Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu. - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.326.2019.1.JKU

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2019, sygn. 0112-KDIL4.4012.326.2019.1.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W roku 2019 Gmina ubiega się o dotację w ramach Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ,, () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych.

Do ubiegania się o dotację wymagane jest przedłożenie interpretacji indywidualnej co do braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę.

Gmina ubiega się o dotację do 90% z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostałą część Gmina planuje sfinansować z własnego budżetu. W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren przy budynku ZSS. Zaprojektowana ekopracownia punkt dydaktyczny podzielona będzie na części tematyczne siedliska roślin o różnych wymaganiach fizyczno-chemicznych. Ważnym elementem będą nasadzenia, tablice edukacyjne, gry edukacyjne, ścieżki sensoryczne, zegar słoneczny oraz kącik dydaktyczny składający się z zadaszonej altany, stołu z przymocowanymi w formie bieżnika planszami z grami. W zaprojektowanym ogrodzie znajdą się również elementy takie jak: kosze do segregacji odpadów.

Zaplanowany ogród szkolny w tej formie będzie uzupełnieniem bazy dydaktycznej szkoły.

Założony ogród będzie miejscem prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w naturalnym środowisku. Na zajęciach lekcyjnych uczniowie będą mieli możliwość praktycznego poznawania przyrody.

W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren punktu dydaktycznego, zakupione i zamontowane elementy wyposażenia punktu, takie jak m.in. ławki, wiaty, zostaną zakupione i posadzone rośliny, zostaną również zakupione pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego.

W projekcie podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku, wykonując określone w Ustawie o samorządzie gminnym zadania własne (w tym dotyczące edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki) jest objęta zwolnieniem od podatku. Projekt skierowany jest do uczniów.

Zaplanowany w ramach projektu zakup pomocy dydaktycznych stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo-ekologicznej. Realizacja projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, gdyż wszystkie działania przewidziane w projekcie mają na celu poszerzenie wiedzy ekologicznej dzieci i młodzieży oraz pomoc w realizacji zadań programowych szkoły. Zakupione pomoce dydaktyczne stanowić będą własność szkoły.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego projektu wystawiane będą na Gminę jako Nabywcę, natomiast szkoła będzie Odbiorcą faktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przepisami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym przypadku realizacja przedsięwzięcia w ramach Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych, nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i nie będzie możliwości odliczenia w tym zakresie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m. in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8) oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Planuje utworzenie punktu dydaktycznego pn. () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych.

W roku 2019 Gmina ubiega się o dotację w ramach Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ,, () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych.

Do ubiegania się o dotację wymagane jest przedłożenie interpretacji indywidualnej co do braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę.

Gmina ubiega się o dotację do 90% z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostałą część Gmina planuje sfinansować z własnego budżetu. W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren przy budynku ZSS. Zaprojektowana ekopracownia punkt dydaktyczny podzielona będzie na części tematyczne siedliska roślin o różnych wymaganiach fizyczno-chemicznych. Ważnym elementem będą nasadzenia, tablice edukacyjne, gry edukacyjne, ścieżki sensoryczne, zegar słoneczny oraz kącik dydaktyczny składający się z zadaszonej altany, stołu z przymocowanymi w formie bieżnika planszami z grami. W zaprojektowanym ogrodzie znajdą się również elementy takie jak: kosze do segregacji odpadów.

Zaplanowany ogród szkolny w tej formie będzie uzupełnieniem bazy dydaktycznej szkoły.

Założony ogród będzie miejscem prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w naturalnym środowisku. Na zajęciach lekcyjnych uczniowie będą mieli możliwość praktycznego poznawania przyrody.

W ramach projektu zostanie zagospodarowany teren punktu dydaktycznego, zakupione i zamontowane elementy wyposażenia punktu, takie jak m.in. ławki, wiaty, zostaną zakupione i posadzone rośliny, zostaną również zakupione pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego.

W projekcie podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku, wykonując określone w Ustawie o samorządzie gminnym zadania własne (w tym dotyczące edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki) jest objęta zwolnieniem od podatku. Projekt skierowany jest do uczniów.

Zaplanowany w ramach projektu zakup pomocy dydaktycznych stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo-ekologicznej. Realizacja projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, gdyż wszystkie działania przewidziane w projekcie mają na celu poszerzenie wiedzy ekologicznej dzieci i młodzieży oraz pomoc w realizacji zadań programowych szkoły. Zakupione pomoce dydaktyczne stanowić będą własność szkoły.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego projektu wystawiane będą na Gminę jako Nabywcę, natomiast szkoła będzie Odbiorcą faktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Konkursu pn. () dla projektu: Utworzenie punktu dydaktycznego pn. () przy Publicznej Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej