Temat interpretacji
Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.) oraz z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. (). Wniosek uzupełniono pismami z dnia 15 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.) oraz z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.) o podpis drugiej osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i stanowisko.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Stowarzyszenie realizuje projekt pn. (). Jest to wniosek o powierzenie grantu przez Lokalną Grupę Działania () w ramach projektu PROW 2014-2020.
W ramach realizacji operacji Stowarzyszenie planuje przeprowadzić zadanie polegające na zakupie kompletu strojów ludowych oraz instrumentów muzycznych wraz z akcesoriami. Dzięki tym działaniom uda się doposażyć lokalnych artystów ludowych oraz dzieci, młodzież i dorosłych w stroje ludowe i sprzęt muzyczny.
Obecnie na terenie Gminy brak tradycyjnych strojów, a osoby, które chcą brać udział w ludowych festiwalach i konkursach są zmuszone do wypożyczania strojów z innych gmin i ośrodków kultury, co nie zawsze jest możliwe. Dlatego też zakup ludowych strojów () dla 10 kobiet, 5 mężczyzn, 10 dziewczynek i 10 chłopców zniweluje te braki i ułatwi lokalnym artystom możliwość występów w kolejnych przeglądach i festiwalach. Stroje będą udostępniane nieodpłatnie w ramach potrzeb.
Innymi grupami, które skorzystają na realizacji zadania są młodzi i starsi muzycy, aktywnie uczestniczący w ognisku muzycznym i orkiestrze dętej. Na zajęcia ogniska muzycznego uczęszcza obecnie około 70 dzieci ucząc się tam śpiewu oraz gry na instrumentach takich jak gitara, pianino, akordeon, perkusja. Niestety osoby, które chcą uczyć grać się na pianinie, gitarze i akordeonie muszą we własnym zakresie zapewnić sobie instrument i z nim uczęszczać na zajęcia. Zdarza się, że z braku odpowiedniej ilości pieniędzy rodzice kupują dzieciom instrumenty bardzo niskiej jakości, często używane i nie w pełni sprawne. Taki stan rzeczy zniechęca do nauki i w znacznym stopniu ją utrudnia. Zakup brakujących instrumentów sprawi, że nauka gry będzie łatwiejsza i przyjemniejsza i ułatwi prowadzenie zajęć instruktorowi. Orkiestra Dęta funkcjonuje 12 rok. Instrumenty, na których grają muzycy są w kilku przypadkach już stare i zniszczone. Przez niewłaściwe funkcjonowanie mechanizmów są problemy z ich prawidłowym dostrojeniem na czym traci brzmienie całej orkiestry. Dlatego też zaplanowano zakup nowych, dobrej klasy instrumentów: saksofonu altowego, fletu poprzecznego, klarnetu oraz trzech trąbek. Zakupione też zostanie 20 pulpitów, gdyż i te obecnie używane są już w większości zniszczone i niekiedy podczas występów i prób muzycy nie mają na czym położyć teczek z nutami. Lekcje w ognisku muzycznym i orkiestrze dętej są udzielane za darmo. Za korzystanie z zakupionego sprzętu również nie będzie pobierana żadna opłata.
Realizacja ww. działania nie jest związana z czynnościami polegającymi opodatkowaniu. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury będą wystawiane na Stowarzyszenie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Czy w związku z realizacją projektu pn. () Stowarzyszenie () ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją tego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. (). Jest to wniosek o powierzenie grantu przez Lokalną Grupę Działania w ramach projektu PROW 2014-2020. W ramach realizacji operacji Stowarzyszenie planuje przeprowadzić zadanie polegające na zakupie kompletu strojów ludowych oraz instrumentów muzycznych wraz z akcesoriami. Dzięki tym działaniom uda się doposażyć lokalnych artystów ludowych oraz dzieci, młodzież i dorosłych w stroje ludowe i sprzęt muzyczny.
Realizacja ww. działania nie jest związana z czynnościami polegającymi opodatkowaniu. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury będą wystawiane na Stowarzyszenie.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu pn. ().
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej