prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją p... - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.403.2019.1.BS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.08.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.403.2019.1.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym dnia 26 czerwca 2019 r. (data wpływu 27 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł zadania .

Opis zadania:

Termin realizacji: Jarmark będzie wydarzeniem dwudniowym i zostanie zorganizowany w dniach między 1 a 30 czerwca 2019 roku.

Lokalizacja: Wydarzenie zostanie zorganizowane na rynku w A.

Czas trwania: 2 dni (sobota 10:00 do 18:00, niedziela 10:00 do 18:00).

Program:

Sobota

10:00 Otwarcie Jarmarku przez zaproszonych gości oraz władze miasta

10:00 18:00 Promocja sprzedaż i degustacja produktów lokalnych i regionalnych

12:00 13:00 Zabawy i konkursy dla dzieci

14:00 rozwiązanie konkursu i wręczenie nagród dla Restauracji na Wykorzystanie produktów lokalnych w nowoczesnej kuchni

15:00 16:00 Zabawy i konkursy dla dzieci

18:00 Zakończenie pierwszego dnia Jarmarku

Niedziela

10:00 18:00 Promocja sprzedaż i degustacja produktów lokalnych i regionalnych

12:00 13:00 Zabawy i konkursy dla dzieci

14:00 rozwiązanie konkursu i wręczenie nagród dla Kół Gospodyń Wiejskich na Najlepszą potrawę tradycyjną z wykorzystaniem produktów lokalnych

15:00 16:00 Zabawy i konkursy dla dzieci

18:00 Zakończenie Jarmarku

Zadanie, którego celem jest promocja produktów tradycyjnych i regionalnych pochodzących z terenów gmin: A, B, C oraz produktów wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, będzie realizowane poprzez organizację Jarmarku.

W celu umożliwienia promocji produktów wystawcą organizator zapewni:

  1. 20 drewnianych, zadaszonych stoisk o wymiarach 3x2m, wyposażonych w źródło energii elektrycznej,
  2. nagłośnienie oraz scenę,
  3. obsługę profesjonalnego konferansjera, którego zadaniem będzie promowanie produktów oraz wystawców,
  4. obsługę fotograficzną wydarzenia,
  5. promocję wydarzenia.

Jarmark to świetna okazja do spotkania i integracji producentów ze swoimi kontrahentami. Zwiedzający będą mieli okazję degustować promowane produkty oraz potrawy z nich przyrządzone.

Dla najmłodszych animatorzy przygotują liczne konkursy z nagrodami i zabawy ukierunkowane na zwiększanie świadomości lokalnych tradycji.

Podczas trwania Jarmarku zostaną zorganizowane 2 konkursy. Pierwszy dla Kół Gospodyń Wiejskich na najlepszą potrawę tradycyjną z wykorzystaniem produktów lokalnych. Celem tego konkursu jest promowanie kuchni i produktów lokalnych. Dla 3 najlepszych potraw przewidziane są nagrody rzeczowe w postaci małego AGD.

Drugi konkurs zostanie zorganizowany dla Restauracji z terenu gmin A, B, C. Tematem konkursu będzie: Wykorzystanie produktów lokalnych w nowoczesnej kuchni. Trzy najlepsze Restauracje zostaną wyróżnione nagrodami.

Jedno stoisko zostanie przeznaczone na promocję innowacyjnych narzędzi sprzedaży produktów rolnych na lokalnych rynkach. Konsumenci, a także rolnicy poznają tu aplikację oraz Portal . Wyszkolony zespół doradców pomoże rolnikom wdrożyć się w zamieszczanie i promowanie swoich ofert.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją projektu nie będzie związana w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja zgodnie z art. 1 ustawy o VAT nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT -7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł zadania .

Zadanie, którego celem jest promocja produktów tradycyjnych i regionalnych pochodzących z terenów gmin: A, B, C oraz produktów wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, będzie realizowane poprzez organizację Jarmarku.

W celu umożliwienia promocji produktów wystawcą organizator zapewni:

  1. 20 drewnianych, zadaszonych stoisk o wymiarach 3x2m, wyposażonych w źródło energii elektrycznej,
  2. nagłośnienie oraz scenę,
  3. obsługę profesjonalnego konferansjera, którego zadaniem będzie promowanie produktów oraz wystawców,
  4. obsługę fotograficzną wydarzenia,
  5. promocję wydarzenia.

Jarmark to świetna okazja do spotkania i integracji producentów ze swoimi kontrahentami. Zwiedzający będą mieli okazję degustować promowane produkty oraz potrawy z nich przyrządzone. Dla najmłodszych animatorzy przygotują liczne konkursy z nagrodami i zabawy ukierunkowane na zwiększanie świadomości lokalnych tradycji.

Podczas trwania Jarmarku zostaną zorganizowane 2 konkursy. Pierwszy dla Kół Gospodyń Wiejskich na najlepszą potrawę tradycyjną z wykorzystaniem produktów lokalnych. Celem tego konkursu jest promowanie kuchni i produktów lokalnych. Dla 3 najlepszych potraw przewidziane są nagrody rzeczowe w postaci małego AGD.

Drugi konkurs zostanie zorganizowany dla Restauracji z terenu gmin A, B, C. Tematem konkursu będzie: Wykorzystanie produktów lokalnych w nowoczesnej kuchni. Trzy najlepsze Restauracje zostaną wyróżnione nagrodami.

Jedno stoisko zostanie przeznaczone na promocję innowacyjnych narzędzi sprzedaży produktów rolnych na lokalnych rynkach. Konsumenci, a także rolnicy poznają tu aplikację oraz Portal . Wyszkolony zespół doradców pomoże rolnikom wdrożyć się w zamieszczanie i promowanie swoich ofert.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją projektu nie będzie związana w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej