Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (zwany dalej Uczelnią lub Wnioskodawcą) jest uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną. Uczelnia posiada status podatnika VAT czynnego.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego utworzył Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (POIR). W ramach Osi IV wskazanego Programu Operacyjnego zatytułowanej Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego (Działanie 4.3) utworzono następnie program () (zwany dalej także A.). W ramach programu A. ogłaszane są konkursy na konkretne projekty. Instytucją pośredniczącą w redystrybucji środków finansowych w Polsce - w ramach rzeczonego programu A. - jest Fundacja ()
Ogólnym celem programu A. jest wspieranie finansowe (w ramach ogłaszanych konkursów) istniejących m.in. na uczelniach publicznych wyspecjalizowanych zespołów, które tworzą (w zakresie osobowym i rzeczowym) specjalistyczne jednostki wyposażone w aparaturę badawczą oraz zespół ludzki zdolne do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych. Celem programu A. jest umożliwienie utworzenia w Polsce nowych jednostek badawczych (struktur organizacyjno-prawnych) kierowanych przez wybitnych naukowców z całego świata, w których zespoły złożone z wybitnych naukowców zagranicznych i polskich reprezentujących różne specjalizacje naukowe będą realizować badania naukowe i prace rozwojowe na najwyższym światowym poziomie.
W ramach programu A. ogłaszane są konkursy na dofinansowanie innowacyjnych pomysłów i koncepcji badawczych mogących mieć potencjał komercjalizacyjny. Wsparcie ma przyczynić się do stworzenia w Polsce wyspecjalizowanych, wiodących w skali światowej jednostek naukowych stosujących najlepsze światowe praktyki w zakresie:
- identyfikowania programów i tematów badawczych;
- polityki personalnej oraz zarządzania pracami B+R;
- komercjalizacji wyników prac B+R.
Zgodnie z definicjami obowiązującymi w programie działalność badawcza (research) i prace rozwojowe (development), w skrócie B+R, obejmują pracę twórczą podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy, w tym wiedzy o człowieku, kulturze i społeczeństwie, oraz wykorzystanie tych zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. B+R jest terminem obejmującym trzy rodzaje działalności: badania podstawowe, badania stosowane i prace rozwojowe. Badania podstawowe (basie research) to działalność eksperymentalna lub teoretyczna podejmowana przede wszystkim w celu zdobycia nowej wiedzy na temat podłoża zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na konkretne zastosowanie lub wykorzystanie. Badania stosowane (applied research) to także oryginalna praca badawcza podejmowana w celu zdobycia nowej wiedzy. Jest ona jednak zorientowana przede wszystkim na konkretny cel praktyczny. Prace rozwojowe (experimental development) to systematyczna praca opierająca się na istniejącej wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mająca na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych lub znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. ()
Jednym z projektów realizowanych przez program A. (poprzez dofinansowanie) jest projekt (...), zwany dalej Projektem. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie środków finansowych w ramach konkursu i otrzymał pozytywną decyzję o finansowaniu projektu. Jak już wskazano, instytucją pośredniczącą w redystrybucji środków finansowych w ramach rzeczonego Projektu w Polsce jest Fundacja (). W dniu 27 kwietnia 2018 r. Uczelnia podpisała z Fundacją () umowę na finansowanie Projektu, a projekt rozpoczął się z dniem 01 maja 2018 r.
Projekt realizuje na Uczelni specjalnie powołana w tym celu jednostka badawcza (...) Jednostka ta stanowi część struktury organizacyjnej Uczelni i nie posiada osobowości prawnej. Uczelnia jest reprezentantem jednostki we wszelkich prawnych relacjach zewnętrznych. Jednostka została powołana i działa zgodnie z harmonogramem oraz agendą badawczą projektu. W ramach powstałej jednostki prowadzi się kompleksowe badania układów optycznych na poziomie kwantowym w celu opracowania zupełnie nowych sposobów komunikacji, detekcji, metrologii, obrazowania i innych praktycznych zastosowań.
W ramach ww. konkursu finansowanie (lub dofinansowanie - jak zaznaczono poniżej, część kosztów jest bowiem dofinansowywana w określonym procencie, tj. 85 %) obejmuje następujące kategorie kosztów:
- Wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób zatrudnionych przy prowadzeniu badań (pracowników naukowych w tym dyrektora ds. organizacji działalności naukowej, kadry zarządzającej merytorycznie projektem pracowników technicznych oraz pozostałych pracowników pomocniczych) oraz brokerów technologii w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją projektu objętego dofinansowaniem;
- Koszty podwykonawstwa rozumiane jako zlecanie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu, które nie są wykonywane na terenie i pod bezpośrednim nadzorem beneficjenta oraz koszty zasobów udostępnionych przez strony trzecie (np. koszty wynajmu laboratorium wraz z aparaturą badawczą) oraz umowy o dzieło;
- Koszty rozwoju kadry naukowej (Cross-financing) - w tej
kategorii mogą być finansowane następujące koszty związane z rozwojem
kadry naukowej:
- stypendia dla studentów i doktorantów;
- staże stypendystów lub pracowników zespołów badawczych w zakresie związanym z realizowanymi w projekcie pracami badawczymi, komercjalizacją wyników prac badawczych oraz z zakresu najnowszych osiągnięć technologicznych lub zarządzania projektami;
- szkolenia stypendystów lub pracowników zespołów badawczych w zakresie związanym z realizowanymi w projekcie pracami badawczymi, komercjalizacją wyników prac badawczych oraz z zakresu najnowszych osiągnięć technologicznych lub zarządzania projektami;
- Zakup niskokosztowej aparatury naukowo - badawczej oraz wydatki związane z transportem, instalacją i uruchomieniem zakupionej w ramach projektu aparatury naukowo-badawczej wraz ze specjalistycznym instruktażem w jej obsłudze, wydatki na sprawdzenie i przetestowanie zakupionej w ramach projektu aparatury naukowo-badawczej oraz tzw. asystę techniczną zapewnianą przez producenta w pierwszym okresie eksploatacji zakupionej w ramach projektu aparatury naukowo-badawczej pod warunkiem, że wydatki te nie powiększają wartości początkowej zakupionego środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości.
