Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z
późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że
stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października
2019 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 30 października 2019
r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu drogą
elektroniczną e-PUAP 19 listopada 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie
tut. Organu z dnia 14 listopada 2019 r. nr
0114-KDIP1-3.4012.518.2019.1.KK (doręczone Stronie w dniu 14 listopada
2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do
odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z
realizacją projektu pn. Budowa budynku użyteczności
kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w () - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu drogą elektroniczną e- PUAP 19 listopada 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 14 listopada 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.518.2019.1.KK (doręczone Stronie w dniu 14 listopada 2019 r.) dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklarację VAT- 7, rozliczającym się z podatku z tytułu zarejestrowanych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca realizuje projekt pn. Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w () w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie podpisanej umowy z Zarządem Województwa (). Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy (), zapewnienie odpowiednich warunków do organizowania i animowania uczestnictwa społeczności Gminy () w wydarzeniach kulturalnych, zaspokojenie potrzeb artystycznych, kulturalnych i integracyjnych mieszkańców. Efektem realizacji projektu jest wybudowany budynek użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w (). Realizacja projektu dotyczy robót budowlanych w odniesieniu do ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej jaką będzie budynek Świetlicy Wiejskiej w (). Przedmiotem wnioskowanej operacji jest budowa budynku na potrzeby Świetlicy Wiejskiej w miejscowości () w Gminie ().
Budynek ten będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom Gminy () na cele integracji społecznej. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie ma celu zarobkowego. Budynek ten przeznaczony jest na Świetlicę Wiejską, w której nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza, w związku z którą Wnioskodawca uzyska jakikolwiek dochód opodatkowany podatkiem VAT. Uzyskana w ramach projektu infrastruktura staje się własnością Wnioskodawcy, który zapłacił za zrealizowane zadania. Według Zainteresowanego usprawni to wykonywanie zadań własnych gminy, zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Efekt realizacji projektu nie będzie miał związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a więc opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych z tego podatku. Będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury związane z realizacją projektu wystawione są na Wnioskodawcę, towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu w całości, łącznie z podatkiem VAT traktowane są jako wydatek kwalifikowany, finansowany częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz w części z budżetu Gminy (). Wnioskodawca w tym wypadku nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r, o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami które me są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w ()?
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu, pn. Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej - Świetlicy Wiejskiej w (). Wybudowany budynek użyteczności społeczno-kulturalnej - Świetlica Wiejska w () służący jako Świetlica Wiejska, będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o podatku VAT, tj. do działalności administracyjnych w ramach kompetencji Gminy ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Natomiast stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przy czym, na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pod nazwą Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej - Świetlicy Wiejskiej w () w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklarację VAT-7, rozliczającym się z podatku z tytułu zarejestrowanych umów cywilnoprawnych. Głównym celem ww. projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców gminy (), zapewnienie odpowiednich warunków do organizowania i animowania uczestnictwa społeczności Gminy () w wydarzeniach kulturalnych, zaspokojenie potrzeb kulturalnych, artystycznych i integracyjnych mieszkańców. Efektem realizacji projektu jest wybudowany budynek użyteczności kulturalno-społecznej Świetlicy Wiejskiej w (). Przedmiotem wnioskowanej operacji jest budowa budynku na potrzeby Świetlicy Wiejskiej w miejscowości () w Gminie (). Budynek ten będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom Gminy () na cele integracji społecznej. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie ma celu zarobkowego. Budynek ten przeznaczony jest na Świetlicę Wiejską, w której nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza, w związku z którą Gmina () uzyska jakikolwiek dochód opodatkowany podatkiem VAT. Uzyskana w ramach projektu infrastruktura staje się własnością Gminy (). Efekt realizacji projektu nie będzie miał związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a więc opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych z tego podatku. Będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury związane z realizacją projektu wystawione są na Gminę (), towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu w całości, łącznie z podatkiem VAT traktowane są jako wydatek kwalifikowany, finansowany częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz w części z budżetu Gminy (). Wnioskodawca w tym wypadku nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej - Świetlicy Wiejskiej w ().
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanej operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Ponadto realizowana inwestycja należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Gmina będzie występować jako organ władzy publicznej i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie będzie uznawana za podatnika.
W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą Budowa budynku użyteczności kulturalno-społecznej - Świetlicy Wiejskiej w (). Tym samym, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, iż pojęcie koszty kwalifikowalne nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej