Temat interpretacji
Czy Pożyczkodawca z tytułu udzielonych Pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Wnioskodawcę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii czy z tytułu udzielonych Pożyczek występują Państwo w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Państwa spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczki stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca) jest spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce od dnia (...) (...) 2015 r. Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów (...) i (...). Ponadto przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z przedmiotowym wpisem jest (...) (...) i (...) (...) na (...), sprzedaż hurtowa i detaliczna (...) i (...), sprzedaż hurtowa (...),(...) i (...), sprzedaż hurtowa (...), sprzedaż detaliczna (...),(...) i (...) prowadzona w (...) sklepach, sprzedaż detaliczna prowadzona przez (...) sprzedaży (...) lub internet, działalność (...)(...), wynajem i zarządzanie nieruchomościami (...) lub (...), przygotowanie i podawanie (...). W przedmiocie działalności Wnioskodawcy w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w umowie spółki nie figuruje udzielanie pożyczek, kredytów ani inna tego typu działalność finansowa.
W 2023 r. Wnioskodawca udzielił (...) pożyczek na rzecz (...)sp. z o.o. (dalej: Pożyczkobiorca) w kwocie odpowiednio (...) zł; (...) zł; (...) zł; (...) zł (dalej łącznie jako: Pożyczki). Każda z Pożyczek ma charakter odpłatny tj. jest oprocentowana, a oprocentowanie zostało ustalone jako WIBOR (...) plus marża w wysokości (...) p. procentowego w skali roku. Maksymalny termin zwrotu wszystkich czterech Pożyczek został ustalony na dzień 30 czerwca 2024 r., przy czym Pożyczkobiorca ma prawo zwrócić kwotę Pożyczek wraz z należnym oprocentowaniem wcześniej. Pożyczkobiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski.
Jedyny komplementariusz Wnioskodawcy posiada (...)% udziałów w kapitale zakładowym Pożyczkobiorcy. Ponadto w latach 2021-2022 Wnioskodawca udzielił (...) pożyczek na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca nie wyklucza również możliwości udzielania dalszych pożyczek w przyszłości, w zależności od posiadanych nadwyżek finansowych.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie jak we wniosku)
1)Czy Wnioskodawca z tytułu udzielonych Pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Wnioskodawcę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Wnioskodawca z tytułu udzielonych Pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Wnioskodawcę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ponadto, zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Dla uznania danej czynności za usługę istotne jest ustalenie odbiorcy tej czynności, czyli jej beneficjenta oraz wystąpienie świadczenia wzajemnego w postaci wynagrodzenia za wykonanie tej czynności. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu VAT winna być wykonana przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT.
W myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Wnioskodawcy zacytowane przepisy wskazują, że zarówno definicja świadczenia usług jak i podatnika na gruncie ustawy o VAT jest zgodnie z intencją ustawodawcy możliwie szeroka. Co do zasady zatem w każdej sytuacji, w której Wnioskodawca prowadzi odpłatną działalność winien być traktowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca udzielając Pożyczek na rzecz Pożyczkobiorcy świadczy odpłatne usługi finansowe, a jego wynagrodzeniem są należne odsetki.
Zdaniem Wnioskodawcy dla oceny skutków udzielenia Pożyczek w świetle ustawy o VAT nie ma znaczenia, że w przedmiocie działalności Wnioskodawcy w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w umowie spółki nie figuruje udzielanie pożyczek, kredytów ani inna tego typu działalność finansowa. Ustawa VAT nie zawiera bowiem dodatkowych warunków, by wykonanie świadczenia stanowiło odpłatne świadczenie usług, jak np. wskazanie tego rodzaju świadczeń w przedmiocie działalności spółki.
W analizowanym stanie faktycznym występuje zatem beneficjent świadczenia (Pożyczkobiorca), świadczenie dokonywane jest za wynagrodzeniem (odsetki), a Pożyczkobiorca działa w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji czynność udzielenia Pożyczek winna być traktowana jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 43 pkt ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.
Tym samym udzielenie Pożyczek przez Wnioskodawcę będzie czynnością podlegająca opodatkowaniu VAT i zwolnioną z podatku.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że prawidłowość powyższego podejścia jest potwierdzana w orzecznictwie organów podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia:
-13 lipca 2023 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.275.2023.1.NF;
-12 lipca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.391.2023.4.MG;
-7 lipca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.257.2023.4.MG;
-4 lipca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.369.2023.3.MG;
-13 czerwca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.174.2023.3.IO;
-30 maja 2023 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.167.2023.1.RK;
-5 maja 2023 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.91.2023.1.GK;
-7 marca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.130.2023.2.IO;
-1 marca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.120.2023.2.MG;
-9 lutego 2023 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.537.2022.1.AKS;
-16 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.822.2022.5.IO.
Podsumowując, Wnioskodawca z tytułu udzielonych Pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Wnioskodawcę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Przepis ten stanowi, że
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
1)w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
2)świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według ust. 2 powołanego artykułu:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką (...) z siedzibą w Polsce i podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski. Są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny w Polsce od dnia (...) (...) 2015 r. Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem Państwa działalności jest produkcja wyrobów (...) i (...),(...) (...) i (...) (...) (...), sprzedaż hurtowa i detaliczna (...) i (...), sprzedaż hurtowa (...),(...) i (...), sprzedaż hurtowa (...), sprzedaż detaliczna (...),(...) i (...) prowadzona w (...) sklepach, sprzedaż detaliczna prowadzona przez (...) sprzedaży (...) lub internet, działalność (...) (...), wynajem i zarządzanie nieruchomościami (...) lub (...), przygotowanie i podawanie (...). W przedmiocie Państwa działalności w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w umowie spółki nie figuruje udzielanie pożyczek, kredytów ani inna tego typu działalność finansowa.
W 2023 r. udzielili Państwo (...) pożyczek na rzecz (...) sp. z o.o. w kwocie odpowiednio (...) zł; (...) zł; (...) zł; (...) zł. Każda z Pożyczek ma charakter odpłatny tzn. jest oprocentowana, a oprocentowanie zostało ustalone jako WIBOR (...) plus marża w wysokości (...). procentowego w skali roku. Maksymalny termin zwrotu wszystkich czterech Pożyczek został ustalony na dzień 30 czerwca 2024 r., przy czym Pożyczkobiorca ma prawo zwrócić kwotę Pożyczek wraz z należnym oprocentowaniem wcześniej. Pożyczkobiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski.
Państwa jedyny komplementariusz posiada (...) % udziałów w kapitale zakładowym Pożyczkobiorcy. W latach 2021-2022 udzielili Państwo (...) pożyczek na rzecz osób fizycznych. Nie wykluczają Państwo możliwości udzielania dalszych pożyczek w przyszłości, w zależności od posiadanych nadwyżek finansowych.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy z tytułu udzielonych Pożyczek występują Państwo w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Państwa spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczki stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Istota umowy pożyczki została zawarta w art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1610).
Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego,
przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.
Czynność polegająca na udzieleniu pożyczki pieniężnej podlegającej oprocentowaniu stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tej czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu jej udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczki przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy ta czynność nie znajduje się w jej zakresie przedmiotowym.
Charakter i cechy usługi udzielenia pożyczki, wskazują że czynność ta mieści się w definicji pojęcia „działalność gospodarcza”. W świetle art. 15 ust. 2 zdanie drugie działalność gospodarcza „obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”. Niewątpliwie przekazanie środków pieniężnych (a zatem wartości o charakterze niematerialnym) na rzecz pożyczkobiorcy, na określony okres czasu, za ustalonym wynagrodzeniem (oprocentowaniem), uzyskiwanym w ustalonych okresach rozliczeniowych, stanowi wykorzystywanie tych środków w sposób ciągły i w celach zarobkowych. Usługa tego rodzaju mieści się zatem w pojęciu „działalność gospodarcza” zdefiniowanym w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ponadto należy zauważyć, że wpis przedmiotu działalności gospodarczej (wg klasyfikacji PKD) do rejestru KRS nie ma decydującego znaczenia dla określenia zakresu wykonywanej faktycznie działalności, a w konsekwencji do określenia czy podmiot prawa podatkowego z tytułu wykonywanych czynności staje się podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podawany bowiem przy rejestracji podmiotów gospodarczych zakres działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności ma charakter orientacyjny. Ponadto, ewentualny brak danego kodu czynności wg klasyfikacji PKD w umowie spółki i wykonanie jej nie oznacza, że przedsiębiorca wykonuje czynność niezgodną z prawem.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, że wskazana we wniosku czynność udzielenia przez Państwa na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek spełnia przesłanki uznania tej czynności za podlegającą opodatkowaniu. Udzielenie bowiem pożyczki przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, zaś Państwa Spółkę (Pożyczkodawcę) uznać za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji wskazana we wniosku czynność udzielenia przez Państwa spółkę odpłatnych pożyczek, na rzecz Pożyczkobiorcy, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Regulacje w zakresie zwolnień od podatku zostały zawarte m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.
W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, należy wskazać, że czynność udzielenia przez Państwa spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy odpłatnych Pożyczek, stanowi czynność mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi te mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy jako wymienione wprost w tym przepisie - usługa udzielenia pożyczek przez Państwa spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług, zgodnie z którym z tytułu udzielonych Pożyczek występują Państwo w roli podatnika VAT i w konsekwencji czynność udzielenia przez Państwa spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy Pożyczek stanowi usługę objętą zakresem podatku od towarów i usług kwalifikowaną jako świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa w złożonym wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.