Temat interpretacji
opodatkowania dostawy Nieruchomości składającej się z działek niezabudowanych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z jej nabyciem
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900)
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko
Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 8 lipca 2019 r.
(data wpływu 8 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia
2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z
dnia 22 sierpnia 2019 r. (doręczone 22 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z
dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) na wezwanie
tut. Organu z dnia 3 września 2019 r. (doręczone 4 września 2019 r.), o
wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od
towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy Nieruchomości oraz
prawa do odliczenia podatku naliczonego jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy Nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 sierpnia 2019 r., złożonym w dniu 23 sierpnia 2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 22 sierpnia 2019 r. (doręczone 22 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 6 września 2019 r., złożonym w dniu 6 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 3 września 2019 r. (doręczone 4 września 2019 r.).
We wniosku złożonym przez:
- Zainteresowanego
będącego Stroną postępowania:
S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Zainteresowanego niebędącego Stroną
postępowania:
B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Sprzedający lub Spółka) i S. spółka z o.o. (dalej. Kupujący; razem Sprzedający i Kupujący określani również jako Wnioskodawcy) planują zawarcie umowy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej składającej się z działek o numerach , , i , obręb , , o powierzchni ha, (dalej: Nieruchomość).
Dla Nieruchomości Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr .
Nieruchomość jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Sprzedający
Nieruchomość stanowi składnik majątku Sprzedającego.
Sprzedający jest właścicielem, użytkownikiem wieczystym bądź leasingobiorcą innych nieruchomości komercyjnych wykorzystywanych do świadczenia odpłatnych usług hotelowych zlokalizowanych w różnych regionach Polski. Sprzedający nie dokonał wyodrębnienia organizacyjnego poszczególnych nieruchomości komercyjnych, w tym Nieruchomości, jako odrębnego przedsiębiorstwa, ani organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Sprzedającego w ramach prowadzonej przez niego działalności. W szczególności, Nieruchomość nie została wyodrębniona w formie oddziału, wydziału, dywizji, pionu lub jakiejkolwiek innej jednostki organizacyjnej w dokumentach korporacyjnych (np. umowie spółki) ani w dokumentach wewnętrznych Sprzedającego (np. regulaminach wewnętrznych, schemacie organizacyjnym lub w innych dokumentach wewnętrznych Sprzedającego o podobnym charakterze). Sprzedający nie wyodrębnił w związku z działalnością prowadzoną w Nieruchomości zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy i nie zgłosił go jako odrębnego podatnika, czy płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.
Sprzedający jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Kupujący
Kupujący będzie w momencie dostawy Nieruchomości zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Kupujący nie jest podmiotem powiązanym ze Sprzedającym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.
Zamiarem Kupującego jest nabycie Nieruchomości jako aktywa. Następnie na Nieruchomości zostanie wybudowany budynek hotelowy (zgodnie z udzielonym pozwoleniem na budowę), który zostanie następnie wynajęty w całości Sprzedającemu. Istotne jest również, że umowa najmu, która zostanie zawarta pomiędzy Sprzedającym i Kupującym po zawarciu umowy sprzedaży Nieruchomości (Umowy Sprzedaży Nieruchomości), nie będzie przewidywała, że wskutek normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty (czynszu) dochodzi do powrotnego przeniesienia własności Nieruchomości na Sprzedającego.
W uzupełnieniu z dnia 23 sierpnia 2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.), Strona wskazała, że działki o numerach , , i stanowią, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, grunty przeznaczone pod zabudowę.
Natomiast w piśmie z dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w związku z nabyciem prawa wieczystego użytkowania działek nr , , i B. sp. z o.o. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej dostawy.
Działki objęte wnioskiem (tj. działki o numerach , , i ) nie były wykorzystywane przez B. sp. z o.o. wyłącznie dla celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, Wnioskodawcy wnoszą następujące pytania:
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że dostawa Nieruchomości na podstawie Umowy Sprzedaży Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT stawką podstawową VAT (23%)?
- Czy Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości, przy założeniu, że Nieruchomość będzie w całości wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem szeregu innych przepisów ustawy o VAT. Jednocześnie, art. 43 ust. 1 ustawy o VAT przewiduje katalog zwolnień od VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Tereny budowlane są zdefiniowane jako grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT).
Nieruchomość jest objęta miejscowym planem zagospodarowanie przestrzennego, spełnia więc przesłanki dla uznania, że jest terenem budowlanym. Dostawa Nieruchomości nie będzie więc podlegała zwolnieniu od VAT.
W konsekwencji, dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.
Pytanie nr 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika m in. z tytułu nabycia towarów.
Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o całość podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości pod warunkiem, że Nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Natomiast przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie zatem z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednocześnie dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.
I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przy czym tereny budowlane, stosownie do art. 2 pkt 33 ww. ustawy, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i S. spółka z o.o. planują zawarcie umowy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej składającej się z działek o numerach , , i , obręb . Nieruchomość jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Działki o numerach , , i stanowią, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, grunty przeznaczone pod zabudowę.
W związku z nabyciem prawa wieczystego użytkowania działek nr , , i B. sp. z o.o. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej dostawy.
Działki o numerach , , i nie były wykorzystywane przez B. sp. z o.o. wyłącznie dla celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.
Sprzedający nie dokonał wyodrębnienia organizacyjnego poszczególnych nieruchomości komercyjnych, w tym Nieruchomości, jako odrębnego przedsiębiorstwa, ani organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Sprzedającego w ramach prowadzonej przez niego działalności. W szczególności, Nieruchomość nie została wyodrębniona w formie oddziału, wydziału, dywizji, pionu lub jakiejkolwiek innej jednostki organizacyjnej w dokumentach korporacyjnych (np. umowie spółki) ani w dokumentach wewnętrznych Sprzedającego (np. regulaminach wewnętrznych, schemacie organizacyjnym lub w innych dokumentach wewnętrznych Sprzedającego o podobnym charakterze). Sprzedający nie wyodrębnił w związku z działalnością prowadzoną w Nieruchomości zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy i nie zgłosił go jako odrębnego podatnika, czy płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy dostawa Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT podstawową stawka podatku VAT w wysokości 23%.
Ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w przypadku braku takiego planu w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie podatkiem VAT opodatkowane są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Jak wynika z opisu sprawy działki o numerach , , i stanowią, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, grunty przeznaczone pod zabudowę.
Skoro zatem przeznaczone do sprzedaży działki nr , , i (prawo wieczystego użytkowania tych działek) stanowią teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, planowana transakcja dostawy Nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.
Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy Nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższy przepis należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.
Działki objęte wnioskiem (tj. działki o numerach , , i ) nie były wykorzystywane przez Sprzedającego wyłącznie dla celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. W konsekwencji transakcja dostawy Nieruchomości nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Skoro do omawianej transakcji dostawy prawa wieczystego użytkowania Nieruchomości (działek o numerach , , i ) nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. 23%.
Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą również tego czy Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości, przy założeniu, że Nieruchomość będzie w całości wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Jak wynika ze złożonego wniosku, Kupujący będzie w momencie dostawy Nieruchomości zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Kupujący nie jest podmiotem powiązanym ze Sprzedającym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Zamiarem Kupującego jest nabycie Nieruchomości jako aktywa. Następnie na Nieruchomości zostanie wybudowany budynek hotelowy (zgodnie z udzielonym pozwoleniem na budowę), który zostanie następnie wynajęty w całości Sprzedającemu. Istotne jest również, że umowa najmu, która zostanie zawarta pomiędzy Sprzedającym i Kupującym po zawarciu umowy sprzedaży Nieruchomości, nie będzie przewidywała, że wskutek normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty (czynszu) dochodzi do powrotnego przeniesienia własności Nieruchomości na Sprzedającego.
Zatem spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie skoro, jak wskazano w niniejszej interpretacji, dostawa przedmiotowej Nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania działek o numerach , , i ) nie będzie korzystać ze zwolnienia lecz będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy.
Zatem należy stwierdzić, że Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości.
Tym samym, stanowisko Zainteresowanych w zakresie objętym pytaniem nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej