Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji VAT. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.300.2023.4.JM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.300.2023.4.JM

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji VAT. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 18 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji VAT dla sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,

-zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej ww. sprzedaży

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.    

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2023 r. (wpływ 17 lipca 2023 r.) oraz pismem z 17 lipca 2023 r. (wpływ 18 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako podatnik prowadzi Pani 2 rodzaje działalności. 1/ Produkcję rolną: a/ Tradycyjne uprawy rolnicze – zboża, na gruntach własnych i dzierżawionych. Z tego tytułu opłaca Pani tzw. podatek rolny. b/ Dział specjalny produkcji rolnej – rośliny ozdobne (kwiaty) uprawiane w szklarniach ogrzewanych i tunelach foliowych nieogrzewanych. Z tego tytułu opłaca Pani podatek dochodowy obliczany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, na podstawie składanej przez Panią corocznie, deklaracji PIT6, od powierzchni 460 m2. 2/ Pozarolniczą działalność gospodarczą. Handel w niewielkim rozmiarze obrotu, polegający na sprzedaży ziemi ogrodniczej workowanej oraz nawozów konfekcjonowanych do kwiatów. Działalność ta stanowi uzupełnienie działalności prowadzonej w ramach działu specjalnego produkcji rolnej i kierowana jest wyłącznie do klientów dokonujących zakupu roślin w Pani gospodarstwie. Z tego tytułu opłaca Pani podatek dochodowy zryczałtowany na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów. Deklarowany przychód w roku 2022, wyniósł 4776,00 zł. W całości prowadzonej działalności jest Pani ubezpieczona w KRUS. Spełnia Pani kryteria dla traktowania Pani jako rolnika indywidualnego w rozumieniu Ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Sprzedaż roślin (kwiatów) pochodzących z Pani wytworzenia oraz sprzedaż towarów handlowych w ramach prowadzonej działalności pozarolniczej odbywa się w punkcie handlowym zorganizowanym na terenie gospodarstwa. W zakresie prowadzonej działalności rolniczej, jest Pani rolnikiem ryczałtowym. W zakresie prowadzonej działalności pozarolniczej przychód (w roku 2022 ok 4776,00 zł) nie obliguje Pani do przejścia na podatek VAT, ani do wprowadzenia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Pytania

(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, że na potrzeby podatku od towarów i usług Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw towarów stanowiących produkty rolne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej? (oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako pytanie nr 2)

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nie ma obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej towarów stanowiących produkty rolne? (oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako pytanie nr 3)

Pani stanowisko w sprawie

(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Wskazała Pani, że przedstawia poniżej własne stanowiska w sprawie do przeformułowanych w uzupełnieniu pytań, z uwzględnieniem przepisów Ustawy o PIT i Ustawy o VAT, mających zastosowanie w sprawie Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przeformułowanego pytania nr 2)

Zgodnie z art. 2 pkt 15) Ustawy o VAT, jako działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 20) Ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3) Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Na podstawie natomiast art. 117 Ustawy o VAT rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony m.in. z obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług.

Prowadzona przez Wnioskodawcę produkcja w zakresie działu specjalnego produkcji rolnej – uprawa roślin ozdobnych prowadzona pod szkłem i folią, wypełnia definicję działalności rolniczej określoną w art. 2 pkt 15) Ustawy o VAT, a towary sprzedawane w ramach działów specjalnych produkcji rolnej spełniają definicję produktów rolnych określoną w art. 2 pkt 20) Ustawy o VAT. Skoro zatem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3) Ustawy o VAT dostawa produktów rolnych przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego jest zwolniona z podatku, to na podstawie art. 117 Ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do przeformułowanego pytania nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy jako rolnik ryczałtowy nie ma on obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej towarów stanowiących produkty rolne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przeformułowanego pytania nr 3)

Zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie jednak do art. 111 ust. 8 Ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje Rozporządzenie. Rozporządzenie reguluje zakres czasowy oraz przedmiotowy zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, przy pomocy kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., zwalnia się czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia. W części II załącznika do Rozporządzenia, w poz. 46 wymieniono dostawę produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3) Ustawy o VAT.

Skoro zatem realizowana przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych pochodzących z działalności rolniczej Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3) Ustawy o VAT, to na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do Rozporządzenia, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej towarów stanowiących produkty rolne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku  dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.). 

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani 2 rodzaje działalności :

1/ Produkcję rolną:

a/ Tradycyjne uprawy rolnicze – zboża, na gruntach własnych i dzierżawionych.

b/ Dział specjalny produkcji rolnej – rośliny ozdobne (kwiaty) uprawiane w szklarniach ogrzewanych i tunelach foliowych nieogrzewanych.

2/ Pozarolniczą działalność gospodarczą. Handel w niewielkim rozmiarze obrotu, polegający na sprzedaży ziemi ogrodniczej workowanej oraz nawozów konfekcjonowanych do kwiatów.

Sprzedaż roślin (kwiatów) pochodzących z Pani wytworzenia oraz sprzedaż towarów handlowych w ramach prowadzonej działalności pozarolniczej odbywa się w punkcie handlowym zorganizowanym na terenie gospodarstwa. W zakresie prowadzonej działalności rolniczej, jest Pani rolnikiem ryczałtowym.    

Odnosząc się do Pani pytań dotyczących sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, należy zauważyć, że z powołanych powyżej regulacji wynika, że sprzedaż produktów rolnych, tj. zbóż i roślin ozdobnych (kwiatów), które będą pochodziły z Pani działalności rolniczej, stanowi/będzie stanowić prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ustawy, tj. działalności rolniczej. Przy czym rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT.

Tym samym, skoro nie jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem działalności rolniczej, to mając na uwadze treść powołanego wyżej art. 2 pkt 20 ustawy, należy stwierdzić, że produkty rolne tj. zboża i rośliny ozdobne (kwiaty), które wytworzyła Pani w ramach własnej działalności rolnej, są/będą towarami wytworzonymi przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z Pani własnej działalności rolniczej. Zatem, stanowią/będą stanowiły one produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż produktów rolnych tj. zbóż i roślin ozdobnych (kwiatów), które pochodzą/będą pochodziły z Pani działalności rolniczej (tj. produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy), korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiada Pani w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Pani wątpliwości dotyczą zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji VAT dla sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej ww. sprzedaży.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Wskazać należy, że w Rozdziale 2 Działu XII ustawy zostały zawarte uregulowania w zakresie szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1) wystawiania faktur;

2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.    

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdziału 2 ustawy, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 pkt 2 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług.

W analizowanej sprawie dla sprzedaży produktów rolnych tj. zbóż i roślin ozdobnych (kwiatów), które pochodzą/będą pochodziły z Pani działalności rolniczej posiada Pani w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z ww. sprzedażą, którą realizuje Pani jako rolnik ryczałtowy nie powstanie wobec Pani obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy.

Zatem Pani stanowisko w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji VAT dla sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest prawidłowe.

Odnośnie Pani wątpliwości w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, należy zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. 

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy realizowanej przez podatnika sprzedaży. Jeżeli nabywcą danej usługi czy towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Kwestie dotyczące  zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących  (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia, w części II w poz. 46 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione  dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro realizowana przez Panią jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych, tj. zbóż i roślin ozdobnych (kwiatów) pochodzących z Pani działalności rolniczej korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia nie ma/nie będzie miała Pani obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem Pani stanowisko w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest prawidłowe.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiony odrębnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Ta interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanego przez Panią. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanych pytań przyporządkowanych do danego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.  

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).