Temat interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Związek w oparciu o przepisy ustawy z 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji koniowatych, za które Związek pobiera należności.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Państwa Związek w oparciu o przepisy ustawy z 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji koniowatych, za które Związek pobiera należności.
Wniosek został uzupełniony pismem z 18 maja 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
X (dalej: Wnioskodawca) jest dobrowolną i samorządną społeczno-zawodową organizacją reprezentującą i broniącą praw i interesów hodowców koni, działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych - na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. z 2022 r. poz. 281 ze zm.). Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.U. z 2022 r. poz. 2727) związek hodowców koniowatych jest upoważniony do wykonywania określonych w tej ustawie czynności związanych z identyfikacją koniowatych. Na podstawie poprzednie obowiązującej ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.) Wnioskodawca upoważniony był do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany oraz rejestry pozostałych koniowatych. W tym zakresie działalność Wnioskodawcy wyłączona była z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wyłączenie z opodatkowania było potwierdzone otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną. Poprzednio obowiązująca ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. została zastąpiona przez wspomnianą ustawę z dnia 4 listopada 2022 r. Zmiana stanu prawnego nastąpiła z dniem 6 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. związek hodowców koniowatych identyfikuje koniowatego, którego urodzenie zostało zgłoszone do komputerowej bazy danych, w tym dokonuje oznakowania koniowatego środkiem identyfikacji, nadaje mu numer identyfikacyjny i wydaje mu unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny. Na podstawie art. 46 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. związek hodowców koniowatych za:
1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją koniowatego, w tym:
a)zidentyfikowanie konia zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
2)wydanie i doręczenie:
a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,
b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,
d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,
3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,
4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,
5)sprawdzenie pochodzenia koniowatego, jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
6)sprawdzenie pochodzenia koniowatego zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,
7)sprawdzenie tożsamości koniowatego urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek hodowców koniowatych działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,
8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,
9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,
10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6
- może pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego po zwróceniu go związkowi hodowców koniowatych, który go wydał.
Zmiana stanu prawnego w zakresie identyfikacji koniowatych nie spowodowała modyfikacji podstawy prawnej identyfikacji koniowatych - podstawą prawną działania Wnioskodawcy jest ustawa, która uposaża Wnioskodawcę do wykonywania czynności w tym zakresie jednocześnie wskazując, że Wnioskodawca może pobierać z tego tytułu wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia nie wynika z obowiązujących przepisów.
Pismem z 18 maja 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1.O opodatkowanie jakich konkretnie czynności w zakresie identyfikacji koniowatych Państwo pytają?
Odp.: Pytanie dotyczy następujących czynności:
1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją koniowatego, w tym:
a)zidentyfikowanie konia zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
2)wydanie i doręczenie:
a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,
b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,
d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,
3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,
4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,
5)sprawdzenie pochodzenia koniowatego, jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
6)sprawdzenie pochodzenia koniowatego zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,
7)sprawdzenie tożsamości koniowatego urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek hodowców koniowatych działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,
8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,
9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,
10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6
2.Czy zakresem pytania objęte jest również wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego?
Odp.: Tak
1.W jaki sposób i przez kogo jest ustalane wynagrodzenie z tytułu czynności objętych zakresem pytania?
Odp.: Wynagrodzenie jest pobierane na podstawie art. Nr 46 ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt, która nakazuje związkowi pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dokumentu identyfikacyjnego. Na podstawie przedłożonych przez OZHK/WZHK, które są upoważnione na podstawie udzielonego pełnomocnictwa do wykonania czynności związanych z identyfikacją kalkulacji został opracowany cennik zatwierdzony, przez Prezydium Zarządu Polskiego Związku Hodowców Koni uchwałą nr …
2.Jakie elementy wpływają na wysokość pobieranego przez Państwa Związek wynagrodzenia?
Odp.: Wycena czasu pracy pracownika z poniżej wymienionymi czynnościami oraz materiały niezbędne do przeprowadzenia identyfikacji
Czynności związane z wydaniem paszportu konia:
1.Przyjęcie zgłoszenia, rejestracja zgłoszenia.
2.Wykonanie telefonu w celu umówienia terminu identyfikacji.
3.Dojazd do zgłoszonego konia.
4.Pobieranie opłaty - wydanie paragonu z kasy fiskalnej lub wystawienie faktury.
5.Sprawdzenie dokumentów matki, świadectwa pokrycia/inseminacji.
6.Identyfikacja źrebięcia (czipowanie i wykonanie opisu graficznego i słownego).
7.Powrót do biura.
8.Wprowadzenie danych źrebięcia do bazy danych.
9.Wydruk paszportu.
10.Wykonanie diagramu w paszporcie.
11.Sprawdzenie paszportu i złożenie podpisów.
12.Bindowanie.
13.Wysyłka (pakowanie, adresowanie koperty i druku pocztowego, dostarczenie na pocztę., wpisanie do rejestru wysyłek).
14.Archiwizacja „ Zgłoszenia ” i innych dokumentów.
15.Przyjęcie i archiwizacja zwrotki potwierdzającej wysyłkę.
16.Wyrejestrowanie konia po padnięciu/uboju.
17.Utylizacja paszportu.
Koszty i materiały
-koszt opracowania i druku zgłoszenia konia
-czas pracy
-koszt pracownika (w terenie i biurze)
-utrzymanie, czynsz biura
-koszt transpondera
-koszt egz. druku paszportu
-koszt dojazdu do konia
-amortyzacja samochodu
-amortyzacja sprzętu komputerowego
-toner
-zużycie prądu
-abonament Internetu i telefonu
-koszt koperty do wysyłki
-utrzymanie systemu - bazy Danych, informatyka
-koszt opracowania graficznego druku paszportu.
3.Czy ww. wynagrodzenie obejmuje tylko rzeczywiste koszty wykonania czynności objętych zakresem pytania, czy jest ustalane inaczej (jak)?
Odp: Tak, zostały zrobione kalkulacje przez OZHK/WZHK, które zostały przeanalizowane przez Zarząd tak żeby cena paszportu pokrywała rzeczywiste koszty wykonania czynności.
4.Czy wynagrodzenie za czynności, o których mowa w art. 46 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727), jest zawsze pobierane, a jeżeli nie - to w jakich sytuacjach Państwa Związek nie pobiera wynagrodzenia za czynności objęte zakresem pytania?
Odp.: Wynagrodzenie jest zawsze pobierane.
5.Na jaki cel przeznaczane jest wynagrodzenie pobierane przez Państwa Związek od właścicieli/posiadaczy koniowatych z tytułu czynności objętych zakresem pytania?
Odp.: Wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę od właścicieli/posiadaczy koniowatych z tytułu czynności objętych zakresem pytania przeznaczane jest na pokrycie kosztów wykonywanych czynności a w pozostałym zakresie na cele statutowe Wnioskodawcy.
6.Czy Państwa Związek posiada status jednostki upoważnionej, do której odnosi się art. 6 ust. 1 ww. ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, tj. czy jest związkiem hodowców koniowatych uznanym do prowadzenia księgi hodowlanej koni rasy polski koń zimnokrwisty, który wydaje i dostarcza unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny w standardowym formacie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2021/963 wykonawczego Komisji (UE) 2021/963 z dnia 10 czerwca 2021 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429, (UE) 2016/1012 i (UE) 2019/6 w odniesieniu do identyfikacji i rejestracji koniowatych oraz określające wzory dokumentów identyfikacyjnych dla tych zwierząt (tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE. L Nr 213 str. 3), w odniesieniu do koniowatego:
1)innego niż zarejestrowane zwierzę koniowate w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2021/963;
2)rasy, dla której w Rzeczypospolitej Polskiej związek hodowców koniowatych nie realizuje zatwierdzonego programu hodowlanego, a właściciel koniowatego nie skorzystał z możliwości zarejestrowania tego koniowatego w księdze hodowlanej prowadzonej zgodnie z programem hodowlanym zatwierdzonym na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego?
Odp.: Tak - Wnioskodawca posiada status jednostki upoważnionej, o której mowa w pytaniu.
7.Na jakiej podstawie nastąpiło oddelegowanie konkretnych uprawnień w zakresie identyfikacji koniowatych na rzecz Państwa Związku?
Odp.: Na mocy ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt.
8.Jakie władcze uprawnienia Państwa Związek posiada względem właścicieli/posiadaczy koniowatych, dokonując czynności identyfikacyjnych?
Odp.: Charakter władczych uprawnień wynika z przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.U. z 2022 r. poz. 2727), które były szeroko przedstawiane we wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego. Przepisy UE jak i przepisy krajowe wymagają aby koniowate były identyfikowane po urodzeniu i zgłoszone do komputerowej bazy danych wraz z nadaniem unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego. Obowiązki w tym zakresie spoczywają na właścicielu/posiadaczu koniowatego, który jest zobowiązany do zwrócenia się do związku hodowców koniowatych, który w oparciu o delegację ustawową wykonuje czynności identyfikacyjne, które to czynności mogą wykonywać tylko związki hodowców koniowatych (inne podmioty nie są upoważnione do wykonywania tych czynności). Nadzór i kontrole prowadzą instytucje wskazane w art. 48 ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt, w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości dokonywane są przez OZHK/WZHK zgłoszenia do organów sprawujących nadzór.
9.Czy właściciel/posiadacz koniowatych zwraca się do konkretnego związku hodowców koni, jeżeli tak - to do którego oraz z czego wynika obowiązek zwrócenia się do danego związku hodowców koni?
Odp.: Tak wynika to z miejsca przebywania konia lub posiadacza, nie ma rejonizacji rozumianego jako obowiązek zgłoszenia do konkretnego związku.
10.Czy są inne podmioty, które mogą wykonać czynności związane z identyfikacją koniowatych, które są wykonywane przez Państwa Związek, jeśli tak, to jakie to podmioty?
Odp.: Nie ma innych podmiotów które mogą wykonać czynności związane z identyfikacją koniowatych, które są wykonywane przez związki hodowców koniowatych - w ustawie o identyfikacji i rejestracji zwierząt nie zostały upoważnione inne podmioty.
11.W jaki sposób właściciel/posiadacz koniowatych zwraca się do Państwa Związku o wykonanie określonych czynności związanych z identyfikacją koniowatych, czy składa wniosek - jeżeli tak, to do kogo taki wniosek jest składany w odniesieniu do poszczególnych czynności związanych z identyfikacją koniowatego (tj. bezpośrednio do Państwa Związku czy do innego podmiotu - jakiego)?
Odp.: Właściciel/posiadacz zgłasza w bazie danych wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, następnie dane te zostają przekazywane do bazy danych PZHK z rozdziałem na poszczególne OZHK/WZHK lub właściciel/posiadacz może upoważnić OZHK/WZHK do wykonania zgłoszenia w bazie ARIMR.
12.Czy jest zawierana umowa pomiędzy beneficjentem identyfikacji koniowatego a Związkiem Hodowców Koni?
Odp.: Nie jest zawierana umowa.
13.Przez kogo w Państwa Związku dokonywane są czynności odnoszące się do identyfikacji koniowatych:
a)czy osoby te posiadają określone uprawnienia,
b)czy są zatrudniane i wynagradzane przez Państwa Związek,
c)czy są to osoby, o których mowa w art. 33 ust. 2 ww. ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, które zawarły ze związkiem hodowców koniowatych pisemną umowę dotyczącą wykonywania tych czynności?
Odp.:
a)osoby posiadają uprawnienia nadane przez …. Związek Hodowców Koni, które otrzymują po odpowiednim przeszkoleniu i zdaniu egzaminu.
b)osoby te są zatrudniane i wynagradzane przez OZHK w ….
c)tak są to osoby, które na podstawie umów OZHK/WZHK mają zawarta pisemną umowę, a OZHK/WZHK świadczy usługi dla PZHK w związku z podpisanym pełnomocnictwem.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji koniowatych, za które Wnioskodawca pobiera należności wskazane w stanie faktycznym, tj.:
1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją koniowatego, w tym:
a)zidentyfikowanie konia zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
2)wydanie i doręczenie:
a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,
b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,
d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,
3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,
4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,
5)sprawdzenie pochodzenia koniowatego, jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
6)sprawdzenie pochodzenia koniowatego zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,
7)sprawdzenie tożsamości koniowatego urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek hodowców koniowatych działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,
8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,
9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,
10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6
- korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Państwa stanowisko (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawcy czynności wykonywane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji koniowatych, za które Wnioskodawca pobiera należności, wskazane w stanie faktycznym, tj:
1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją koniowatego, w tym:
a)zidentyfikowanie konia zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963
c)dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
2)wydanie i doręczenie:
a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzę nia 2019/2035,
b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,
d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,
3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,
4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,
5)sprawdzenie pochodzenia koniowatego, jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
6)sprawdzenie pochodzenia koniowatego zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,
7)sprawdzenie tożsamości koniowatego urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek hodowców koniowatych działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,
8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,
9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,
10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6
- korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Związek przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się:
każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów,
w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu
na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania
czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu
działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Tym samym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Regulacje art. 15 ust. 6 ustawy oparte są na przepisie art. 13 dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 ze zm.). Otóż art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE przewiduje, iż:
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z brzmienia ww. regulacji wynika, że z kręgu podatników VAT wyłączono organy publiczne i podmioty prawa publicznego, gdy działają one w charakterze organu władzy i w zakresie swoich prerogatyw wynikających z prawa publicznego. Wyłączenie tych podmiotów z grona podatników podatku VAT dotyczy sfery działań o charakterze władczym (sfera imperium).
Jak podkreśla w swoim orzecznictwie TSUE np. w wyrokach: z 25 lipca 1991 r. w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla; z 14.12.2000 r. w sprawie C-446/98 Fazenda Pública v. Câmara Municipal do Porto, Zb.Orz. 2000, s. I-11435; z 14.12.2000 r. w sprawie C-288/07 Commissioners of Her Majesty's Revenue & Customs v. Isle of Wight Council i inni, aby przepis ten mógł zostać zastosowany, muszą zostać spełnione łącznie dwie określone w nim przesłanki odnoszące się do samego podmiotu oraz podjętego przezeń działania, a mianowicie:
-działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i wykonując tę działalność, podmiot ów musi działać jako organ władzy publicznej.
Ponadto:
„(...) działalnością wykonywaną w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu jest działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego w ramach właściwego dla nich reżimu prawnego, z wyłączeniem tej działalności, która jest wykonywana przez nich na tych samych warunkach prawnych, co prywatni przedsiębiorcy (zobacz w szczególności ww. wyrok w sprawie Fazenda Pública, pkt 17 i przytoczone tam orzecznictwo) wyrok w sprawie C-288/07 Isle of Wight Council, pkt 21”.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wyłączenie przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy ma zastosowanie, gdy podmiot mający status organu władzy publicznej (urzędu obsługującego ten organ) wykonuje czynności o charakterze władczym, które związane są z realizacją zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa, do których realizacji został on powołany (działanie w określonym reżimie publiczno-prawnym).
Natomiast w celu przeciwdziałania zakłóceniom konkurencji organy te należy uznać za podatników w sytuacji, gdy działają one w obrocie na zasadach analogicznych do prywatnych przedsiębiorców (czynności o charakterze cywilnoprawnym). Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne.
Państwa wątpliwości dotyczą wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Państwa Związek na podstawie ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt w zakresie identyfikacji koniowatych, za które pobierają Państwo określone w stanie faktycznym opłaty.
W myśl art. 3 ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727):
1. Kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, jest właściwym organem w rozumieniu art. 4 pkt 55 rozporządzenia 2016/429 w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, chyba że przepisy ustawy lub przepisy odrębne stanowią inaczej.
2. Prezes Agencji wykonuje obowiązki i uprawnienia państwa członkowskiego określone w przepisach wymienionych w art. 1 pkt 1 w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, chyba że przepisy ustawy lub przepisy odrębne stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 6 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt:
1. Związek hodowców koniowatych uznany do prowadzenia księgi hodowlanej koni rasy polski koń zimnokrwisty jest jednostką upoważnioną, która wydaje i dostarcza unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny w standardowym formacie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2021/963, w odniesieniu do koniowatego:
1) innego niż zarejestrowane zwierzę koniowate w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2021/963;
2) rasy, dla której w Rzeczypospolitej Polskiej związek hodowców koniowatych nie realizuje zatwierdzonego programu hodowlanego, a właściciel koniowatego nie skorzystał z możliwości zarejestrowania tego koniowatego w księdze hodowlanej prowadzonej zgodnie z programem hodowlanym zatwierdzonym na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o związku hodowców koniowatych rozumie się przez to również jednostkę upoważnioną.
W myśl art. 32 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt:
1. Zgłoszenia do komputerowej bazy danych urodzenia koniowatego dokonuje właściciel koniowatego albo posiadacz koniowatego będący podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, i wraz z tym zgłoszeniem składa wniosek o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego.
(…)
5. Agencja przekazuje związkowi hodowców koniowatych informację o zgłoszeniu do komputerowej bazy danych urodzenia koniowatego wraz z wnioskiem o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego w terminie 2 dni od dnia wprowadzenia do komputerowej bazy danych informacji zawartych w tym zgłoszeniu.
6. Właściciel koniowatego albo posiadacz koniowatego będący podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, może dokonać zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, oraz złożyć wniosek o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego za pośrednictwem związku hodowców koniowatych, z tym że w takim przypadku do zgłoszenia do komputerowej bazy danych i do tego wniosku ten właściciel koniowatego albo ten posiadacz dołącza kopię oświadczenia o skorzystaniu z pośrednictwa tego związku hodowców, a przepisu ust. 5 nie stosuje się.
Stosownie do art. 33 ust. 1 i 2 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt:
1. Związek hodowców koniowatych identyfikuje koniowatego, którego urodzenie zostało zgłoszone do komputerowej bazy danych, w tym dokonuje oznakowania koniowatego środkiem identyfikacji, nadaje mu numer identyfikacyjny i wydaje mu unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny.
2. Czynności związane z identyfikacją koniowatego są wykonywane przez lekarza weterynarii lub osobę, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, którzy zawarli ze związkiem hodowców koniowatych pisemną umowę dotyczącą wykonywania tych czynności.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt:
Związek hodowców koniowatych dokonuje zgłoszenia do komputerowej bazy danych informacji dotyczących unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, duplikatu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, oraz zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w terminie 2 dni od dnia wydania odpowiednio unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, duplikatu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, oraz zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia
Zgodnie z art. 46 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt:
Związek hodowców koniowatych za:
1) wykonanie czynności związanych z identyfikacją koniowatego, w tym:
a) zidentyfikowanie konia zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
b) zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c) dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
a) unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,
b) tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
c) duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,
d) zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
e) karty plastikowej lub karty elektronicznej,
3) dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,
4) wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,
5) sprawdzenie pochodzenia koniowatego, jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,
6) sprawdzenie pochodzenia koniowatego zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,
7) sprawdzenie tożsamości koniowatego urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek hodowców koniowatych działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,
8) wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,
9) dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,
10) pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6
- może pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego po zwróceniu go związkowi hodowców koniowatych, który go wydał.
Stosunek prawny łączący związki hodowców koniowatych z podmiotami, na rzecz których wykonywane są ww. czynności, wynika z obowiązujących przepisów prawa. Pomiędzy beneficjentami identyfikacji koniowatych a związkami hodowców koni nie jest zawierana umowa. Zatem swoboda w kształtowaniu stosunku prawnego pomiędzy związkami hodowców koniowatych a właścicielami/posiadaczami koniowatych jest ograniczona przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa w zakresie identyfikacji i rejestracji koniowatych (działania związku posiadają cechy działań o charakterze władczym). Źródłem stosunków prawnych pomiędzy ww. związkami a właścicielami/posiadaczami koniowatych są przepisy powszechnie obowiązujące, a nie wola stron wynikająca z zawartej umowy.
W świetle powyższego nie sposób uznać, że związki hodowców koniowatych działają, wykonując ustawowe zadania w zakresie identyfikacji koniowatych, jako uczestnicy obrotu na konkurencyjnym rynku. Podkreślenia wymaga również fakt, iż żadne inne podmioty nie mogą wykonywać czynności związanych z identyfikacją koniowatych. Czynności te – zgodnie z przepisami ww. ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt – są wykonywane tylko przez związki hodowców koniowatych.
Wobec powyższego, Państwa Związek w zakresie realizowania czynności nałożonych ww. ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt objętych zakresem pytania nie występuje jako podatnik podatku VAT, tym samym objęty jest wyłączeniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Co za tym idzie również wynagrodzenie pobierane na podstawie art. 46 ww. ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za ww. czynności, nie jest objęte podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Związek i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników. Powyższe rozstrzygnięcie obejmuje zakresem tylko Państwa sytuację przedstawioną w stanie faktycznym i jednocześnie nie wywiera skutków prawnych dla innych okręgowych/wojewódzkich związków hodowców koni.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.