Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 11 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej: Instytut) jest instytutem naukowo-badawczym. Instytut jako jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk zarejestrowany jest w rejestrze instytutów naukowych. Podstawowymi celami statutowymi Instytutu są w szczególności:
- prowadzenie badań naukowych podstawowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych,
- prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie wyników tych badań do gospodarki,
- kształcenie kadry naukowej prowadzenie studiów doktoranckich,
- współpraca naukowa z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi,
- organizowanie spotkań naukowych, seminariów, sympozjów, konferencji, itp.
Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej A, a także Sieci Komputerowej B sieci zbudowanych z dotacji budżetowych.
Instytut jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, działającą m.in. na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1082) oraz ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce (Dz. U. z 2018r. poz. 1668).
W dniu xx xxxx 2010 r., pomiędzy:
- Instytutem C,
- Instytutem D,
- Instytutem E,
- Instytutem F,
- Centrum Badań (),
została zawarta umowa konsorcjum G, powołanego jako część Konsorcjum europejskiego EU-() do realizacji projektu, w części dotyczącej Polski.
EU-() to europejskie konsorcjum infrastruktury dla nauki ( ) założone w roku 2018 przez początkowo siedem krajów europejskich: Czechy, Finlandię, Niemcy, Łotwę, Norwegię, Polskę i Hiszpanię.
W dniu 24 października 2018 r. decyzją Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego po rozpatrzeniu wniosku Instytutu C z dnia 8 maja 2018 r., złożonego w imieniu Konsorcjum G, przyznał środki finansowe w kwocie ogółem 39 273 625,00 zł (słownie złotych: trzydzieści dziewięć milionów dwieście siedemdziesiąt trzy tysiące sześćset dwadzieścia pięć), przeznaczone na finansowanie kosztów wkładu krajowego wnoszonego na rzecz udziału we wspólnym międzynarodowym przedsięwzięciu Instytutowi C, Instytutowi E i Instytutowi D.
Nadrzędną misją konsorcjum EU-() jest zapewnienie Unii Europejskiej i poszczególnym Państwom uczestniczącym w projekcie czołowej pozycji w obszarze nauk biologicznych, chemicznych medycznych oraz stymulowanie badań przemysłowych, a także komercyjnego wykorzystania europejskiego potencjału w obszarze poszukiwań i wprowadzania nowych substancji bioaktywnych dla medycyny, rolnictwa, kosmetologii oraz innych dziedzin, a także ułatwianie dostępu do wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych.
Celem EU-x() jest przygotowanie bazy, konstrukcja i eksploatacja paneuropejskiej infrastruktury umożliwiającej: (i) tworzenie kolekcji związków chemicznych przewidywana wielkość centralnej kolekcji to 0,5 miliona związków; (ii) wysokoprzepustowe badania przesiewowe (screening platform), (iii) syntezę chemiczną i optymalizację metod otrzymywania związków kandydatów na nowe leki (chemistry platform) oraz (iv) bioprofilowanie i badania aktywności związków w warunkach in vitro (bioprofiling platform i assay adaptation platform).
Zgodnie z celami konsorcjum polskiego i europejskiego konsorcjum środki finansowe uzyskane z MNiSW zostaną wykorzystane do budowania eksperckiej i aparaturowej infrastruktury, która służyła będzie do:
- realizacji badań naukowych opierających się na zasadzie współpracy międzynarodowej pomiędzy jednostkami będącymi członkami konsorcjum na zasadzie odpłatności po kosztach,
- świadczenia płatnych usług oraz sprzedaży wyników prac badawczych i rozwojowych innym podmiotom w celu wprowadzenia przez nie (lub wspólnie z właścicielem infrastruktury) nowych, innowacyjnych bioaktywnych cząsteczek do stosowania w gospodarce oraz w usługach biomedycznych,
- prac badawczo-rozwojowych realizowanych w jednostkach w ramach działalności statutowej oraz realizowanych grantów na zasadzie odpłatności po kosztach, (finansowanych m.in. z środków pozyskanych z H oraz I, itp), przy czym priorytet przy wykorzystaniu tworzonej infrastruktury mieć będą zawsze zadania realizowane w ramach konsorcjum EU-().
W piśmie z dnia 5 czerwca 2019 r. stanowiącym uzupełnione wniosku Zainteresowany wskazał, że:
- Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Wnioskodawca wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.).
- Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług badawczych i wszelkie ponoszone koszty związane są z wyżej wymienionymi.
- W odpowiedzi na pytanie o
treści: Do jakich czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jest
wykorzystywany ww. projekt:
- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
- zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
- Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych.
- Faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację ww. projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Instytutowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, Instytutowi przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu, ponieważ środki finansowe uzyskane z MNiSW zostaną wykorzystane do budowania eksperckiej i aparaturowej infrastruktury, która służyła będzie do świadczenia płatnych usług oraz sprzedaży wyników prac badawczych i rozwojowych innym podmiotom w celu wprowadzenia przez nie (lub wspólnie z właścicielem infrastruktury) nowych, innowacyjnych bioaktywnych cząsteczek do stosowania w gospodarce oraz w usługach biomedycznych.
Działalność ta co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:
- czynności te dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
- nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy podkreślić, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością obecnie prowadzoną. Oznacza to, że dopuszczalne jest prawo odliczenia podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności, którą podatnik ma zamiar podjąć.
Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, należy stwierdzić, że prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zawsze, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą. Nie ma znaczenia okres, w którym ta działalność będzie wykonywana.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. I tak, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- towarów i usług,
- nabycia dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu spraw wynika, że Wnioskodawca jest instytutem naukowo-badawczym. Instytut jako jednostka naukowa zarejestrowany jest w rejestrze instytutów naukowych. Podstawowymi celami statutowymi Instytutu są w szczególności: prowadzenie badań naukowych podstawowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych, prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie wyników tych badań do gospodarki, kształcenie kadry naukowej prowadzenie studiów doktoranckich, współpraca naukowa z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, organizowanie spotkań naukowych, seminariów, sympozjów, konferencji, itp.
Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej A, a także Sieci Komputerowej B sieci zbudowanych z dotacji budżetowych.
Instytut jest jednostką naukową, działającą m.in. na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk oraz ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce.
W dniu xx xxxx 2010 r., pomiędzy: Instytutem C, Instytutem D, Instytutem E, Instytutem F, Centrum Badań (), została zawarta umowa konsorcjum G powołanego jako część Konsorcjum europejskiego EU-() do realizacji projektu, w części dotyczącej Polski.
EU-() to europejskie konsorcjum infrastruktury dla nauki () założone w roku 2018 przez początkowo siedem krajów europejskich: Czechy, Finlandię, Niemcy, Łotwę. Norwegię, Polskę i Hiszpanię.
W dniu 24 października 2018 r. decyzją Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego po rozpatrzeniu wniosku Instytutu C z dnia 8 maja 2018 r., złożonego w imieniu Konsorcjum G, przyznał środki finansowe w kwocie ogółem 39 273 625,00 zł (słownie złotych: trzydzieści dziewięć milionów dwieście siedemdziesiąt trzy tysiące sześćset dwadzieścia pięć), przeznaczone na finansowanie kosztów wkładu krajowego wnoszonego na rzecz udziału we wspólnym międzynarodowym przedsięwzięciu Instytutowi C, Instytutowi E i Instytutowi D.
Celem EU-x() jest przygotowanie bazy, konstrukcja i eksploatacja paneuropejskiej infrastruktury umożliwiającej: (i) tworzenie kolekcji związków chemicznych przewidywana wielkość centralnej kolekcji to 0.5 miliona związków; (ii) wysokoprzepustowe badania przesiewowe (screening platform), (iii) syntezę chemiczna i optymalizacja metod otrzymywania związków kandydatów na nowe leki (chemistry platform) oraz (iv) bioprofilowanie i badania aktywności związków w warunkach in vitro (bioprofiling platform i assay adaptation platform).
Zgodnie z celami konsorcjum polskiego i europejskiego konsorcjum środki finansowe uzyskane z MNiSW zostaną wykorzystane do budowania eksperckiej i aparaturowej infrastruktury, która służyła będzie do:
- realizacji badań naukowych opierających się na zasadzie współpracy międzynarodowej pomiędzy jednostkami będącymi członkami konsorcjum na zasadzie odpłatności po kosztach,
- świadczenia płatnych usług oraz sprzedaży wyników prac badawczych i rozwojowych innym podmiotom w celu wprowadzenia przez nie (lub wspólnie z właścicielem infrastruktury) nowych, innowacyjnych bioaktywnych cząsteczek do stosowania w gospodarce oraz w usługach biomedycznych,
- prac badawczo-rozwojowych realizowanych w jednostkach w ramach działalności statutowej oraz realizowanych grantów na zasadzie odpłatności po kosztach, (finansowanych m. in. z środków pozyskanych z H oraz I, itp), przy czym priorytet przy wykorzystaniu tworzonej infrastruktury mieć będą zawsze zadania realizowane w ramach konsorcjum EU-().
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług badawczych i wszelkie ponoszone koszty związane są z wyżej wymienionymi. Wyżej wymieniony projekt wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych. Faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację ww. projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę.
Przy tak przedstawionym opisie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Instytutowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu.
Odnosząc się więc do powyższego powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia będzie spełniony, gdyż jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Równocześnie faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację projektu wystawione są na Wnioskodawcę.
Podsumowując mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym, Instytutowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu wydatków ponoszonych na realizację ww. projektu, w okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, to Wnioskodawcy, na podstawie art. 87 ustawy, będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto zaznacza się, że wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnopodatkowych w odniesieniu do innych niż Wnioskodawca członków konsorcjum.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej