Temat interpretacji
Prawo do odliczenia w związku z projektem.
W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Produkty turystyczne marki lokalnej ....
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest ,,płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.
Stowarzyszenie będzie realizować operację pn. . W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Promowanie obszaru objętego LSR poprzez wykonanie promocyjnego materiału filmowego, reklam na autobusach oraz organizację spotkania informacyjno-promocyjnego poprzez realizację następujących wskaźników: liczba wydarzeń/imprez - 1 szt.
W ramach operacji Stowarzyszenie planuje wykonanie 10 odcinków materiału filmowego, reklamę na autobusach oraz spotkanie informacyjno-promocyjne. Przeznaczenie materiału filmowego oraz reklamy na autobusach: promocja produktów poprzez wykonanie działań marketingowych obejmujących obszar działania Stowarzyszenia (jego walory turystyczne, produkty i kuchnię regionalną itp.), oraz informowanie o obiektach turystycznych znajdujących się na terenie działania Stowarzyszenia.
Materiał filmowy zostanie wykonany do grudnia 2019 r. i będzie obejmować produkty turystyczne całego obszaru marki lokalnej Misji K.
Planuje się nagranie dziesięciu odcinków materiału filmowego przedstawiającego produkty i usługi lokalne znajdujące się w obrębie działania Stowarzyszenia.
W skład jednego materiału filmowego wchodzą:
- prace koncepcyjne (przygotowanie materiałów dla aktora);
- przygotowanie scenariuszy (ujęć i montażu);
- przygotowanie tekstu dla aktora;
- wynajęcie aktora;
- wykonanie ujęć filmowych do odcinka;
- montaż (udźwiękowienie filmu oraz opracowanie graficzne filmu);
- opracowanie graficzne okładki na płytę DVD i płytę DVD;
- czas gotowego materiału filmowego: 4-6 minut;
- przeniesienie praw autorskich majątkowych i pokrewnych do filmu, w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawach autorskich i prawach pokrewnych w zakresie, w jakim film będzie dziełem chronionym tą ustawą a ponadto wszelkie prawa, upoważnienia i zezwolenia mogące odnosić się do jego elementów składowych, obejmujące prawo o korzystania i rozporządzania jego elementami składowymi na wszelkich polach eksploatacji wymienionych w art. 50 i art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawach autorskich i prawach pokrewnych oraz wszelkie upoważnienia i zezwolenia do pełnego korzystania z całości praw do filmu, w tym praw autorskich osobistych.
Reklama na autobusach będzie promować markę lokalną Misja K., która umożliwi identyfikację danego produktu turystycznego na rynku. Wydarzenie informacyjno - promocyjne zostanie zorganizowane do grudnia 2019 r. w godzinach 10.00-16.00 umożliwiając podsumowanie wszelkich działań promocyjnych marki lokalnej Misja K. W spotkaniu informacyjno- promocyjnym weźmie udział około 100 osób. Wszyscy mieszkańcy Stowarzyszenia oraz turyści odwiedzający teren LGD będą mogli na miejscu zapoznać się z materiałem filmowym Misja K. Materiał filmowy obejmie obszar działania Stowarzyszenia. Nie będzie prowadzonej rekrutacji na ww. spotkanie. Spotkanie informacyjno-promocyjne będzie otwarte., zaproszenie na spotkanie zostanie umieszczone na stronie internetowej oraz X Stowarzyszenia.
Planowany program wydarzenia informacyjno-promocyjnego:
- 10:00-10:10 przywitanie gości przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia
- 10:10-10:30 podsumowanie projektu
- 10:30-15:00 wyświetlenie 10 odcinków materiału filmowego 15:00-16:00 dyskusja, wnioski.
W wyniku realizacji operacji polegającej na realizacji trzech zadań tj. materiału filmowego Misja K. promującego LGD w oparciu o Markę Lokalną Misja K., reklamie na autobusach promujących markę lokalną, oraz zorganizowanie spotkania informacyjno-promocyjnego dotyczącego podsumowania działań promocyjnych marki lokalnej Misja K. zostaną osiągnięte następujące rezultaty:
- zapoznanie mieszkańców LGD i turystów z różnorodną, bogatą i ciekawą ofertą turystyczno-edukacyjną Misji K.;
- wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców LGD opartej na wykorzystaniu lokalnych zasobów kulturowych, historycznych lub przyrodniczych;
- zbudowanie pozytywnego wizerunku Misji K., opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju;
- wzrost zainteresowania obszarem LGD, jego produktami i usługami lokalnymi, a także atrakcjami turystycznymi, unikalnymi w skali krajowej;
- zaktywizowanie społeczności lokalnej w kierunku promocji spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej Misji K.
Rezultaty będą mierzone na podstawie wskazanych wcześniej wskaźników.
Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.
Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu ,, współfinansowanego w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych.
Zdaniem Wnioskodawcy
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest ,,płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. Stowarzyszenie będzie realizować operację pn. . W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Promowanie obszaru objętego LSR poprzez wykonanie promocyjnego materiału filmowego, reklam na autobusach oraz organizację spotkania informacyjno-promocyjnego poprzez realizację następujących wskaźników: liczba wydarzeń/imprez - 1 szt. W ramach operacji Stowarzyszenie planuje wykonanie 10 odcinków materiału filmowego, reklamę na autobusach oraz spotkanie informacyjno-promocyjne. Przeznaczenie materiału filmowego oraz reklamy na autobusach: promocja produktów poprzez wykonanie działań marketingowych obejmujących obszar działania Stowarzyszenia (jego walory turystyczne, produkty i kuchnię regionalną itp.), oraz informowanie o obiektach turystycznych znajdujących się na terenie działania Stowarzyszenia. Materiał filmowy zostanie wykonany do grudnia 2019 r. i będzie obejmować produkty turystyczne całego obszaru marki lokalnej Misji K. Planuje się nagranie dziesięciu odcinków materiału filmowego przedstawiającego produkty i usługi lokalne znajdujące się w obrębie działania Stowarzyszenia. Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. zadania.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Opisane we wniosku zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu ,, współfinansowanego w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej