Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację operacji pn. ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację operacji pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację operacji pn. (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 27 maja 2019 r. o uzupełnienie podpisu zgodnie ze sposobem reprezentacji Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie (dalej: Wnioskodawca, Stowarzyszenie) ubiega się o przyznanie pomocy z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 na realizację operacji w zakresie poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność pn. () (dalej: Projekt).
Operacja zakłada rozwój przedsiębiorczości lokalnej poprzez wykonanie działań zmierzających do utworzenia i udostępnienia podmiotom zewnętrznym jednego niekomercyjnego Inkubatora przetwórstwa lokalnego na terenie Gminy w obszarze Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia () (porozumienie współpracy wokół wykorzystania Marki A). W ramach tej realizacji przewiduje się utworzenie jednego etatu działanie bezpośrednie, jak również w ramach funkcjonowania Inkubatora, inkubowanie pomysłów na działalność i zachęcanie do otwierania firm przez użytkowników.
Usługi Inkubatora skierowane będą do rolników, mieszkańców, organizacji lokalnych oraz małych, w tym jednoosobowych podmiotów gospodarczych.
Inkubator stanowić będzie zaplecze działania również dla mniejszych inicjatyw społecznych związanych z produktem lokalnym. Jednymi z odbiorców będą Koła (), a także inne organizacje pozarządowe, które chętnie wykorzystają możliwości linii produkcyjnych Inkubatora w celu przetwarzania własnych produktów lokalnych, do czego do tej pory nie miały zaplecza.
Inkubator przetwórstwa lokalnego jest z założenia miejscem przetwarzania produktów rolnych, lokalnych, tym samym promujących zdrowe odżywianie oraz żywność wysokiej jakości. Umożliwienie mieszkańcom przetwarzania własnych surowców spowoduje: skrócenie łańcuchów dostaw do odbiorcy, możliwość przetwarzania surowców o krótkiej trwałości (szybkość transportu do znajdującego się w pobliżu Inkubatora), korzystanie z infrastruktury spełniającej wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i weterynaryjne.
Planuje się uruchomić linie produkcyjne związane z produktami rolnymi, przetwórstwem produktów owocowo-warzywnych oraz przetwórstwem mięsnym. Możliwe będzie również suszenie i/lub pakowanie ziół. Planując założenia Inkubatora przetwórstwa Stowarzyszenie dokonało analizy klientów, zasobów, możliwości oraz sprzętu i niezbędnego wyposażenia, jak również oszacowało koszty związane z ich nabyciem. Określiło również wymogi prawne pozwalające na jego założenie.
Działanie to jest zgodne z założonym w statucie celem oraz jego formą realizacji. W chwili obecnej w związku z funkcjonowaniem Inkubatora przetwórstwa lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym (w rozumieniu zgodnym z zapisami Rozporządzenia), Stowarzyszenie posiada możliwość realizacji celów statutowych w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, nie planuje sprzedaży przetworzonych w Inkubatorze produktów. Utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego na terenie Gminy nie ma komercyjnego charakteru, a wszystkie przychody z działalności Inkubatora zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów jego utrzymania.
Ze względu na niekomercyjny charakter przedsięwzięcia ceny zostaną ustanowione na poziomie, który może odpowiadać możliwościom mieszkańców, a jednocześnie pozwala na funkcjonowanie Inkubatora, nie zaś na poziomie przynoszącym dochód (zysk). Usługami realizowanymi w inkubatorze będą:
- wynajem linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs,
- wynajem linii produkcyjnej do produkcji soków,
- przetwarzanie produktów przez pracownika inkubatora w zakresie linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs,
- przetwarzanie produktów przez pracownika inkubatora w zakresie linii produkcyjnej do produkcji soków,
- usługa suszenia produktów,
- usługa szatkowania.
Pierwsza grupa usług skierowana jest do podmiotów, które wynajmą urządzenia Inkubatora. Od zarządzających Inkubatorem wymaga się natomiast zadbania o przeszkolenie wynajmujących, wprowadzenie w obsługę maszyn oraz nadzorowanie przetwarzania produktów i zachowanie wymogów sanitarno-epidemiologicznych. Druga grupa usług skierowana jest do podmiotów, które przekażą swoje produkty w ręce pracownika Inkubatora, a następnie po przetworzeniu odbiorą całość produkcji. Pakowanie, etykietowanie to koszt wliczony w założoną usługę. W rezultacie produkt końcowy będzie trafiać do właściciela przetwarzanych produktów, Inkubator nie będzie zajmować się sprzedażą. Wszystkie usługi wymagać będą użycia sprzętu, który jest planowany do kupienia w ramach realizacji operacji. Planuje się zakupić wyposażeni do niewielkiej sali szkoleniowej oraz wyposażenie biurowe. W zakresie oferty usług mieści się również przeprowadzanie szkoleń na miejscu w Inkubatorze, Spotkania szkoleniowe z mieszkańcami będą miały na celu aktywizację mieszkańców w kontekście szeroko rozumianej możliwość wykorzystania produktów lokalnych. Zostaną przeprowadzone w dostępnych salach instytucji gminnych gmin: X, Y, Z oraz w Inkubatorze podczas spotkania inaugurującego działanie Inkubatora. Szkolenia będą ogólnodostępne, a zaproszone zostaną osoby zainteresowane produktami lokalnymi, współpracą z Inkubatorem mieszkające na obszarze (), w tym osób z co najmniej dwóch grup do faworyzowanych: osoby po 50 roku życia oraz kobiety.
W ramach programu szkoleniowego planowane jest przedstawienie linii produkcyjnych Inkubatora oraz dyskusja dotycząca produktów lokalnych, przepisów kulinarnych. Uczestnicy będą mogli również zapoznać się i wypróbować działanie linii produkcyjnych. Spotkania szkoleniowe, aktywizujące z mieszkańcami () opierać się będą o wiedzę i umiejętności członków LGD, ich partnerów z obszaru trzech sektorów oraz pracownika Inkubatora w ramach pracy, usług świadczonych nieodpłatnie. Planowane do zakupu urządzenia, przedmioty są konieczne i wraz z posiadanymi wcześniej zasobami są wystarczające do wykonywania opisanych powyżej usług, tym samym do osiągnięcia założonego celu we wskazanym we wniosku zakresie i czasie.
Operację planuje się zrealizować w terminie sześciu miesięcy podzielonej na poszczególne zadania:
- wybór wykonawcy, podpisanie umów oraz wykończenie pomieszczeń, tj. wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej, instalacji odgromowej, instalacji sprężonego powietrza, instalacji c.o., kotłowni, zagospodarowanie działki;
- wybór dostawcy, zamówienie, zakup niezbędnego sprzętu (urządzenia myjąco-rozdrabniające, wyposażenie części szkoleniowej i biurowej, socjalnej. zarządzanie, higiena) oraz jego instalacja i rozruch;
- wybór i zatrudnienie pracownika 1 etat;
- przeprowadzenie spotkań szkoleniowych z mieszkańcami, otwarcie Inkubatora;
- osiągniecie celu związanego z realizacją operacji, zakończenie i rozliczenie projektu.
Oferta planowanych usług skierowana jest do zidentyfikowanych grup klientów, jakimi są mieszkańcy (), w szczególności X i najbliższych dwóch gmin.
Termin rozpoczęcia realizacji danej operacji ustalono na moment podpisania umowy o przyznanie pomocy, tj. 19 grudzień 2018 r.
Termin zakończenia planowany na czerwiec 2019 r.
Całkowity koszt operacji: () zł.
Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy Stowarzyszeniu, przyznano pomoc w wysokości () zł.
W zakresie realizacji przedmiotowej operacji podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.
Trwałość projektu zachowana będzie przez 5 lat od ostatniej płatności końcowej.
W ramach realizowanej operacji ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Stowarzyszenie LGD jako nabywcę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT.
Stowarzyszenie jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez:
- pozyskiwanie funduszy w kraju i zagranicą,
- rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR (Lokalnej Strategii Rozwoju) na obszarze działania LGD,
- współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie objętym celem LCD na poziomie krajowym i międzynarodowym,
- organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,
- prowadzenie Inkubatora Przetwórstwa Lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym w rozumieniu art. 3 pkt 2 Rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 28 stycznia 2002r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002 str. 1 z późn. zm. Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463, z późn. zm),
- prowadzenie innych działań realizujących cele statutowe oraz założenia LSR.
Uwzględnia również ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwój przetwórstwa lokalnego, turystyki oraz popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych.
Utworzone zostało w celu wspierania idei samorządu i obrony wspólnych interesów, skoncentrowane na podniesieniu jakości życia mieszkańców.
Działalność statutowa Stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Stowarzyszenie realizuje cele statutowe w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, a w związku z funkcjonowaniem Inkubatora przetwórstwa lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym również w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego. (zapisy ujęte w aktualnym Statucie oraz Uchwale Zarządu).
Organem sprawującym nadzór jest Marszałek Województwa. Stowarzyszenie posiada wpis do KRS w rejestrze stowarzyszeń, podmiot nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada status OPP (Organizacji Pożytku Publicznego).
Nie jest również zarejestrowane jako podatnik VAT, nie składa deklaracji VAT-7.
Przychód Stowarzyszenia obecnie stanowią: tylko składki członkowskie i sporadyczne darowizny finansowe. W związku z funkcjonowaniem Inkubatora przetwórstwa lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym Stowarzyszenie będzie uzyskiwało przychody tylko ze sprzedaży usług (wynajem linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs, soków, za przetwarzanie, suszenie i szatkowanie produktów). Nie będzie uzyskiwać przychodów ze sprzedaży przetworzonych w Inkubatorze produktów. Nie ma komercyjnego charakteru, nie jest nastawione na przynoszenie dochodów (zysku).
Nie będąc podatnikiem VAT Stowarzyszenie nie będzie odliczać podatku naliczonego, zawartego w nabywanych towarach usługach, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Szczegółowe warunki Stowarzyszenia, tryb działania i zadania określa ich statut.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. o poniższe informacje:
- Linia produkcyjna do przetwórstwa mięs, soków, przetwarzania, suszenia i szatkowania produktów powstała w ramach operacji pn. () będzie wynajmowana zarówno na podstawie umów cywilnoprawnych (w formie pisemnej określających warunki korzystania z linii), jak również w formie ustnego porozumienia, w wyniku których zostanie wystawiony paragon fiskalny lub faktura, a w okresie początkowym (do momentu osiągnięcia limitu obligującego do zastosowania kasy fiskalnej) na podstawie dokumentu KP (Kasa Przyjmie).
- Wynajem ww. linii produkcyjnej będzie czynnością odpłatną.
- Szacunkowa wartość sprzedaży z tytułu wynajmu ww. linii produkcyjnej w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł. W poprzednim roku podatkowym nie była prowadzona sprzedaż.
- Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz.2174, z późn. zm.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. () w ramach PROW 2014-2020 poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy?
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanej operacji, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług. Nie zostają zatem spełnione warunki uprawniające do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych (np. dzierżawa).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni do aktualizacji tego zgłoszenia.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
Przepis art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, o czym stanowi art. 113 ust. 10 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 na realizację Projektu.
Operacja zakłada rozwój przedsiębiorczości lokalnej poprzez wykonanie działań zmierzających do utworzenia i udostępnienia podmiotom zewnętrznym jednego niekomercyjnego Inkubatora przetwórstwa lokalnego na terenie Gminy w obszarze Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia () (porozumienie współpracy wokół wykorzystania Marki A). W ramach tej realizacji przewiduje się utworzenie jednego etatu działanie bezpośrednie, jak również w ramach funkcjonowania Inkubatora, inkubowanie pomysłów na działalność i zachęcanie do otwierania firm przez użytkowników.
Usługi Inkubatora skierowane będą do rolników, mieszkańców, organizacji lokalnych oraz małych, w tym jednoosobowych podmiotów gospodarczych. Inkubator stanowić będzie zaplecze działania również dla mniejszych inicjatyw społecznych związanych z produktem lokalnym. Jednymi z odbiorców będą Koła Gospodyń Wiejskich, a także inne organizacje pozarządowe, które chętnie wykorzystają możliwości linii produkcyjnych Inkubatora w celu przetwarzania własnych produktów lokalnych, do czego do tej pory nie miały zaplecza.
Inkubator przetwórstwa lokalnego jest z założenia miejscem przetwarzania produktów rolnych, lokalnych, tym samym promujących zdrowe odżywianie oraz żywność wysokiej jakości. Umożliwienie mieszkańcom przetwarzania własnych surowców spowoduje: skrócenie łańcuchów dostaw do odbiorcy, możliwość przetwarzania surowców o krótkiej trwałości (szybkość transportu do znajdującego się w pobliżu Inkubatora), korzystanie z infrastruktury spełniającej wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i weterynaryjne.
Planuje się uruchomić linie produkcyjne związane z produktami rolnymi, przetwórstwem produktów owocowo-warzywnych oraz przetwórstwem mięsnym. Możliwe będzie również suszenie i/lub pakowanie ziół.
Działanie to jest zgodne z założonym w statucie celem oraz jego formą realizacji. Utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego na terenie Gminy nie ma komercyjnego charakteru, a wszystkie przychody z działalności Inkubatora zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów jego utrzymania.
Ze względu na niekomercyjny charakter przedsięwzięcia ceny zostaną ustanowione na poziomie, który może odpowiadać możliwościom mieszkańców, a jednocześnie pozwala na funkcjonowanie Inkubatora, nie zaś na poziomie przynoszącym dochód (zysk). Usługami realizowanymi w inkubatorze będą: wynajem linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs, wynajem linii produkcyjnej do produkcji soków, przetwarzanie produktów przez pracownika inkubatora w zakresie linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs, przetwarzanie produktów przez pracownika inkubatora w zakresie linii produkcyjnej do produkcji soków, usługa suszenia produktów oraz usługa szatkowania.
Pierwsza grupa usług skierowana jest do podmiotów, które wynajmą urządzenia Inkubatora. Od zarządzających Inkubatorem wymaga się natomiast zadbania o przeszkolenie wynajmujących, wprowadzenie w obsługę maszyn oraz nadzorowanie przetwarzania produktów i zachowanie wymogów sanitarno-epidemiologicznych. Druga grupa usług skierowana jest do podmiotów, które przekażą swoje produkty w ręce pracownika Inkubatora, a następnie po przetworzeniu odbiorą całość produkcji. Pakowanie, etykietowanie to koszt wliczony w założoną usługę. W rezultacie produkt końcowy będzie trafiać do właściciela przetwarzanych produktów, Inkubator nie będzie zajmować się sprzedażą. Wszystkie usługi wymagać będą użycia sprzętu, który jest planowany do kupienia w ramach realizacji operacji. Planuje się zakupić wyposażenie do niewielkiej sali szkoleniowej oraz wyposażenie biurowe. W zakresie oferty usług mieści się również przeprowadzanie szkoleń na miejscu w Inkubatorze, Spotkania szkoleniowe z mieszkańcami będą miały na celu aktywizację mieszkańców w kontekście szeroko rozumianej możliwości wykorzystania produktów lokalnych. Szkolenia będą ogólnodostępne, a zaproszone zostaną osoby zainteresowane produktami lokalnymi.
W ramach programu szkoleniowego planowane jest przedstawienie linii produkcyjnych Inkubatora oraz dyskusja dotycząca produktów lokalnych, przepisów kulinarnych. Uczestnicy będą mogli również zapoznać się i wypróbować działanie linii produkcyjnych. Spotkania szkoleniowe, aktywizujące z mieszkańcami () opierać się będą o wiedzę i umiejętności członków LGD, ich partnerów z obszaru trzech sektorów oraz pracownika Inkubatora w ramach pracy, usług świadczonych nieodpłatnie. Planowane do zakupu urządzenia, przedmioty są konieczne i wraz z posiadanymi wcześniej zasobami są wystarczające do wykonywania opisanych powyżej usług, tym samym do osiągnięcia założonego celu we wskazanym we wniosku zakresie i czasie.
Operację planuje się zrealizować w terminie sześciu miesięcy podzielonej na poszczególne zadania: wybór wykonawcy, podpisanie umów oraz wykończenie pomieszczeń, tj. wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej, instalacji odgromowej, instalacji sprężonego powietrza, instalacji c.o., kotłowni, zagospodarowanie działki; wybór dostawcy, zamówienie, zakup niezbędnego sprzętu (urządzenia myjąco-rozdrabniające, wyposażenie części szkoleniowej i biurowej, socjalnej. zarządzanie, higiena) oraz jego instalacja i rozruch; wybór i zatrudnienie pracownika 1 etat; przeprowadzenie spotkań szkoleniowych z mieszkańcami, otwarcie Inkubatora; osiągniecie celu związanego z realizacją operacji, zakończenie i rozliczenie projektu.
Oferta planowanych usług skierowana jest do zidentyfikowanych grup klientów, jakimi są mieszkańcy (...), w szczególności X i najbliższych dwóch gmin.
Termin rozpoczęcia realizacji danej operacji ustalono na moment podpisania umowy o przyznanie pomocy, tj. 19 grudzień 2018 r. Termin zakończenia planowany na czerwiec 2019 r.
Całkowity koszt operacji: () zł. Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy Stowarzyszeniu, przyznano pomoc w wysokości () zł.
W zakresie realizacji przedmiotowej operacji podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.
Trwałość projektu zachowana będzie przez 5 lat od ostatniej płatności końcowej.
W ramach realizowanej operacji ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Stowarzyszenie fakturami VAT.
Wnioskodawca działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez: pozyskiwanie funduszy w kraju i zagranicą, rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej Lokalnej Strategii Rozwoju na obszarze działania LGD, współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie objętym celem LCD na poziomie krajowym i międzynarodowym, organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej, prowadzenie Inkubatora Przetwórstwa Lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym, prowadzenie innych działań realizujących cele statutowe oraz założenia LSR. Uwzględnia również ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwój przetwórstwa lokalnego, turystyki oraz popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych. Utworzone zostało w celu wspierania idei samorządu i obrony wspólnych interesów, skoncentrowane na podniesieniu jakości życia mieszkańców.
Wnioskodawca realizuje cele statutowe w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, a w związku z funkcjonowaniem Inkubatora przetwórstwa lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym również w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Organem sprawującym nadzór jest Marszałek Województwa. Stowarzyszenie posiada wpis do KRS w rejestrze stowarzyszeń, podmiot nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada status OPP (Organizacji Pożytku Publicznego).
Nie jest również zarejestrowane jako podatnik VAT, nie składa deklaracji VAT-7.
Przychód Stowarzyszenia obecnie stanowią: tylko składki członkowskie i sporadyczne darowizny finansowe. W związku z funkcjonowaniem Inkubatora przetwórstwa lokalnego będącego przedsiębiorstwem spożywczym Stowarzyszenie będzie uzyskiwało przychody tylko ze sprzedaży usług (wynajem linii produkcyjnej do przetwórstwa mięs, soków, za przetwarzanie, suszenie i szatkowanie produktów). Nie będzie uzyskiwać przychodów ze sprzedaży przetworzonych w Inkubatorze produktów. Nie ma komercyjnego charakteru, nie jest nastawione na przynoszenie dochodów (zysku).
Nie będąc podatnikiem VAT Stowarzyszenie nie będzie odliczać podatku naliczonego, zawartego w nabywanych towarach usługach, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Linia produkcyjna do przetwórstwa mięs, soków, przetwarzania, suszenia i szatkowania produktów powstała w ramach Projektu będzie wynajmowana zarówno na podstawie umów cywilnoprawnych (w formie pisemnej określających warunki korzystania z linii), jak również w formie ustnego porozumienia, w wyniku których zostanie wystawiony paragon fiskalny lub faktura, a w okresie początkowym (do momentu osiągnięcia limitu obligującego do zastosowania kasy fiskalnej) na podstawie dokumentu KP (Kasa Przyjmie). Wynajem ww. linii produkcyjnej będzie czynnością odpłatną.
Szacunkowa wartość sprzedaży z tytułu wynajmu ww. linii produkcyjnej w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł. W poprzednim roku podatkowym nie była prowadzona sprzedaż.
Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny bowiem, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca Szacunkowa wartość sprzedaży z tytułu wynajmu w/w linii produkcyjnej w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł. W poprzednim roku podatkowym nie była prowadzona sprzedaż. Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.
Jednakże należy nadmienić, że stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 91 ust 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W myśl art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Podsumowując, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. () w ramach PROW 2014-2020 poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. Projektu.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy, jeżeli podatnik rozpoczął działalność w ciągu roku podatkowego.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności istotne dla przyjętego rozstrzygnięcia były wskazane przez Wnioskodawcę informacje, że Szacunkowa wartość sprzedaży z tytułu wynajmu w/w linii produkcyjnej w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł. W poprzednim roku podatkowym nie była prowadzona sprzedaż. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania przedmiotowych linii produkcyjnych do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.
Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej