Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.391.2019.1.KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.391.2019.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) od dnia 1 stycznia 2017r. Gmina prowadzi wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozliczenie VAT. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSiR). MOSiR jest jednostką budżetową Gminy Miasta.

Gmina zrealizowała projekt pn. współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Priorytetu II. Turystyka, Działanie 2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Promocja województwa i jego oferty turystycznej. Realizacja projektu poprzedzona była podpisaniem porozumienia z dnia 7 grudnia 2009 r. z Województwem o realizacji Projektu . Liderem projektu jest Województwo , zaś Gmina Miasto jest Partnerem w realizacji Projektu.

W ramach Projektu , którego zadaniem jest ukierunkowywanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby turystyczne regionu . w Województwie ma na celu stworzenie nowoczesnych centrów informacji turystycznej, w tym również ich udostępnienie dla turystów niepełnosprawnych. Projekt zakładał wyposażenie utworzonych punktów w nowoczesny sprzęt komputerowy służący obsłudze ruchu turystycznego, elektroniczny sprzęt biurowy, meble typowe dla tego typu obiektów oraz oznakowanie lokali centrów informacji turystycznej.

W ramach projektu w Centrum Informacji Turystycznej zlokalizowanym w przy ul. wykonano następujące działania:

  • modernizacja - wykonanie klimatyzacji,
  • umeblowanie Centrum Informacji Turystycznej,
  • zakup sprzętu komputerowego i biurowego do Centrum Informacji Turystycznej,
  • wykonanie oznakowania Centrum Informacji Turystycznej.

Dofinansowanie stanowi 85%, natomiast 15% jest wkładem własnym Partnera Projektu - Gminy Miasta.

Nowopowstała w ramach projektu infrastruktura oraz sprzęt komputerowy i biurowy są dostępne bez żadnych opłat i są własnością Gminy Miasta. Zarządzane są przez Urząd Miasta ... oraz jednostkę organizacyjną Gminy Miasta . Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w ..., która prowadzi Centrum Informacji Turystycznej. Powstała infrastruktura pozostanie własnością Gminy Miasta. Gmina Miasto nie będzie czerpała dochodu z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury. Gmina Miasto nie pobiera opłat za udzielanie informacji w Centrum Informacji Turystycznej. Wydatki, które zostały poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Gmina Miasto, która jest Partnerem Projektu nie odlicza i nie będzie odliczała podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabytych.

Zgodnie z zapisami uchwały w sprawie dofinansowania projektu (Uchwała nr Zarządu Województwa z dnia 22 lutego 2016 r. w sprawie zmiany uchwały nr z późn. zm. Zarządu Województwa z dnia 27 lipca 2010 r. w sprawie dofinansowania projektu nr , Beneficjent zobowiązany jest do dostarczenia, w przypadku, gdy oświadczył, iż podatek VAT jest kwalifikowalny, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej, składanej na zakończenie realizacji projektu oraz na koniec okresu trwałości projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pod nazwą , Gminie Miasto przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu, na mocy prawodawstwa krajowego?

Zadaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina Miasto w związku z realizacją projektu pn. nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu, gdyż nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej