Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP.
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2019 r. (data wpływu 31
października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do
odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn.
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina zrealizowała projekt pod nazwą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ()na lata 2007-2013 Oś 6 - Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2 - Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.2 - Bezpieczeństwo ekologiczne.
Celem przedmiotowego projektu jest poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w Gminie poprzez zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem. Poprzez zwiększenie ilości i jakości podstawowego sprzętu ratowniczo-gaśniczego, wykorzystywanego przy różnego rodzaju zdarzeniach, będzie możliwe szybsze i skuteczniejsze przeprowadzenie akcji ratowniczej, co przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania skutków zdarzeń na środowisko naturalne, a pośrednio również zmniejszenia strat społeczno-ekonomicznych. Istotne jest także zapewnienie ochrony cennych przyrodniczo obszarów położonych na terenie Gminy.
W ramach projektu () współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego została zakupiona usługa obejmująca wykonanie studium wykonalności projektu, materiałów promocyjnych, oraz zakupiona usługa audytu zewnętrznego projektu.
Prawnopodatkowy status gminy w zakresie podatku VAT wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 t.j.). Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym gminy jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 t.j.) zapewnienie bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej jest zadaniem własnym gminy.
Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 t.j.) mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT. W imieniu Gminy zadania realizowane były przez Urząd Gminy, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek jest własnością Gminy i zostanie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Gminy. Jest wykorzystywany do akcji gaśniczych i udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych.
W dniu 29 września 2014 r. samochód ratowniczo-gaśniczy został przekazany OSP w bezpłatne użytkowanie. Umowa został zawarta na czas nieokreślony. Wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdu są po stronie Gminy.
W dniu .. Gmina otrzymała interpretację indywidualną. Nowa interpretacja jest potrzebna na zakończenie trwałości projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu () współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu () współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ponieważ ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała projekt pod nazwą ()w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego () na lata 2007-2013 Oś 6 - Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2 - Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.2 - Bezpieczeństwo ekologiczne. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w Gminie poprzez zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem. Poprzez zwiększenie ilości i jakości podstawowego sprzętu ratowniczo-gaśniczego będzie możliwe szybsze i skuteczniejsze przeprowadzenie akcji ratowniczej, co przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania skutków zdarzeń na środowisko naturalne, a pośrednio również zmniejszenia strat społeczno-ekonomicznych. Istotne jest także zapewnienie ochrony cennych przyrodniczo obszarów położonych na terenie Gminy. W ramach projektu została również zakupiona usługa obejmująca wykonanie studium wykonalności projektu, materiałów promocyjnych, oraz usługa audytu zewnętrznego projektu.
Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem VAT - w imieniu Gminy zadania realizowane były przez Urząd Gminy, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym gminy jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym zapewnienie bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej jest zadaniem własnym gminy.
Zakupiony w ramach ww. projektu majątek jest własnością Gminy i zostanie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Gminy. Jest wykorzystywany do akcji gaśniczych i udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych. Samochód ratowniczo-gaśniczy został przekazany OSP w bezpłatne użytkowanie, umowa został zawarta na czas nieokreślony. Wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdu ponosi Gmina.
Z treści wniosku wynika również, że towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wątpliwości Wnioskodawcy w przedstawionej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego projektu.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro, jak wynika z wniosku, z tytułu zrealizowania przedmiotowego projektu Gmina nie będzie osiągała dochodów zakupiony pojazd ratowniczo-gaśniczy został przekazany OSP do bezpłatnego użytkowania dla celów akcji gaśniczych i udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych, ma służyć ochronie środowiska i poprawie bezpieczeństwa na obszarze Gminy. Zatem poniesione przez Gminę koszty opisanego zadania nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, tj. wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonała projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, działała więc w tym zakresie w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym przypadku Gmina, nabywając samochód ratowniczo-gaśniczy w celu wykorzystania (za pośrednictwem OSP) do realizacji zadań własnych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika VAT.
W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostały spełnione. Gmina realizując opisany projekt nie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Oznacza to, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. ().. Tym samym, w związku z tym zadaniem Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej