Temat interpretacji
w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla sprzedaży Wapniaka kredy nawozowej 06A
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla sprzedaży Wapniaka kredy nawozowej 06A jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla sprzedaży Wapniaka kredy nawozowej 06A. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Zakłady Kredowe , Spółka Jawna, , NIP , REGON na podstawie Decyzji Nr z dnia 20 sierpnia 2008 roku wydanej przez Starostę na udzielenie koncesji na wydobywanie kopaliny-kredy piszącej ze złoża położonego na gruntach wsi , Gmina ..., Powiat , Województwo eksploatuje złoża kopaliny metodą odkrywkową w obrębie działek o nr ewidencyjnych 234 i 235 o pow. łącznej 1,88 ha. Wydobyta kopalina transportowana jest do Zakładu, gdzie poddana jest obróbce mielenia i suszenia sprzedawana jest jako Wapniak kreda nawozowa 06A.
Produkt powyższy w 100,00% jest produktem naturalnym, składającym się z kopaliny kredy CaO 53,4%, MgO 0,69% , Ph wodnej suspencji 0,34%.
W badanym nawozie wapniowym Sprawozdanie z badań nr z dnia 11 maja 2009 roku (wapno kredowe suche odmiana 6a), zawartość składników nawozowych CaO i H2O spełnia wymagania zawarte w ustawie z dnia 10 lipca 2007 roku o nawozach i nawożeniu Dz. U. Nr 147 poz. 1033 i Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 maja 2004 r. (Dz. U. Nr 130 poz. 1304) zawartość Pb i Cd spełnia wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 roku Dz. U. Nr 119 poz. 765 (podane przepisy wg stanu na dzień opracowania sprawozdania) ksero sprawozdania z badań Nr . wykonane przez Okręgową Stację w załączeniu. Badanie kredy jest nadal aktualne ponieważ Wnioskodawca pracuje na jednym pokładzie kredy, które jest niezmienne.
Spółka w dniu 28 maja 2013 roku, pod numerem . zgłosiła w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej nazwę produktu Sposób wytwarzania ekologicznego granulowanego wapna nawozowego. 26 września 2016 roku wydano decyzję o udzieleniu prawa wyłącznego na produkcję pod numerem . ksero podstawowych danych bibliograficznych w załączeniu. Wapniak kreda nawozowa 06A to nawóz węglanowy, który podnosi pH gleby. Poprzez swoje specyficzne cechy może być stosowany na wszystkie kategorie użytkowe gleb, a w szczególności na użytkach, na których nie można wymieszać nawozu z glebą użytki zielone, sady. Produkt jest sprzedawany odbiorcom indywidualnym, gospodarstwom rolnym, sklepom, hurtowniom itp.
W celu weryfikacji właściwego zaklasyfikowania produktu w dniu 25 kwietnia 2019 roku powtórnie wystąpiono z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w o ustalenie dla produktu symbolu według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego . udzielił odpowiedzi na wniosek Zainteresowanego ustalając dla produktu symbol PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany co potwierdziło wcześniej ustalony przez ww. Ośrodek symbol PKWiU kserokopia pisma w załączeniu.
Zakłady Kredowe , Spółka Jawna sprzedaje Wapniak kreda nawozowa 06A ze stawką VAT 8%.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, NIP ..
Opisany we wniosku Wapniak kreda nawozowa 06A jest kredą nawozową granulowaną otrzymywaną bez dodatków poprawiających bądź ulepszających produkt a granulacja odbywa się metodą grawitacyjną otoczkową.
Wapniak kreda nawozowa jest przeznaczony głównie jako nawóz, dopuszcza się także stosowanie Wapniaka jako dodatku do pasz.
Nabywcami Wapniaka kredy nawozowej 06A są między innymi także podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Na pytanie tut. Organu Czy nabywca sprzedawanego przez Wnioskodawcę Wapniaka kredy nawozowej 06A złożył/złoży Wnioskodawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywany towar przeznaczy do stosowania jako nawóz, pasza lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej? Zainteresowany wskazał, że Nabywcy, zarówno indywidualni, będący podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jak również firmy pośredniczące zakupujące w Zakładzie Wapniak nie składają żadnych pisemnych oświadczeń, dla wszystkich stosowana jest obecnie stawka 8% VAT zgodnie z wcześniejszą interpretacją podatkową.
Produkt, o którym mowa we wniosku, odpowiada typowi wapna określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 8 września 2010 r., badanie wykonane dnia 11.05.2009 w Okręgowej Stacji Chemiczno . w przy ul. pod nr i określone jako 06A. Odpowiada także rozporządzeniu WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003, badanie wykonano w dniu 12.04.2016 r. przez Instytut . w pod nr , a produkt określono symbolem G.1.5b) kreda rozdrobniona.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy stosowana przez Spółkę stawka podatku VAT 8% dla sprzedaży Wapniaka - kredy nawozowej 06A jest prawidłowa?
Zdaniem Wnioskodawcy, produkt Wapniak kreda nawozowa 06A, który jest w 100,00% produktem ekologicznym, mieszczący się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany zgodnie z art. 41 ust. 2, art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydaną w dniu 12 lutego 2015 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacją indywidualną nr sprawy IPPP2/443-1250/14-2/MT winien być opodatkowany obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).
Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów.
Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.
I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 oznaczone jako Kreda i dolomit inny niż kalcynowany wyłącznie:
- kreda mielona, pastewna,
- kreda mielona, nawozowa,
- mączka dolomitowa.
W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na podstawie Decyzji Nr wydanej przez Starostę na udzielenie koncesji na wydobywanie kopaliny-kredy piszącej ze złoża eksploatuje złoża kopaliny metodą odkrywkową. Wydobyta kopalina transportowana jest do Zakładu Zainteresowanego, gdzie poddana jest obróbce mielenia i suszenia sprzedawana jest jako Wapniak kreda nawozowa 06A. Opisany we wniosku Wapniak kreda nawozowa 06A jest kredą nawozową granulowaną otrzymywaną bez dodatków poprawiających bądź ulepszających produkt a granulacja odbywa się metodą grawitacyjną otoczkową. Produkt jest przeznaczony głównie jako nawóz, jednakże dopuszcza się także stosowanie go jako dodatku do pasz. Produkt jest sprzedawany odbiorcom indywidualnym, gospodarstwom rolnym, sklepom, hurtowniom itp. Nabywcami Produktu są między innymi także podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Nabywcy, zarówno indywidualni, będący podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, jak również firmy pośredniczące zakupujące w Zakładzie Wapniak nie składają żadnych pisemnych oświadczeń. Produkt odpowiada typowi wapna określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 8 września 2010 r. oraz rozporządzeniu WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 13 października 2003.
Należy zatem wskazać, że sprzedaż kredy nawozowej mającej formę granulatu nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy. Należy zauważyć, że towary zawarte w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. oznaczone ex z użyciem słowa wyłącznie należy interpretować w taki sposób, że stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% objęte są towary wymienione po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną. A zatem do grupy wyrobów sklasyfikowanych do PKWiU 08.11.30.0, stanowiących towary opodatkowane stawką 8%, należą wyłącznie kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa oraz mączka dolomitowa. Kreda nawozowa granulowana nie stanowi towaru wymienionego w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. nie stanowi kredy mielonej, pastewnej, kredy mielonej, nawozowej oraz mączki dolomitowej. Nawet w przypadku, gdy głównym składnikiem sprzedawanej kredy nawozowej granulowanej jest np. kreda mielona, nawozowa, to produkt będący przedmiotem sprzedaży nie jest kredą mieloną, nawozową, ale stanowi inny towar, tj. kredę nawozową granulowaną. Brak jest zatem podstaw do objęcia stawką obniżoną podatku w wysokości 8% sprzedawanej kredy nawozowej granulowanej, na podstawie poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.
W wyroku z dnia 9 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 785/16 Naczelny Sąd Administracyjny w odniesieniu do kredy granulowanej nawozowej sklasyfikowanej przez podatnika do PKWiU 08.11.30.0 stwierdził, że Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określonego jako kreda granulowana nawozowa, lecz zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z niego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.30.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 i 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar niewymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.
Również w wyroku z dnia 15 marca 2018 r. sygn. akt I FSK 1536/16 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że: Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określanego jako kreda granulowana nawozowa, lecz - zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. Nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z tego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.20.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. (...) W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar nie wymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.
Powyższe nie oznacza jednak, że do dostawy tego produktu zastosowanie ma każdorazowo podstawowa stawka podatku od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca przewidział opodatkowanie dostawy pewnych towarów stawkami obniżonymi także m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350), zwanym dalej rozporządzeniem, przy zachowaniu wszystkich warunków z nich wynikających.
W powołanym rozporządzeniu określono m.in. warunki jakie należy spełnić do zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT do nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.
W § 3 ust. 4 przewidziano, że obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:
- makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),
- siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),
- azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),
- chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),
- azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),
- nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,
- kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)
&− wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się:
- do dostawy pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej;
- do importu pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.
Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:
- imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
- określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
- datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów rozporządzenia, stawką podatku w wysokości 8% opodatkowane są dostawy nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, które wyłącznie przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym warunkiem zastosowania tej obniżonej stawki podatku jest złożenie przez nabywcę tych towarów sprzedawcy pisemnego oświadczenia, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.
Nadmienia się, iż aby dany towar mógł być nawozem wapniowym i wapniowo-magnezowym musi posiadać jako nawóz pozwolenie dopuszczenia do obrotu, tj. odpowiadać warunkom:
- rozporządzenia WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz. Urz. UE L 304 z dnia 21 listopada 2003 r., z późn. zm.) lub
- rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz. U. Nr 183, poz. 1229) lub
- posiadać pozwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa na wprowadzenie danego nawozu do obrotu po spełnieniu wymagań określonych w tym pozwoleniu.
W świetle uprzednio powołanych w sprawie przepisów, aby możliwe było zastosowanie stawki obniżonej, przedmiot dostawy winien stanowić nawóz wapniowy lub wapniowo-magnezowy oraz dostawa musi spełniać określone warunki formalne w postaci uzyskanych od nabywców odpowiednich oświadczeń. Przy czym co istotne warunkiem zastosowania stawki obniżonej jest to, aby nabywca był podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, który nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Zatem ustawodawca wyraźnie ograniczył możliwość zastosowania stawki obniżonej do określonej grupy nabywców nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych. Dostawa ww. nawozów nabywcom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie może korzystać z możliwości zastosowania 8% stawki podatku.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przypadku dostawy Wapniaka kredy nawozowej 06A firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami, tj. sklepom oraz hurtowniom, nie znajdzie zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, bowiem nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, tj. nabywcami nie są podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Z kolei w odniesieniu do dostawy Wapniaka kredy nawozowej 06A podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, należy wskazać, że skoro ww. nabywcy nie składają pisemnych oświadczeń, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczą do stosowania jako nawóz, paszę lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, to tym samym nie jest spełniony warunek, o którym mowa w § 3 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa Produktu Wapniak kreda nawozowa 06A, nie korzysta z 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy. Dostawa ww. Produktu nie może również korzystać z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, o której mowa w § 3 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia.
W konsekwencji dostawa Produktu Wapniak kreda nawozowa 06A, tj. kredy nawozowej granulowanej jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Należy również wskazać, że Organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, w której dla dostawy kredy granulowanej zastosowano stawkę 8%, należy wyjaśnić, iż mając na uwadze ww. orzeczenia NSA kształtujące linię orzeczniczą sądów administracyjnych, tut. Organ w niniejszej sprawie przyjął ścisłą interpretację zapisów pozycji 21 załącznika nr 3 ustawy.
Jednocześnie zauważa się, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Przy czym jak stanowi art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Z kolei w myśl art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej