W niniejszej sprawie na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że świadczone przez Pana czynności polegające na wykonaniu i montażu paneli tapicerowych, stanowią świadczenie usług, polegających na modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy. Biorąc pod uwagę opis sprawy, montaż paneli wykonywany przez Pana polega na trwałym połączeniu z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części i jednocześnie podnosi standard takiego obiektu przez co wpływa na jego wartość (a tym samym mieści się w pojęciu modernizacji obiektów budowalnych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym). W rezultacie przyjąć należy, że usługi te podlegają przepisom z art. 41 ust. 12 ustaw. Oznacza, że ma do nich zastosowanie preferencyjna stawka VAT w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym, oceniając Pana stanowisko - przy uwzględnieniu zapadłego w analizowanej sprawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1018/19 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 331/20 należy uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania interpretacji indywidualnej, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1018/19 i Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 331/20.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).