Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.337.2019.2.EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.09.2019, sygn. 0112-KDIL4.4012.337.2019.2.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych w związku z realizacją projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych w związku z realizacją projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 sierpnia 2019 r.).

Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. () w () nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na fakt, iż nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Prowadzi przede wszystkim działalność sakralną oraz edukacyjno-wychowawczą. Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne będzie realizowane przez Parafię Rzymsko-Katolicką p.w. () w (), która jest kościelną osobą prawną (na podst. art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 1989 r., Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. () w () ma zamiar przystąpić do realizacji projektu polegającego na przeprowadzeniu kompleksowych prac termomodernizacyjnych w ramach projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej ().

Projekt polega na przeprowadzeniu prac inwestycyjnych budynków Kościoła Parafialnego i plebani w (). Gmina (.). Adres nieruchomości: ().

W zakres niezbędnych prac wchodzą następujące grupy robót budowlanych:

  1. Kościół
    • modernizacja systemu grzewczego,
    • docieplenie podłogi na gruncie pod ogrzewaniem podłogowym,
    • docieplenie stropu pod chórem,
    • montaż nawiewników higrosterowalnych,
    • wymiana okien zewnętrznych do pomieszczeń ogrzewanych do 20o C,
    • docieplenie stropodachu nad zakrystią,
    • docieplenie ściany zewnętrznej w części niskiej,
    • wymiana okien zewnętrznych nawy kościoła,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem salek,
    • docieplenie ściany zewnętrznej kościoła,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem nawy,
    • docieplenie podłogi w piwnicy w części pod prezbiterium,
    • docieplenie podłogi w piwnicy salek,
    • docieplenie ściany przy gruncie w piwnicy pod prezbiterium,
    • docieplenie ściany przy gruncie piwnicy sal katechetycznych,
    • wymiana drzwi.
  2. Plebania:
    • modernizacja systemu grzewczego,
    • docieplenie dachu do przestrzeni ogrzewanej,
    • modernizacja systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej,
    • montażu nawiewników higrosterowalnych,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem,
    • wymiana okien zewnętrznych drewnianych i dachowych,
    • docieplenie ściany zewnętrznej parteru,
    • docieplenie ściany zewnętrznej piętra,
    • docieplenie stropu zewnętrznego,
    • docieplenie stropodachu wentylowanego,
    • docieplenie stropu nad nieogrzewaną piwnicą,
    • wymiana okien zewnętrznych z PCW,
    • wymiana drzwi.

Zakłada się wykonanie nowej kotłowni wykorzystującej jako źródła ciepła kocioł biomasowy na pellet z zasobnikiem i podajnikiem paliwa. Projektowana moc kotła wynosi 100 kW. Obok pomieszczenia kotłowni powstanie magazyn pelletu w postaci workowanej po 15 kg. W celu zasilania instalacji grzewczej budynku kościoła przewidywany jest wymiennik ciepła, który zapewni możliwość napełnienia instalacji roztworem glikolu.

W odniesieniu do stanu obecnego wymiana źródła ciepła zasilającego Kościół i plebanię przyniesie redukcję emisji CO2 o 100 % (wykorzystywane będzie wyłącznie paliwo odnawialne), zaś wynikający z audytów energetycznych wzrost efektywności energetycznej liczony wymiarem redukcji zapotrzebowania na energię końcową łącznie obu budynków po termomodernizacji wyniesie 73%.

Audyty energetyczne budynków Kościoła i plebanii w () spełniają wymagania dyrektywy 2012/27/UE.

Celem Wnioskodawcy jest kontynuowanie w zmodernizowanych budynkach Kościoła i Plebanii działalności sakralnej kultu religijnego oraz edukacyjno-wychowawczej. A zatem zarówno przed termomodemizacją, jak i po wykonaniu planowanych prac inwestycyjnych zachowany będzie publiczny cel funkcjonowania budynku objętego projektem.

Zarówno przed termomodernizacją, jak i po wykonaniu zaprojektowanych prac inwestycyjnych, przedmiotowe budynki będą pełniły rolę budynku użyteczności publicznej. Zgodnie § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, budynkami użyteczności publicznej są m. in. budynki przeznaczone na potrzeby kultu religijnego. Dodatkowym efektem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości pracowników sektora publicznego w zakresie oszczędności gospodarowania energią oraz wzorcowa rola budynków Parafii w zakresie zarządzania energią.

Głównymi użytkownikami planowanego ośrodka rekolekcyjnego będą przede wszystkim parafianie Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. () w (.). Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej ust. 1, Kościół w Polsce i jego osoby prawne mają prawo realizacji Inwestycji sakralnych i kościelnych. Ust. 2. Inwestycją sakralną jest budowa, rozbudowa, odbudowa kościoła lub kaplicy, a także adaptacja innego budynku na cele sakralne Ust. 3. Inwestycją kościelną jest inwestycja kościelnej osoby prawnej niewymieniona w ust. 2.

Analogicznie jak obecnie, użytkownikami Kościoła i plebanii po termomodernizacji będą wierni zamieszkali na terenie Parafii (), osoby przyjezdne i goście. Zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, osoby prawne Kościoła mają prawo do swobodnego prowadzenia działalności sakralnej.

Z budynku i jego otoczenia będzie mogła również korzystać okoliczna młodzież oraz mieszkańcy pobliskich miejscowości, wykorzystując pomieszczenia i przestrzeń na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne, czy spotkania tematyczne.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, po zakończeniu prac obiekt objęty projektem pozostanie własnością Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. (.) z założenia bezterminowo, więc przynajmniej do końca okresu trwałości Projektu, tj. przez okres pięciu lat od daty zakończenia Projektu określonej w umowie o dofinansowanie zawartej z Marszałkiem Województwa (.). Korzystający z obiektu Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. (.) nie będą zobowiązani do uiszczenia jakiegokolwiek wynagrodzenia z tego tytułu (tak jak dotychczas to było praktykowane).

Zarówno przed termomodernizacją, jak i po wykonaniu zaprojektowanych prac inwestycyjnych przedmiotowe budynki będą pełniły rolę budynku użyteczności publicznej. Będą wykorzystywane tak, jak dotychczas, wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem zaliczenia w Projekcie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie sprawdzające ani czynności kontrolne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. () posiada prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących planowanych do przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych obiektów objętych projektem pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej (.) w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca potencjalnie mógłby dokonać odliczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. () w () nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami na realizację Projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje, bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec przywołanej definicji działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów i świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy czynność dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 ww. rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, o ile na co wskazuje treść wniosku poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. W niniejszej sprawie czynnością, jaką Wnioskodawca wykona na rzecz osób zwiedzających, będzie wyłącznie zapewnienie bezpłatnego dostępu i możliwość korzystania z obiektu objętego projektem. Tym samym Wnioskodawca zobowiązuje się wyłącznie do nieodpłatnego świadczenia. Świadczenia, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie wyczerpuje nawet znamion prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest prawnych możliwości odzyskania VAT naliczonego od przedmiotowych zakupów realizowanych w ramach opisywanego powyżej projektu.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, że Parafia Rzymsko-Katolicka nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na fakt, iż nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Prowadzi przede wszystkim działalność sakralną oraz edukacyjno-wychowawczą. Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne będzie realizowane przez Parafię Rzymsko-Katolicką nie prowadzącą działalności gospodarczej. Parafia ma zamiar przystąpić do realizacji projektu polegającego na przeprowadzeniu kompleksowych prac termomodernizacyjnych w ramach projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej (). Projekt polega na przeprowadzeniu prac inwestycyjnych budynków Kościoła Parafialnego i plebani.

W zakres niezbędnych prac wchodzą następujące grupy robót budowlanych:

  1. Kościół
    • modernizacja systemu grzewczego,
    • docieplenie podłogi na gruncie pod ogrzewaniem podłogowym,
    • docieplenie stropu pod chórem,
    • montaż nawiewników higrosterowalnych,
    • wymiana okien zewnętrznych do pomieszczeń ogrzewanych do 20o C,
    • docieplenie stropodachu nad zakrystią,
    • docieplenie ściany zewnętrznej w części niskiej,
    • wymiana okien zewnętrznych nawy kościoła,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem salek,
    • docieplenie ściany zewnętrznej kościoła,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem nawy,
    • docieplenie podłogi w piwnicy w części pod prezbiterium,
    • docieplenie podłogi w piwnicy salek,
    • docieplenie ściany przy gruncie w piwnicy pod prezbiterium,
    • docieplenie ściany przy gruncie piwnicy sal katechetycznych,
    • wymiana drzwi.
  2. Plebania:
    • modernizacja systemu grzewczego,
    • docieplenie dachu do przestrzeni ogrzewanej,
    • modernizacja systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej,
    • montażu nawiewników higrosterowalnych,
    • docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem,
    • wymiana okien zewnętrznych drewnianych i dachowych,
    • docieplenie ściany zewnętrznej parteru,
    • docieplenie ściany zewnętrznej piętra,
    • docieplenie stropu zewnętrznego,
    • docieplenie stropodachu wentylowanego,
    • docieplenie stropu nad nieogrzewaną piwnicą,
    • wymiana okien zewnętrznych z PCW,
    • wymiana drzwi.

Zakłada się wykonanie nowej kotłowni wykorzystującej jako źródła ciepła kocioł biomasowy na pellet z zasobnikiem i podajnikiem paliwa. Projektowana moc kotła wynosi 100 kW. Obok pomieszczenia kotłowni powstanie magazyn pelletu w postaci workowanej po 15 kg. W celu zasilania instalacji grzewczej budynku kościoła przewidywany jest wymiennik ciepła, który zapewni możliwość napełnienia instalacji roztworem glikolu.

W odniesieniu do stanu obecnego wymiana źródła ciepła zasilającego Kościół i plebanię przyniesie redukcję emisji CO2 o 100 % (wykorzystywane będzie wyłącznie paliwo odnawialne), zaś wynikający z audytów energetycznych wzrost efektywności energetycznej liczony wymiarem redukcji zapotrzebowania na energię końcową łącznie obu budynków po termomodernizacji wyniesie 73%. Audyty energetyczne budynków Kościoła i plebanii spełniają wymagania dyrektywy 2012/27/UE. Celem Wnioskodawcy jest kontynuowanie w zmodernizowanych budynkach Kościoła i plebanii działalności sakralnej kultu religijnego oraz edukacyjno-wychowawczej. A zatem zarówno przed termomodernizacją, jak i po wykonaniu planowanych prac inwestycyjnych zachowany będzie publiczny cel funkcjonowania budynku objętego projektem. Zarówno przed termomodernizacją, jak i po wykonaniu zaprojektowanych prac inwestycyjnych przedmiotowe budynki będą pełniły rolę budynku użyteczności publicznej. Dodatkowym efektem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości pracowników sektora publicznego w zakresie oszczędności gospodarowania energią oraz wzorcowa rola budynków Parafii w zakresie zarządzania energią. Głównymi użytkownikami planowanego ośrodka rekolekcyjnego będą przede wszystkim parafianie Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. ().

Analogicznie jak obecnie, użytkownikami Kościoła i plebanii po termomodernizacji będą wierni zamieszkali na terenie Parafii, osoby przyjezdne i goście. Z budynku i jego otoczenia będzie mogła również korzystać okoliczna młodzież oraz mieszkańcy pobliskich miejscowości, wykorzystując pomieszczenia i przestrzeń na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne, czy spotkania tematyczne. Zgodnie z Umową o dofinansowanie po zakończeniu prac obiekt objęty projektem pozostanie własnością Parafii Rzymsko-Katolickiej z założenia bezterminowo, więc przynajmniej do końca okresu trwałości Projektu, tj. przez okres pięciu lat od daty zakończenia Projektu określonej w umowie o dofinansowanie. Korzystający z obiektu Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. () w () nie będą zobowiązani do uiszczenia jakiegokolwiek wynagrodzenia z tego tytułu (tak jak dotychczas to było praktykowane). Zarówno przed termomodernizacją, jak i po wykonaniu zaprojektowanych prac inwestycyjnych przedmiotowe budynki będą pełniły rolę budynku użyteczności publicznej. Będą wykorzystywane tak jak dotychczas, wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej (.).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaniem projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej (), ponieważ, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej opis sprawy Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. (.) nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących planowanych do przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych obiektów objętych projektem pn. Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej ().

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności odzyskania podatku i jego zwrotu.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej