- Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, - Brak opodatkowania podatkiem VAT otrz... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.193.2023.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.193.2023.2.MC

Temat interpretacji

- Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, - Brak opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji na realizację ww. projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Państwa projektu pn. „…”,

braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej przez Państwa dotacji na realizację ww. projektu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 czerwca 2023 r. (data wpływu 29 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina … (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków, sprzedażą wody itp.).

Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), zgodnie z którą wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy, w myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), należą m.in. sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1) oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 3).

Gmina … jest Liderem Projektu pn. „…” (zwany dalej Projektem) realizowanego jako Projekt partnerski w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. Dnia 28 kwietnia 2021 r. Gmina zawarła umowę partnerstwa z Gminą … - Partnerem. Strony Umowy Partnerstwa postanowiły wspólnie przygotować i zrealizować Projekt. Zakres przygotowania Projektu obejmował opracowanie dokumentacji aplikacyjnej Projektu. Zakres rzeczowy realizacji Projektu obejmuje:

a)przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach objętych projektem na terenie Gminy … i Gminy …,

b)budowę instalacji odnawialnych źródeł energii tj. zakup i instalację zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę na nieruchomościach objętych projektem na terenie Gminy … i Gminy … .

W ramach Projektu prowadzone są także następujące działania: działania informacyjno-promocyjne dotyczące realizacji Projektu oraz działania związane z zarządzaniem Projektem obejmujące prace wykonywane przez inżyniera kontraktu m.in. przygotowanie przetargu na zakup i instalację zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę oraz nadzór inwestorski i rozliczenie, zarządzanie inwestycją, działania związane z Projektem obejmujące sprawozdawczość, monitoring.

Gmina … zawarła w maju 2022 r. z Województwem … umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Realizacja projektu „…” zostanie zakończona w 2023 r.

Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż realizacja Projektu, o którym mowa we wniosku.

Realizowane przedsięwzięcie odbywa się przy poszanowaniu środowiska naturalnego oraz wpływa na poprawę jego stanu. Pozwoli to na zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Pozytywny wpływ inwestycja wywrze poprzez przyczynienie się do poprawy stanu środowiska naturalnego oraz kształtowanie proekologicznych postaw wśród mieszkańców i rozbudzanie świadomości ekologicznej, wspieranie ochrony środowiska. W wyniku realizacji projektu poprawie ulegnie stan środowiska naturalnego.

Lider i partner Projektu będą indywidualnie rozliczać ponoszone w ramach Projektu wydatki za projektowanie, dostawę i montaż instalacji odnawialnych źródeł (zwane dalej: instalacje OZE), działania informacyjno-promocyjne oraz działania związane z zarządzaniem Projektem. Natomiast Gmina … Lider projektu po uzyskaniu dofinansowania z Województwa … przelewa określoną kwotę Partnerowi projektu.

Gmina … zaznacza, iż niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie udziału Gminy … w Projekcie.

W ramach projektu na terenie prywatnych nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy … będą montowane instalacje do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł: instalacje fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, kotły na biomasę.

Realizacja Projektu na terenie Gminy … nastąpi poprzez:

1)dostawę i montaż zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców Gminy,

2)dostawę i montaż kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego w budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy,

3)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy należących do mieszkańców oraz Gminy.

Przedmiotem Projektu na terenie Gminy … są mikroinstalacje, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Odbiorcami ostatecznymi (użytkownikami instalacji) będą mieszkańcy gminy tj. osoby fizyczne. Energia wytworzona z montowanych instalacji fotowoltaicznych OZE będzie wprowadzana do sieci energetycznej i zużywana na potrzeby własne (socjalno-bytowe) gospodarstw domowych uczestniczących w projekcie. Kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na potrzeby gospodarstw domowych osób fizycznych.

Realizowana inwestycja jest zadaniem własnym Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Koszty kwalifikowane Projektu złożonego do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej stanowią: dokumenty aplikacyjne (studium wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy), roboty budowlane związane z dostawą, zamontowaniem i uruchomieniem instalacji OZE, usługa inżyniera kontraktu oraz promocji. Kosztem niekwalifikowanym jest podatek od towarów i usług VAT.

Wartość dofinansowania według umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa … stanowi do 85% wydatków kwalifikowanych (wydatki kwalifikowane to wydatki netto).

Okres trwałości projektu wyniesie minimum 5 lat od momentu rozliczenia finansowego projektu. W celu realizacji Projektu Gmina zawiera z Mieszkańcami uczestnikami Projektu umowy cywilnoprawne w sprawie ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z zakupem i montażem instalacji z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) na potrzeby budynków mieszkalnych stanowiącym własność mieszkańców.

Zgodnie z zapisami umów zawieranych pomiędzy Gminą ... a Mieszkańcami -Właścicielami posesji:

1.Gmina ... zabezpieczy realizację celu projektu w tym m.in.: aplikuje o środki unijne, wyłoni wykonawcę prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, który zaprojektuje, dostarczy i zamontuje instalacje OZE; Gmina będzie sprawować nadzór inwestorski nad realizacją prac; Gmina dokona odbiorów końcowych instalacji OZE.

2.Właściciel nieruchomości, który przystępuje do projektu oświadcza, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zabudowaną budynkiem mieszkalnym; Właściciel użycza i oddaje Gminie do bezpłatnego używania niezbędną powierzchnię budynku mieszkalnego/budynku gospodarczego/gruntu położonego na jego nieruchomości z przeznaczeniem na zainstalowanie zestawu fotowoltaicznego/kolektorów słonecznych/kotła na biomasę i prawidłowe funkcjonowanie zamontowanej instalacji OZE. Szczegółowe określenie miejsca lokalizacji urządzeń oraz przedmiotu użyczenia a także sposób ich montażu, zostaną określone zgodnie ze sporządzoną w tym celu dokumentacją uwzględniającą obowiązujące normy branżowe i standardy techniczne.

3.Właściciel wyrażający zgodę na udostępnienie Gminie lub osobom przez nią wskazanym, jego nieruchomości określonej w umowie w celu przeprowadzania niezbędnych prac budowlanych związanych z montażem instalacji OZE wyraża jednocześnie zgodę na użyczenie nieruchomości na okres trwałości projektu.

4.Mieszkaniec upoważnia Gminę do występowania w Jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, zezwoleń i innych dokumentów niezbędnych lub potrzebnych dla prawidłowej i celowej realizacji Projektu w zakresie dotyczącym miejsca instalacji/nieruchomości, na której znajduje się miejsce instalacji OZE.

5.Warunkiem wykonania przez Gminę instalacji OZE jest:

wniesienie przez Właścicieli nieruchomości wkładów własnych do projektu będących różnicą pomiędzy kwotą brutto instalacji OZE a kwotą otrzymanego przez Gminę dofinansowania,

pokrycie przez Właściciela kosztów inżyniera kontraktu pomniejszonych o kwotę otrzymanego dofinansowania,

pokrycie przez właściciela innych kosztów, które mogą wystąpić w trakcie montażu np. niestandardowe rozwiązania proponowane przez właściciela do przedmiotowej instalacji OZE.

6.Instalacja OZE pozostaje własnością Gminy od dnia dokonania jej końcowego odbioru technicznego do ostatniego dnia okresu trwałości projektu wyznaczonego zgodnie z zasadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

7.Okres trwałości projektu liczony jest przez 5 kolejnych lat od dnia dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta (Gminy) lub w okresie ustalonym zgodnie z zasadami pomocy publicznej.

8.Na podstawie zawartej z Właścicielem nieruchomości umowy Gmina użycza właścicielowi nieruchomości instalację OZE celem nieodpłatnego użytkowania przez okres realizacji projektu oraz przez okres trwałości projektu.

9.Po zakończeniu okresu trwałości projektu własność instalacji OZE przechodzi z Gminy na rzecz Właściciela w ramach wpłat dokonanych wcześniej przez Właściciela.

Gmina ... i Gmina X rozstrzygnęły postępowanie przetargowe, na podstawie którego dnia 21 listopada 2022 r. zawarto pomiędzy Zamawiającym Gminą ... i Gminą X a Wykonawcą umowy na: instalacje fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, kotły na biomasę. Wartość netto instalacji OZE zgodnie z umowami podpisanymi z Wykonawcą jest wyższa, niż wartość instalacji określona we wniosku aplikacyjnym i umowie o dofinansowaniu zawartej z Województwem …, dlatego dotacja stanowiła będzie mniej niż 85% wydatków kwalifikowanych netto.

Wysokość otrzymanego ostatecznie przez Gminę dofinansowania będzie uzależniona od ilości zamontowanych instalacji OZE.

Gmina występować będzie do Województwa … o zaliczkę dofinansowania i pokrywać z niej będzie płatność na rzecz Wykonawcy. Część dofinansowania będzie rozliczana również jako refundacja poniesionych wydatków.

Obowiązującą formą wynagrodzenia zgodnie ze Specyfikacją Warunków Zamówienia, oraz wybraną w trybie przetargu ofertą Wykonawcy będzie wynagrodzenie w formie ryczałtu za poszczególne rodzaje montowanych instalacji OZE i dokumentację projektową. Faktury wystawiane przez Wykonawcę na Gminę ... będą zawierały ceny netto instalacji OZE x ilość = wartość netto ogółem, i od całości faktury będzie liczony obowiązujący podatek VAT.

Inżynier kontraktu wystawia Gminie ... faktury opodatkowane według 23% stawki podatku za swoją usługę w ramach Projektu.

Ponadto wskazano:

Ad 1a) Wkład własny mieszkańców obejmie więcej niż 15% kosztów netto instalacji jednak nigdy wkład mieszkańca nie będzie pokrywał całości bądź znacznej części kosztów instalacji OZE, tj. nie będzie nigdy stanowił faktycznego ekwiwalentu wartości otrzymanego świadczenia.

Ad 1b) Szacunkowy udział własny mieszkańców dla instalacji fotowoltaicznych wyniesie około 24-25% (do 25%) netto + VAT; szacunkowy udział własny mieszkańców dla kotłów na biomasę wyniesie około 32-33% netto + VAT; szacunkowy udział własny mieszkańców dla kolektorów wyniesie około 40-41% netto + VAT.

Ad 2) Wysokość wkładu własnego mieszkańca będzie uzależniona od wartości instalacji OZE na danej nieruchomości. Natomiast wartość instalacji zależy od rodzaju i wielkości zamontowanej instalacji. Przyjmując wkłady od Mieszkańców Gmina nie ma perspektywy zysku w związku z realizacją Projektu OZE.

Ad 3) Dofinansowanie oraz wpłaty Mieszkańców Gminy ... nie będą pokrywały całości kosztów związanych z realizacją przez Gminę Projektu. Wpłaty Mieszkańców nie będą miały na celu osiągania stałego dochodu przez Gminę w związku z realizacją Projektu.

Ad 4) Gmina ... pokrywa koszty związane z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej Projektu OZE w wysokości 50% kosztów pomniejszonych o pozyskane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zgodnie z umową Partnerstwa Lider i Partner współfinansują koszty dokumentacji aplikacyjnej po 50%).

Ad 5) Realizacja ww. Projektu nie będzie miała na celu osiąganie przez Gminę ... stałego dochodu, zysku z tego tytułu.

Ad 6) Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje:

1.Gmina ... otrzymuje od Wykonawców faktury VAT za towary i usługi realizowane w ramach Projektu „…”. Gmina ... dokonuje Wykonawcom zapłaty za faktury VAT. Gmina dotychczas nie odliczała podatku VAT naliczonego w fakturach przez Wykonawców.

2.Gmina ... wystawiła już mieszkańcom biorącym udział w Projekcie faktury VAT na zaliczkę części wkładu, Gmina doliczyła podatek VAT 8%, który odprowadziła do Urzędu Skarbowego. Jednak Gmina planuje wystawić mieszkańcom faktury korygujące i skorygować mieszkańcom całkowicie podatek VAT od wniesionego dotychczas wkładu własnego.

3.Gmina ... składała do Urzędu Marszałkowskiego wnioski o wypłatę dotacji w formie zaliczki na realizację projektu, Gmina otrzymała już część dotacji w formie zaliczki na realizację Projektu OZE. Od otrzymanej dotacji Gmina ... odprowadziła do Urzędu Skarbowego podatek VAT. Gmina planuje skorygować deklaracje podatkowe w celu odzyskania odprowadzonego przez Gminę ... podatku VAT od otrzymanej dotacji.

Pytania

1)Czy Gminie ... przysługuje prawo do obniżenia w 100% podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z realizacją projektu?

2)Czy otrzymana przez Gminę dotacja powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT? (postawione w uzupełnieniu wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednak towary i usługi nabywane przez Gminę ... w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dnia 30 marca 2023r. wydał wyrok w sprawie opodatkowania podatkiem VAT gmin realizujących inwestycje OZE z wykorzystaniem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. TSUE stanął na stanowisku, że w przedmiotowym zakresie gmina nie działa w charakterze podatnika VAT.

Gmina ... nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE. Instalacje OZE są dostarczane i montowane za pośrednictwem innego przedsiębiorstwa, a Gmina nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu. Przyjmując wkłady od Mieszkańców Gmina nie ma perspektywy zysku w związku z realizacją Projektu OZE.

Gmina ... wystawiła już mieszkańcom biorącym udział w Projekcie faktury VAT na zaliczkę części wkładu, Gmina doliczyła podatek VAT 8%, który odprowadziła do Urzędu Skarbowego. Jednak Gmina planuje wystawić mieszkańcom faktury korygujące i skorygować mieszkańcom całkowicie podatek VAT od wkładu własnego. Wpłaty mieszkańców (kwoty wpłacane przez mieszkańców tytułem tzw. wkładu własnego), nie powinny podlegać opodatkowaniu.

W sprawie C-612/21 dotyczącej montażu systemów odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach mieszkańców TSUE przesądził, że realizując tego typu projekty JST nie wykonuje działalności gospodarczej, a w efekcie podejmowane przez nią czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT,

W związku z powyższym otrzymana przez Gminę ... dotacja na OZE nie powinna również podlegać opodatkowaniu VAT. W praktyce stwarza to Gminie ... możliwość odzyskania zapłaconego od otrzymanej dotacji podatku VAT.

Konsekwencją powyższego jest brak prawa do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez Gminę ... wydatków inwestycyjnych przy realizacji Projektu OZE.

W świetle zatem powołanych okoliczności:

1.Gminie ... z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gminie ... z tego tytułu nie będzie wcale przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2.Otrzymana przez Gminę ... dotacja nie powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że dla przejrzystości rozstrzygnięcia zasadne jest udzielenie w pierwszej kolejności odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, a następnie na pytanie nr 1 wniosku.

Według przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) – zwanej dalej „ustawą ”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Jesteście Państwo Liderem Projektu pn. „...” realizowanego jako Projekt partnerski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. 28 kwietnia 2021 r. zawarli Państwo umowę partnerstwa z Gminą X - Partnerem. Realizacja Projektu na terenie Państwa Gminy nastąpi poprzez:

1)dostawę i montaż zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców Gminy,

2)dostawę i montaż kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego w budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy,

3)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy należących do mieszkańców oraz Gminy.

Wartość dofinansowania według umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa … stanowi do 85% wydatków kwalifikowanych (wydatki kwalifikowane to wydatki netto). W celu realizacji Projektu zawieracie Państwo z Mieszkańcami - uczestnikami Projektu umowy cywilnoprawne w sprawie ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z zakupem i montażem instalacji z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) na potrzeby budynków mieszkalnych stanowiącym własność mieszkańców. Zabezpieczą Państwo realizację celu projektu w tym m.in.: aplikują Państwo o środki unijne, wyłonią Państwo wykonawcę prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, który zaprojektuje, dostarczy i zamontuje instalacje OZE; będziecie Państwo sprawować nadzór inwestorski nad realizacją prac; dokonacie Państwo odbiorów końcowych instalacji OZE.

Ponadto w uzupełnieniu wnioski podali Państwo, że wkład własny mieszkańców obejmie więcej niż 15% kosztów netto instalacji jednak nigdy wkład mieszkańca nie będzie pokrywał całości bądź znacznej części kosztów instalacji OZE, tj. nie będzie nigdy stanowił faktycznego ekwiwalentu wartości otrzymanego świadczenia. Szacunkowy udział własny mieszkańców dla instalacji fotowoltaicznych wyniesie około 24-25% (do 25%) netto + VAT. Szacunkowy udział własny mieszkańców dla kotłów na biomasę wyniesie około 32-33% netto + VAT. Szacunkowy udział własny mieszkańców dla kolektorów wyniesie około 40-41% netto + VAT.

Wysokość wkładu własnego mieszkańca będzie uzależniona od wartości instalacji OZE na danej nieruchomości. Przyjmując wkłady od Mieszkańców nie macie Państwo perspektywy zysku w związku z realizacją Projektu OZE. Dofinansowanie oraz wpłaty Mieszkańców Gminy ... nie będą pokrywały całości kosztów związanych z realizacją przez Gminę Projektu. Wpłaty Mieszkańców nie będą miały na celu osiągania stałego dochodu przez Państwa w związku z realizacją Projektu. Gmina ... pokrywa koszty związane z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej Projektu OZE w wysokości 50% kosztów pomniejszonych o pozyskane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zgodnie z umową Partnerstwa Lider i Partner współfinansują koszty dokumentacji aplikacyjnej po 50%). Realizacja ww. Projektu nie będzie miała na celu osiąganie przez Państwa Gminę stałego dochodu, zysku z tego tytułu. Jak Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku - towary i usługi nabywane przez Państwa w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawioną na wstępie analizę przepisów podatkowych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. projektu na nieruchomościach / w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców Państwa Gminy będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Odnosząc się do okoliczności sprawy zasadnym jest odwołanie się do wyroku TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeciwko Gminie O.).

W wyroku tym TSUE wskazał, iż aby czynności dokonywane przez gminę w ramach promowania odnawialnych źródeł energii były objęte zakresem stosowania dyrektywy 2006/112, powinny one, po pierwsze, stanowić dostawę lub świadczenie usług, które gmina ta wykonuje odpłatnie na rzecz swoich mieszkańców w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) i c) tej dyrektywy, a po drugie, być dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 rzeczonej dyrektywy, tak aby owa gmina działała również w charakterze podatnika (pkt 24).

W pkt 42 wyroku Trybunał wskazał, że art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.

TSUE wskazał, że w konsekwencji o ile w świetle powyższych rozważań należy uznać, że  gmina O., nie wykonuje działalności wchodzącej w zakres stosowania dyrektywy 2006/112, nie jest konieczne ustalenie, czy działalność ta byłaby również wyłączona z tego zakresu stosowania na podstawie art. 13 ust. 1 tej dyrektywy.

Trybunał w przedmiocie dokonania dostawy towarów i świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej zauważył, że po pierwsze, podczas gdy przedsiębiorca dąży do stałego osiągania dochodu (zob. podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., AJFP Sibiu i DGRFP Braãov, C655/19, EU:C:2021:40, pkt 27–29 i przytoczone tam orzecznictwo), gmina O. wskazała we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, (…) że nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE i nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu, co odróżnia niniejszą sprawę od spraw, w których świadczenia gminne miały charakter trwały (pkt 36).

Po drugie, (…) gmina O. wydaje się ograniczać do zaproponowania swoim mieszkańcom będącym właścicielami nieruchomości, którzy mogą być zainteresowani systemami OZE, w ramach programu regionalnego mającego na celu umożliwienie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, dostarczenia i zainstalowania u nich tych systemów OZE za pośrednictwem przedsiębiorstwa wybranego w wyniku przetargu, w zamian za ich udział nieprzekraczający 25% kosztów podlegających dofinansowaniu związanych z tą dostawą i z tą instalacją, podczas gdy owa gmina płaci danemu przedsiębiorstwu wynagrodzenie za te same dostawę i instalację po cenie rynkowej (pkt 37).

Tymczasem (…) jeżeli gmina odzyskuje – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów – jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę aniżeli wynagrodzenie (zob. podobnie wyrok z dnia 12 maja 2016 r., Gemeente Borsele i Staatssecretaris van Financiën, C520/14, EU:C:2016:334, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo). W konsekwencji nawet biorąc pod uwagę płatności przyznane gminie O. przez dane województwo, które wynoszą 75% kosztów podlegających dofinansowaniu, suma kwot otrzymanych od zainteresowanych właścicieli z jednej strony i od owego województwa z drugiej strony pozostaje strukturalnie niższa od łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez tę gminę, co nie odpowiada podejściu, jakie przyjąłby w danym wypadku instalator systemów OZE, który przy ustalaniu swoich cen starałby się zawrzeć w nich swoje koszty i osiągnąć marżę zysku. Natomiast wspomniana gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku.

Po trzecie, nie wydaje się ekonomicznie opłacalne, aby taki instalator systemów OZE obciążał odbiorców swoich dostaw towarów i świadczenia usług jedynie najwyżej jedną czwartą poniesionych przez siebie kosztów, oczekując jednocześnie rekompensaty w postaci dofinansowania za zasadniczą część pozostałych trzech czwartych tych kosztów. Taki mechanizm nie tylko stawiałby jego przepływy pieniężne w sytuacji strukturalnie deficytowej, ale ponadto stwarzałby nietypowy stopień niepewności dla podatnika, ponieważ kwestia, czy i w jakim zakresie osoba trzecia zwróci tak istotną część poniesionych kosztów, pozostaje faktycznie otwarta do czasu podjęcia przez tę osobę trzecią decyzji, co następuje po tym, jak sporne transakcje zostaną dokonane.

Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że Państwo na rzecz mieszkańców nie wykonują działań na zasadach i w tych samych warunkach, które dotyczą podmiotów gospodarczych: Państwa rola sprowadza się do zorganizowania skutecznego finansowania i wykonania odnawialnych źródeł energii dla mieszkańców na terenie gminy.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, wkład mieszkańca nigdy nie będzie pokrywał całości bądź znacznej części kosztów instalacji OZE, tj. nie będzie nigdy stanowił faktycznego ekwiwalentu wartości otrzymanego świadczenia. Wprawdzie wkład własny mieszkańców w przypadku instalacji kotłów na biomasę czy też kolektorów słonecznych jest wyższy niż w przypadku Gminy O., której sprawa była przedmiotem rozstrzygnięcia TSUE w wyroku C‑612/21, to jednak jest to nadal niewielka część kosztów inwestycji.  Zlecą Państwo wykonanie czynności podmiotom trzecim, nie zatrudniają Państwo zatem własnych pracowników celem świadczenia takich usług powszechnie jak inne przedsiębiorstwa trudniące się montażem instalacji. Z wniosku wynika, że Państwa celem nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie takiej działalności w celach zarobkowych, na warunkach w jakich wykonują je podmioty gospodarcze trudniące się montażem takich instalacji, lecz celem Państwa działania jest interes społeczny. Nie jest to zatem sposób działania występujący w przypadku zwykłej działalności gospodarczej.

W wyniku Państwa działań nie wystąpią znaczące zakłócenia konkurencji, które prowadzić by mogły do wyłączenia z dostaw dla ostatecznego konsumenta innych podmiotów (w tym przypadku prywatnych firm działających w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii). Działają Państwo bowiem jako świadczeniobiorca dokonujący zakupu od podmiotów prywatnych, a podmiot będący wykonawcą zostaje wyłoniony w drodze postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych.

W konsekwencji, działania Państwa w związku z realizacją projektu pn. „…” w zakresie dostawy i montażu zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę na nieruchomościach / w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców nie będą stanowiły dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i realizując ww. projekt nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem realizacja projektu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek pomiędzy zakupami dokonanymi na cele realizacji projektu a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii braku opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu, należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.  w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki  ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zauważyć należy, że dotacja/dofinansowanie nie funkcjonuje samodzielnie, nie podlega opodatkowaniu jako odrębna kwota, lecz wyłącznie w odniesieniu do czynności, do której jest wypłacana. Jeżeli czynność, do której dopłata jest przyznawana nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatku VAT, to i dopłata do tej czynności nie stanowi elementu ceny oraz nie może być włączona do podstawy opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie wystąpi związek pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem na realizację ww. projektu a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak bowiem wskazano wyżej, w zakresie realizacji projektu nie będą Państwo wykonywać działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Państwa działania w zakresie dostawy i montażu zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę na nieruchomościach / w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców Państwa Gminy nie będą stanowiły dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, otrzymana przez Państwa dotacja przeznaczona na realizację ww. projektu nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Państwa projektu pn. „…”, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego, zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na realizację projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych dla Państwa Gminy, a nie sytuacji podatkowej Gminy X.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwo zastosujecie się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. 2651 ze zm.).