Temat interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu punktu dydaktycznego przy szkole podstawowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego ().
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Utworzenie punktu dydaktycznego pn. Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). W 2019 r. Gmina ubiega się o dotację w ramach Konkursu pn. Nasze ekologiczne pracownie dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P.
Do ubiegania się o dotację wymagane jest przedłożenie interpretacji indywidualnej co do braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę.
Gmina ubiega się o dotację do 90% z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostałą część Gmina planuje sfinansować z własnego budżetu. W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren przy budynku ZSS w P. Znaczna część terenu zagospodarowana w ramach projektu przeznaczona zostanie na siedlisko różnego rodzaju roślin. Poza częścią nasadzeniową powstanie kącik dydaktyczny Z. składający się z zadaszonej wiaty, stołów i ławek. Będzie to miejsce prowadzenia zajęć, opracowywania wyników obserwacji, rekreacji i odpoczynku. W zaprojektowanym ogrodzie nie zabraknie aspektów proekologicznych i prozdrowotnych w tym celu wydzielone zostaną niewielkie placyki z ławkami, przy których zostaną ustawione karmniki dla ptaków oraz poidełko.
Zaplanowany ogród szkolny w tej formie będzie uzupełnieniem bazy dydaktycznej szkoły. Założony ogród będzie miejscem prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w naturalnym środowisku. Na zajęciach lekcyjnych uczniowie będą mieli możliwość praktycznego poznawania przyrody.
W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren punktu dydaktycznego, zakupione i zamontowane elementy wyposażenia punktu, takie jak m.in.: stacja meteorologiczna, stoły, ławki, wiaty, zostaną zakupione i posadzone rośliny, zostaną również zakupione pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego.
W projekcie podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku, wykonując określone w ustawie o samorządzie gminnym zadania własne (w tym dotyczące edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki), jest objęta zwolnieniem od podatku. Projekt skierowany jest do uczniów. Zakupione pomoce dydaktyczne stanowić będą własność szkoły.
Zaplanowany w ramach projektu zakup pomocy dydaktycznych stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo-ekologicznej. Realizacja projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, gdyż wszystkie działania przewidziane w projekcie mają na celu poszerzenie wiedzy ekologicznej dzieci i młodzieży oraz pomoc w realizacji zadań programowych szkoły.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego projektu wystawiane będą na Gminę jako Nabywcę, natomiast szkoła będzie Odbiorcą faktury.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu pn. Nasze ekologiczne pracownie dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P.?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przepisami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W tym przypadku realizacja przedsięwzięcia w ramach Konkursu pn. Nasze ekologiczne pracownie dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P. nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i nie będzie możliwości odliczenia w tym zakresie podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina ubiega się o dotację w ramach Konkursu pn. Nasze ekologiczne pracownie dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P. Znaczna część terenu zagospodarowana w ramach projektu przeznaczona zostanie na siedlisko różnego rodzaju roślin. Poza częścią nasadzeniową powstanie kącik dydaktyczny Z. składający się z zadaszonej wiaty, stołów i ławek. Będzie to miejsce prowadzenia zajęć, opracowywania wyników obserwacji, rekreacji i odpoczynku. W zaprojektowanym ogrodzie nie zabraknie aspektów proekologicznych i prozdrowotnych w tym celu wydzielone zostaną niewielkie placyki z ławkami, przy których zostaną ustawione karmniki dla ptaków oraz poidełko.
W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren punktu dydaktycznego, zakupione i zamontowane elementy wyposażenia punktu, takie jak m.in.: stacja meteorologiczna, stoły, ławki, wiaty, zostaną zakupione i posadzone rośliny, zostaną również zakupione pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego projektu wystawiane będą na Gminę jako Nabywcę, natomiast szkoła będzie Odbiorcą faktury.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku, wykonując określone w ustawie o samorządzie gminnym zadania własne (w tym dotyczące edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki), jest objęta zwolnieniem od podatku. Projekt skierowany jest do uczniów.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Realizacja przedmiotowego projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując ten projekt będzie działała jako organ administracji publicznej i będzie mogła korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż zrealizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Gmina zrealizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu pn. Nasze ekologiczne pracownie dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego Z. przy Publicznej Szkole Podstawowej w P. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Zatem stanowisko Gminy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Gminę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej