Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z duplikatu faktury wystawionej na prywatne nazwisko Wnioskodawcy z podaniem numeru PESEL.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 25 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z duplikatu faktury wystawionej na prywatne nazwisko Wnioskodawcy z podaniem numeru PESEL - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z duplikatu faktury wystawionej na prywatne nazwisko Wnioskodawcy z podaniem numeru PESEL.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 18 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.478.2019.1.ICz.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności gospodarczej będzie wykonywał usługi parkingowe.
W dniu 28 lutego 2019 przeglądając stronę Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Wnioskodawca natrafił na ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości gruntowej przy ul. (), która to wzbudziła jego zainteresowanie. Tego samego dnia zdecydował się na wzięcie udziału w przetargu. Przeczytawszy dokładnie treść ogłoszenia Wnioskodawca zorientował się, że nie zostanie dopuszczony do przetargu wykonując przelew bankowy, gdyż następnego dnia tj. 1 marca 2019 r upływał termin złożenia dokumentów w Urzędzie wraz z dostarczeniem poświadczenia zapłaty kwoty wadium w wysokości 56.000 zł. Kwota ta w dniu 1 marca 2019 r. winna znajdować się na koncie UM.
Wnioskodawca zdecydował się na wypłatę gotówki ze swojego konta oraz dokonanie wpłaty gotówkowej w banku PKO, w którym to UM Miasta posiadał rachunek wskazany w warunkach przetargu. Czynność ta spowodowała dopuszczenie go do przetargu, którego w dniu 7 marca 2019 r. został zwycięzcą. Wpłata w wysokości 56.000 zł została wpłacona w gotówce na rachunek UM w dniu 1 marca 2019 r. Zgodnie z warunkami przetargu do 3 miesięcy od daty wygrania przetargu został zobligowany do zakupu nieruchomości gruntowej co wiązało się z zapłatą kwoty 282.800 zł + VAT 23% pomniejszoną o kwotę wadium tj. 56.000 zł. W międzyczasie została przez niego założona działalność gospodarcza w dniu 24 maja 2019 r. z myślą o zakupie w/w nieruchomości (działka w planie zagospodarowania przestrzennego ma charakter usługowy).
W dniu 28 maja 2019 r. Wnioskodawca dokonał zapłaty za w/w nieruchomość w kwocie 291.844zł co stanowiło zapłatę całościową. Kwota zakupu nieruchomości to 291 844 zł + 56.000 zł (wadium) = 347.844 zł. W związku z chęcią zakupu nieruchomości na działalność gospodarczą Wnioskodawca wstrzymał się z jej założeniem do 24 maja 2019 r. z uwagi na chęć zakupu nieruchomości w miesiącu czerwcu 2019 r. W UM zostały mu wystawione 2 faktury.
Jedna na kwotę 56.000 zł brutto o nazwie towaru/usługi - zaliczka na poczet sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych () - w warunkach przetargu stanowiło to wadium na dane nabywcy: Wojciech (). Druga na kwotę 291 844 zł o nazwie towaru/usługi - dopłata za poczet sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych w () na dane nabywcy: Wojciech ().
W związku z założeniem po raz pierwszy działalności gospodarczej Wnioskodawca zakładał, że płacąc za nieruchomość będzie mógł odliczyć cały podatek Vat w wysokości 10.471,54 zł z pierwszej faktury oraz 54.572,46 zł z drugiej co w znaczący sposób ułatwiłoby mu przeprowadzenie działań inwestycyjnych jakich każdy początkujący Przedsiębiorca potrzebuje.
Pismem z 25 września 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił, że wymieniona nieruchomość nabyta działka o charakterze usługowym jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy z faktury duplikat (data wystawienia duplikatu 3 czerwca 2019 r.) wystawionej pierwotnie w dniu 7 marca 2019 r. (faktura nie dotarła do adresata) wystawionej przez Urząd Miasta na prywatne nazwisko z podaniem numeru PESEL Wnioskodawca może doliczyć podatek VAT naliczony przy zakupie nieruchomości na cele związane z działalnością gospodarczą w związku z zaliczeniem wpłaconego wadium na poczet ceny zakupu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca uważa, że z faktury duplikat (data wystawienia duplikatu 3 czerwca 2019 r. wystawionej pierwotnie w dniu 7 marca 2019 r. (faktura nie dotarła do adresata) wystawionej przez Urząd Miasta na prywatne nazwisko z podaniem numeru PESEL może odliczyć podatek VAT naliczony przy zakupie nieruchomości na cele związane z działalnością gospodarczą w związku z zaliczeniem wpłaconego wadium na poczet ceny zakupu, gdyż zakup dotyczył nieruchomości, na której będzie prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT 23% (najem, usługi parkingowe). Sposób przekwalifikowania wpłaconego wadium automatycznie na zaliczkę nie może mieć ograniczenia w odliczeniu podatku vat, nabycie aktem notarialnym przedmiotowej działki (nieruchomości) nastąpiło w dniu 3 czerwca 2019 r., gdzie nabywcą jest Wnioskodawca już jako przedsiębiorca. Urząd Miasta wyraził zgody na wystawienie faktury na działalność Wnioskodawcy jako całość zgodnie z aktem notarialnym, końcowa faktura została wystawiona już tylko na brakująca kwotę do całości ceny, co nie zmienia faktu, że nieruchomość została nabyta (rozporządzanie nieruchomością jako właściciel) dopiero w dniu przeniesienia aktem notarialnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Według art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Jak stanowi art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Z powołanych przepisów wynika, że podatek nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.
Trzeba jednak zauważyć, że co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści ww. przepisu nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest, aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).
Jak wynika z przytoczonych wyżej regulacji prawnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepisy art. 88 ustawy o VAT enumeratywnie określają przypadki, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
W myśl art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
- sprzedaż została
udokumentowana fakturami lub fakturami
korygującymi:
- wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
- (uchylona);
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
- (uchylony);
- wystawione faktury, faktury korygujące lub
dokumenty celne:
- stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
- podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
- faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
- (uchylony);
- wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Według przywołanego na wstępie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, jednym z warunków dokonania odliczenia podatku VAT jest posiadanie przez podatnika faktury dokumentującej zakup związany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Zatem otrzymanie faktury przez podatnika wyznacza moment, od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa. Należy w tym miejscu wskazać, że duplikat faktury jest ponownie wystawioną fakturą, zawierającą dane zawarte w fakturze, która uległa zniszczeniu albo zaginęła, opatrzoną słowem duplikat. Duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej (duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych w fakturze pierwotnej), dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
Podkreślić przy tym należy, że decydujące znaczenie dla powstania prawa do odliczenia i terminu jego realizacji ma fakt czy podatnik otrzymał (a jeśli tak, to kiedy) fakturę pierwotną oraz data otrzymania duplikatu faktury pierwotnej.
W sytuacji, gdy podatnik otrzymał fakturę pierwotną, ale ją zagubił, obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik ma prawo dokonać po otrzymaniu duplikatu faktury dokumentującej zakup, w rozliczeniu za okres, w którym nastąpił wpływ faktury pierwotnej, przez złożenie korekty deklaracji podatkowej. Jednakże w sytuacji, gdy podatnik nie otrzymał faktury pierwotnej, odliczenia podatku naliczonego może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał duplikat lub za dwa następne okresy rozliczeniowe (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Natomiast na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.
Kwestie dotyczące faktur uregulowane są w przepisach Działu XI ustawy o VAT (art. 106a 108).
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do przepisu art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać m.in.:
- datę wystawienia;
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez
kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
()
Według art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2).
Na podstawie art. 106l ust. 1 ustawy, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie:
- podatnik lub upoważniona przez niego do
wystawiania faktur osoba trzecia, wystawia ponownie fakturę:
- na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,
- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy.
Według art. 106l ust. 2 ustawy, faktura wystawiona ponownie powinna zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jej wystawienia.
Art. 106l. 1. W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie:
- podatnik lub upoważniona przez niego do
wystawiania faktur osoba trzecia, wystawia ponownie
fakturę:
- na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,
- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy;
- nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1 lub art. 106k ust. 1,
wystawia ponownie fakturę:
- na wniosek podatnika - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy,
- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika;
- podmiot, o którym mowa w art. 106c, wystawia
ponownie fakturę:
- na wniosek nabywcy lub dłużnika - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu tego podmiotu,
- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy lub dłużnika.
- Faktura wystawiona ponownie powinna zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.
- Do faktur
wystawionych ponownie przepisu art. 106g ust. 4 nie stosuje się.
Należy wskazać, że faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego zakupu. Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym.
Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. A contrario, nie będzie można uznać za prawidłową faktury, gdy sprzecznie z jej treścią wykazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Elementy formalne faktury, wymienione w przepisie art. 106e ust. 1 pkt 1-7 ustawy o VAT, mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Natomiast braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 28 lutego 2019 r. przeglądając stronę Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Wnioskodawca natrafił na ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości gruntowej przy ul. (), która to wzbudziła jego zainteresowanie. Tego samego dnia zdecydował się na wzięcie udziału w przetargu. Wpłata w wysokości 56.000 zł została wpłacona w gotówce na rachunek UM w dniu 1 marca 2019 r. Zgodnie z warunkami przetargu do 3 miesięcy od daty wygrania przetargu został zobligowany do zakupu nieruchomości gruntowej co wiązało się z zapłatą kwoty 282.800 zł + VAT 23% pomniejszoną o kwotę wadium tj. 56.000 zł. W międzyczasie została przez niego założona działalność gospodarcza w dniu 24 maja 2019 r. z myślą o zakupie w/w nieruchomości (działka w planie zagospodarowania przestrzennego ma charakter usługowy). W dniu 28 maja 2019 r. Wnioskodawca dokonał zapłaty za w/w nieruchomość w kwocie 291.844zł co stanowiło zapłatę całościową. W związku z chęcią zakupu nieruchomości na działalność gospodarczą wstrzymałem się z jej założeniem do 24 maja 2019 r. z uwagi na chęć zakupu nieruchomości w miesiącu czerwcu 2019 r. W UM zostały mu wystawione 2 faktury.
Jedna na kwotę 56.000 zł brutto o nazwie towaru/usługi - zaliczka na poczet sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych () - w warunkach przetargu stanowiło to wadium na dane nabywcy: Wojciech (). Druga na kwotę 291 844 zł o nazwie towaru/usługi - dopłata za poczet sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych w () na dane nabywcy: Wojciech ().
Nieruchomość nabyta działka o charakterze usługowym jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku z faktury duplikat (data wystawienia duplikatu 3 czerwca 2019 r) wystawionej pierwotnie w dniu 7 marca 2019 r. (faktura nie dotarła do adresata) wystawionej przez Urząd Miasta na prywatne nazwisko z podaniem numeru PESEL.
Mając na uwadze cytowane przepisy należy wyjaśnić, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, winny zostać usunięte najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie podmiotu wystawiającego fakturę (dokonującego sprzedaży opodatkowanej) jako podatnika VAT czynnego. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego co wprost wynika z art. 86 ust. 10 w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy jest przy tym otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.
Natomiast faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej). Co do zasady zatem, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących albo powstanie obowiązku podatkowego albo dających uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego.
Zatem na podstawie ww. przepisów stwierdzić należy, że przez sformułowane w ww. art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, wyrażenia:
-imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów () należy rozumieć w przypadku nabywcy będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko, w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej - nazwę (bądź nazwę skróconą). Firma osoby fizycznej może zawierać dodatki, np. określenie wskazujące na przedmiot działalności przedsiębiorcy, ale dane te mogą być umieszczone jedynie w formie dodatku fakultatywnego.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że art. 106e ust. 1 ustawy o VAT określa minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura VAT.
Natomiast duplikat faktury jest ponownie wystawioną na wniosek nabywcy fakturą, zawierającą dane zawarte w fakturze, która uległa zniszczeniu albo zaginęła, opatrzoną wyrazem duplikat. Duplikat faktury wystawia sprzedawca na wniosek nabywcy wyłącznie w przypadku, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu bądź zaginie. Duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej (duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych w fakturze pierwotnej) i dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze, co faktura pierwotna.
Z uwagi na fakt, iż pierwotna faktura została wystawiona przed rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawcy i przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku VAT, nie mogła zawierać numeru NIP Wnioskodawcy lecz nr PESEL. Tym samym duplikat faktury pierwotnej, jako że zawiera te same dane co faktura pierwotna, również nie może zawierać tego numeru NIP. Istotne jest to, aby dane wynikające z posiadanego przez Wnioskodawcę duplikatu, jednoznacznie identyfikowały nabywcę (Wnioskodawcę) towaru.
Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z duplikatu faktury VAT (która nie dotarła do Wnioskodawcy) dokumentującej nabycie nieruchomości gruntowej położonej w (), ponieważ Wnioskodawca otrzymał duplikat faktury pierwotnej dokumentującej zaliczkę wpłaconej na poczet ww. zakupu nieruchomości gruntowej, nabyta nieruchomość (działka o charakterze usługowym) jest wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca posiada status podatnika VAT czynnego.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w zakresie przedmiotowej sprawy zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z duplikatu faktury dokumentującej nabycie towaru - nieruchomości gruntowych, w celu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenie przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej