Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia lub w jakikolwiek inny sposób odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 listopada 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia lub w jakikolwiek inny sposób odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 listopada 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia lub w jakikolwiek inny sposób odzyskania podatku VAT w tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Gmina () (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego - miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r poz. 511 ze zm.: dalej: UOSP). Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Do jej zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m. in. w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 UOSP) oraz przeciwdziałanie bezrobociu (art. 4 ust. 1 pkt 17 UOSP).
Gmina realizuje projekt pn.: () (dalej: Projekt). Celem Projektu jest wzmocnienie potencjału edukacyjnego osiemnastu szkół podstawowych zlokalizowanych w J., co znajdzie odzwierciedlenie we wzroście efektywności realizowanych programów edukacyjnych oraz efektywności i jakości nauczania w ww. szkołach.
Celem Projektu jest wzmocnienie w zakresie zdiagnozowanych potrzeb, potencjału edukacyjnego 18 Szkół Podstawowych zlokalizowanych w (), umożliwiającego wzrost efektywności realizowanych programów edukacyjnych oraz efektywności i jakości nauczania w ww. szkołach w okresie realizacji 2 letniego projektu edukacyjnego skutkującego podniesieniem o co najmniej 40% kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy w zakresie przedmiotów przyrodniczych, matematyki, umiejętności pracy metodą eksperymentu, WebQuestów 596U/U (303K) z 745U/U (378K) uczestniczących w zajęciach, rozwojem kompetencji i umiejętności zawodowych 108 nauczycieli (N) (108K) w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi TIK oraz zaawansowanego oprogramowania, nauczaniem z wykorzystaniem pracy metodą eksperymentu oraz WebQuestów w obszarze matematyki i przedmiotów przyrodniczych, na zajęciach wyrównawczych i rozwijających uzdolnienia uczniów. Cel zostanie osiągnięty od 1 września 2019 31 lipca 2021.
Pod względem zakresu realizacji Projekt składa się z dwóch elementów:
I) Akademii () () 2019-()- 2021-():
Kształtowanie i rozwijanie u U/U kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy w zakresie matematyki/fizyki/chemii/biologii/geografii - wyrównanie braków w wiedzy i kompetencji U/U, zachęcenie do nauki poprzez wykorzystanie narzędzi TIK (komputerowych gier dydaktycznych) oraz nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze skierowane do zainteresowanych U/U klas 5, 6, 7 SP, realizowanych przez 2 lata (() i ()) dla każdej grupy: ().2019 - ().2020 i ().2020-().2021. Uczniowie rozpoczynają zajęcia w klasie 5 i 6 i kontynuują w klasie 6 i 7. Rekrutacja U/U, przygotowanie materiałów dydaktycznych i zaplanowanie harmonogramu - ()-().2019. Łącznie 95 gr 6 osób.: SP(); SP9(), SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(); SP(). Liczba grup wynika i jest tożsama z liczbą klas. Na podstawie zdiagnozowanego zapotrzebowania i zainteresowania U/U założono udział 570U/U z klas obj. proj. Z uwagi na podst. charakter wsparcia, bezpośrednio wzmacniający kompetencje i umiej., niezbędne do zdania egzaminu końcowego po kl. 8. a we wcześniejszych klasach do przyswojenia materiału objęto wsparciem U/U, mających problemy z matem./biolog./geogr. - klasy 5 i 6 oraz matematyką/fizyką/ chemią/biologią/geogr. - kl. 7.
Zajęcia realizowane w 2 częściach:
1. Część A:
- Techniki efektywnego przyswajania wiedzy (kompetencje uczenia się),
- Techniki zapamiętywania, szybkiego uczenia się, wzbudzanie motywacji osiągnięć, czasem ustalanie priorytetów, oprac. planu działań;
2. Część B:
- wiadomości i umiejętności z podstawy programowej w SP z matematyki i biologii/geografii (w klasie 5, 6) oraz matematyki i fizyki/chemii (klasa 7).
Zajęcia prowadzone będą w doposażonych w projekcie pracowniach matematycznych (z nowymi komputerami i programami do matematyki i dydaktycznymi grami komputerowymi do matematyki (cel: zainteresowanie zajęciami U/U z dużymi brakamii niechętnych do nauki tradycyjnymi metodami, mających trudności ze skupieniem się podczas lekcji prowadzonej w formie wykładu N) oraz w doposażonej pracowni przedmiotów przyrodniczych z nowymi programami do nauki przedmiotów przyrodniczych i nowymi pomocami dydaktycznymi do prowadzenia zajęć.
Liczba godzin zajęć (h) i zakres są dostosowane do zdiagnozowanych braków i średnich ocen z matematyki, biologii, geografii, fizyki i chemii aktualnych klas 4, 5 SP, które będą obj. proj. w () i (). Łącznie 80h/grupa (część A i B):
- () - 40 h/grupa,
- () - 40 h/grupa.
Zakres materiału obejmuje zdiagnozowane braki kompetencyjne U/U SP - m.in.:
- Matematyka:
- ułamki zwykłe i dziesiętne,
- działania na liczbach całkowitych,
- procenty,
- równania,
- właściwości figur geometrycznych,
- praca na modelach biologicznych,
- praca z wykorzystaniem globusów, kompasu, obliczanie skali itp.
- doświadczenia zilustrowane schematem,
- reakcje strąceniowe (sole),
- reakcje związków organicznych,
- okres drgań i częstotliwości,
- mechanika.
Zajęcia na terenie szkoły, w tygodniu w godzinach popołudniowych, dostosowanie do planu lekcji U/U. Szczegółowy harmonogram ustalany dla każdej grupy indywidualnej z uwzględnieniem rozkładu lekcji (średnio 1-2h/tydzień na grupę - optymalne do realizacji harmonogram uwzględnia uczestniczenie U/U w innych zajęciach w projektowych i zajęciach pozalekcyjnych poza projektem). W ramach wszystkich Akademii U/U otrzymują zestaw szkoleniowy (teczka, notes, długopis) oraz założono wydruk materiałów szkoleniowych i zakup artykułów do zajęć.
II) Akademia Eksperymentu (AE) 2020-()- 2021-():
Celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie u U/U kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej z matematyki, przedmiotów przyrodniczych, fizyki/chemii. Zajęcia dla zainteresowanych U/U z objętych projektem klas SP, realizowane w drugim roku proj.: ().2020-().2021. U/U stworzą Zespoły Doświadczalne (ZD) - 5 os. złożone z U/U równoległych klas 6 i 7 (łącznie 35 zespołów). ZD pracują samodzielnie, ale pod kontrolą N, w pracowniach przedmiotów przyrodniczych i matematycznych. Łącznie 60h/ZD (zajęcia w blokach 2-h, śred. raz w tygodniu na ZD - optymalne do realizacji, zajęć na terenie szkoły, w tygodniu w godzinach popołudniowych, dostosowanie harmonogramu do planu lekcji).
Zajęcia w formie projektów edukacyjnych, jako projekt łączący wiadomości i umiejętności z przedmiotów przyrodniczych i matematyki. Prowadzone w oparciu o metodę eksperymentu problemowego najbardziej angażującą U/U (Ź: Specyfikacja metod prowadzenia zajęć do programu () - innowacyjny, interdyscyplinarny program ekologiczny realizowany metodą projektu edukacyjnego - projekt innowacyjny, pozytywnie rewalidowanych w POKL - kryterium premiujące) oraz z wykorzystaniem WebQuestów (narzędzie i metoda wypracowana w projekcie POKL, ucząca efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji). Metoda Eksperymentu zakłada na ZD przemyślenie wybranego problemu, jego sformułowanie, określenie celów, hipotez, zaproponowanie doświadczalnego zweryfikowania hipotezy, technik wykonania obserwacji, doświadczeń i pomiarów, tworzenie szczegółowych procedur i instrukcji wykonawczych (planu pracy). ZD będą korzystać z informacji/wiedzy i rozwijać kompetencje kluczowe z różnych dziedzin, zgodnie z opracowanym scenariuszem projektu w formie WebQuestów. U/U pod kontrolą N. przeprowadzą doświadczenia, ocenią efekty eksperymentu, zweryfikują hipotezę i opracują wyniki. Zadaniem N. jest stymulowanie pytań i motywowanie U/U do samodzielnych poszukiwań wykorzystując Internet. U/U pracujący-uczący się w warunkach laboratoryjnych stają się badaczami i zdobywają wiedzę przez doświadczenie określonych sytuacji przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii - forma atrakcyjna dla U/U. Zajęcia wymuszą na ZD łączenie różnych dziedzin nauki, wykorzystania wiedzy w sposób użyteczny rozwiązywania problemów, współpracy w grupie itd. Zajęcia będą mieć formę etapową - 10 zadań/problemów do rozwiązania, prowadzących do opracowania finalnego rozwiązania. Efektem zajęć będzie prezentacja przez ZD wyników eksperymentów opracowanych na podstawie instrukcji z WebQuestów Prezentacja wyników na stronie www szkoły i/lub na stoisku szkoły podczas () (().2021).
W pierwszym roku szkolenia w ramach zadania w szkołach zostaną doposażone pracownie matematyczne (wykorzystywane w () i ()) oraz pracownia przedmiotów przyrodniczych (wykorzystywana w () i ()). Z ww. pracowni będą korzystać przez minimum 3 lata po zakończeniu projektu (trwałość), Wyposażenie pracowni założone na podstawie zdiagnozowanego zapotrzebowania SP z uwzględnieniem inwentaryzacji posiadanego wyposażenia i niezbędne do realizacji zajęć w () i (). Zajęcia poprzedzone szkoleniami dla N (().2019):
- z Metody Eksperymentu z wykorzystaniem WebQuestów - 54N(24h),
- z technologii informacyjnej i komunikacyjnych - 54N(16h).
Łącznie 3 szkolenia z każdego tematu (6 szkoleń). Grupy 18 osób na szkoleniu.
W ramach realizacji Projektu Gmina dokona zakupu:
-wyposażenia Pracowni Matematycznej w 18 szkołach podstawowych w laptopy dla uczniów do pracy z nowo zakupionymi programami do nauki matematyki - 360 szt. laptopów,
-wyposażenia Pracowni Przyrodniczej w 18 szkołach podstawowych - tablety dla uczniów i Nauczycieli - 378 szt. tabletów,
-wyposażenia Pracowni Przyrodniczej w 18 szkołach podstawowych - zestaw do nauki geografii:
- Energia odnawialna wody-wiatru-Słońca - model demonstracyjny -1 szt.,
- Słońce, Ziemia i Księżyc w ruchu - model IV (tellurium) - 1 szt.,
- Obieg wody w przyrodzie - model-symulator - 1szt.,
- Magnetyzm kuli ziemskiej - zestaw doświadczalny - 10 szt.,
- Gleba Plus - zestaw doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym i kartami pracy - 2 zestawy,
- Globus fizyczny 32 cm - 1 szt.,
-wyposażenia Pracowni Przyrodniczej w 18 szkołach podstawowych - zestaw do nauki chemii:
- Program multimedialny do nauki chemii -() - licencja na 20 stanowisk lub równoważny,
- Pakiet klasowy () -1 zestaw,
- Zestaw do podgrzewania, odparowywania i wyprażania -1 zestaw. Skład zestawu:
- Łapa do probówek, drewniana - 3 sztuki,
- Łyżeczka do spalań z kołnierzem ochronnym - 3 sztuki,
- Moździerz szorstki z tłuczkiem i wylewem - 1 sztuka,
- Palnik gazowy - 1 sztuka,
- Palnik spirytusowy z knotem - 1 sztuka,
- Parownica porcelanowa - 1 sztuka,
- Pęseta metalowa, chromowana - 1 sztuka,
- Płytka porcelanowa z wgłębieniami - 1 sztuka.
- Probówka szklana, borokrzemianowa - 12 sztuk,
Całkowita wartość Projektu wynosi () zł, przy czym Gmina uzyskała dofinansowanie w kwocie ()zł.
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatek VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o VAT Gmina nie ma prawa odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Projekt stanowi realizację zadań Gminy nałożonych na nią odrębnymi ustawami. Nie ma on związku z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą oraz nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy). Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystępuje do projektu pn. (). Celem Projektu jest wzmocnienie potencjału edukacyjnego () szkół podstawowych zlokalizowanych w (), co znajdzie odzwierciedlenie we wzroście efektywności realizowanych programów edukacyjnych oraz efektywności i jakości nauczania w ww. szkołach. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia lub w jakikolwiek inny sposób odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy towary i usługi nabyte dla realizacji opisanego projektu, nie będą służyły do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, w omawianej sprawie, z uwagi na niespełnienie warunków uprawniających do odliczenia podatku naliczonego, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania zwrotu kwoty różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W zakresie zakupów związanych z realizacją projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Zatem stanowisko Gminy, w myśl którego w odniesieniu do wydatków na realizację projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia lub w jakikolwiek inny sposób odzyskania podatku VAT, jest prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej