brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.673.2019.2.ASY

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2019, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.673.2019.2.ASY, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z 14 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.673.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Szpital Powiatowy w () w sierpniu 2012 r. złożył wniosek do Marszałka Województwa () o dofinansowanie projektu w zakresie wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie Szpitalem Powiatowym w () w celu poprawy jakości oferowanych usług medycznych poprzez możliwość świadczenia wysokiej jakości usług cyfrowych oraz usprawnienia procesów zarządzania częścią szarą i białą placówki.

W analizie finansowej wniosku Szpital przyjął wartość ww. zmian wg wartości brutto, uwzględniając podatek VAT, jako wydatek kwalifikowany do refundacji poniesionych kosztów.

Szpital Powiatowy w () złożył oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez Wykonawcę projektu. Wdrożony projekt () pod nazwą () wykorzystywany jest wyłącznie do czynności administracyjno-medycznych zwolnionych z podatku VAT.

W dniu 27 września 2012 r. Szpital Powiatowy w () zawarł umowę z Województwem () o dofinansowanie projektu (). Na podstawie umowy nr () zostało przyznane Szpitalowi w ramach programu () () na lata 2007-2013 dofinansowanie w wysokości 3 008 798,27 PLN. Koszt rzeczywisty projektu wyniósł 3 539 762,74 PLN; w tym podatek VAT 555 272,69.

Zakończenie rzeczowe realizacji projektu nastąpiło 30 listopada 2014 r.; natomiast finansowe 31 grudnia 2014 r. W związku z zakończeniem okresu trwałości projektu przypadającym na dzień 31 grudnia 2019 r. zgodnie z umową § 10 ust. 2 pkt 5 oraz § 15 ust. 5 pkt 2 Szpital ma obowiązek przedłożyć pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu z właściwej Izby Skarbowej na podstawie art. 14a-14d ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r. Ordynacji podatkowej (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 749, ze zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie stosownej interpretacji.

W piśmie uzupełniającym z 14 listopada 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że:

  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: () wykorzystywane są wyłącznie do czynności zwolnionych na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pod nazwą () Szpital ma prawo do odliczenia naliczonego podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Szpital Powiatowy w () świadcząc usługi w zakresie ochrony zdrowia jest zwolniony z podatku VAT. Sprzęt, który został zakupiony w wyniku realizacji danego projektu wykorzystywany jest wyłącznie do czynności administracyjno-medycznych. Od 1 stycznia 2011 r. (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. w brzmieniu zgodnym z ustawą z dn. 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. nr 226, poz. 1476 oraz na podstawie ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach Dz. U. nr 64, poz. 332) usługi w zakresie ochrony zdrowia zwolnione są z podatku VAT. Stosownie do art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionych z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt w zakresie wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie Szpitalem Powiatowym w celu poprawy jakości oferowanych usług medycznych poprzez możliwość świadczenia wysokiej jakości usług cyfrowych oraz usprawnienia procesów zarządzania częścią szarą i białą placówki pn.: (). Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności zwolnionych na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizowanym projektem jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zakreślonym pytaniem Wnioskodawcy, tj. w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. W interpretacji natomiast nie analizowano ani nie rozstrzygano kwestii spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku świadczonych usług w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej