Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. „...”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (...) jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 t. j.) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 t. j.) Miasto (...) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i samodzielność, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym.
Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W szczególności zadania własne obejmują między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu zieleni gminnej i zadrzewień oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Zadania własne Miasto (...) wykonuje samodzielnie lub przez samorządowe jednostki budżetowe utworzone na mocy uchwały Rady Miejskiej.
1 stycznia 2017 roku Miasto (...) dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami budżetowymi.
Miasto (...) złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020.
Projekt zakłada utworzenie nowych terenów zielonych i ochronę bioróżnorodności oraz rozpoczęcie kompleksowej koncepcji zazieleniania miasta (...). W ramach projektu utworzone zostaną: 4 parki kieszonkowe, 2 parki linearne, nastąpi rozbetonowanie nawierzchni w trzech miejscach w mieście oraz wykonanie 6 zielonych przystanków wraz z rozbetonowaniem nawierzchni.
Ponadto w ramach projektu wykonane będą nasadzenia drzew dojrzałych gatunków rodzimych, łąki kwietne, nasadzenia wielopiętrowe, rośliny zapewniające pożywienie dla zwierząt i owadów, usunięcia gatunków inwazyjnych, instalacje schronień dla owadów, płazów i ssaków, poidełka i karmniki dla ptaków, elementy małej architektury (ławki parkowe, huśtawki, tablice edukacyjne).
Z uwagi na fakt, że realizacja projektu spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na sprzęt do utrzymania terenów zielonych w projekcie przewiduje się zakup ciągnika, kosiarki i glebogryzarki do utrzymania i pielęgnacji zieleni.
Realizacja projektu spowoduje utworzenie nowych miejsc zagospodarowanych zielenią, w tym miejsc wypoczynkowych (parki kieszonkowe i linearne) wraz z zielonymi przystankami, zielenią przydrożną, nasadzeniami wielopiętrowymi i schronieniami dla zwierząt, które docelowo stworzą połączoną sieć korytarzy ekologicznych w (...). Projekt pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego oraz jakość powietrza w mieście, ograniczy hałas, przyczyni się do ograniczenia tzw. efektu miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększenia absorpcji wód deszczowych.
Wszystkie nasadzenia drzew oraz zagospodarowane tereny zielone będą realizowane na gruntach należących do Miasta, w stosunku do których Miasto ma pełne prawo do dysponowania.
Po zakończeniu projektu Miasto (...) będzie właścicielem zakupionego i powstałego w ramach projektu majątku przez wymagany okres, tj. co najmniej 5 lat od zakończenia projektu.
Miasto (...) będzie właścicielem rozbetonowanych nawierzchni oraz wykonanych terenów zielonych w postaci:
·4 parków kieszonkowych
·2 parków linearnych
·6 zielonych przystanków
·wykonanej zieleni i zakupionego sprzętu w ramach projektu.
Nowo utworzone tereny zielone będą utrzymywane w należytym stanie i zarządzane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ... (ZDiZ), jednostkę budżetową miasta (...), będącą zarządcą wszystkich dróg publicznych usytuowanych w granicach administracyjnych miasta (...) oraz zieleni miejskiej.
Do obowiązków ZDiZ należy między innymi bieżąca kontrola stanu i koordynacja utrzymania dróg, mostów, chodników, ścieżek rowerowych, inżynieryjnych urządzeń drogowych oraz utrzymanie zieleni miejskiej na terenie Miasta (...).
Utworzone tereny zielone, tj. parki kieszonkowe i linearne, rozbetonowane nawierzchnie będą terenami ogólnodostępnymi i otwartymi, za korzystanie z których nie będą pobierane żadne opłaty.
W ramach projektu wykonanych zostanie 6 zielonych przystanków. Wykonanie zielonych przystanków obejmować będzie rozbetonowanie nawierzchni istniejących przystanków wskazanych w projekcie w tym: demontaż kostki betonowej oraz obrzeży betonowych zgodnie z dokumentacją techniczną, montaż podpól pod pnącza na wiatach przystankowych, wykonanie nasadzeń oraz ułożenie obrzeży betonowych zgodnie z dokumentacja techniczną.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 16 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1343 tj.) - Rada Miejska w (...), 31 marca 2021 r. podjęła Uchwałę (...) w sprawie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządca jest Gmina Miasto (...).
Na podstawie ww. uchwały Zarząd Dróg i Zieleni w (...), jako zarządca dróg publicznych w mieście (...) pobiera opłaty z tytułu udostępnienia przystanków komunikacyjnych. Pobierane opłaty mają charakter daniny publicznej i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt zostanie przekazany Zarządowi Dróg i Zieleni i będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby utrzymania i pielęgnacji zieleni miejskiej, w tym nowo założonych parków kieszonkowych i linearnych, nie będzie służył działalności opodatkowanej.
Pytanie
Czy w ramach realizacji projektu pn. „...” Miastu (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie: parków kieszonkowych, parków linearnych, zielonych przystanków, wykonanej zieleni na terenie miasta (...) oraz faktur dokumentujących zakup sprzętu do utrzymania zieleni?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta (...) w związku z realizacją projektu pn. „...” Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu.
Wykonane w ramach projektu rozbetonowane nawierzchnie, parki kieszonkowe i parki linearnych, zielone przystanki, wykonana zieleń oraz zakupiony sprzęt zostaną przekazane w trwały zarząd Zarządowi Dróg i Zieleni w (...) - jednostce budżetowej Miasta (...), będącej zarządcą wszystkich dróg publicznych usytuowanych w granicach administracyjnych miasta (...) oraz zieleni miejskiej. Do jej obowiązków należy m.in. bieżąca kontrola stanu i koordynacja utrzymania dróg, mostów, chodników, ścieżek rowerowych, zieleni miejskiej oraz inżynieryjnych urządzeń drogowych na terenie miasta (...).
Nowo utworzone miejsca zieleni miejskiej będą służyć mieszkańcom miasta i okolic, zostaną udostępnione społeczności nieodpłatnie, nie będą generowały przychodów i będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2022 poz. 1343 t. j.) organizatorem publicznego transportu zbiorowego właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów jest gmina.
W myśl art. 8 ww. ustawy do zadań organizatora należy planowanie rozwoju transportu, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.
Na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - w transporcie drogowym za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych mogą być pobierane stosowne opłaty.
W myśl art. 16 ust. 7 ustawy, opłaty o których mowa stanowią dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na utrzymanie przystanków komunikacyjnych i realizację zadań określonych w art. 18 tj. „do zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego należą budowa, przebudowa i remont:
a)przystanków komunikacyjnych oraz dworców, których właścicielem lub zarządcą jest gmina;
b)wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom posadowionych na miejscu przeznaczenia do wsiadania i wysiadania pasażerów lub przylegających do tego miejsca, usytuowanych w pasie drogowym dróg publicznych bez względu na kategorię tych dróg.”
Gmina nie ma więc swobody wydatkowania dochodów uzyskanych z tytułu opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których jest właścicielem lub zarządcą. Pobierane opłaty mają charakter daniny publicznej i służą realizacji zadań własnych gminy nałożonych art. 16 ust. 7 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Podmiot sprawujący zarząd i organizowanie lokalnego transportu zbiorowego, a takim jest Miasto (...), przy wykonywaniu tych czynności działa na ustawowo uregulowanych zasadach, a zatem nie jest w stanie dokonywać modyfikacji, dopuszczalnych w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody zawierania umów. Oznacza to, że opłaty pobierane za korzystanie z przystanków komunikacyjnych mają charakter daniny publicznej, a dochody uzyskane z jej poboru służą określonym celom publicznym.
W związku z powyższym, w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT opłaty pobierane od przewoźników za korzystanie z przystanków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z uwagi na fakt, że realizacja projektu spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na sprzęt do utrzymania terenów zielonych w projekcie przewiduje się zakup ciągnika, kosiarki i glebogryzarki do utrzymania i pielęgnacji zieleni. Nowo zakupiony sprzęt służył będzie do bieżącego utrzymania i pielęgnacji zieleni miejskiej w tym nowo utworzonych terenów zieleni miejskiej i nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej.
Reasumując realizacja projektu stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta nałożonych ustawami w zakresie zieleni miejskiej i ochrony środowiska i przyrody.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku gdy nabyte towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz niepodlegające podatkowi VAT) to zgodnie z art. 86 ust. 1 nie ma możliwości dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które maja charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, a zakupione towary i usługi wykorzystywane są do działalności opodatkowanej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
W myśl art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z uwagi na powyższe Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług;.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz zieleni gminnej i zadrzewień.
Jak stanowi art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zadaniami użyteczności publicznej, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
W myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 ze zm.):
Prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.
Art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi:
Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
Z kolei art. 92 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że:
Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.
Zatem Gmina na prawach powiatu, której działanie określa art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W rozpatrywanej sprawie należy przywołać również przepisy ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1343 ze zm.).
I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest gmina:
a)na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,
b)której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie.
Na mocy art. 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Do zadań organizatora należy:
1)planowanie rozwoju transportu,
2)organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
3)zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.
W myśl art. 15 ust. 1 pkt 3 i pkt 6 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na:
3) zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie:
a)standardów dotyczących przystanków komunikacyjnych oraz dworców,
b)korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz dworców,
c)funkcjonowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych,
d)funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego,
e)systemu informacji dla pasażera (pkt 3),
6) określeniu przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnianych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów (pkt 6).
Z kolei art. 15 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym stanowi, że:
Określenie przystanków komunikacyjnych i dworców oraz warunków i zasad korzystania, o których mowa w ust. 1 pkt 6, następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
operator publicznego transportu zbiorowego - samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.
Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
W transporcie drogowym za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców mogą być pobierane opłaty.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
Stawki opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców oraz standardy, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 lit. a, są ustalane w drodze negocjacji między gminą, na obszarze której jest usytuowany przystanek komunikacyjny lub dworzec, i właścicielem albo zarządzającym przystankiem komunikacyjnym lub dworcem.
W przepisie art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. Stawka opłaty jest ustalana w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad.
W myśl art. 16 ust. 7 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Opłaty, o których mowa w ust. 4, stanowią dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego, z przeznaczeniem na:
1)utrzymanie przystanków komunikacyjnych oraz dworców, o których mowa w ust. 4, oraz
2)realizację zadań określonych w art. 18 – w przypadku gdy organizatorem jest gmina.
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że w przypadku gdy właściwa jednostka samorządowa ustanowi – w drodze uchwały wydanej na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – opłatę za korzystanie z przystanków, jednym z warunków korzystania z tych obiektów, określonych uchwałą wydaną na podstawie art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, powinien być obowiązek ponoszenia przez podmioty świadczące usługi przewozowe tej opłaty.
Z opisu sprawy wynika, że Miasto (...) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i samodzielność, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. W szczególności zadania własne obejmują między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu zieleni gminnej i zadrzewień oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zadania własne Miasto (...) wykonuje samodzielnie lub przez samorządowe jednostki budżetowe utworzone na mocy uchwały Rady Miejskiej. Miasto (...)... złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Projekt zakłada utworzenie nowych terenów zielonych i ochronę bioróżnorodności oraz rozpoczęcie kompleksowej koncepcji zazieleniania Miasta (...). W ramach projektu utworzone zostaną: 4 parki kieszonkowe, 2 parki linearne, nastąpi rozbetonowanie nawierzchni w trzech miejscach w mieście oraz wykonanie 6 zielonych przystanków wraz z rozbetonowaniem nawierzchni. Z uwagi na fakt, że realizacja projektu spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na sprzęt do utrzymania terenów zielonych w projekcie przewiduje się zakup ciągnika, kosiarki i glebogryzarki do utrzymania i pielęgnacji zieleni. Realizacja projektu spowoduje utworzenie nowych miejsc zagospodarowanych zielenią, w tym miejsc wypoczynkowych (parki kieszonkowe i linearne) wraz z zielonymi przystankami, zielenią przydrożną, nasadzeniami wielopiętrowymi i schronieniami dla zwierząt, które docelowo stworzą połączoną sieć korytarzy ekologicznych w (...). Wszystkie nasadzenia drzew oraz zagospodarowane tereny zielone będą realizowane na gruntach należących do Miasta, w stosunku do których Miasto ma pełne prawo do dysponowania. Miasto (...) będzie właścicielem rozbetonowanych nawierzchni oraz wykonanych terenów zielonych w postaci: 4 parków kieszonkowych, 2 parków linearnych, 6 zielonych przystanków, wykonanej zieleni i zakupionego sprzętu w ramach projektu. Nowo utworzone tereny zielone będą utrzymywane w należytym stanie i zarządzane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ... (ZDiZ), jednostkę budżetową Miasta (...), będącą zarządcą wszystkich dróg publicznych usytuowanych w granicach administracyjnych miasta (...) oraz zieleni miejskiej. Utworzone tereny zielone, tj. parki kieszonkowe i linearne, rozbetonowane nawierzchnie będą terenami ogólnodostępnymi i otwartymi, za korzystanie których nie będą pobierane żadne opłaty.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 16 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rada Miejska w (...) ..., 31 marca 2021 r. podjęła Uchwałę w sprawie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządca jest Gmina Miasto (...). Na podstawie ww. uchwały Zarząd Dróg i Zieleni w (...), jako zarządca dróg publicznych w mieście (...) pobiera opłaty z tytułu udostepnienia przystanków komunikacyjnych. Pobierane opłaty mają charakter daniny publicznej i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt zostanie przekazany Zarządowi Dróg i Zieleni i będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby utrzymania i pielęgnacji zieleni miejskiej, w tym nowo założonych parków kieszonkowych i linearnych, nie będzie służył działalności opodatkowanej.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w ramach realizacji projektu pn. „...” Miastu (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie: parków kieszonkowych, parków linearnych, zielonych przystanków, wykonanej zieleni na terenie Miasta (...) oraz faktur dokumentujących zakup sprzętu do utrzymania zieleni.
Należy wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż figurują Państwo w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny, to jednak – jak Państwo wskazali – zrealizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy w szczególności zadania własne obejmują między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu zieleni gminnej i zadrzewień oraz ochrony środowiska i przyrody (na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dodatkowo zakupiony w ramach projektu sprzęt przekazany Zarządowi Dróg i Zieleni będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby utrzymania i pielęgnacji zieleni miejskiej, w tym nowo założonych parków kieszonkowych i linearnych, nie będzie służył działalności opodatkowanej. Ponadto jak wskazali Państwo powyżej opłaty pobierane od przewoźników z tytułu udostępnienia przystanków komunikacyjnych mają charakter daniny publicznej i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
W konsekwencji, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).