- Zakup aparatury specjalistycznej rozumianej jako zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych) - realizowany w ramach dodatkowego do programu A. konkursu aparaturowego B. Planowane jest złożenie wniosku w ramach ogłoszonego konkursu aparaturowego przez B. Jeśli złożony wniosek zostanie zakwalifikowany do finansowania, to wówczas zakup niniejszej aparatury do realizacji Projektu opłacony będzie w 15% ze środków własnych Uczelni, natomiast w 85% zaś ze środków otrzymanych od Fundacji () w ramach finansowania z konkursu aparaturowego).
- Koszty budynków, gruntów - w tej kategorii
mogą być finansowane m.in. następujące rodzaje
kosztów:
- dzierżawa gruntów - tylko raty dzierżawne bez części odsetkowej;
- wieczyste użytkowanie gruntów - tylko opłaty za użytkowanie wieczyste z wyłączeniem odsetek;
- amortyzacja budynków - w przypadku, gdy wykorzystywane są także w innych celach niż realizacja projektu, kwalifikowana jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania budynków w celu realizacji projektu;
- wydatki związane z adaptacją powierzchni laboratoryjnej będącej własnością Grantobiorcy, tj. Wnioskodawcy;
- Koszty promocji projektu;
- Pozostałe koszty bezpośrednie takie jak: zakup materiałów; zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej; koszty utrzymania linii technologicznych, instalacji doświadczalnych; wynajem powierzchni laboratoryjnej; koszty publikacji wyników projektu; opłaty konferencyjne; koszty zarządzania własnością intelektualną; zakup wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu; koszty współpracy międzynarodowej projektu oraz współpracy z przedsiębiorstwami; koszt eksploatacji aparatury naukowo-badawczej będącej własnością jednostki realizującej A. bądź użyczonej nieodpłatnie na rzecz tej jednostki; koszt funkcjonowania C. (np. koszty posiedzeń () jednostki, ciał eksperckich lub nadzorczych w Polsce lub za granicą oraz koszty przyjazdu i pobytu w Polsce osób zaangażowanych w realizację projektu B+R lub funkcjonowanie C. niebędących pracownikami jednostki A.); koszt audytu zewnętrznego; koszty związane z wyposażeniem stanowiska pracy pracowników B+R projektu; koszty związane z udziałem wolontariusza w projekcie; koszty współpracy międzynarodowej Projektu oraz współpracy z przedsiębiorstwami; odpisy amortyzacyjne lub koszty odpłatnego korzystania z aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń służących celom badawczym oraz wartości niematerialnych i prawnych; wydatki na modernizację posiadanej przez Grantobiorcę lub nieodpłatnie użyczonej Grantobiorcy aparatury naukowo-badawczej, urządzeń i innych składników wyposażenia laboratoriów.
- Koszty pośrednie - obejmujące koszty obsługi administracyjnej, koszty ogólnego zarządu, materiałów biurowych oraz koszty delegacji osób zaangażowanych w realizację projektu. Koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją projektu objętego pomocą są rozliczane metodą ryczałtową, jako procent od kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa oraz kosztów cross-financingu.
Celem Projektu () jest m.in.:
- opracowanie optycznych technologii kwantowych, przy uwzględnieniu zarówno mechanizmów szumów i dekoherencji obecnych w rzeczywistych układach jak i możliwości oferowanych przez bogatą modalnie strukturę promieniowania elektromagnetycznego oraz innych układów fizycznych o wielu stopniach swobody;
- wspieranie innowacji poprzez zapewnienie odpowiedniej ochrony własności intelektualnej, ustanowienie powiązań z przemysłem, które będą bazowały na wiedzy posiadanej i generowanej przez jednostkę () A., a także zapewnienie wsparcia w przekładaniu uzyskanych wyników na działalność komercyjną , np. poprzez umowy licencyjne;
- utworzenie w pierwszym pięcioletnim okresie funkcjonowania jednostki () A. sześciu zespołów badawczych prowadzących prace w zakresie optycznej komunikacji kwantowej, inżynierii kwantowej światła, obrazowaniu pojedynczych fotonów, metrologii kwantowej, oddziaływania światło- materia, kwantowej interferencji i estymacji stanów kwantowych.
W pierwszej kolejności. Projekt proponuje innowacyjne spojrzenie na fizykę kwantową z perspektywy nowych technologii. Nadrzędną intencją projektu jest kompleksowe badanie układów optycznych na poziomie kwantowym w celu opracowania zupełnie nowych metod komunikacji, detekcji, metrologii, obrazowania i innych praktycznych zastosowań. Pojęcie układy optyczne jest rozumiane szeroko i obejmuje układy fizyczne, które dają się przygotowywać, manipulować i mierzyć za pomocą światła. Układy te to m.in. atomy, cząsteczki, ciała stałe oraz układy optomechaniczne, a zakres ich potencjalnych zastosowań jest bardzo szeroki.
Wyzwania i szanse związane z Projektem nie wynikają bezpośrednio z wymogów ochrony środowiska, ale będą mogły mieć duży pozytywny wpływ na środowisko naturalne.
W drugiej kolejności, można oczekiwać, że technologie kwantowe opracowane w wyniku tak zwanej drugiej rewolucji kwantowej (jest to rewolucja, w której zasady mechaniki kwantowej przestają być jedynie teoretycznymi prawami natury, a stają się rzeczywistym narzędziem wykorzystywanym do usprawnienia urządzeń dnia codziennego oraz wielu technologii) będą miały szeroki wpływ na takie dziedziny, takie jak energia, zdrowie, bezpieczeństwo i środowisko. U podstaw technologii kwantowych leży chęć osiągnięcia zasadniczo lepszej i/lub poprawionej wydajności przy wykorzystaniu mniejszych zasobów, zarówno materiałowych, jak i np. z punktu widzenia efektywności energetycznej. Obecnie pierwszorzędnym zagadnieniem w czasie opracowania nowych technik komunikacji, obrazowania, sensorów lub innych technologii, jest efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych i energetycznych. Obecny rozwój technologii kwantowych jest zgodny z dążeniem do tak zdefiniowanych zielonych technologii. Postępy w komunikacji kwantowej mogą umożliwić szybszą transmisję danych bez zastępowania istniejącej infrastruktury, co pomogłoby zmniejszyć wpływ obecnego wzrostu ruchu sieciowego na środowisko. Ponadto techniki komunikacji kwantowej mogą rozwiązać problemy związane z cyberbezpieczeństwem i ograniczyć występowanie kradzieży tożsamości/danych Online. Kwantowo wspomagana metrologia parametrów medycznych badanych pacjentów może prowadzić do nowych sposobów nieinwazyjnej diagnostyki w opiece zdrowotnej i ochronie środowiska, jak również redukcji niewydajności w innych gałęziach przemysłu. Na przykład urządzenia wykrywające grawitację wykorzystujące interferometrię atomową umożliwiają mniej inwazyjne i bardziej precyzyjne badania geologiczne, co pozytywnie wpływa na zarządzanie i wykorzystanie zasobów naturalnych. Oczekiwane jest również, że technologie kwantowe będą miały wpływ na przemysł budowlany, umożliwiając szybsze i dokładniejsze badania terenów zdegradowanych. W medycynie czujniki oparte na centrach barwnych w diamencie mogą w perspektywie prowadzić do technologii obrazowania (typu encefalografii), które nie będą wymagały systemów kriogenicznych. Czujniki wzmocnione kwantowo mogą znaleźć zastosowanie w monitorowaniu środowiska poprzez wykrywanie śladowych substancji chemicznych. Ponadto obrazowanie wzmocnienie kwantowe będzie wykorzystywane w biologii, w tym również w ekologii. W dłuższej perspektywie techniki, takie jak mikroskopia wysokiej rozdzielczości, mogą umożliwić nowe odkrycia, m.in. wspierające strategie przywracania równowagi w przyrodzie.
Przemysłowe wykorzystanie technologii kwantowych będzie wymagało opracowania komercyjnie dostępnych urządzeń i rozwiązań technicznych. Te z kolei opierają się na zaawansowanych technologiach wspomagających, takich jak miniaturowe podzespoły elektroniczne, ultrastabilne lasery i nowoczesna elektronika. Projekt poprzez działania komercjalizacyjne możliwych przyszłych rezultatów badań naukowych, powinien przyczynić się do rozwoju przemysłu w tym elektronicznego i kosmicznego, a tym samym opisanych powyżej technologii.
W ramach Projektu w oparciu o wypracowane w ramach jednostki rozwiązania z zakresu optyki kwantowej i posiadaną przez pracowników jednostki (...) A. wiedzę ekspercką, w związku z wykazywanym zapotrzebowaniem innych podmiotów prawnych, w tym przemysłu, planowane jest wykonywanie usług i ekspertyz naukowych. Dopuszcza się również wytworzenie prototypów urządzeń na potrzeby zastrzeżenia ich w zgłoszeniu patentowym, w zakresie wypracowanej w projekcie wiedzy eksperckiej. Już obecnie, na wczesnym etapie projektu , powstał wynalazek dla którego finalizowane są przygotowania do zgłoszenia patentowego. Złożenie opisu niniejszego wynalazku zawartego w zgłoszeniu patentowym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej planowane jest w najbliższych miesiącach. Ponadto Uczelnia podpisała z podmiotem gospodarczym list intencyjny, w którym wyraził on zainteresowanie podjęciem rozmów negocjacyjnych zmierzających do sprzedaży prototypowych urządzeń, zamówienia konsultacji lub pomiarów wykonanych w jednostce (...) A., lub zlecenia ekspertyz wykonywanych przez pracowników (...) A. na rzecz ww. podmiotu - w przypadku wytworzenia przez (...) A. komercyjnie interesujących rozwiązań technologicznych .
W dłuższej perspektywie Projekt przewiduje wniesienie wkładu do całego ekosystemu obejmującego branże zaawansowanych technologii, które w ramach wspólnych wysiłków dostarczą zaawansowane rozwiązania o zwiększonej wydajności. Powinno to w szczególności sprzyjać rozwojowi technologii przyjaznych dla środowiska.
To zaś, dzięki dalszym etapom prac pozwoli - po uzyskaniu sukcesu - na ich planowaną komercjalizację. Z założeń Projektu wynika, że jako rezultaty Projektu przewidziano 30 publikacji w prestiżowych międzynarodowych czasopismach oraz 4 zgłoszenia patentowe, a posiadana wówczas wiedza pozwoliła poczynić takie założenia.
Celem Projektu jest stworzenie 6 (sześciu) nowych zespołów badawczych złożonych z najlepszych naukowców, którzy chcą prowadzić badania nad różnymi aspektami optycznych technologii kwantowych, tak aby zapewnić kompleksowe zrozumienie złożonych procesów fizyki/mechaniki kwantowej. Powyższe działania mogą zakończyć się ważnymi odkryciami naukowymi, których aspekty techniczne oraz ich efekty będą opatentowane, a następnie skomercjalizowane (rozumiane jako sprzedaż licencji, patentu, zgłoszenia patentowego, prawa do wynalazku lub know-how, lub też inne odpłatne udostępnienie wypracowanej własności intelektualnej).
Wnioskodawca przystępując do konkursu, a następnie podpisując umowę z Fundacją (...) (jak i obecnie realizując Projekt) realizuje dwa założone cele:
- pierwszy - badania naukowe - w tym badania podstawowe, dzięki którym poszerzy się wiedza naukowa związana z optycznymi technologiami kwantowymi;
- drugi - komercyjny - jeżeli tylko wyniki badań będą miały potencjał komercjalizacyjny, wówczas Wnioskodawca ma zamiar dokonać ich komercjalizacji (rozumianej jako sprzedaż licencji, sprzedaż patentu/zgłoszenia patentowego, sprzedaży prawa do wynalazku lub know-how lub też inne odpłatne udostępnienie wypracowanej własności intelektualnej). Wnioskodawca ma zamiar wykorzystać uzyskane w toku opisanej powyżej wieloetapowej pracy badawczej ostateczne wyniki w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przy czym, z uwagi na charakter podejmowanych działań (niepewność co do ostatecznego kształtu uzyskanych wyników oraz ich komercyjnego charakteru) na ten moment nie może przewidzieć jakie powstaną technologie, przez które zespoły badawcze zostaną stworzone i jaki będą miały potencjał komercjalizacyjny. Na początkowym etapie badania naukowe będą miały charakter badań podstawowych, których wyniki rozumiane jako odkrycia naukowe będą upowszechniane w formie publikacji naukowych oraz na konferencjach naukowych. Jednakże w przyszłości, jeżeli tylko efekty prowadzonych badań na to pozwolą, to uzyskane wyniki prac naukowych będą stanowiły podstawę do stworzenia nowych i nieoczywistych wynalazków o charakterze technicznym (możliwych do opatentowania) lub technologii o potencjale komercjalizacyjnym. Uczelnia, ma zamiar ten potencjał komercjalizacyjny wykorzystać w celu dokonania przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Sprzedaż ta może polegać na odpłatnym udzieleniu licencji, sprzedaży prawa do wynalazku lub know-how, przeniesieniu praw do patentu na wynalazek lub zgłoszenia patentowego, czy też sprzedaży patentu. Nie wykluczamy jak już wyżej wspomniano również innego rodzaju prowadzenia działalności komercyjnej w ramach Projektu w oparciu o wypracowane w ramach jednostki rozwiązania z zakresu optyki kwantowej i posiadanej przez pracowników jednostki (...) A. unikatowej wiedzy eksperckiej. W związku z wykazywanym zapotrzebowaniem innych podmiotów prawnych, w tym przemysłu, przewiduje się sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT z zakresu usług, ekspertyz naukowych, bądź też zbudowanych w zakresie wypracowanej w projekcie wiedzy eksperckiej, prototypowych modeli urządzeń.
Jak stanowi § 2 ust. 9 umowy z zawartej z Fundacją () i aneksowanej w dniu 30 listopada 2018 oraz w dniu 19 grudnia 2018 roku, w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu Jednostka zobowiązuje się:
- nie wdrażać bezpośrednio wyników uzyskanych w efekcie realizacji Projektu; przy czym pod pojęciem wdrożenie bezpośrednie nie rozumie się transferu wiedzy zdefiniowanego w pkt 15 lit. v Komunikatu Komisji Europejskiej Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C198/1 z dnia 27 czerwca 2014 r.);
- rozpowszechnić wyniki prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych, w szczególności poprzez sprzedaż wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami albo odpłatne oddawanie do używania tych wyników lub know-how, również na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy lub, w przypadku braku zasadności komercyjnego wykorzystania, nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.
Jak widać zgodnie z zapisami § 2 ust. 9 umowy z późniejszymi aneksami, Uczelnia uprawniona jest do udostępniania wyników badań podmiotom gospodarczym na zasadach rynkowych (i taki jest też zamiar Uczelni w przypadku, gdy wyniki Projektu okażą się sukcesem). Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że za bezpośrednie wdrożenie przewidziane w pkt 1 strony nie traktują transferu uzyskanej w ramach projektu wiedzy do gospodarki (zapis ten nie zakazuje więc Uczelni gospodarczego wykorzystania wyników badań).
Na obecnym (czyli początkowym) etapie prac nie jest możliwe wskazanie kiedy rozpoczną się zadania Projektu związane z komercjalizacją oraz w ramach którego ze stworzonych w projekcie zespołów badawczych pojawią się odkrycia/wynalazki umożliwiające komercjalizację. Potencjał komercjalizacyjny jest oceniany na bieżąco przez ciało doradcze Projektu powołane przez Uczelnię odpowiedzialne za komercjalizację. Wnioskodawca na bieżąco weryfikuje potencjał komercjalizacyjny tych prac. W razie zidentyfikowania takiego potencjału podjęte zostaną działania mające na celu wdrożenie wyników badań w gospodarce (np. uzyskanie i późniejsza sprzedaż patentu lub licencji na wynalazek). Uczelnia od samego momentu przystąpienia do Projektu ma zamiar wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Oczywiście, o ile uzyskane wyniki będą miały potencjał komercjalizacyjny. Jednocześnie, w związku z posiadaną wiedzą ekspercką przewiduje się sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT ekspertyz naukowych, bądź też prototypowych modeli urządzeń na podstawie wypracowanej w projekcie unikatowej wiedzy eksperckiej.
W celu realizacji Projektu Uczelnia dokonała oraz planuje dokonać zakupy, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dokumentowane są m.in. fakturami). Jako przykład zakupu można podać specjalistyczną aparaturę badawczą. Co ważne, z samego założenia Projektu wynika, że Wnioskodawca w części może wykorzystać specjalistyczną aparaturę do własnej działalności jaką wykonuje poza Projektem (zarówno opodatkowanej VAT jak i będącej poza zakresem podatku VAT). Zakup specjalistycznej aparatury do realizacji Projektu będzie opłacany w 15% ze środków własnych Uczelni (w 85% zaś ze środków otrzymanych od Fundacji (...). To zaś pozwala na używanie jej (tj. aparatury) także w działalności poza Projektem. Jednocześnie wskaźnik dofinansowania nie jest wskaźnikiem obiektywnym pozwalającym na alokację nabycia tej aparatury tylko do czynności gospodarczej czy też będącej poza zakresem ustawy o VAT.
Uczelnia ponosi również wydatki związane z adaptacją pomieszczeń do Projektu (pomieszczenia te znajdują się w budynkach należących do Uczelni). W celu realizacji badań objętych Projektem Uczelnia dokonuje również zakupów innych towarów i usług. Przy czym, żadnego z nich nie potrafi bezpośrednio przyporządkować bądź do czynności opodatkowanych podatkiem VAT bądź też do czynności będących poza zakresem tej ustawy. W każdym przypadku nabycie służy badaniom wykonywanych w ramach Projektu .
Dokonane w ramach Projektu zakupy nie były oraz nie będą wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług edukacyjnych (tj. do sprzedaży podlegającej zwolnieniu z podatku VAT). Nie będą także wykorzystywane do innych świadczeń, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Nabycia towarów i usług były, są oraz zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (będących poza zakresem ustawy o VAT) oraz czynnościom podlegającym opodatkowaniu. Jeżeli zaistnieje potencjał komercjalizacyjny powstałych w ramach Projektu wyników badań, wówczas nabyte w jego ramach towary/usługi przyczynią się do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Aparatura nabyta w ramach programu będzie również wykorzystywana w bieżącej działalności Uczelni (tak opodatkowanej VAT jak i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT). Wnioskodawca nie ma obiektywnie możliwości przyporządkowania zakupów w całości lub części do jednej z ww. rodzajów działalności. Nie jest możliwa ich bezpośrednia alokacja.
Do chwili obecnej w projekcie w ramach prowadzonych prac został opracowany wynalazek pt.: (), dla którego opis patentowy znajduje się w końcowej fazie opracowania. Złożenie opisu niniejszego wynalazku zawartego w zgłoszeniu patentowym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej planuje się na nadchodzących miesiącach.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy względem dokonywanych w ramach Projektu zakupów towarów i usług przysługuje Uczelni prawo do odliczenia podatku naliczonego, a jeżeli tak to w jakim zakresie ?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, względem dokonywanych w ramach Projektu zakupów towarów i usług przysługuje Uczelni prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewskaźnika przewidzianego w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonanie odliczenia warunkowane jest więc istnieniem związku pomiędzy danym zakupem, a sprzedażą opodatkowaną. Należy zatem zidentyfikować czy zakupy finansowane ze środków Projektu mają być wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
Uczelnia dokonała oraz będzie dokonywać zakupów, które wykorzystywane są/będą w badaniach realizowanych w ramach Projektu. Początkowa jego faza obejmuje badania podstawowe, a więc prace, które z założenia są wykonywane bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Powyższe może sugerować, że aparatura i materiały wykorzystywane są do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przy czym należy podkreślić, że powyższe wynika z istoty tego rodzaju prac. Przy badaniach podstawowych analizowane są podstawy pewnych zjawisk, ewentualne wyniki takich badań nie dają najczęściej możliwości komercyjnego wykorzystania. Wyniki opisują bowiem podstawowe zależności, a więc utrudnione jest ich bezpośrednie zastosowanie w działalności podmiotów gospodarczych. Jednocześnie jednak badania te stanowią podstawę do kolejnych, bardziej zaawansowanych badań. W ramach tych kolejnych prac możliwe jest już uzyskanie wyników o potencjale komercyjnym. Jednocześnie z góry wiadomo, że w sytuacji, gdy tylko badania podstawowe uzyskają zadowalający wynik, będą kanwą do kontynuacji badań w ramach badań stosowanych i prac rozwojowych (jest to znany i możliwy do przewidzenia tok logicznego postępowania w działalności naukowej). Jednocześnie kolejne badania - których wynik już może mieć potencjał komercyjny - nie mogą być zrealizowane bez przeprowadzenia pierwszej fazy prac, obejmującej badania podstawowe.
Jednocześnie z założeń programu (...) A. (w ramach którego realizowany jest Projekt) wynika, że wsparcie powinno przyczynić się do stworzenia w Polsce wyspecjalizowanych, wiodących w skali światowej jednostek naukowych stosujących najlepsze światowe praktyki w zakresie komercjalizacji wyników prac B+R, a więc prac badawczo-rozwojowych, których wyniki dają praktyczne zastosowania. Z założenia, w ramach konkursu A. (którego elementem jest realizowany przez Uczelnię Projekt), przewidziana jest komercjalizacja wyników badań. Wnioskodawca starając się więc o dofinansowanie i obecnie realizując Projekt miał/ma zamiar - jeżeli tylko wyniki na to pozwolą - komercjalizować uzyskane efekty badań. Uczelnia ma zamiar podjąć działania zmierzające do ochrony wyników mających potencjał komercjalizacyjny (m.in. opatentować te wyniki). Dzięki temu, kolejnym krokiem może być komercjalizacja (rozumiana jako odpłatna czynność opodatkowana podatkiem VAT). Uczelnia przystępując do badań podstawowych nie określa z góry, które z zespołów badawczych osiągnąć mają rezultaty o potencjale komercyjnym (przyjęcie takich założeń nie jest obiektywnie możliwe; każdy z zespołów ma ten sam cel). Prowadzone badania będą cały czas monitorowane pod kątem ich możliwego gospodarczego wykorzystania. Oceny tej dokonuje ciało doradcze Projektu odpowiedzialne za komercjalizację. W założeniu Uczelnia od początku przyjmuje, że wyniki badań przełożą się na wykonywanie sprzedaży opodatkowanej (udzielenie odpłatnej licencji, sprzedaż patentu lub zgłoszenia patentowego, sprzedaż prawa do wynalazku lub know-how, lub inne odpłatne umożliwienie korzystania z chronionej prawem własności przemysłowej lub intelektualnej). Przy czym obiektywnie rzecz biorąc, na moment rozpoczęcia badań (czyli obecnego ich etapu), Uczelnia nie jest w stanie określić jaki będzie ich rezultat.
Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 20 maja 2016 r., znak: IPPP1/4512-278/16-2/RK: ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Intencją Uczelni od początku (tj. od momentu przystąpienia do Projektu) było/jest wykorzystanie zakupów towarów/usług nabywanych w Projekcie do:
- badań naukowych - dzięki którym poszerzy się wiedza naukowa związana z optycznymi technologiami kwantowymi, która w efekcie finalnym przełoży się na zwiększenie wiedzy i efektywniejsze wykorzystanie optycznych technologii kwantowych;
- sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT - jeżeli tylko wyniki badań będą miały potencjał komercjalizacyjny, wówczas Wnioskodawca ma zamiar dokonać ich komercjalizacji (rozumianej jako sprzedaż licencji, patentu lub też inne odpłatne udostępnienie wypracowanej własności intelektualnej).
Fakt, że w momencie dokonania zakupu Wnioskodawca nie jest w stanie określić jakiego rodzaju wyniki o potencjale gospodarczym zostaną osiągnięte nie ma wpływu na uznanie, iż zakupy mają również związek z działalnością opodatkowaną. Brak możliwości wskazania konkretnych rezultatów na początkowych etapach Projektu wynika z charakteru podejmowanych działań. Badania naukowe z założenia prowadzą do uzyskania nowej wiedzy, nieznanej w momencie podjęcia prac.
Uzyskiwane w toku wyniki dają podstawy do kolejnych badań, niekiedy wymuszają również rewizję pierwotnych założeń. Przy tego typu działalności nie można z góry określić co i w jaki sposób będzie świadczone (jaka konkretnie sprzedaż opodatkowana będzie miała miejsce). Istotne jest, że badania te realizowane są również z zamiarem ich komercyjnego wykorzystania. O chęci komercyjnego wykorzystania wyników w ramach Projektu świadczy powołanie ciała doradczego odpowiedzialnego za komercjalizację. W ten sposób Wnioskodawca na bieżąco weryfikuje, czy któreś z badań ma potencjał komercyjny, a w razie zidentyfikowania takiego potencjału podejmie działania, które mogą skutkować realizacją przyszłej sprzedaży opodatkowanej. Taka bieżąca weryfikacja potencjału komercjalizacyjnego badań potwierdza intencję wykorzystania zakupów w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 kwietnia 2018 r., znak: 0461-ITPP2.4512.204.2017.1.AW wskazał, że działania w ramach fazy ukierunkowanej na wsparcie komercjalizacji uzyskanych wyników badań podstawowych i pozyskanie partnera przemysłowego zainteresowanego wdrożeniem badań do produkcji potwierdzają prawo do odliczenia podatku naliczonego. Organ uznał, że w tym przypadku, bez znaczenia pozostaje fakt, iż Wnioskodawca przystępując do jej realizacji nie miał pewności czy zakończy się ona pozytywnym rezultatem, bowiem istniał zamiar komercjalizacji uzyskanych wyników badań oraz założenie poszukiwania partnerów przemysłowych zainteresowanych wykorzystaniem tych wyników w praktyce gospodarczej.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że kierunek prac badawczych obejmujący komercjalizację określony został jako jeden z celów konkursów realizowanych w ramach Programu (). Dodatkowo w § 2 ust. 9 pkt 2 umowy oraz aneksów zawartych z Fundacją (...) wskazano, że Uczelnia zobowiązana jest rozpowszechnić wyniki prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych. Przewidziana jest zatem komercjalizacja wyników prac (i taki jest też zamiar Uczelni w przypadku, gdy wyniki Projektu okażą się sukcesem). Wskazany natomiast pkt 1 ww. zapisu nie zakazuje Wnioskodawcy transferu uzyskanej wiedzy do gospodarki.
Zatem badania realizowane w ramach Projektu wykazują związek zarówno z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (wykorzystanie zakupów do badań podstawowych w ramach Projektu), jak i z przyszłą działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (w stosunku do potencjalnie oferowanych usług na aparaturze projektu, ekspertyz wykonanych przez pracowników projektu oraz rezultatów o charakterze komercyjnym, np. sprzedaż licencji, patentu, zgłoszenia patentowego, prawa do wynalazku lub know-how, lub też inne odpłatne udostępnienie wypracowanej własności intelektualnej).
Związek z oboma rodzajami działalności występuje względem wszystkich rodzajów nabyć (np. specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej, niskokosztowej aparatury naukowo-badawczej, drobnego sprzętu laboratoryjnego m.in. optyczno-mechanicznego, bieżących wydatków, adaptacji pomieszczeń, wydatków administracyjnych itp.) w Projekcie, niezależnie od fazy Projektu (etap badań podstawowych, stosowanych, czy prac rozwojowych). Każdy z etapów badań przyczynia się bowiem zarówno do poznania samych zjawisk naturalnych, jak również (jeżeli badania zakończą się sukcesem) sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Jak podano w stanie faktycznym sprawy, Uczelnia dokonała oraz planuje dokonać zakupów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dokumentowane są m.in. fakturami). Powyższe dotyczy nabycia niskokosztowej i specjalistycznej aparatury badawczej, wydatków związanych z adaptacją pomieszczeń na laboratoria, nabycia sprzętu laboratoryjnego oraz wielu innych towarów i usług. Zakup specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej do realizacji Projektu, w przypadku przyznania dodatkowego finansowania ze środków konkursu aparaturowego, planowany jest do opłacenia w 15% ze środków własnych Uczelni (natomiast w 85% ze środków otrzymanych od Fundacji (...). W związku z tym, z założenia Projektu wynika, że Wnioskodawca w części może wykorzystać aparaturę do własnej działalności jaką wykonuje poza Projektem (zarówno będącej poza zakresem podatku VAT jak też do celów działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT). Przy czym wszystkie badania realizowane w ramach Projektu mają ten sam cel - zarówno badania naukowe jak i komercjalizacja ich wyników, jeżeli będzie to tylko obiektywnie możliwe (czyli, gdy badania zakończą się sukcesem). Uczelnia ponosi również wydatki związane z adaptacją pomieszczeń na laboratoria (pomieszczenia te znajdują się w budynkach należących do Uczelni). W celu realizacji badań objętych Projektem Uczelnia dokonuje również zakupów innych towarów i usług. Przy czym, żadnego z nich nie potrafi bezpośrednio przyporządkować bądź do czynności opodatkowanych podatkiem VAT bądź też do czynności będących poza zakresem tej ustawy. W każdym przypadku nabycie służy badaniom wykonywanych w ramach Projektu.
Wnioskodawca podejmując pracę zakłada, że przynajmniej część z realizowanych badań przyczyni się do wykonywania sprzedaży opodatkowanej (jeśli wyniki te będą miały potencjał komercjalizacyjny). Niemniej, nie można wykluczyć, że prowadzone badania nie przyczynią się faktycznie do sprzedaży opodatkowanej. Skoro na moment rozpoczęcia badań Uczelnia nie jest w stanie określić jakiego rodzaju wyniki zostaną osiągnięte (określenie tych wyników nie jest obiektywnie możliwe na tym etapie), to nie można z pewnością orzec czy osiągnięty zostanie rezultat o potencjale sprzedażowym.
Niemniej, zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nie ma wpływu na związek zakupów z działalnością opodatkowaną. Warunkiem odliczenia jest bowiem dokonanie zakupu z zamiarem jego wykorzystania do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są zgodnie z tym zamiarem, lecz nie zostaje osiągnięty oczekiwany rezultat, to nie ma to wpływu na pierwotny zamiar podatnika. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest bowiem uzależnione od osiągnięcia oczekiwanego rezultatu. Powyższe potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 14 lutego 1985 r. sprawa C-268/83 (D.A. Rompelman, E.A. Rompelman v. Minister van Financien) czy też z 29 lutego 1996 r. sprawa C-110/94 (INZO v. Belgian State). W analizowanym przypadku brak wykorzystania wyników badań do sprzedaży opodatkowanej będzie konsekwencją przesłanek niezależnych od Wnioskodawcy. Uczelnia na każdym etapie będzie śledziła czy dane badanie ma potencjał sprzedażowy. W razie zidentyfikowania takiego potencjału podjęte zostaną określone działania (np. złożenie zgłoszenia patentowego i następnie próba uzyskania patentu). Wówczas też podjęte zostaną działania mające na celu sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Oczywiście może się okazać, że finalnie sprzedaż nie będzie miała miejsca (z uwagi na fiasko badań lub brak zainteresowania potencjalnych nabywców). Powyższe będzie jednakże wynikiem zdarzeń niezależnych od Uczelni.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2016 r., znak:
1462-IPPP3.4512.797.2016.1.ISK uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, w którym wskazano, że bez względu na fakt, czy realizacja Projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji Projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych (przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy), to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT stało się niemożliwe.
Po zakończeniu działalności badawczej w Projekcie (jeżeli wyniki badań będą satysfakcjonujące z komercjalizacyjnego punktu widzenia) Wnioskodawca będzie podejmował działania mające na celu komercjalizację uzyskanych wyników. Z uwagi na powyższe należy przyjąć, że Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku, gdy uzyskane wyniki faktycznie nie zostaną w przyszłości wykorzystane do sprzedaży opodatkowanej. Brak wystąpienia sprzedaży będzie wówczas skutkiem przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w takich przypadkach potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2016 r., znak: IPTPP3/4512-484/15-3/JM. Organ uznał, że Wnioskodawca w momencie nabycia towarów i usług zamierzał/zamierza je wykorzystać do czynności opodatkowanych, co potwierdził podpisując umowę, w której zawarto obowiązek wykorzystania badań w działalności gospodarczej. W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest zamiar wykorzystania zakupów do wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy w momencie ponoszenia wydatków przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zarówno gdy w wyniku realizacji projektu nastąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy możliwa sprzedaż opodatkowana nie zostanie zrealizowana. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 lutego 2016 r., znak: IPPP1/4512-1158/15-2/RK wskazując, że na prawo do odliczenia podatku naliczonego nie ma wpływu fakt, iż po zakończeniu realizacji projektu, może nie dojść do komercjalizacji wyników projektu. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług, w tym charakterze (tzn. dla celów prowadzenia działalności gospodarczej), niezależnie od tego, czy faktycznie towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej.
Powyższe oznacza, że ewentualny brak sprzedaży opodatkowanej w przyszłości nie będzie miał wpływu na przysługujące Uczelni prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonane przez Uczelnię zakupy wykazują związek zarówno z działalnością podlegającą opodatkowaniu, jak i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki ponoszone w ramach Projektu będą zatem wykorzystywane do dwóch rodzajów działalności: opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. W konsekwencji konieczne jest zastosowanie przepisów pozwalających na częściowe odliczenie podatku naliczonego.
Zasadniczo w przypadku prowadzenia działalności obejmującej zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, poszczególne wydatki należy przyporządkować do konkretnego rodzaju czynności. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie od wydatków związanych z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
W odniesieniu do wydatków związanych z Projektem nie jest obiektywnie możliwe ich przyporządkowanie do określonego rodzaju działalności. Z założenia bowiem, efektem jednych i tych samych badań może być, z jednej strony komercjalizacja, z drugiej wykorzystanie w działalności Uczelni niestanowiącej działalności gospodarczej. Te dwie sfery nie mogą być w żadnym stopniu rozdzielone. Przy czym wszystkie badania realizowane w ramach Projektu mają ten sam cel - zarówno badania naukowe jak i komercjalizacja ich wyników, jeżeli będzie to obiektywnie możliwe (czyli, gdy badania zakończą się sukcesem z komercjalizacyjnego punktu widzenia). Uczelnia ponosi również wydatki związane z adaptacją pomieszczeń na laboratoria (pomieszczenia te znajdują się w budynkach należących do Wnioskodawcy). W celu realizacji badań objętych Projektem Uczelnia dokonuje również zakupów innych towarów i usług.
Z uwagi na wykorzystanie zakupów do działalności mieszanej, zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego trzeba obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Z przytoczonej regulacji wynika konieczność stosowania tzw. prewspółczynnika odliczenia. Dotyczy to tych zakupów, które są wykorzystywane nie tylko w działalności opodatkowanej, ale także w działalności niemającej charakteru gospodarczego (w sytuacji, gdy nie jest możliwe dokonanie alokacji kwot podatku naliczonego do jednej z nich). Współczynnik ten należy stosować, gdy wydatek służy zarówno działalności gospodarczej (czyli tej, która podlega rozliczeniu w zakresie podatku VAT jako działalność opodatkowana), jak i czynnościom pozostającym poza zakresem ustawy o VAT (czyli działalności innej niż gospodarcza).
Zgodnie z art. 86 ust. 2a zdanie drugie ustawy o VAT, sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. W przypadku uczelni publicznych za sposób określania proporcji odpowiadający specyfice ich działalności gospodarczej należy z pewnością uznać sposób ustalony według wzoru wynikającego z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Zastosowanie prewspółczynnika odliczenia pozwoli określić kwotę podatku naliczonego odpowiadającą czynnościom realizowanym w ramach działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę, że towary i usługi nabywane w ramach Projektu mają służyć jednocześnie dwóm rodzajom działalności: opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, a Wnioskodawca nie ma obiektywnie możliwości przyporządkowania zakupów w całości lub części do jednej z ww. rodzajów działalności, Uczelnia będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego obliczonego według tzw. prewskaźnika przewidzianego w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego względem nabytych w Projekcie towarów/usług przysługuje mu od początku, tj. od momentu poniesienia pierwszego wydatku w ramach realizowanego Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług albo dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie w świetle art. 86 ust. l0b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Zgodnie z powyższymi przepisami, prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych powstaje u podatnika w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy (u sprzedawcy), jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Wnioskodawca w momencie dokonania zakupu ma zamiar wykorzystania nabytych towarów lub usług zarówno w działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jak i w działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Należy uznać, że w zakresie w jakim te towary lub usługi mają związek z działalnością opodatkowaną, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje od momentu, w którym to prawo powstało. Przysługuje ono Uczelni od okresu rozliczeniowego, w którym łącznie spełniają się dwa warunki:
- w odniesieniu do nabytego towaru lub usługi powstał obowiązek podatkowy;
- Uczelnia otrzymała fakturę dokumentującą zakup towaru lub usługi.
W kontekście powyższego nie ma znaczenia kiedy faktycznie Uczelnia będzie realizowała sprzedaż opodatkowaną przy wykorzystaniu towarów/usług, które zostały nabyte w projekcie. Istotny jest bowiem zamiar jaki przejawiał Wnioskodawca w momencie ich nabycia. A tym zamiarem było/jest, jak wskazano wyżej, wykorzystanie towarów i usług zarówno w działalności opodatkowanej, jak i w działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 20 maja 2016 r., znak: IPPP1/4512-278/16-2/RK biorąc pod uwagę podobny do niniejszego stan faktyczny wskazał, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu przysługuje od momentu realizacji projektu, gdyż należy przyjąć, że już w momencie ponoszenia wydatków na realizację projektu. Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT a nie w chwili, gdy wyniki prac projektu wynikające z zakresu prowadzonej działalności zaczynają przynosić zyski.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem Uczelni od momentu poniesienia pierwszego wydatku związanego z Projektem. Wnioskodawca bowiem od początku (tj. od momentu przystąpienia do konkursu w celu uzyskania finansowania na badania) zakładał wykorzystanie nabytych towarów i usług do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej