Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 lipca 2023 r. (wpływ 11 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką handlową w rozumieniu art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, wpisaną do rejestru przedsiębiorców (KRS) 10.12.2001 r.
Rok obrotowy i podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka prowadzi księgi rachunkowe i jest zobligowana do sporządzania oraz składania sprawozdań finansowych. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów w Polsce (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co do zasady prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w obszarze dystrybucji artykułów elektrotechnicznych. Spółka posiada ogólnopolską sieć biur handlowych, agentów sprzedaży, a od 2013 roku oferuje klientom hurtowym i detalicznym zakupy online – za pośrednictwem nowoczesnej platformy internetowej oraz aplikacji mobilnej. W ofercie sklepu internetowego Spółki oprócz podstawowego asortymentu tj. artykułów elektrotechnicznych znajduje się dodatkowo odzież ochronna i artykuły BHP, materiały biurowe oraz artykuły do domu i ogrodu. Wnioskodawca działa w modelu hybrydowym, prowadząc multikanałową sprzedaż i komunikację z rynkiem, a tym samym budując synergię pomiędzy kanałami sprzedaży – zdalnym i online. W strukturze sprzedaży dominujący udział ma kanał online, realizowany przez platformę internetową.
Wnioskodawca jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej … (dalej również: „GK …”), do której należy również …. Spółka Akcyjna. Na moment przygotowania przedmiotowego wniosku …. jest spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych …, a akcjonariat Spółki jest w większości rozproszony, z czego: dwie osoby fizyczne posiadają odpowiednio...% oraz ...% udziału w akcjonariacie oraz jeden inwestor instytucjonalny (fundusz) posiada ...% akcji. Pozostałe ...% akcji jest w rękach innych osób fizycznych i inwestorów instytucjonalnych, z których żaden nie posiada więcej niż 5% akcji.
22 sierpnia 2022 r. Zarząd Spółki podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych dotyczących przyszłości GK …. (dalej jako: „Przegląd”). Głównym założeniem Przeglądu była ocena możliwych kierunków działań, zmierzających do dalszego rozwoju GK …., w tym Spółki oraz prowadzonej przez nią działalności. W celu realizacji powyższego założenia za jedną z głównych opcji działania uznano pozyskanie inwestora finansowego lub strategicznego (dalej: „Inwestor”) ukierunkowanego na dalszy rozwój Spółki oraz całej GK …., zainteresowanego nabyciem istotnej części lub całości akcji Spółki od obecnych akcjonariuszy (dalej: „Transakcja”) i w efekcie przejęciem częściowej lub całkowitej kontroli nad Spółką. Opcja ta została oceniona przez Zarząd jako fundamentalna dla dalszej ekspansji na rynku i dynamizacji procesów rozwojowych Wnioskodawcy. Spółka oczekuje bowiem, że przeprowadzenie Transakcji pozytywnie wpłynie na sytuację finansową oraz biznesową, a także perspektywy dalszego rozwoju Spółki oraz GK ….. W zależności od rodzaju pozyskanego Inwestora (finansowy lub branżowy) i rezultatu przeprowadzonych negocjacji, uznano, że Spółka oraz cała GK ….w wyniku Transakcji może potencjalnie uzyskać m.in. następujące korzyści:
1.dostęp do know-how biznesowego nowego inwestora,
2.pozyskanie silniejszej pozycji przy negocjowaniu z dostawcami, co może wiązać się z obniżeniem cen towarów, które Spółka dystrybuuje,
3.możliwość korzystania z licznych efektów synergii dalszego rozwoju biznesu,
4.potencjalny dostęp do nowych rynków (ekspansja terytorialna) terytorialnych, nowych segmentów rynku,
5.prawdopodobny dostęp do zwiększonej bazy klientów, a także kontraktów oraz oferty produktowej,
6.możliwość utrzymania przez Spółkę oraz całą GK … obecnego zatrudnienia, a nawet zwiększenia liczby zatrudnionych – dzięki rozwojowi prowadzonej działalności.
7.wzmocnienie standingu finansowego Spółki, co może pozytywnie przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Spółki na rynku.
Z uwagi na aktualną pozycję rynkową Spółki, jej renomę oraz zasady, którymi kieruje się w ramach prowadzonej działalności, celem stało się pozyskanie wiarygodnego Inwestora, wyznającego tożsame wartości i zasady prowadzenia biznesu, nie zaś dowolnego podmiotu funkcjonującego na rynku. Koniecznym stało się zatem rzetelne przygotowanie takiego procesu, w tym dostarczenie potencjalnie zainteresowanym podmiotom bezstronnej i wiarygodnej informacji o Spółce.
Należy zaznaczyć, że powyższe plany rozwoju wpisały się w długoterminową strategię rozwoju Spółki oraz całej GK …przyjętą przez Zarząd …w kwietniu 2022 r., z której wynika ukierunkowanie na maksymalizację przychodów z działalności operacyjnej, mającą w dłuższej perspektywie czasu umocnić pozycję Spółki na rynku oraz zwiększyć jej konkurencyjność, co istotnie wpłynie na zachowanie/zabezpieczenie oraz zwiększenie przychodów Spółki. Strategia określa m.in. cele finansowe Spółki do roku 2026: osiągnięcie na poziomie jednostkowym ponad 3 mld zł przychodów oraz … przekraczającej 250 mln zł (dwukrotny wzrost w relacji do wyników wygenerowanych w 2022 roku). Pozyskanie nowego Inwestora bez wątpienia zwiększa szanse na realizację założonych celów. Spółka zdecydowała się na przeprowadzenie Przeglądu również ze względu na wzrastające w ostatnim czasie na rynkach, na których działa GK ….trendy konsolidacyjne.
Decyzja o objęciu przeglądem także spółki zależnej podyktowana była modelem działania całej GK ….. Wnioskodawca posiada 100% akcji w spółce zależnej, przez co jej strategia i funkcjonowanie są ściśle związane z decyzjami podejmowanymi na poziomie Wnioskodawcy, a cała GK … działa na zasadzie synergii. W ocenie Wnioskodawcy, istotne jest otrzymanie kompleksowej informacji na temat Spółki, jej otoczenia i sposobu funkcjonowania, co nie byłoby możliwe, gdyby przegląd nie objął także spółki zależnej.
Ze względu na rangę i złożoność Transakcji, Spółka zleciła w ramach Przeglądu, przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania Inwestora, oraz realizacji Transakcji, niepowiązanym, wyspecjalizowanym podmiotom świadczącym profesjonalne usługi w tym zakresie (dalej również razem jako: „Usługi Doradcze”). Działania te zostały ukierunkowane na potwierdzenie dobrej kondycji finansowej, prawnej i podatkowej Spółki przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o sytuacji Spółki. Informacje te stanowią dla Spółki wartość samą w sobie, gdyż dzięki nim ma ona możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron, co w sytuacji, w której Transakcja nawet nie doszłaby do skutku, mogłoby się przyczynić do jej lepszego funkcjonowania, w tym zabezpieczenia źródła przychodów.
Spółka zamierzała uzyskać także informacje na temat istotnych ryzyk, które na różnych płaszczyznach mogą mieć wpływ na jej bieżącą działalność oraz wartość akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych …. Informacje te Spółka zamierza wykorzystać do zabezpieczenia interesów Spółki oraz całej GK … w obszarach dotyczących zidentyfikowanych zagrożeń, usunięcia zaobserwowanych nieprawidłowości oraz usprawnienia procesów zachodzących w Spółce oraz całej GK ….
Zakres zleconych przez Spółkę prac został przez Wnioskodawcę szczegółowo przedstawiony poniżej. Należy wskazać, że niektóre z wyszczególnionych czynności zostały już zrealizowane, zaś część prac będzie dopiero zlecona w związku z przeprowadzeniem samej Transakcji. Wnioskodawca zaznacza, że obecnie Spółka jest na etapie, w którym została już podjęta decyzja o partnerstwie z konkretnym podmiotem – Inwestorem, który ogłosił wezwanie do sprzedaży na jego rzecz wszystkich akcji Spółki. Zgodnie z przyjętymi na tym etapie ustaleniami Spółka stanie się integralną częścią jednostki biznesowej Inwestora, będzie jednak jednocześnie nadal działała samodzielnie pod obecnym zespołem zarządzającym, kontynuując realizację swoich dotychczasowych strategii, ale w ramach i przy wsparciu nowego Inwestora.
Należy zauważyć, że pozyskanie Inwestora nie będzie automatycznie wiązało się z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, przy czym Wnioskodawca nie wyklucza, że po pozyskaniu Inwestora, może dojść do wniesienia wkładów przez Inwestora na kapitał zakładowy, kapitał zapasowy lub kapitał rezerwowy – w ramach odrębnych transakcji.
Szczegółowy opis nabywanych usług:
1.Doradztwo finansowe w procesie Przeglądu oraz pozyskania Inwestora i ewentualnej realizacji Transakcji:
a)analiza uzgodnionych z Wnioskodawcą opcji strategicznych GK ….oraz rekomendacja odnośnie wyboru optymalnej opcji;
b)opracowanie prognoz finansowych i modelu finansowego dla całej GK …. oraz poszczególnych spółek wchodzących w jej skład;
c)wycena całej GK … wraz z wyszczególnieniem wycen dla poszczególnych spółek wchodzących w jej skład na potrzeby wewnętrzne Wnioskodawcy;
d)doradztwo w zakresie ustalenia strategii i taktyk, które mają zostać przyjęte przez Wnioskodawcę w negocjacjach w związku z Transakcją;
e)przygotowanie ramowych harmonogramów działań i planu organizacji procesu, organizowanie i udział w spotkaniach związanych z Transakcją z podmiotami innymi niż potencjalni inwestorzy;
f)organizowanie i udział w spotkaniach z potencjalnymi inwestorami, związanych z Transakcją;
g)opracowanie zasad przeprowadzenia procesu i harmonogramu Transakcji;
h)wsparcie Wnioskodawcy w wyborze doradcy prawnego i podatkowego;
i)doradztwo w zakresie wyboru struktury Transakcji (dla uniknięcia wątpliwości nie dotyczy to struktury podatkowej), we współpracy z doradcą prawnym;
j)przygotowanie listy potencjalnych inwestorów;
k)opracowanie i przedstawienie Wnioskodawcy do zatwierdzenia materiałów informacyjnych na potrzeby Transakcji (teaser, memorandum informacyjne, prezentacja zarządu, list procesowy z wytycznymi odnośnie oczekiwanych ofert, itp.);
l)pomoc w wynegocjowaniu umowy o zachowaniu poufności pomiędzy Wnioskodawcą a inwestorami przygotowanej przez doradców prawnych;
m)nawiązanie kontaktu i zarządzanie relacjami z potencjalnymi inwestorami (po uprzedniej akceptacji listy potencjalnych inwestorów przez Wnioskodawcę) w odniesieniu do Transakcji;
n)analiza otrzymanych przez Wnioskodawcę ofert od inwestorów, rekomendacja dla Wnioskodawcy dotycząca wyboru inwestorów do dalszych etapów procesu;
o)przygotowanie projektu ….;
p)udział w negocjacjach ofert i …. z inwestorami;
q)uzgodnienie z Wnioskodawcą zakresu badania …. przez inwestorów i listy dokumentów, które powinny zostać przedstawione przez Wnioskodawcę w ramach badania;
r)koordynowanie przygotowania informacji o GK …. na potrzeby badania ….;
s)pomoc w wyborze dostawcy wirtualnego … na potrzeby badania …;
t)koordynacja i zarządzanie całym procesem …, w tym pomoc przy odpowiedziach na pytania inwestorów;
u)przygotowanie wytycznych i opiniowanie projektu dokumentacji transakcyjnej przygotowanego przez doradców prawnych;
v)analiza i ocena ofert wstępnych oraz wiążących wraz z komentarzami do projektu dokumentacji transakcyjnej złożonych przez potencjalnych inwestorów, rekomendacja dla Wnioskodawcy dotycząca wyboru potencjalnych inwestorów do dalszych rozmów;
w)organizacja, doradztwo i udział we wszystkich spotkaniach i negocjacjach z potencjalnymi inwestorami, w tym: w negocjacjach cenowych oraz dotyczących dokumentacji transakcyjnej.
Z tytułu wykonania usług zrealizowanych w zakresie zależnym od potrzeb Wnioskodawcy w związku z realizacją Transakcji, Spółka zobowiązała się zapłacić na rzecz Doradcy finansowego następujące wynagrodzenie:
i.wynagrodzenie za realizację usług określonych w punkcie a-c w wysokości:
a.xx.xxx zł należne po odbiorze przez Wnioskodawcę modelu finansowego i wyceny wewnętrznej GK … oraz poszczególnych spółek wchodzących w skład GK …, przy czym brak odbioru lub brak zgłoszenia uwag do dokumentów w terminie 2 dni roboczych od przekazania modelu finansowego i wyceny jest traktowany jak jego dokonanie;
b.wynagrodzenie za realizację Transakcji:
i.xx.xxx zł należne w momencie uzyskania przez Spółkę niewiążącej oferty w związku z Transakcją od przynajmniej jednego inwestora;
ii.xx.xxx zł należne w momencie uzyskania przez Spółkę wiążącej oferty w związku z Transakcją od przynajmniej jednego inwestora;
ii.wynagrodzenie za sukces, w przypadku zawarcia Transakcji, w wysokości x,xx% Wartości Przedsiębiorstwa, pomniejszone o zapłacone wynagrodzenie należne w momencie dokonania całkowitego rozliczenia Transakcji i płatne na podstawie faktury VAT wystawionej po dokonaniu tego częściowego lub całkowitego rozliczenia;
iii.dodatkowe wynagrodzenie za sukces, w przypadku zawarcia Transakcji, w formule premii za osiągniętą wycenę Wnioskodawcy, w wysokości x,x% Wartości Przedsiębiorstwa powyżej poziomu 10x …, należne w momencie dokonania całkowitego rozliczenia Transakcji i płatne na podstawie faktury VAT wystawionej po dokonaniu tego całkowitego rozliczenia;
iv.wynagrodzenie uznaniowe, w przypadku zawarcia Transakcji, w wysokości x,x% Wartości Przedsiębiorstwa oraz pozytywnej oceny wykonania prac będących przedmiotem Umowy, płatne na podstawie faktury VAT wystawionej po rozliczeniu Transakcji. Dla uniknięcia wątpliwości, wynagrodzenie uznaniowe może zostać wypłacone w całości, w części lub w ogóle, według uznania Wnioskodawcy. Faktura VAT za wynagrodzenie uznaniowe, o którym mowa powyżej, wystawiona zostanie na pisemny wniosek Wnioskodawcy sporządzony po dokonaniu oceny, o której mowa powyżej, na kwotę wskazaną przez Spółkę.
2.Doradztwo prawne w procesie Przeglądu oraz pozyskania Inwestora i ewentualnej realizacji Transakcji:
Etap I: Analiza opcji strategicznych:
1)weryfikacja pod względem formalno-prawnym możliwości realizacji zdefiniowanych wspólnie z Doradcą finansowym opcji strategicznych dla GK …,
2)doradztwo w zakresie przygotowania dokumentacji korporacyjnej określającej wynagrodzenie bonusowe dla Zarządu Spółki w wypadku zmiany kontroli nad Spółką,
Etap II: Dokumentacja oraz negocjacje …:
1)przygotowanie wspólnie z Doradcą finansowym Spółki struktury Transakcji i harmonogramu jej wdrożenia,
2)przygotowanie dokumentu … w języku polskim i/lub angielskim,
3)wsparcie Spółki w negocjacjach dokumentu … z inwestorami, którzy wezmą udział w procesie prowadzonym przez doradcę finansowego,
4)weryfikacja pod względem formalno - prawnym teasera, memorandum informacyjnego, prezentacji zarządu, listu procesowego z wytycznymi odnośnie oczekiwanych ofert, itp.
Etap III: …:
1)sporządzenie wykazu dokumentów wymaganych do przekazania do …
2)wsparcie Spółki w przygotowaniu oraz przeglądzie …(dokumenty zostaną zgromadzone i przekazane do …. przez Spółkę),
3)sporządzenie dokumentacji określającej zasady korzystania z … dla potencjalnych inwestorów w języku polskim i angielskim, jeśli będzie taka potrzeba.
Etap IV: Dokumentacja transakcyjna:
1)przygotowanie dokumentacji transakcyjnej w języku polskim i/lub angielskim, lub weryfikacja dokumentacji transakcyjnej przygotowanej przez inwestora,
2)wsparcie Spółki w negocjacjach dokumentacji transakcyjnej, w tym wsparcie Spółki w negocjacjach Management …. – dokumentu zawierającego oświadczenia i zapewnienia od Zarządu Spółki oraz określającego zasady odpowiedzialności.
Etap V: Podpisanie i zamknięcie Transakcji:
1)wsparcie Spółki w podpisaniu oraz zamknięciu transakcji.
Ponadto w trakcie całego Projektu, zakres pracy Doradcy prawnego obejmował także:
2)przygotowanie projektów dokumentów niezbędnych do realizacji Transakcji, a w szczególności: projektów uchwał organów Spółki (Zarządu, Rady Nadzorczej, Walnego Zgromadzenia) oraz wniosków i pism do organów administracyjnych,
3)reprezentowanie Spółki w postępowaniach administracyjnych prowadzonych w związku z realizacją Transakcji,
4)doradztwo w wypełnianiu przez Spółkę obowiązków informacyjnych w związku z transakcją, a w szczególności przygotowanie projektów raportów bieżących.
Wynagrodzenie rozliczane jest na podstawie stawek godzinowych netto w odniesieniu do czasu poświęconego przez poszczególnych prawników (różne stawki godzinowe uzależnione od stanowiska prawnika wykonującego dane zlecenie). Jednocześnie strony określiły górny limit wynagrodzenie (…) za realizację poszczególnych etapów.
Wynagrodzenie za wykonane prace rozliczne jest w formie faktur wystawianych co miesiąc.
3.Doradztwo w zakresie relacji inwestorskich
Spółka zawarła umowę z podmiotem specjalizującym w świadczeniu usług w zakresie:
i.przygotowania i prowadzenia relacji pomiędzy emitentami papierów wartościowych a obecnymi lub potencjalnymi akcjonariuszami tychże emitentów oraz innymi uczestnikami rynku kapitałowego, tak by w pożądany sposób kształtować postrzeganie Spółki jako emitenta papierów wartościowych, w tym w związku z Transakcją (dalej: Relacje Inwestorskie); przygotowania i prowadzenia działań z zakresu komunikacji finansowej, ze szczególnym uwzględnieniem działań wobec mediów finansowych, tak by w pożądany sposób kształtować postrzeganie Spółki jako emitenta papierów wartościowych, w tym w związku z Transakcją (dalej: „Komunikacja Finansowa”).
Przedmiotem umowy są usługi polegające na przygotowywaniu i prowadzeniu relacji inwestorskich oraz działań z zakresu Komunikacji Finansowej, obejmujące prowadzone na bieżąco:
1.działania systemowe i analityczne w obszarze postrzegania Transakcji przez przedstawicieli rynku kapitałowego, obejmujące:
a.przegląd prac analitycznych, rekomendacji i wypowiedzi osób zarządzających i analityków,
b.analizę postrzegania Spółki i Transakcji przez uczestników rynku (…),
c.rekomendacje w zakresie strategii i wyboru narzędzi służących komunikacji Spółki z akcjonariuszami w temacie Transakcji,
d.konsultacje oraz wsparcie w opracowaniu zawartości merytorycznej i sposobu redagowania m.in. komentarza zarządu do sprawozdań finansowych, raportów bieżących, komentarza do raportów z działalności emitenta,
e.bieżące konsultacje w zakresie przygotowania innych materiałów informacyjnych dla uczestników rynku kapitałowego, w tym rekomendacje dotyczące strony internetowej Spółki i innych form permanentnej komunikacji.
2.działania komunikacyjne w stosunku do inwestorów instytucjonalnych i analityków biur maklerskich, obejmujące:
a.wyselekcjonowanie target group tj. kluczowych z punktu widzenia relacji inwestorskich uczestników rynku kapitałowego, w tym polskich i zagranicznych akcjonariuszy instytucjonalnych oraz analityków biur maklerskich,
b.opracowanie planu wydarzeń istotnych z punktu widzenia relacji inwestorskich skierowanych do polskich i zagranicznych akcjonariuszy instytucjonalnych i ich koordynacja,
c.rekomendacje dotyczące uczestnictwa przedstawicieli Spółki w wydarzeniach na rynku kapitałowym, dedykowanych inwestorom instytucjonalnym,
d.inicjowanie poprzez własne zasoby analityczne kontaktów z przedstawicielami rynku kapitałowego w celu pozyskiwania informacji rynkowych na temat Spółki i Transakcji,
e.konsultacje w zakresie zawartości prezentacji na potrzeby road show z inwestorami instytucjonalnymi oraz analitykami biur maklerskich,
f.przygotowywanie członków zarządu lub innych przedstawicieli Spółki do spotkań, prezentacji z inwestorami instytucjonalnymi, w tym trening prezentacji wraz z symulacją sesji ….
3.działania komunikacyjne w stosunku do inwestorów indywidualnych, obejmujące:
a.wyselekcjonowanie target group tj. kluczowych z punktu widzenia komunikacji finansowej wobec uczestników rynku kapitałowego oraz tworzenie i aktualizację bazy adresatów informacji dotyczących Spółki,
b.opracowanie planu wydarzeń istotnych z punktu widzenia komunikacji finansowej skierowanej do inwestorów indywidualnych i ich koordynacja, określenie innych form komunikacji z rynkiem kapitałowym z wykorzystaniem narzędzi online,
c.rekomendacje dotyczące uczestnictwa przedstawicieli Spółki w wydarzeniach na rynku kapitałowym, dedykowanych inwestorom indywidualnym,
d.konsultacje w zakresie zawartości prezentacji na potrzeby spotkań z inwestorami indywidualnymi oraz zawartości materiałów informacyjnych przygotowywanych na ich rzecz,
e.przygotowanie członków zarządu lub innych przedstawicieli Spółki do spotkań, prezentacji z inwestorami indywidualnymi,
f.pełnienie funkcji pierwszego kontaktu w zakresie komunikacji finansowej wobec inwestorów indywidualnych tj. prowadzenie korespondencji i odpowiedzi na zadawane przez nich pytania,
4.działania z zakresu Komunikacji Finansowej i budowania wizerunku Spółki wobec mediów finansowych, obejmujące:
a.wyselekcjonowanie target group tj. kluczowych z punktu widzenia prowadzenia komunikacji finansowej uczestników rynku kapitałowego oraz tworzenie i aktualizację bazy adresatów informacji dotyczących Spółki,
b.opracowanie planu komunikacji finansowej i ich koordynacja,
c.konsultacje w zakresie zawartości prezentacji na potrzeby spotkań z przedstawicielami mediów finansowych, konsultacje zawartości …..i innych materiałów medialnych,
d.przygotowywanie członków zarządu lub innych przedstawicieli Spółki do spotkań, prezentacji i wywiadów udzielanych mediom,
e.pełnienie funkcji pierwszego kontaktu w zakresie komunikacji finansowej tj. bezpośrednie wsparcie w relacjach z mediami, m.in. adresowanie zapytań, potrzeb informacyjnych,
f.aranżowanie spotkań z przedstawicielami mediów i ich koordynacja,
g.koordynowanie publikacji na temat Spółki, wypowiedzi i wywiadów w mediach finansowych, konsultacja autoryzacji materiałów dziennikarskich,
h.konsultacje w zakresie prowadzenia działań komunikacyjnych w wybranych kanałach social media (….),
i.opracowanie planu wykorzystania mediów i koordynacja działań reklamowych w mediach finansowych oraz wyszukiwanie optymalnych projektów sponsorskich z punktu widzenia komunikacji finansowej, media buying, tj. współpraca w zakresie wykupu reklam, wywiadów sponsorowanych i innych,
j.monitoring mediów, szczególnie w zakresie postrzegania Spółki przez media,
k.monitorowanie forów internetowych i wypowiedzi na temat Spółki oraz rekomendacje dotyczące podejmowanych działań w tym zakresie.
Z tytułu świadczenia ww. usług lub pozostawania w gotowości do ich świadczenia Doradcy przysługuje miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie w kwocie xx xxx zł. Dodatkowo, w przypadku, gdy Transakcja dojdzie do skutku i osiągnie umowne paramenty (określone w umowie) z tytułu świadczenia ww. usług lub pozostawania w gotowości do ich świadczenia Doradcy przysługuje dodatkowo jednorazowe wynagrodzenie w określonej wysokości (….).
4.Wewnętrzne doradztwo prawne
Na potrzeby prowadzonej działalności Spółka zawarła w 2019 r. umowę o świadczenie pomocy prawnej. Usługi świadczone są przez zewnętrzną kancelarię prawną (dalej: „Kancelaria”). W związku z rozpoczętym Przeglądem i planowanymi działaniami Wnioskodawca powierzył Kancelarii wykonanie dodatkowych czynności, w tym m.in.:
1.zaangażowanie w proces … Spółki poprzez:
i.weryfikację zakresu proponowanego wykazu dokumentów wymaganych do przekazania do ….
ii.przygotowanie wszystkich dokumentów w obszarze prawnym i ładu korporacyjnego w celu zamieszczenia w …
iii.realizację wszystkich niezbędnych działań w trakcie sesji …, w tym udzielenie odpowiedzi na zadany pytania,
2.wsparcie Zarządu Spółki w trakcie negocjacji pakietu dokumentacji transakcyjnej oraz wsparcie przy zamknięciu transakcji,
3.przygotowanie projektów dokumentów niezbędnych do realizacji transakcji w zakresie zleconym przez Zarząd Spółki, a w szczególności: projektów uchwał organów Spółki oraz wniosków i pism do organów administracji,
4.realizację wszystkich uzgodnionych obowiązków informacyjnych Spółki w związku z transakcją, w szczególności przygotowanie raportów bieżących,
5.inne czynności niezbędne do realizacji przeglądu opcji strategicznych.
Z tytułu wykonania ww. czynności Kancelarii przysługuje:
i.ryczałtowe wynagrodzenie miesięczne wypłacane od momentu rozpoczęcia przeglądu opcji strategicznych do końca miesiąca, w którym ogłoszone zostało wezwanie na akcje Spółki;
ii.wynagrodzenie za sukces (…) należne w przypadku, gdy przegląd opcji strategicznych zakończy się transakcją, w wyniku której nastąpi zmiana kontroli Spółki. Wynagrodzenie za sukces uzależnione jest od ceny za 1 akcję … w transakcji, w ramach której dojdzie do zmiany kontroli. Wartość wynagrodzenia ustalona będzie w oparciu o podaną przez Spółkę do publicznej wiadomości informację o rozliczeniu wezwania do sprzedaży akcji, które otrzymała Spółki.
Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktur VAT.
5.Doradztwo finansowe związane z otrzymaniem wezwania do zapisywania się na sprzedaż akcji Spółki
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Inwestor ogłosił wezwanie do zapisywania się na sprzedaż akcji Spółki. Po ogłoszeniu Wezwania, zgodnie z art. 80 Ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 roku, Zarząd Spółki będzie zobowiązany w wyznaczonym terminie przedstawić swoje stanowisko odnośnie Wezwania, w szczególności stwierdzając, czy cena zaoferowana w Wezwaniu odpowiada wartości godziwej akcji Spółki. W związku z tym Spółka zleciła niezależnemu Doradcy finansowemu określone prace, w tym:
i.sporządzenie niezależnego oszacowania wartości godziwej wszystkich wyemitowanych akcji Spółki;
ii.przygotowanie, między innymi na podstawie oszacowania wartości, opinii o finansowych warunkach transakcji, której dotyczy wezwanie, stwierdzającej, czy z finansowego punktu widzenia, oferowana w wezwaniu cena jest „godziwa” (tzn. uczciwa i racjonalna);
iii.wsparcie Spółki w przygotowaniu stanowiska Zarządu Spółki dotyczącego ogłoszonego wezwania - zgodnie z art. 80 Ustawy o Ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 roku.
Za powyższe działania Spółka zapłaci wynagrodzenie w określonej, ryczałtowej wysokości xx xxx zł. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktur VAT.
6.Usługa wirtualnego pokoju do wymiany danych (….; dalej: „….”)
Spółka na potrzeby Przeglądu, pozyskania Inwestora oraz Transakcji zawarła umowę z podmiotem świadczącym Usługę … (dalej: „Dostawca”) polegającą na stworzeniu, zarządzaniu i utrzymaniu bezpiecznego, spersonalizowanego na potrzeby Spółki systemu …, celem udostępniania dokumentów oraz innych materiałów.
Bazowy okres świadczenia Usługi … trwa 4 miesiące. Bazowy okres świadczenia Usługi … został podzielony na dwa etapy – przygotowawczy i właściwy.
W ramach świadczonej Usługi … Dostawca zobowiązał się do:
a)stworzenia i konfiguracji bezpiecznej instancji Systemu … i adresu . …., które będą dostępne przy użyciu przeglądarki internetowej dla wybranej grupy Użytkowników wskazanej przez Wnioskodawcę,
b)przekazania Wnioskodawcy bądź wskazanym przez niego osobom loginu do Systemu …, który upoważni go do zamieszczania, zmiany, oraz usuwania materiałów i informacji w Systemie …
c)umożliwienia załadowania do Systemu … nieograniczonej ilości stron dokumentów elektronicznych w trakcie obowiązywania Umowy,
d)zaproszenia do korzystania z Systemu …. nieograniczonej liczby Użytkowników wskazanych przez Wnioskodawcę i umożliwienie im dostępu do Systemu …w terminie i w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę,
e)załadowania dokumentów do Systemu …,
f)przygotowania Systemu … do zaproszenia Użytkowników (konfiguracja Systemu …, w tym modułu ..…., utworzenie grup i Użytkowników, nadanie Użytkownikom uprawnień, zgodnie z oczekiwaniem Wnioskodawcy, wysłanie zaproszeń),
g)dostarczenia Wnioskodawcy wzorów w xls przykładowej struktury dokumentów, którą można automatycznie odtworzyć w Systemie ...,
h)dedykowania Konsultanta odpowiedzialnego za projekt Wnioskodawcy,
i)umożliwienia Wnioskodawcy korzystania ze wsparcia Działu Obsługi Klienta Dostawcy, w dni robocze w godzinach od 9-17, obejmujące prace wskazane w e)-h) powyżej,
j)umożliwienia Użytkownikom korzystania z pomocy Działu Obsługi Technicznej Dostawcy, w dni robocze 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, na warunkach określonych w Regulaminie,
k)zorganizowania szkolenia online z zarządzania Systemem ... dla Wnioskodawcy, w terminie wskazanym przez Wnioskodawcę,
l)aktywacji forum dyskusyjnego …
m)dostarczenia Wnioskodawcy zestawów szyfrowanych nośników, zawierających archiwum Systemu … (dokumenty, raporty, archiwum forum ...).
Dostawca udzielił Spółce niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji na korzystanie z Systemu …w celu realizacji Umowy na zasadzie …, w sposób oraz w zakresie określonym w umowie. Licencja nie obejmuje skryptów instalacyjnych dotyczących części serwerowej ani też kodu źródłowego Systemu …. Licencja jest udzielona na okres obowiązywania Umowy oraz ulega przedłużeniu na dalszy okres obowiązywania Umowy w przypadku przedłużenia okresu obowiązywania Umowy.
Za wykonanie Usługi .. oraz za udzielenie licencji Strony uzgodniły łączną opłatę w wysokości x.xxx zł netto za określoną liczbę stron dokumentów załadowanych do Systemu …. W przypadku przedłużenia obowiązywania umowy albo przekroczenia limitów, o którym mowa wyżej Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty dodatkowego wynagrodzenia. Zasady ustalania szczegółowego wynagrodzenia opisane zostały szczegółowo w umowie i uzależnione są np. od ostatecznej ilości stron załadowanych do Systemu … w ciągu okresu trwania Umowy; od ilości godzin pracy działu obsługi klienta.
Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury VAT wystawionej przez Dostawcę, w następujący sposób:
a)wynagrodzenie za usługi podstawowe płatne jest z góry,
b)wynagrodzenie za usługi dodatkowe płatne na podstawie faktur wystawionych na koniec każdego miesiąca kalendarzowego.
Wynagrodzenie za wszystkie ww. Usługi doradcze jest i będzie rozliczane na podstawie faktur VAT wystawianych przez dostawców Spółki. Wynagrodzenie za Usługi doradcze może być (zgodnie z zasadami określonymi w poszczególnych umowach) powiększone o poniesione przez firmy doradcze i zaakceptowane przez Spółkę wydatki związane ze świadczeniem Usług doradczych (np. opłaty administracyjne, koszty podróży, zakwaterowania, opłaty sądowe, koszty tłumaczeń, itp.).
Należy jednocześnie podkreślić, że:
i.firmy/dostawcy, którym Wnioskodawca zlecił wykonanie ww. Usług doradczych, nie są i nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych,
ii.usługi doradcze świadczone są/będą przez podatników VAT – czynnych.
Z uwagi na złożoność procesu pozyskiwania Inwestora rzeczywisty przebieg i harmonogram Transakcji może ulec wydłużeniu lub zmianom.
Ponadto w uzupełnieniu wskazano:
Wynagrodzenie za nabywane usługi wirtualnego pokoju do wymiany danych jest i będzie rozliczane na podstawie faktur VAT wystawianych przez dostawcę usługi.
Firma/dostawca, któremu Wnioskodawca zlecił wykonanie usług wirtualnego pokoju do wymiany danych nie jest i nie będzie podmiotem powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych,
Usługa wirtualnego pokoju do wymiany danych świadczona jest/będzie przez zarejestrowanego czynnego podatnika VAT.
Usługa doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisana w punkcie 1 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługa doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisana w punkcie 2 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługa doradztwa w zakresie relacji inwestorskich (szerzej opisana w punkcie 3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługa wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisana w punkcie 4 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługa doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki (szerzej opisana w punkcie 5 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługa wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisana w punkcie 6 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) wykorzystana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytania
Czy Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na podstawie faktur VAT wystawianych przez dostawców spółki z tytułu nabycia usług:
A.doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 1 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
B.doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 2 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
C.doradztwa w zakresie relacji inwestorskich (szerzej opisanego w punkcie 3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
D.wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 4 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
E.doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki (szerzej opisanego w punkcie 5 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
F.wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 6 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na podstawie faktur VAT wystawianych przez dostawców spółki z tytułu nabycia usług:
A.doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 1 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
B.doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 2 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
C.doradztwa w zakresie relacji inwestorskich (szerzej opisanego w punkcie 3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
D.wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 4 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
E.doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki (szerzej opisanego w punkcie 5 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
F.wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 6 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego).
Uzasadnienie Wnioskodawcy
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten implementuje do polskiego ustawodawstwa art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz.UE. L Nr 347, str. 1 z późn. zm., dalej jako: „Dyrektywa”).
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższych przepisów należy zauważyć, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie przepisy wprost wykluczają możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Tym samym podstawowym kryterium decydującym o prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie nabytych towarów i usług jest istnienie co do zasady bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem VAT naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Przy czym zarówno Dyrektywa jak i ustawa o VAT nie precyzują, w jaki sposób oraz w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiało to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W orzecznictwie zarówno Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), jak i sądów administracyjnych ugruntował się pogląd, że związek ten może mieć zatem także charakter pośredni, a dany zakup może wiązać się również z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu.
Przykładowo, w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Midland Bank TSUE wskazał, że w wypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, prawo do odliczenia zostaje podatnikowi przyznane wówczas, gdy koszty nabywanych usług należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju koszty w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (identyczne stanowisko TUSE zajął też w późniejszych swoich orzeczeniach: z dnia 18 lipca 2013 r., w sprawie C-26/12 Fiscale eenheid PPG Holdings BV cs te Hoogezand przeciwko Inspecteur van de Belastingdienst/Noord/kantoor Groninge oraz z dnia 8 lutego 2007 r., w sprawie C-435/05 Investrand).
Także w wyroku z dnia 26 maja 2005 r., w sprawie C-465/03, Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz, w którym TSUE odniósł się do prawa do odliczenia VAT od wydatków (usługi prawne, reklamowe) poniesionych w związku z emisją nowych akcji. TSUE wskazał, że: „w sprawie przed sądem krajowym, uwzględniając fakt, iż, po pierwsze, emisja akcji jest transakcją nienależącą do zakresu przedmiotowego szóstej dyrektywy, po drugie zaś, że transakcja ta została zawarta przez Kretztechnik celem podniesienia kapitału z korzyścią dla jej ogólnie pojętej działalności gospodarczej, należy uznać, iż poniesione koszty świadczeń uzyskanych przez tę spółkę w ramach owej transakcji stanowią część kosztów ogólnych i w konsekwencji stanowią element cenotwórczy jej towarów. Takie świadczenia pozostają w istocie w bezpośrednim i ścisłym związku z działalnością gospodarczą podatnika (zob. ww. wyroki w sprawach BLP Group, pkt 25; Midland Bank, pkt 31; Abbey National, pkt 35 oraz 36, jak również Cibo Participations, pkt 33). W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy, Kretztechnik przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT obciążającego wydatki poniesione przez tę spółkę w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jej rzecz w ramach przeprowadzonej przez nią emisji akcji, pod warunkiem jednak, iż wszystkie transakcje dokonywane przez tę spółkę w ramach jej działalności gospodarczej są opodatkowane”.
Podobnie w orzeczeniu z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, TSUE przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.
Do powyższej kwestii TSUE odniósł się także w wyroku z 17 października 2018 r. w sprawie C-249/17 Ryanair, w którym wskazano, że zasada neutralności VAT wymaga, aby przyznać spółce, która ma zamiar nabyć wszystkie akcje innej spółki w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu na rzecz tej innej spółki usług w zakresie zarządzania opodatkowanych podatkiem od wartości dodanej (VAT), prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi usług doradczych, poniesionymi w ramach formalnej oferty nabycia, mimo iż okazało się, że ta działalność gospodarcza nie została zrealizowana, pod warunkiem że wydatki te mają wyłączną przyczynę w planowanej działalności gospodarczej.
Z powyższych orzeczeń TSUE jednoznacznie wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zarówno, gdy:
(i)zachodzi bezpośredni i ścisły związek pomiędzy danym wydatkiem a konkretną lub konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, jak i
(ii)poniesiony wydatek ma jedynie pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż stanowi ogólny koszt całej działalności gospodarczej podatnika i jako taki stanowi element cenotwórczy dostarczanych towarów lub świadczonych usług.
Warto również zauważyć, że Dyrektywa jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.
Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe warunki są/będą spełnione w przypadku nabycia przez Spółkę, udokumentowanych fakturami VAT usług:
A.doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 1 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
B.doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 2 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
C.doradztwa w zakresie relacji inwestorskich (szerzej opisanego w punkcie 3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
D.wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 4 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
E.doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki (szerzej opisanego w punkcie 5 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego),
F.wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji (szerzej opisanego w punkcie 6 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego).
Przede wszystkim należy zauważyć, że Wnioskodawca prowadzi co do zasady wyłącznie działalność opodatkowaną VAT, a tym samym nie wystąpi sytuacja, w której prawo do odliczenia mogłoby nie przysługiwać z uwagi na związek tych wydatków z działalnością Wnioskodawcy, która jest zwolniona z VAT lub która nie podlega VAT. W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie ww. nabyte usługi pozostają/pozostaną w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Nabyte usługi wiążą się bowiem z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, pozyskanie nowego Inwestora będzie miało fundamentalny wpływ na funkcjonowanie oraz dalszy rozwój Spółki. Wnioskodawca oczekuje, że pozyskanie Inwestora i przeprowadzenie Transakcji pozytywnie wpłynie na sytuację ekonomiczną i finansową Spółki i perspektywy jej dalszego rozwoju. Dzięki planowanej Transakcji Spółka może potencjalnie uzyskać m.in.:
§efekt synergii wpływający na zwiększenie przychodów i/lub zwiększenie sprawności operacyjnej skutkującej poprawą rentowności działalności Spółki,
§poprawa standingu finansowego oraz dostęp do dodatkowego finansowania np. w postaci finansowania dłużnego (np. pożyczki) lub wkładów pieniężnych od pozyskanego Inwestora, co może pozytywnie przyczynić się do dalszej ekspansji Spółki i pozytywnie wpłynąć na sytuację finansową Spółki,
§dostęp do nowych rynków (ekspansja terytorialna, w tym zagraniczna), nowych segmentów rynku oraz nowych potencjalnych klientów oraz oferty produktowej,
§dostęp do know-how biznesowego
§dzięki rozwojowi prowadzonej działalności możliwość zwiększenia liczby zatrudnionych osób,
§perspektywy nawiązania nowych kontaktów biznesowych.
Nabycie ww. usług związanych z Przeglądem, pozyskaniem Inwestora oraz przeprowadzeniem transakcji zaplanowane zostało przede wszystkim w celu dalszego rozwoju Spółki, a więc w celu osiągnięcia przychodów, a także zachowania i zabezpieczenia przez Spółkę źródła jej przychodów a w konsekwencji w celu prowadzonej przez Spółkę działalności opodatkowanej. Spółka konsekwentnie realizuje cele przyjęte w strategiach biznesowych i dąży do dalszego dynamicznego rozwoju oraz zwiększenia swojej konkurencyjności na rynku. Nabycie określonych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Usług doradczych jest w pełni uzasadnione i racjonalne oraz odpowiada praktyce rynkowej.
Spółka będzie miała możliwość pozyskać Inwestora, jeśli potwierdzi swoją dobrą kondycję finansową, prawną, podatkową i techniczną, przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o swojej sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej, technicznej, przy czym dla potencjalnych inwestorów informacje te będą wiarygodne, jeśli będą pochodziły z niezależnych źródeł, tj. od profesjonalnych niezależnych doradców zewnętrznych. Brak nabycia tego typu usług istotnie zmniejsza szanse na pozyskanie zewnętrznych inwestorów.
Wnioskodawca oczekuje, że pozyskanie Inwestora i finalne przeprowadzenie Transakcji pozytywnie wpłynie na sytuację ekonomiczną i finansową Spółki oraz perspektywy jej dalszego rozwoju. Planowana transakcja:
§wpłynie pozytywnie na dalszy dynamiczny rozwój w oparciu o przyjęte strategie,
§umożliwi rozpoczęcie działalności w nowych obszarach, na nowych rynkach zbytu,
§zwiększy ofertę produktową Spółki,
§pozwoli na zdobycie nowych klientów, co istotnie przyczyni się do zwiększenia możliwości pozyskiwania przychodów z prowadzonej działalności,
§zwiększy rozpoznawalność marki dzięki dołączeniu do międzynarodowej grupy posiadającej bardzo dobrą renomę na rynku,
§pozwoli na skorzystanie z doświadczenia dużego międzynarodowego podmiotu w zakresie prowadzenia działalności, produkcji itp.,
§umożliwi utrzymanie dotychczasowego zatrudnienia lub zwiększenie liczby zatrudnionych osób – dzięki rozwojowi prowadzonej działalności.
Pozyskanie Inwestora, który posiada dobrą opinię na rynku i dołączenie do grupy kapitałowej nowego Inwestora ma bezpośredni wpływ na renomę Spółki i w konsekwencji na zwiększenie pozycji negocjacyjnej i przetargowej Spółki w negocjacjach z nowymi oraz dotychczasowymi klientami spółki.
Niewykluczone również, że dzięki Inwestorowi Spółka będzie mogła poszerzyć zakres prowadzonej działalności opodatkowanej (rozszerzyć ofertę produktową) w oparciu o dostęp do nowego know-how obecnego w grupie kapitałowej Inwestora lub jego oferty produktowej, która będzie mogła być przedstawiona klientom Spółki. Dołączenie do znanej grupy kapitałowej może również poprawić dobrą obecnie pozycję Spółki na rynku pracy jako renomowanego i wiarygodnego pracodawcy należącego do silnej grupy kapitałowej. Nowy Inwestor może również przyczynić się do polepszenia pozycji Spółki na rynkach finansowych (co z kolei może się przyczynić do pozyskania korzystnych warunków finansowania zewnętrznego).
Wnioskodawca oczekuje zatem, że realizacja przedmiotowych usług przyczyni się do uzyskania niezbędnych informacji w procesie pozyskania Inwestora oraz podjęcia decyzji o jego wyborze. Nabyte usługi mogą w przyszłości umożliwić Spółce wdrożenie nowej strategii rozwoju, która może pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój działalności opodatkowanej Spółki i przyczyni się do zwiększenia generowanych przez Spółkę obrotów. Uzyskane w procesie Przeglądu informacje mogą przyczynić się do minimalizacji ryzyka w zakresie sparaliżowania zarządzania przedsiębiorstwem na skutek próby wrogiego przejęcia.
Nabywane w związku z tym dotychczas i w przyszłości usługi wspierają realizację długoterminowej strategii Spółki nastawionej na ciągły rozwój, optymalizację prowadzonej działalności oraz maksymalizację zysków. Uzyskane informacje, będące efektem nabywanych Usług doradczych mogą znacząco wpłynąć na strategię Spółki i podejmowane w związku z tym decyzje biznesowe np. dotyczące rozpoczęcia lub zakończenia projektów, ekspansji na nowe rynki czy też przejęć i fuzji.
Z drugiej strony Spółka zamierza wykorzystać informacje i konkluzje wynikające z przeprowadzonego w ramach zleconych Usług doradczych badania także w zakresie prowadzonej przez Spółkę bieżącej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Poza badaniem kondycji samej Spółki na różnych płaszczyznach, Spółka uzyskała także opis zagrożeń, które mogą mieć wpływ na jej funkcjonowanie, standing oraz prowadzenie działalności opodatkowanej. Z uwagi na objęcie audytem także spółki zależnej, Wnioskodawca może wykorzystać zdobyte informacje w celu usprawnienia współpracy wewnątrz GK …, minimalizacji ewentualnych zagrożeń oraz optymalizacji procesów wewnętrznych.
Podsumowując:
i. Wnioskodawca posiada status podatnika VAT-czynnego,
ii. prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT,
iii. wydatki poniesione na nabycie Usług doradczych związanych z Przeglądem, pozyskaniem Inwestora oraz przeprowadzeniem Transakcji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,
iv. nie istnieją okoliczności wyłączające prawo do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje i będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących zakup ww. Usług doradczych.
Końcowo, mając świadomość, że wydawane interpretacje indywidualne dotyczą konkretnych stanów faktycznych Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach, w tym przykładowo w interpretacji:
i.z dnia 26 stycznia 2023 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.959.2022.1.IO,
ii.z dnia 25 października 2022 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.600.2022.1.WN,
iii.z dnia 13 maja 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.212.2021.1.PS,
iv.z dnia 16 stycznia 2020 r., znak: 0112-KDIL4.4012.533.2019.4.MB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodane wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.
Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką handlową, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i co do zasady prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w obszarze dystrybucji artykułów elektrotechnicznych.
W związku z Państwa rozwojem oraz planowaną sprzedażą pakietu akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy, podjęli Państwo starania w zakresie pozyskania nowego wsparcia i inwestycji w obszarze prowadzonej działalności operacyjnej.
Z uwagi na aktualną Państwa pozycję rynkową, jej renomę oraz zasady, którymi kieruje się w ramach prowadzonej działalności, celem stało się pozyskanie wiarygodnego Inwestora, wyznającego tożsame wartości i zasady prowadzenia biznesu, nie zaś dowolnego podmiotu funkcjonującego na rynku. Koniecznym stało się zatem rzetelne przygotowanie takiego procesu, w tym dostarczenie potencjalnie zainteresowanym podmiotom bezstronnej i wiarygodnej informacji o Spółce.
Ze względu na rangę i złożoność Transakcji, Spółka zleciła w ramach Przeglądu, przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania Inwestora, oraz realizacji Transakcji, niepowiązanym, wyspecjalizowanym podmiotom świadczącym profesjonalne usługi w tym zakresie.
Nabywają/będą nabywać Państwo następujące usługi:
1)doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
2)doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
3)doradztwa w zakresie relacji inwestorskich,
4)wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
5)doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki,
6)wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji.
Wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi jest i będzie rozliczane na podstawie faktur VAT wystawianych przez dostawców usług. Firmy/dostawcy, którym zlecili Państwo wykonanie ww. usług, nie są i nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych, a ww. usługi świadczone są/będą przez podatników VAT czynnych. Wszystkie ww. usługi wykorzystane są/będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach za ww. Usługi.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanej sprawie warunki odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług:
1)doradztwa finansowego na etapie przeglądu opcji strategicznych, pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
2)doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
3)doradztwa w zakresie relacji inwestorskich,
4)wewnętrznego Doradztwa prawnego na etapie przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
5)doradztwa finansowego związanego z wezwaniem do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji Spółki,
6)wirtualnego pokoju stworzonego na potrzeby obsługi całego procesu przeglądu opcji strategicznych oraz pozyskiwania Inwestora oraz przeprowadzenia Transakcji,
określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zostały/będą spełnione, ponieważ nabywane przez Państwa ww. usługi są/będą wykorzystywane – jak Państwo wskazali – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach za nabyte ww. usługi. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.