Temat interpretacji
W sytuacji gdy towar zostanie sprzedany na statku (na morzu), to transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 maja 2023 r. wpłynął za pośrednictwem ePuap Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania tym podatkiem dostawy towarów na statku (na morzu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej „Polska”). Zajmujecie się Państwo głównie działalnością polegającą na sprzedaży szeroko pojętych militariów, artykułów hobbystycznych i outdoorowych.
W związku z prowadzoną działalnością zamierzacie Państwo nabywać towary na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej (dalej: Chiny) od tamtejszego dostawcy (dalej również: „Dostawca”). Następnie towar ten zamierzacie Państwo sprzedać innemu podmiotowi (dalej również: „Nabywca”) - nabywcy prowadzącemu działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (dalej również: USA).
W ramach przedmiotowej transakcji, transport odbywał będzie się bezpośrednio pomiędzy Dostawcą a Nabywcą, tj. z terytorium Chin na terytorium USA. W czasie transportu z Chin do USA, kiedy towar znajduje się de facto na statku (na morzu), zgodnie z ustaleniami zawartymi pomiędzy Państwem a Nabywcą, dochodzić będzie do przeniesienia praw i obowiązków związanych z przedmiotowymi towarami (w tym prawa do rozporządzania jak właściciel przedmiotowymi towarami oraz wszelkie ryzyka z nimi związane), a więc dojdzie do przeniesienia praw do dysponowania tymi towarami jak właściciel w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
Dokonanie w powyższym znaczeniu dostawy na morzu oznacza dokonanie jej na wodach międzynarodowych, tj. poza wodami terytorialnymi jakiegokolwiek państwa.
Podkreślić należy, iż przedmiotowe towary, w ramach analizowanej transakcji, w żadnym momencie nie znajdują się na terytorium Polski. W szczególności transport tych towarów nie rozpoczyna się, ani też nie kończy się na terytorium Polski, a także nie dochodzi do ich tranzytu przez terytorium Polski.
Pytanie
Czy w świetle regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, transakcja zrealizowana według zasad opisanych w stanie faktycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ miejscem dostawy przedmiotowych towarów nie jest w tym przypadku terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie w świetle regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, transakcja zrealizowana według zasad opisanych w stanie faktycznym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ miejscem dostawy przedmiotowych towarów nie jest w tym przypadku terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Art. 2 pkt 7 ustawy o VAT stanowi, że przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o VAT poprzez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Dla określenia tego terytorium zastosowanie ma ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (t.j. Dz.U.2022.295), w szczególności jej art. 1, w myśl którego, granicą Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej „granicą państwową”, jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielająca terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego. Granica państwowa rozgranicza również przestrzeń powietrzną, wody i wnętrze ziemi.
Tak również w doktrynie: „terytorium RP to wyodrębnione granicami państwa terytorium lądowe, morskie wody wewnętrzne oraz morze terytorialne, a także przestrzeń powietrzna i wnętrze ziemi znajdujące się nad (odpowiednio pod) terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym” - tak A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. XIV, Lex.
Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT regulującego zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynika, że dla opodatkowania danej transakcji rozstrzygające znaczenie ma ustalenie miejsca dostawy (miejsca świadczenia).
Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia kraju, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.
Natomiast sposób określenia miejsca dostawy wynika z art. 22 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
- towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
- towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Ze względu na fakt, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpi na statku poza granicami Polski, to takie zdarzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT w Polsce, z uwagi na to, iż na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem opodatkowania VAT jest miejsce, w którym rozpoczął się transport. W tym wypadku miejscem takim jest terytorium państwa trzeciego. Tam więc, w myśl polskich regulacji powinno nastąpić opodatkowanie podatkiem VAT.
Potwierdzeniem Państwa stanowiska jest interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.96.2018.1.AP, w której stwierdzono:
„Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, posiadającym NIP UE dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zamierza kupić towary w Chinach od chińskiego dostawcy. Towar ten zamierza sprzedać innemu odbiorcy (unijnemu lub spoza Unii) w czasie transportu - na morzu na statku lub w porcie unijnym (bez odprawy celnej). Zatem, w niniejszej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy towarów (w myśl art. 7 ust. 1 ustawy).
(...) Odnosząc się do okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że miejscem dostawy towarów, które Wnioskodawca zamierza nabyć od chińskiego dostawcy a następnie sprzedać innemu odbiorcy (unijnemu lub spoza Unii) - na podstawie powołanego przepisu ustawy - będzie miejsce, w którym towary znajdować się będą w momencie rozpoczęcia transportu. Zatem w analizowanym przypadku opisane transakcje dostawy towarów dokonane na statku (na morzu) w czasie transportu lub w porcie unijnym (bez odprawy celnej) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Podsumowując, w sytuacji gdy towar zostanie sprzedany na statku na morzu, a nabywcą będzie kontrahent unijny lub kontrahent spoza Unii, to transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Również w sytuacji gdy towar zostanie sprzedany w porcie unijnym, a nabywcą będzie kontrahent unijny lub kontrahent spoza Unii, to transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem”.
Takie stanowisko wyrażono też w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 9 lutego 2021 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.467.2020.2.JK).
W przedstawionej sprawie towary nie są wysyłane z terytorium kraju i nie są też na to terytorium transportowane, a więc zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) nie jest terytorium kraju.
Podsumowując, należy uznać, że sprzedaż na statku na morzu poza polskimi wodami terytorialnymi nie podlega podatkowi VAT, gdyż nie stanowi jakakolwiek czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy, tym w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Terytorialny charakter podatku od towarów i usług oznacza, że opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest ta dostawa. Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.
Stosowanie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei według art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Z powołanych regulacji wynika, że miejscem opodatkowania dostawy towarów, co do zasady, jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki. Na ustalenie miejsca dostawy nie ma przy tym wpływu siedziba dostawcy (podatnika) istotne jest jedynie miejsce, gdzie towar jest przechowywany i z którego jest przewożony ostatecznie do nabywcy.
Z opisu sprawy wynika, jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zamierzacie Państwo nabyć towary od Dostawcy na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej, a następnie towar ten zamierzacie sprzedać innemu podmiotowi – nabywcy prowadzącemu działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W ramach przedmiotowej transakcji, transport odbywał będzie się bezpośrednio pomiędzy Dostawcą a Nabywcą, tj. z terytorium Chin na terytorium USA. W czasie transportu z Chin do USA, kiedy towar znajduje się na statku (na morzu), zgodnie z ustaleniami zwartymi pomiędzy Państwem a Nabywcą, dochodzić będzie do przeniesienia prawa i obowiązków związanych z przedmiotowymi towarami (w tym prawa do rozporządzania jak właściciel przedmiotowymi towarami oraz wszelkie ryzyka z nimi związane). Dokonanie w powyższym znaczeniu dostawy na morzu oznacza dokonanie jej na wodach międzynarodowych, tj. poza wodami terytorialnymi jakiegokolwiek państwa. Przedmiotowe towary, w ramach analizowanej transakcji, w żadnym momencie nie znajdują się na terytorium Polski. Transport tych towarów nie rozpoczyna się, ani też nie kończy się na terytorium Polski, a także nie dochodzi do tranzytu przez terytorium Polski.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy czynność sprzedaży towarów dokonaną przez Państwa na statku (na morzu) Nabywcy z USA będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że miejscem dostawy towarów, które zamierzacie Państwo nabyć od chińskiego dostawcy a następnie sprzedać nabywcy z terytorium USA – stosownie do regulacji art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – będzie miejsce, w którym towary znajdować się będą w momencie rozpoczęcia transportu.
Zatem w analizowanym przypadku opisane transakcje dostawy towarów dokonane na statku (poza terytorium Polski) w czasie transportu morskiego po wpłynięciu na wody międzynarodowe (poza wodami terytorialnymi jakiegokolwiek państwa), nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Podsumowując, w sytuacji gdy towar zostanie sprzedany na statku (na morzu), to transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Oceniając Państwa stanowisko należy uznać je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).