opodatkowanie podstawową stawką podatku VAT zaliczki na dostawę działek prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spó... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.139.2019.3.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.139.2019.3.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie podstawową stawką podatku VAT zaliczki na dostawę działek prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury zaliczkowej dokumentującej wpłatę zaliczki z tytułu nabycia działek

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 25 kwietnia 2019 r.) oraz z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podstawową stawką podatku VAT zaliczki na dostawę działek oznaczonych nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1, 209, 322,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury zaliczkowej dokumentującej wpłatę zaliczki z tytułu nabycia działek oznaczonych nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1, 209, 322

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podstawową stawką podatku VAT zaliczki na dostawę działek oznaczonych nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1, 209, 322,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury zaliczkowej dokumentującej wpłatę zaliczki z tytułu nabycia działek oznaczonych nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1, 209, 322.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 25 kwietnia 2019 r. oraz w dniu 3 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o załącznik ORD-WS/B dla Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka Akcyjna z siedzibą w (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) zawarła w dniu 27 listopada 2018 r. z kontrahentem, tj. i zamieszkałych w (..) przy ul. (dalej: Nabywcy), warunkową umowę sprzedaży (dalej: Umowa) działek gruntu położonych w Gminie odrębnie oznaczonych w ewidencji gruntów numerami: 198/1, 199/1, 200/1, 204/1, 209, 322 (dalej łącznie zwanych: Działkami). Działki są nabywane do wspólności ustawowej Nabywców na potrzeby prowadzonej przez działalności gospodarczej pod firmą z siedzibą w () przy ul. , NIP: .. (dalej: Zainteresowany).

W momencie ziszczenia się warunków przewidzianych w Umowie, Spółka i Nabywcy zawrą umowę o charakterze rozporządzającym, przenoszącą własność Działek na Nabywców. Nabywcy przed zawarciem Umowy wpłacili do depozytu notarialnego zaliczkę równą cenie sprzedaży. Kwota ta została przekazana przez Notariusza na rachunek bankowy wskazany przez Spółkę w dniu podpisania Umowy tytułem zaliczki w związku nabyciem Działek. W związku z otrzymaniem zaliczki, Spółka wystawiła fakturę.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy (dalej: MPZP) obowiązującym na podstawie Uchwały Rady Gminy w z dnia 10 grudnia 2003 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Nr poz. , dalej: Uchwała), z późniejszymi zmianami, objęte nim działka o nr 322 położona jest na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.03.PE/Wj,UT,RL, objęte MPZP działki o nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1 położone są na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.02.PE/Wj,UT,RL, natomiast objęta MPZP działka o nr 209 położona jest w części na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.03.PE/Wj,UT,RL, a w części na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.02.PE/Wj,UT,RL.

Zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 3 Uchwały, dla terenów urbanistycznych oznaczonych symbolem 4.03.PE/Wj,UT,RL zostały przewidziane następujące funkcje oraz szczególne zasady i warunki zagospodarowania:

,,a) przeznaczenie terenu: - powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych, po zakończeniu eksploatacji złoża wody w jeziorach i stawach, turystyka i rekreacja i leśnictwo,

b) zasady i warunki zagospodarowania terenu:

  • dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego,
  • wzdłuż granic terenu należy zachować filar ochronny oraz wykonać zabezpieczenia w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu,
  • rekultywacja terenu po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym z zachowaniem ukształtowanych zbiorników wodnych i dopuszczeniem realizacji obiektów związanych z turystyką i rekreacją.

Natomiast zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 2 Uchwały, dla terenów urbanistycznych oznaczonych symbolem 4.02.PE/Wj,UT,RL zostały przewidziane następujące funkcje oraz szczególne zasady i warunki zagospodarowania:

,,a) przeznaczenie terenu: - powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych, po zakończeniu eksploatacji złoża wody w jeziorach i stawach, turystyka i rekreacja i leśnictwo,

b) zasady i warunki zagospodarowania terenu:

  • dopuszcza się czasowa lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego,
  • wzdłuż granic terenu należy zachować filar ochronny oraz wykonać zabezpieczenia w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu,
  • teren zagrożony podtopieniami wodami powodziowymi,
  • rekultywacja terenu po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym z zachowaniem ukształtowanych zbiorników wodnych i dopuszczeniem realizacji obiektów związanych z turystyką i rekreacją;.

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 17 Uchwały, ilekroć jest mowa o funkcji powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych oznaczonej symbolem PE należy przez to rozumieć funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizowania zakładu górniczego, eksploatującego złoże kopaliny pospolitej, obejmujący:

  1. obszar górniczy złoża,
  2. tereny przyległe niezbędne do prowadzenia eksploatacji złoża,
  3. tereny przyległe do obszaru górniczego niezbędne do zachowania bezpieczeństwa terenów otaczających.

Zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 8 Uchwały, ilekroć jest mowa o funkcji wody w jeziorach i stawach oznaczonej symbolem Wj, należy przez to rozumieć funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych wód śródlądowych jezior i stawów w granicach linii brzegu.

Zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 15 Uchwały, ilekroć jest mowa o funkcji turystyka i rekreacja, oznaczonej symbolem UT, należy przez to rozumieć funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizowania projektowanych obiektów o funkcji turystycznej i rekreacyjnej (w tym między innymi: schroniska, pola namiotowe, campingi, domy wczasowe) z niezbędnymi do ich funkcjonowania budynkami o pomieszczeniach technicznych i gospodarczych, garażami oraz terenami zieleni, dojściami, dojazdami, miejscami postojowymi i obiektami infrastruktury technicznej.

Zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 4 Uchwały, ilekroć jest mowa o funkcji leśnictwo, oznaczonej symbolem RL, należy przez to rozumieć funkcję służącą gospodarowaniu leśnemu na gruntach leśnych, obejmujących: lasy, porolne grunty do zalesienia z liniami podziału przestrzennego lasu i urządzeniami melioracji wodnej oraz drogi leśne, parkingi leśne, leśne obiekty turystyczne i zabudowę leśną.

Działki będące przedmiotem niniejszej transakcji są niezabudowane.

Zarówno Spółka, jak i Zainteresowany, są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Działki będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Działki nie są i nie będą przed dokonaniem dostawy wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 kwietnia 2019 r. na pytanie Organu W jakim celu Zainteresowany będący stroną postępowania nabył działki objęte zakresem wniosku? Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał W świetle tego, iż Spółka prowadzi eksploatację kruszyw, Zainteresowany będący stroną postępowania nabył działki objęte zakresem Wniosku w celu zabezpieczenia możliwości wydobycia kruszywa w przyszłości.

Następnie na pytanie Czy z tytułu nabycia działek objętych zakresem wniosku Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział Nie, z tytułu nabycia działek objętych zakresem wniosku Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem nabycie działek nastąpiło od podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Na pytanie Czy transakcja nabycia przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania ww. działek została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT? Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał Nie, transakcja nabycia przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania ww. działek nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT, z uwagi, iż nie podlegała ona opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dalszej kolejności Zainteresowany będący stroną postępowania na pytanie Organu W jaki sposób działki objęte zakresem wniosku były wykorzystywane przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania od dnia nabycia? wskazał Działki objęte zakresem Wniosku zostały zakupione w okresie znacznego zapotrzebowania sektora budowlanego na kruszywa, ale z uwagi na zmianę tendencji w powyższym sektorze, nie doszło do faktycznego podjęcia eksploatacji kruszywa na tych gruntach.

Następnie na pytanie Czy Zainteresowany będący stroną postępowania na działkach będących przedmiotem sprzedaży prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)? Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział Tak, Zainteresowany będący stroną postępowania nabył działki będące przedmiotem sprzedaży w ramach prowadzenia działalności gospodarczej (eksploatacja kruszyw) w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), która podlega opodatkowaniu (nie jest zwolniona z VAT).

Na pytanie Czy działki objęte zakresem wniosku były udostępniane osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeśli tak, to należy wskazać datę, od kiedy? Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał Nie, działki objęte zakresem Wniosku nie były w żaden sposób udostępniane osobom trzecim.

Następnie w odpowiedzi na pytanie Czy faktura dokumentująca zaliczkę z tytułu nabycia ww. działek została wystawiona na Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania? Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział Tak, faktura dokumentująca zaliczkę z tytułu sprzedaży ww. działek przez Spółkę (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) została wystawiona na Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, który uiścił zaliczkę.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 maja 2019 r. na pytanie Organu Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych oznaczone symbolem PE, wody w jeziorach i stawach oznaczone symbolem Wj, turystyka i rekreacja oznaczone symbolem UT oraz leśnictwo, oznaczone symbolem RL? Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Działki o:

  • nr 198/1, 199/1, 200/1, 204/1 położone są na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.02.PE/Wj,UT;RL,
  • nr 209 położona jest w części na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.03.PE/Wj,UT,RL, a w części na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.02.PE/Wj,UT,RL,
  • nr 322 położona jest na terenie urbanistycznym oznaczonym symbolem 4.03.PE/Wj,UT,RL.

Zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w planie miejscowym określa się obowiązkowo m.in. przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.

Odnosząc powyższe do pytania Dyrektora KIS Spółka wyjaśnia, że przez ww. działki nie przebiegają linie rozgraniczenia, tj. ww. działki objęte symbolem 4.02.PE/Wj,UT,RL lub 4.03.PE/Wj,UT,RL nie są podzielone (nie ma linii rozgraniczenia) między poszczególne przeznaczenia: powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych oznaczona symbolem PE, wody w jeziorach i stawach oznaczone symbolem Wj, turystyka i rekreacja oznaczone symbolem UT oraz leśnictwo oznaczone symbolem RL.

Tytułem uniknięcia wątpliwości Spółka zaznacza, że jedynie działka nr 209 objęta jest dwoma symbolami (w części 4.03.PE/Wj,UT,RL oraz w części 4.02.PE/Wj,UT,RL), jednakże i przez tę działkę nie przebiegają linie rozgraniczenia dotyczące różnych przeznaczeń (PE,Wj, UT, RL).

Następnie na pytanie Czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa wielkość powierzchni podlegającej zabudowie, wydzielając ją z całości poszczególnych działek liniami rozgraniczającymi? Zainteresowany będący stroną postepowania odpowiedział Zdaniem Spółki, odnosząc się do działek wskazanych przez Dyrektora KIS, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie określa wielkości powierzchni podlegającej zabudowie, a w rysunku załączonym do uchwały w sprawie MPZP nie wydzielono powierzchni podlegającej zabudowie liniami rozgraniczającymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym zaliczka na dostawę nieruchomości powoływanych w niniejszym wniosku jako Działki podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT?

  • Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym Zainteresowany w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą pod firmą ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury dokumentującej otrzymanie przez Spółkę zaliczki z tytułu nabycia Działek?

  • Zdaniem Zainteresowanych:

    Ad. 1

    Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym zaliczka na dostawę nieruchomości powoływanych w niniejszym wniosku jako Działki podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Definicja towaru na gruncie ustawy o VAT, została określona w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Z uwagi na fakt, że ustawodawca nie przewidział - na gruncie ustawy o VAT - definicji legalnej rzeczy, koniecznym jest odwołanie się do przepisów części ogólnej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm. dalej: KC). W rozumieniu art. 45 i art. 46 KC, za rzeczy uważa się także nieruchomości, w zakresie których wyróżnia się grunty oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

    W związku z powyższym, zdaniem Spółki, uzasadnionym jest wniosek, iż Działki stanowią towar w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT.

    Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

    Oceny sposobu opodatkowania zaliczki na dostawę Działek, będących nieruchomościami niezabudowanymi, należy dokonać w szczególności w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

    W pierwszej kolejności należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, po łącznym spełnieniu następujących przesłanek:

    1. przedmiotem dostawy jest teren niezabudowany,
    2. teren nie może być uznany za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

    Przenosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego należy wskazać, iż na Działkach nie znajduje się żaden obiekt budowlany w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 z późn. zm., dalej: Prawo budowlane). Powyższy przepis wskazuje, że za obiekt budowlany należy uznać budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

    Zgodnie z art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego, przez pojęcie budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

    Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

    Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, za obiekty liniowe uważa się obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

    Z uwagi na brak wyżej wymienionych obiektów, Działki należy uznać za niezabudowane. Jednocześnie przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zawiera definicję legalną terenów budowlanych na potrzeby ustawy o VAT.

    Ustawodawca wskazuje, że przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z powyższym należy stwierdzić, że ustawodawca - w odniesieniu do ustawy o VAT - wskazuje konieczność wzięcia pod uwagę przeznaczenia gruntu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, tj. dopuszczającego możliwość istnienia na danym terenie obiektów budowlanych.

    W ocenie Wnioskodawcy, przy interpretowaniu przepisu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, należy zwrócić uwagę na fakt, iż o tym, czy grunt jest zabudowany czy niezabudowany, decyduje istnienie przynajmniej jednej budowli, budynku lub ich części. Oznacza to, że na gruncie VAT, wystarczające jest istnienie na danej działce jednego obiektu, dla uznawania takiej działki za zabudowaną. Ma to istotne znaczenie w kontekście definiowania terenu budowlanego, bowiem jeśli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza np. powstanie infrastruktury na danym terenie, to po jej powstaniu teren taki zostanie uznany za teren zabudowany. W konsekwencji, możliwość powstania na danym terenie jakiejkolwiek budowli, budynku lub ich części, np. infrastruktury, oznacza, że teren ten winien być uznany za teren budowlany (skoro po powstaniu takiego obiektu będzie to teren zabudowany).

    Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego stanu faktycznego, zgodnie z MPZP przeznaczenie Działek to powierzchniowa eksploatacja surowców mineralnych, a po zakończeniu eksploatacji surowców mineralnych Działki będą przeznaczone na wody w jeziorach i stawach, turystykę i rekreację oraz leśnictwo.

    Działki (po zakończeniu powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) mają pełnić funkcje turystyczne, rekreacyjne, służące gospodarowaniu leśnemu lub służące działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych wód śródlądowych jezior i stawów w granicach linii brzegu. MPZP wskazując, iż Działki mogą pełnić funkcje turystyczne i rekreacyjne, zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 15 Uchwały, dopuszcza utrzymanie i posadowienie na nich obiektów funkcji turystycznej i rekreacyjnej (w tym między innymi: schroniska, pola namiotowe, campingi, domy wczasowe) z niezbędnymi do ich funkcjonowania budynkami o pomieszczeniach technicznych i gospodarczych, garażami oraz terenami zieleni, dojściami, dojazdami, miejscami postojowymi i obiektami infrastruktury technicznej. Wskazany przepis expressis verbis dopuszcza posadowienie na Działkach budynków. W konsekwencji Działki, które mogą pełnić funkcje turystyczną i rekreacyjną, są terenami budowlanymi, z uwagi na dopuszczalność posadowienia na nich obiektów budowlanych.

    Z uwagi, iż każda z Działek może pełnić każdą z przedstawionych powyżej funkcji, w celu wykazania, iż Działki stanowią tereny budowlane, wystarczające jest wykazanie, że realizacja jednej z funkcji pozwoli na uznanie danego gruntu za teren budowlany. Jak zostało wskazane powyżej, jeśli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza posadowienie na gruncie choćby jednego obiektu budowlanego, to należy dany grunt zakwalifikować jako teren budowlany.

    W związku z tym, że MPZP dopuszcza na każdej z Działek realizację funkcji turystycznej i rekreacyjnej, a zatem na każdej z nich dopuszcza posadowienie m.in. domów wczasowych, budynków z pomieszczeniami technicznymi i gospodarczymi, to w konsekwencji na każdej z Działek dopuszczalne jest posadowienie obiektów budowlanych. W związku z czym należy uznać, iż Działki stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

    Należy zauważyć, że w świetle definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, dla uznania danego terenu za budowlany istotna jest ogólna dopuszczalność posadowienia na nim obiektu budowlanego, natomiast moment realizacji inwestycji (zarówno dopuszczalny jak i faktyczny) jest irrelewantny dla powyższej kwalifikacji. W związku z czym dopuszczalność posadowienia na Działkach obiektów budowlanych po zakończeniu powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, jest wystarczająca dla uznania Działek górniczych za tereny budowlane.

    Tym niemniej, uzupełniająco należy wskazać, że również w okresie przed zakończeniem eksploatacji surowców mineralnych, na Działkach mogą zostać posadowione obiekty budowlane.

    Jak wskazuje MPZP, przed zakończeniem powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, dopuszcza się czasową lokalizację na Działkach elementów i urządzeń zakładu górniczego.

    Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 2126 z późn. zm., dalej: Prawo górnicze), zakładem górniczym jest wyodrębniony technicznie i organizacyjnie zespół środków służących bezpośrednio do wykonywania działalności regulowanej Prawem górniczym w zakresie wydobywania kopalin ze złóż, a w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny wraz z pozostającym w związku technologicznym z wydobyciem kopaliny przygotowaniem wydobytej kopaliny do sprzedaży, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji, podziemnego składowania odpadów albo podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym wyrobiska górnicze, obiekty budowlane, urządzenia oraz instalacje.

    Prawo górnicze nie definiuje w sposób bezpośredni pojęcia elementy i urządzenia zakładu górniczego, jednakże art. 6 ust. 1 pkt 4 Prawa górniczego wskazuje, iż obiektem budowlanym zakładu górniczego jest znajdujący się poza podziemnym wyrobiskiem górniczym obiekt zakładu górniczego będący obiektem budowlanym w rozumieniu Prawa budowlanego służący bezpośrednio do wykonywania działalności regulowanej Prawem górniczym m.in. w zakresie wydobywania kopalin ze złóż.

    W związku z przytoczoną powyżej definicją zakładu górniczego, należy uznać, iż jego immanentnym elementem są obiekty budowlane. Zgodnie natomiast z definicją obiektów budowlanych zakładu górniczego należy przez nie rozumieć obiekty budowlane w znaczeniu nadanym im przez Prawo budowlane. W konsekwencji, dopuszczenie przez MPZP do lokalizacji na Działkach elementów i urządzeń zakładu górniczego, obejmuje równocześnie dopuszczenie do umiejscowienia na nich obiektów budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego. Zatem możliwość posadowienia na działkach obiektów budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego, determinuje ich charakter jako terenów przeznaczonych pod zabudowę, tj. terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

    Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z niespełnieniem drugiej z przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zaliczka na dostawę Działek podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

    Z uwagi na niespełnienie warunków, zastosowania nie znajdzie także przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

    Ad. 2.

    Zdaniem Zainteresowanego, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Zainteresowany w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą pod firmą Zakład Usługowy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury dokumentującej otrzymanie przez Spółkę zaliczki z tytułu nabycia Działek.

    Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Nabywcy za pośrednictwem depozytu notarialnego wpłacili tytułem zaliczki całość należnej ceny za nabywane Działki. Spółka wystawiła fakturę dokumentającą otrzymanie zaliczki.

    Z uwagi na brak możliwości skorzystania ze zwolnienia przez Spółkę i opodatkowanie zaliczki na dostawę Działek podstawową stawką podatku VAT, Zainteresowanemu w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą pod firmą , na podstawie otrzymanej faktury zaliczkowej, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowych Działek, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy o VAT.

    Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Jednocześnie przepis art. 88 określa przypadki, w których prawo do odliczenia podatku nie występuje, jednak zdaniem Zainteresowanego, przepis ten nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do opisanej dostawy Działek.

    Jak wskazano w stanie faktycznym, Działki będą wykorzystywane przez Zainteresowanego w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą pod firmą do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury zaliczkowej dokumentującej wpłatę zaliczki.

    Podsumowując, zdaniem Zainteresowanego, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Zainteresowany w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą pod firmą ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury dokumentującej otrzymanie przez Spółkę zaliczki z tytułu nabycia Działek.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej